Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:55

Ik zou ook eigenlijk best wel eens les willen.. Weet er iemand een fijne clicker trainer in de buurt van Lage Vuursche? Niet echt vrijheidsdressuur maar meer de gewone dingen zeg maar..

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:10

Ik ben vrijheidsdressuur instructrice, maar eigenlijk bestaat een eerste les altijd uit een clickertrainingles. We gaan met basis clickertraining oefeningen aan de gang en daarna kijken we naar wat je je paard graag zou willen leren. Ik kom zelf uit Eindhoven, maar kom door heel Nederland.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:24

Waar ligt Lage Vuursche ergens? :P

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:24

Dank voor je berichtje. Ik heb het even gecheckt maar het is meer dan 100km afstand en ik zie op je site dat er dan 35 euro reiskosten bovenop de les komt. Dat vind ik een beetje te duur worden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar iemand in mijn regio. Maar ik zal iig zelf wel weer even een start gaan maken. Als ik tegen problemen aanloop kan ik het ook hier vragen toch?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:25

Beetje tussen Hilversum en Baarn in.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:28

Je zou conrad v pruissen kunnen proberen, die tourt het hele land door en is daardoor beperkt in reiskosten :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:44

Bedankt maar die spreekt me niet aan. Geen probleem wil niet dit topic hijacken. Ik ga gewoon zelf vast aan de slag en lees lekker mee. Dank

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:19

Ik weet er nog wel meer hoor :) Inge Teblick, Sylvie Broos, Saskia de Clercq, Nikki van Olst.. Geen zit er echt bij jou in de buurt maar ze touren vaak door het land en je kunt ook vaak online begeleiding krijgen. Zelf beginnen kan natuurlijk ook :P

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:59

Bedankt voor je berichtje iig. Ik zal er naar kijken. Heb je zelf ervaring met hen?
Ik zie dat 3 van de 4 uit België komen. Is het daar populairder dan in Nederland?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 23:34

Als je online instructie zoekt, kan ik je helpen.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:27

Ja gek eigenlijk, nog niet echt over nagedacht. Nederland en België zijn eigenlijk een beetje één in het clickerwereldje :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:02

Ja apart! Veel meer Belgische namen kom ik tegen. Moet in Nederland nog wat meer op gang komen? Hippologic ik pb je even.
VogeltjeM hoe lang ben jij er al mee bezig en wat doe je ermee? Vogel je het zelf uit of heb je ook les?

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:10

Ik gebruikte ook clickertraining bij vrijheidsdressuur :) maar daarnaast ook bij andere dingetjes.
Ik vind het echt heel fijn werken. Paarden hebben het binnen no-time door en reageren er heel goed op. Ook nog geen bedelende paarden gehad, nu is het ene paard het andere niet.
Maar het lijkt me dat je dat ook juist af kan leren met clikertraining. Paarden die altijd random snoepjes hebben gehad en nu in je zakken lopen te graaien e.d. Dat je daar juist bij zegt alleen bij een click krijg je iets lekkers. En voor derest niet.

Marocje
Berichten: 5607
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:20

Een vraagje: ik heb mijn pony geleerd dat hij bij 'toe maar' en snoepje mag aannemen, of zijn eten mag eten. Vervangt die Click de 'toe maar' of is het juist beter om te clicken, en alsnog 'toe maar' te zeggen wanneer hij het kan aanpakken? (aangezien je bij de Click een wat langere tijd ertussen heb zitten tot de beloning, als je hem nog moet pakken?)

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:21

Ik clicker denk ik een jaar of 2,5. Ik heb veel zelf uitgevogeld met behulp van het boek "grondwerk met paarden" van Inge Teblick, maar heb ook een paar lessen van haar gehad. Heb ook veel gehad aan I Train My Horses Brain (online clickerplatform). Ben dit jaar met beide paarden naar het horseboostcamp van ITMHB geweest waar ik een weekend lang les heb gehad van verschillende clickerinstructeurs en heb sindsdien nog een horse agility-les gehad van Saskia de Clerqc. Heb het meeste dus zelf gedaan maar ben wel heel actief bezig geweest met het forum van ITMHB en ik trainde vaak samen met mijn vriendin die ook aan clickeren doet. Ik vind minstens af en toe les wel heel erg aan te raden als je het echt goed wil doen.

Ik heb heel erg veel tijd besteed aan beleefdheid met voer en dat betaalt zich nu terug. Ik heb eigenlijk nooit vrijheidsdressuur gedaan, maar gebruik de clicker voor de reguliere training. Mijn paarden kunnen eigenlijk van alles, maar niks showwaardigs zeg maar :') (ze kunnen allerlei dingen los waar je normaal een lijn voor zou gebruiken, allerlei basisoefeningen, een heleboel husbandry en gewoon de standaard dingen die paarden normaal gezien kunnen). Ik moet zeggen dat ik al veel verder zou kunnen zijn nu, maar ik ben momenteel voor 200% voor mijn carrière aan het gaan en daardoor zit ik het grootste deel van de tijd gewoon met mijn paarden te knuffelen :+ ook vind ik een showtje totaal niet belangrijk, zou dat misschien puur doen om het clickeren wat te promoten. Het gaat mij meer om het ethische aspect en het geluk van mijn paarden :)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 03-09-15 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:25

Marocje: het draait om het geven van een bridgesignaal, dat kan "toe maar" zijn of een click (of "X!" of een tongklak). Beiden is niet nodig.. maar hippologic kan dat vast beter uitleggen dan ik :)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:33

VogeltjeM schreef:
Ik weet er nog wel meer hoor :) Inge Teblick, Sylvie Broos, Saskia de Clercq, Nikki van Olst.. Geen zit er echt bij jou in de buurt maar ze touren vaak door het land en je kunt ook vaak online begeleiding krijgen. Zelf beginnen kan natuurlijk ook :P



Aanvulling, Joyce de Vos, Miriam de Nieuwe Weme en Eva Roemaat

Volgens mij zijn er nog wel meer in Nederland hoor, maar die weet ik zo niet. En er zijn nog een boel meer mensen die zichzelf instructrice noemen, maar nog erg jong zijn.

Overigens zie je in Belgie meer clickertraining instructeurs en in Nederland meer vrijheidsdressuur instructeurs. Belgen lijken wat voorzichtiger, doordachter en minder ambitieus ofzo als Nederlanders, die willen graag meteen voor de grote oefeningen gaan.

Mocht je meer mensen bij jou of in de regio hebben die les willen dan kunnen de reiskosten vanzelfsprekend gedeeld worden.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:47

Dat vind ik ook Amable. Ik vind het vrijheidsdressuurwereldje anders dan het echte clickertrainingwereldje. Misschien is dat dan wel meer waarom ik idd met al die Belgen afkom :D

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:04

VogeltjeM: Bestaat het forum van itmhb nog? Ik ben sinds kort lid op die site en heb ook al een cursus gedaan (beginnen met clickertrainen I+II) maar ik kan een forum niet vinden.. Gebruik je clickertraining ook tijdens het rijden? :)

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:15

HippoLogic schreef:
Ik heb nog even een blogpost geschreven over Hoe te beginnen met clickertraining (Engels)

Loba1 schreef:
Hulde voor alle uitleg hier Hippologic! Dankjewel _/-\o_

Gelijk maar weer een vraagje. Wat doe je als je paard opeens de focus verliest / angstig is door iets uit de omgeving? Blijf je dan oefeningen vragen in de hoop dat de focus weer terugkomt? Of laat je het erbij en sluit je de oefen sessie af op dat moment? Het is namelijk niet zo eenvoudig als je een angstig paard naast je hebt staan.. Dan is de focus toch echt richting de kabouter die de angst veroorzaakt dan op jou als persoon :+


Graag gedaan.

Op het moment dat je paard angst heeft is de FEAR SYSTEM in de hersenen geactiveerd, dat houdt in dat het paard 'aan het overleven is'. Op dat moment zijn de 'hersenen gesloten' voor 'leren'.

Wat ik doe is zorgen dat de SEEKING SYSTEM weer 'aan' kan gaan en het paard weer openstaat om te leren en te luisteren.

Een angstig paard kan een gevaar zijn, dus ik werk eerst aan de angst wegnemen. Ik wil een bang paard ook niet clicken want ik click niet tijdens de emotie 'angst', ik wacht liever even en click dan voor de emotie 'kalm'.

Ik las laatst ergens een wetenschappelijk artikel dat een paard ongeveer 20 seconden nodig heeft om te beslissen of iets veilig is. Als hij beslist dat iets gevaarlijk is, is hij uiteraard eerder weg.
Zelf laat ik mijn paard kijken naar wat hem angst aanjaagt, dat is immers toch het belangrijkste op dat moment. Kyra beslist meestal rond de 8 seconden dat het OK is. Ik tel in mijn hoofd.

Ik heb gemerkt dat het verhaal dat het paard het met het rechteroog en (op de terugweg) met het linkeroog moet zien daardoor ook niet opgaat. Ik denk dat ik vroeger gewoon geen 20 seconden de tijd nam waardoor mijn paard het op de terugweg opnieuw wilde evalueren. Als Kyra iets engs ziet en beslist dat het OK is is het daarna meestal goed.

Op het moment dat de angst van je paard afzakt en hij bv naar het enge ding toe loopt om te targeten, kun je clicken. Dan click je dus ook voor een rustige emotie.


Bedankt, ik ga het proberen.. Opzich gaat het goed hoor, de focus is duidelijk aanwezig als we aan het clickertrainen zijn, kan haar ook al los laten (lees leadrope eraf) zonder dat ze de focus verliest *\o/* Maar zodra ze iets niet vertrouwt is de focus compleet weg.. We staan nu ook sinds een maand of twee op een nieuwe, grotere, stal dus ze vertrouwt haar omgeving op het moment slecht.. Ik hoop dat het vanzelf overgaat.. Op een moment van angst kan ik haar maar het beste even laten doen en wat afstand nemen totdat ze zichzelf overtuigd en terug kalmeert en dan weer verder met clickertrainen.. Focus eisen op een moment van angst gaat niet werken, dat weet ik nu al.. Bedankt voor de tips weer!

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:15

Nee, dat is nu overgegaan op facebook. Eigenlijk twee groepen: I Train My Horse's Brain en Clickriders. Die laatste is voor het rijden, maar ligt nu een beetje stil. Ik gebruik de clicker ook onder het zadel idd. :) Toen ik nog dressuurmatig reed echt volop, maar nu rijd ik door tijdgebrek enkel buiten en dan is het een beetje 50/50 denk ik, aangezien dat toch voornamelijk lekker rechtdoor sjokken is :') vind het moeilijk om de clicker daarin te integreren, ook omdat ik het wel zie als een middel en niet als een doel. Mijn paard luistert naar stemcommando's en ik click bijv. voor overgangen terug, maar werk buiten niet aan nieuwe dingen. Dus heb de clicker eigenlijk bijna niet nodig... Maar als ik weer aan nieuwe dingen zou werken onder het zadel dan zou ik dat zeker met de clicker doen. Of als ik bij uitzondering eens met hem alleen naar buiten ga, vindt hij dat wat spannend, en dan gebruik ik de clicker weer wat meer, etc. Maar ben hier zelf wel zoekende in, omdat het niet echt iets omkaderds is zeg maar. In de bak met dressuuroefeningen is het nog relatief makkelijk om de clicker in te zetten, maar hoe je een buitenrit 100% R+ kan houden, daar ben ik nog niet achter...

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:23

Clickriders kende ik nog niet, ik ga eens kijken! Als al mijn grondwerk uiteindelijk naar zin gaat, wil ik het ook gaan gebruiken met rijden.. Ik ben echt benieuwd naar het effect daarvan, mevrouw kan namelijk nogal ongemotiveerd zijn tijdens het trainen in de bak :+ Meer druk opleggen helpt alleen op het moment zelf maar de keer daarna kan ik hetzelfde doen.. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt als ik het bridgen en belonen ga gebruiken met het rijden :j Spanning wegnemen op een buitenrit lijkt me inderdaad wat lastiger, mijn merrie is dan ook gespannen en wil nog wel eens omdraaien richting huis :)

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:34

VogeltjeM hoe doe je dat dan met clickeren tijdens rijden? Bijvoorbeeld je traint naar een mooie draf in balans toe en dan zodra het goed gaat click en beloon je. Dus sta je stil. Gebruik je het dan alleen voor nieuwe dingen? Of geef je niet na iedere click een beloning. Ik weet dat inge teblick volgens mij niet bij iedere click ook beloont maar dat anderen dat wel doen. Hippologic jij ook toch? Hoe gebruik jij het tijdens rijden?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:40

Ik gebruik de clicker veel. Ik doe een combinatie van R- en R+ en dat bevalt goed. Ik denk dat het prima mogelijk is om een paard volledig R- of volledig R+ te trainen, maar ik zie er het nut niet zo van in om aan één techniek vast te houden. Ik gebruik de techniek die op dat moment het handigst is. Ik denk dat het bij beide belangrijk is dat je het goed doet :D

Loba1

Berichten: 97
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:40