Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 23:46

Leedebee schreef:
Het is stil hier

Stip heeft weer een nieuw filmpje gemaakt! Deels met klikkertraining en deels toeval haha

Klikkertraining is ook handig om je paard te leren "geduld" te hebben als hij bijv. niets kan zien

https://youtu.be/YCGLo_YPwWY


_O- Zo leuk!! Hardop zitten lachen!
De editing is zo leuk gedaan! Wat voor programma is dat? (Ik heb 0 verstand van videos editen. Ik heb eigenlijk iemand nodig)

*****

Met Rita Het Onbenaderbare Muildier ben ik al een stuk verder! Het gaat langzaam (maar zeker!). Ze komt nu op 2 meter afstand (we begonnen dat ze weg rende als ik haar probeerde te benaderen en haar persoonlijke bubble was 15-20 meter!)

Ik zat even op een plateau in de training, dus hulp gevraagd. En nu ben ik begonnen met voer puzzels. Deze hebben de interesse gewekt en ik leer heel veel meer over haar (zie blog :list:)

Ze gaat al op een mat staan en kan een doekje oppakken. :D Leuk als je aan het proberen bent te targeten :+ LOL


Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:40

Thanx!
Met dat masker heb ik ook zo hard gelachen! Ik film alles in mn eentje, dus ik moest dat allemaal op zn hoofd doen en dan snel de stal uit en afstand nemen om het te filmen. Soms schudde hij het er weer af, maar nu zakte alles voor zn ogen waardoor hij natuurlijk niks meer zag. Door hem te roepen kwam hij op mijn geluid af. De schat haha

Daarom heb ik ook altijd muziekjes er onder zodat je niet hoort wat ik allemaal zeg en doe voor zn aandacht
:')

Ik doe dat op mn mobiel met n gratis app van YouCut. Werkt wel gebruiksvriendelijk vindt ik.


Wat goed dat ze al zo vooruit gaat! Je hebt wel engelengeduld. Maar dat wordt dan ook beloond!
Dat "hersenwerk" is ook altijd een leuke afwisseling :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:02

@Leedebee hahahaha dat filmpje is een echt kunstwerk!!

ik heb er ook geen kaas van gegeten, bij mij hoor je alle geluiden :D , fijne tip, ga ik eens bekijken die YouCut!

@Hippologic. ik vroeg het mij laatst nog af hoe het met Rita gaat ondertussen. Lijkt me een echt levenswerk! Petje af hoor!!

Wij hebben onlangs de online cursus gevolge van Do Groen en Jessica Brouwers over de startbutton, zo leuk!!! Smaakt naar meer *\o/*

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:12

Thanx! :D
Hij moest gister naar de tandarts (standaard controle) dus daar wilde ik ook eens een filmpje over maken. Maar "helaas" was hij in 1 minuut klaar, want alles was goed haha.

Het clickeren stond de laatste tijd een beetje op een laag pitje. Vooral veel geoefend met verkeersmak maken, wat al best goed gaat!

Kunnen jullie paarden commando's als compliment en liggen e.d.? Vanaf hoe oud zijn jullie daarmee begonnen?
Stip is nu nog te jong (nog geen 2,5) dus ik denk dat het wijs is om daar zeker tot zn 3e mee te wachten?

Soms is mn inspiratie een beetje op. Hij kan nu ook de knuffel (al ben ik steeds bang dat hij in mn kont bijt :') ) en een rondje om zichzelf heen draaien. Hebben jullie nog leuke ideeën? :D

In de tussentijd moet ik af en toe ook wat voorbereidend werk doen voor "later" als ik er op ga. Inparkeren zou dat nog wel n leuke zijn denk ik. Vaak zie je dat met een zweepje, maar dan moet je die wel altijd bij je hebben... denk dat de manier van Amable dan handiger is? Hoe doen jullie dat?

@Mindful
Wat is de startbutton? :o

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 19:14

Ik ben wegens omstandigheden al een tijd niet bezig geweest. Wat is de minimale leeftijd waarbij je met clickeren kunt beginnen? Mijn paard is nu 5 maanden en ik vind haar nu nog te jong. Ze moet nu nog zoveel nadenken bij 'normale' dingen (meelopen, voetjes geven, trailer laden) en ik denk dat een clicker erbij een te grote 'extra' stap is. Is er een consensus m.b.t. de leeftijd waarop je kunt beginnen met clickeren?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:01

@Leedebee, een startbutton dient om je paard de kans te geven om "nee" te zeggen. Heel simpel vb het paard raakt een borstel aan (touch) en dat wil zeggen dat hij ermee akkoord gaat dat je hem borstelt

inparkeren, ben ik nu ook mee begonnen, niet makkelijk en het duurt even eer ze het doorhebben

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:37

Ik clicker wel vanaf de geboorte met mijn veulens. Clicker altijd met mijn stem. De eerste weken is de beloning een kriebel, maar zodra ze brokjes van mamma mee eten, beloon ik ze daar ook mee.

Ik vind het geweldig ze force free en met clicker op te leiden. Mijn vorige generatie veulens is nu 2 jaar en zoals omstanders mooi zeiden, ik heb ze van de week simpelweg de trailer in gepraat. Dat kenden ze beide niet, dus was wel even kroon op m’n trainen. Tegelijk, aan een slap touwtje, los achter me aan naar binnen. Geen twijfel, geen angst, enkel vrolijk en nieuwsgierig wat ik nou weer had bedacht.

Schijt aan alle mensen die ze opdringerig en brutaal vinden. Want ja, ze komen er áltijd aan om te bekijken of we weer iets leuks gaan doen vandaag. Dat doen de veulens van dit jaar dus ook. Vooral met de wat meer introverte veulens merk ik enorme groei aan vertrouwen en positiviteit.

Het is maar net wat je vraagt aan de jonkies, en vooral hoe lang (kort) en afwisselend je de sessies maakt. Vooral niet te ingewikkeld.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 21:48

Ik denk dat je al heel vroeg met clickeren kan beginnen, gewoon kleine dingen vragen. Je merkt het snel genoeg hoe ze het oppakken. Het hoeft ook niet iedere dag natuurlijk ;)

Stip was 9 maanden toen ik hem kreeg. Ik heb hem altijd los laten lopen zodat hij weg kon lopen als het hem "te veel" werd.(ik ken mij eigen enthousiasme haha) Dus dat deed hij ook regelmatig. Al na 1 minuut soms. Dan ging hij even scharrelen en kwam na n paar minuten dan weer terug. Inmiddels blijft hij zo een kwartier bij me.

Het eerste wat hij geleerd had (binnen 1 week) was voer weigeren en achteruit lopen.

Toen hij net 1 was kon hij al aardig wat!
Hij vondt (en vindt) het ook altijd leuk om te doen.

@Caily
Hoe gaaf is dat! Het geeft zoveel vertrouwen. Dat merk ik bij Stip ook .

@Mindful
Aha, nooit van gehoord. Maar wat nou als hij overal nee op zegt? Is er dan een duidelijke grens wanneer zijn mening even jammer is?

Stip mag best veel van mij en zeker ook aangeven als hij iets niet leuk vindt. Ik probeer hem zelf verantwoordelijkheid te geven. Maar net als bij kinderen, heeft hij soms gewoon ff pech en zal hij moeten luisteren ;)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:02

De kunst is om je vraag altijd dusdanig interessant te maken dat je geen nee krijgt. Als je die wel krijgt, zullen de stapjes nog kleiner moeten. Wil niet zeggen dat ik mijn paarden altijd keuze geef: zeker mijn hengst van 22, sinds 2,5 jaar bij mij, heeft gewoon duidelijke grenzen. Maar merk wel dat het bij mijn zelf opgeleide paarden een stuk minder vaak nodig is.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 22:23

Doordat je ze dan een eigen keuze geeft, willen ze ook makkelijker iets voor je doen. Dat klinkt wel logisch :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 08:16

@Mindful
Aha, nooit van gehoord. Maar wat nou als hij overal nee op zegt? Is er dan een duidelijke grens wanneer zijn mening even jammer is?

Dan las je een pauze in, of een stapje terug zetten. Vaak heb je een stap te snel gezet of te snel willen opbouwen

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 22:50

Duidelijk :D

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 18:51

Alsvast fijn Halloween weekend

Stip wilde hier wel aan meewerken. Ook als hij niks ziet is de clicker handig. Zn oren doen het natuurlijk nog wel


juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:47

Beste medeclickers, ik heb jullie advies nodig. Ik probeer mijn veulen (6 maanden) te leren dat een click gelijk staan aan een voedselbeloning, maar ze is zo op het eten gefocussed dat ze eigenlijk niet oplet. Ik gebruik brokjes want koekjes/stukjes appel blieft ze niet.

De eerste paar keer heb ik geprobeerd om de click te 'laden' (volgens de YT filmpjes van Amable). De ene keer bleef ze rustig staan, maar soms begint ze om me heen te draaien op zoek naar de brokjes. Op een gegeven moment dacht ik dat ze het door had en toen wilde ik het 'wachten' gaan belonen, maar volgens mij snapt ze dit niet. Ze wil weer om me heen gaan draaien op zoek naar de brokjes. Als ik haar uiteindelijk beloon duikt ze vol enthousiasme mijn hand in (en omdat ze kleine hoeveelheden brokjes met haar tanden probeert te pakken bijt ze me soms per ongeluk).

Wat doe ik verkeerd? Heb ik de click niet goed geladen? Probeer ik te snel te gaan? Kan ik beter wat minder lekkere brokjes pakken waardoor ze wat minder op het eten gefoccused is?
Ik kan dit weekend eventueel een filmpje maken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 00:53

De concentratie boog van zo’n jonkie is nog erg kort. Ik zou het wachten lekker laten voor wat het is en de clicker alleen inzetten voor dingen die je aan wilt leren, en dan bij alles wat een stap in de juiste richting is, clicken en gelijk belonen. Dan gaat ze het snel genoeg koppelen. Kunst is echt om het simpel, dus kleine stapjes, en kort houden.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:19

juniper schreef:
Beste medeclickers, ik heb jullie advies nodig. Ik probeer mijn veulen (6 maanden) te leren dat een click gelijk staan aan een voedselbeloning, maar ze is zo op het eten gefocussed dat ze eigenlijk niet oplet. Ik gebruik brokjes want koekjes/stukjes appel blieft ze niet.

De eerste paar keer heb ik geprobeerd om de click te 'laden' (volgens de YT filmpjes van Amable). De ene keer bleef ze rustig staan, maar soms begint ze om me heen te draaien op zoek naar de brokjes. Op een gegeven moment dacht ik dat ze het door had en toen wilde ik het 'wachten' gaan belonen, maar volgens mij snapt ze dit niet. Ze wil weer om me heen gaan draaien op zoek naar de brokjes. Als ik haar uiteindelijk beloon duikt ze vol enthousiasme mijn hand in (en omdat ze kleine hoeveelheden brokjes met haar tanden probeert te pakken bijt ze me soms per ongeluk).

Wat doe ik verkeerd? Heb ik de click niet goed geladen? Probeer ik te snel te gaan? Kan ik beter wat minder lekkere brokjes pakken waardoor ze wat minder op het eten gefoccused is?
Ik kan dit weekend eventueel een filmpje maken.


Ik kan je het boek Connection Training echt aanraden. Daar staat een uitgebreid stuk in over hoe je paarden die super voergefocust zijn, daarmee kan helpen. Zorg er inderdaad allereerst voor dat het een less value/minder lekkere beloning is. Gebruik desnoods hooi of hooibrok. Dan zou de spanning rondom de beloning ook wat minder moeten worden.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:59

juniper schreef:
Beste medeclickers, ik heb jullie advies nodig. Ik probeer mijn veulen (6 maanden) te leren dat een click gelijk staan aan een voedselbeloning, maar ze is zo op het eten gefocussed dat ze eigenlijk niet oplet. Ik gebruik brokjes want koekjes/stukjes appel blieft ze niet.

De eerste paar keer heb ik geprobeerd om de click te 'laden' (volgens de YT filmpjes van Amable). De ene keer bleef ze rustig staan, maar soms begint ze om me heen te draaien op zoek naar de brokjes. Op een gegeven moment dacht ik dat ze het door had en toen wilde ik het 'wachten' gaan belonen, maar volgens mij snapt ze dit niet. Ze wil weer om me heen gaan draaien op zoek naar de brokjes. Als ik haar uiteindelijk beloon duikt ze vol enthousiasme mijn hand in (en omdat ze kleine hoeveelheden brokjes met haar tanden probeert te pakken bijt ze me soms per ongeluk).

Wat doe ik verkeerd? Heb ik de click niet goed geladen? Probeer ik te snel te gaan? Kan ik beter wat minder lekkere brokjes pakken waardoor ze wat minder op het eten gefoccused is?
Ik kan dit weekend eventueel een filmpje maken.


Ik merkte bij mijn veulen dat het belonen met kriebels het beste werkte. Wel het kriebelen, zodat ze met hun lip helemeaal gek staan te doen. Om het maar even uit te leggen :').

Maar daarnaast zijn er bij het werken met voer een paar dingen waar je op kan letten wanneer je merkt dat de focus op het voer gaat.

1. Kies de juiste beloningswaarde. Train niet met voer dat té lekker is (of juist niet bijzonder genoeg). Train ik mijn merrie in beweging, dan gebruik ik een voer met een hogere beloningswaarde (fruit bijvoorbeeld) en train ik voornamelijk in rust/stilstaan etc dan train ik met een lagere beloningswaarde (brok, luzerne etc). Bij jouw veulen kan je dus kijken wat er gebeurd als je met minder lekker voer traint (luzerne, geknipt hooi, hooibrok etc).

2. Voer genoeg. Ik zie zoveel mensen starten met clickertraining en die geven hun paard dan per keer een snoepje. Het paard raakt hiervan enthousiast, is nog niet verzadigt en de eigenaar houdt het brokje dan af waardoor het nog bijzonderder wordt. In dit geval kan je ervoor kiezen om de eerste paar minuten gewoon ruim te voeren, zodat ze met een volle mond lekker staan te kauwen, zodat ze leren dat de beloning wel komt en er geen hyperfocus nodig is. En het kauwen ontspant. Eenmaal ontspannen kan je vaak weer wat minder voeren.

3. Neem kleinere stapjes. Wil je stilstaan van je paard krijgen? Begin dan niet met 1/2/3 seconde, maar met een nano-seconde. Voer desnoods gewoon even handen zonder te clicken om het gedrag te vangen. Staat hij weer rustig te kauwen (en dus stil)? click + voer. Click + voer. Click + voer. De duratie (opbouwen van tijd) of de moeilijkheidsgraad (stilstaan bij bewegen, stilstaan als je wegloopt etc) komt wel. Eerst rustig uitleggen in hele kleine stapjes wat je bedoelt.

Zo heb ik, ter voorbeeld, bij mijn merrie een tijdje gehad dat het rustig stilstaan prima ging, maar zodra ik me omdraaide liep ze mee. Ik kon wel met mijn gezicht naar haar toe weglopen, maar het omdraaide triggerde. Toen heb ik echt getraind vanaf het draaien van een schouder, het draaien van m'n hoofd, het draaien van m'n bovenlijf etc. Zulke kleine stapjes waarvoor ik haar kon belonen, tot het geheel omdraaien/weglopen geen probleem meer was.

Succes! *\o/*

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:14

Ergens in januari is er een instapcursus van de ClickerAcademie. Daar komen veel beginnersfouten aan bod en leer je een goede basis te om te starten met clickertrainen.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:19

Onderstaande tips kom je vast al een eind mee, maar wat naar mijn idee ook cruciaal is, is timing. Ook bij het "laden". Ik deed ook altijd een snelle serie. Dus gewoon heel snel click->snoepje click->snoepje en dat tig keer achter elkaar zodat hij eigenlijk de kans niet kreeg om zich af te vragen waar de snoepjes vandaan kwamen :')

En goed je hand (arm) uittrekken zodat het snoepje in haar ruimte gegeven wordt en niet in jouw ruimte. Dan heeft ze in principe geen reden om het in jouw broekzak te zoeken.

Als je dan vervolgens je arm gestrekt houdt met een snoepje in je gesloten hand, dan wordt vaak de nieuwsgierigheid opgewekt. Zodra ze dan aan je hand snuffelt, direct een click en je hand openen.

Ze is natuurlijk nog super jong, dus als je 5 minuten bezig bent is dat al lang zat. En heeeeeeeeellll veel geduld hebben haha

Stip was 9 maanden toen ik hem kreeg en hiermee begon. Hij liep dan ook los zodat hij weg kon lopen als het hem even te veel werd.

Succes!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 02:48

Bedankt allemaal voor de feedback. Zo te lezen heb ik het laden niet goed aangepakt en moet ik daar eerst mee gaan sleutelen voordat ik verder kan kijken. Morgen ga ik met de tips (vooral m.b.t. het laden, wat Leedebee aangaf) aan de slag met grasbrok, eens kijken hoe dat gaat!

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:31

Succes! Laat je weten of het gelukt is? :D

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 07:10

Het ging gisteren al beter! Ze krijgen sinds een paar dagen een paar kilo grasbrok (dat klinkt veel, maar dat zijn een soort losse brokjes van samengeperst arm hooi, geen krachtvoer oid. Wij geven dit om het het hooi aan te vullen), dus het 'speciale' was er al van af. Wat ik deed was een grote hand brok pakken (met een handschoen aan, zodat als ze de brokjes met haar tanden zou pakken ze mij in ieder geval niet beet), aanbieden met gestrekte arm, en als ze er aan snuffelde dan klikte ik en deed ik mijn hand open. Ik liet haar dan een goede mondvol pakken zodat ze echt even moest kauwen. Terwijl ze kauwde hield ik mijn hand achter mijn rug zodat ze de brokjes even weg kon werken, en daarna deed ik het weer opnieuw.

Ze probeerde een paar keer naar voren te lopen, maar niet op die opdringerige manier als voorheen. Als ze dat deed duwde ik haar rustig op haar borst terug en ging ik daarna verder. Volle hand aanbieden; bij interesse klikken en openen; hap nemen; hand weg; en opnieuw. Ik heb dit een keer of vijf herhaald en daarna heb ik haar weer in de wei gezet.

Dit klinkt al een stuk beter toch? Ze was niet meer zo opdringerig en gehaast en er zat veel meer rust in de 'oefening'.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:14

Dat klinkt al een stuk beter inderdaad! Goed bezig :j

Zoals je het nu doet zou je het commando "target" kunnen koppelen. Als jij "target" (of ander woord) zegt en ze raakt je hand aan, dan klik je en krijgt ze haar snoepje.

Dit kan je dan weer uitbouwen tot andere dingen tagetten. Zoals "enge" dingen of om te laten stretchen. Dan gebruik je je hand als target bij haar buik, boven haar of bij de grond enz.

Je kan het ook uitbouwen naar voer weigeren door pas te klikken op het moment dat ze weer iets weggaat van je hand. Ze leert dan dat als ze er niet om vraagt, ze het toch ook wel krijgt :D


Bij Stip kan ik bijvoorbeeld een snoepje op mn open hand aanbieden die hij dan pas pakt op het moment dat ik klik.

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 18:21

Ze kunnen ook op jonge leeftijd echt al wat leren. Stip was hier net 1 jaar. Vanaf dat hij 9 maanden was, was hij bij mij. Binnen 4 maanden kon hij dit allemaal al.(klinkt lang, maar met een paar keer per week 5 minuutjes valt dat wel mee haha):



Dit heb ik toen bijna allemaal van de filmpjes van Amable geleerd :D

Leedebee

Berichten: 2146
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 00:06

Ok, deze moet ik toch echt ff spammen hier. De link met clickertraining is dat de inspiratie hiervoor bij @Amable "koningin van de clicker" :D vandaan komt!

Ik zag een tijd geleden een reclamefilmpje voorbijkomen waarbij Jauke was ingepakt. Dat vond ik echt hilarisch, want wie doet dat nou? :') Dat kan dus nu van "onze" bucketlist af! Gelukkig is Stip altijd wel in voor een rare actie Haha