Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 77 van de 84 [ 2092 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80 ... 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

 
Profiel   

Fillis schreef
Kan me voorstellen dat je daar voorzichtig mee bent, HL. Zou het zelf ook niet snel (nouja: gewoon niet) aanleren vanwege de redenen die je noemt. Mijn doel is wel om uiteindelijk mijn paard zover te trainen dat de levade een optie is, maar dat is natuurlijk wel heel iets anders dan steigeren :D Ik zie wel eens bij mensen die het trainen dat het paard een enorme onderhals ontwikkelt (idem met Spaanse pas verkeerd aanleren overigens), is dit iets waar jij ook op let met je criteria?


Jazeker daar let ik op. En met Spaanse pas let ik vanaf het begin op Voorwaarts, meer dan de benen de lucht in (dat is het gemakkelijk deel). :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 03:20 



 
Profiel   

freetorun schreef
Leuk dat je het aandurft om die oefening aan te leren Hippologic!

Heb je het idee dat Kyra het leuk vindt? Ik leer het - net zoals Fillis - ook niet aan in verband met veiligheidsoverwegingen. Zeker omdat Dex nogal een nerveus dier kan zijn en ik dit niet aan zijn 'nerveuze toolbox' zou willen toevoegen :Y) .

Maar ik vind 9 v/d 10 steigerende paarden ook altijd erg zuur kijken en ik vraag me af of dat geen stukje frustratie is. Paarden steigeren voor zichzelf voornamelijk vanuit RAGE (zichzelf beschermen als het niet anders kan) en af en toe vanuit PLAY (met andere paarden). Maar ik vraag me af of ze het aangeleerd bij mensen wel echt als prettig ervaren. En ik heb vroeger een shetlander gehad die heel goed kon steigeren op cue (zelfs passen kon lopen etc). Maar als ik dat terug kijk, vraag ik me ook af of hij zich daar eigenlijk wel heel happy bij voelde. Hoe zie jij dat? Ben gewoon erg benieuwd haha :D


Ik denk dit misschien ook gedeeltelijk komt omdat paarden zo gepest worden (met aversieven) tot ze gaan steigeren. Dat wat net ervoor gebeurd (toedienen van aversieven) wordt haast automatisch geassocieerd met het gedrag.

Net als wij sjaggerijnig worden van iemand die ons afsnijdt in het verkeer. Dat is niet *die* persoon, maar al die honderden ervoor die hetzelfde deden en wat 'onopgelost' blijft in je hersenen. Ik dwaal af.

Als je steigeren traint met shaping dan heb je dus geen RAGE of PLAY nodig. Ik heb het steigenren in verschillende stadia getraind zoals gewicht op de achterhand brengen, buikspieren aanspannen enz.

Steigeren kan inderdaad deel van RAGE of PLAY zijn (Ik zie het heel vaak in speelgedrag, voornamelijk bij ruinen en hengsten trouwens), maar als je dit gedrag ziet voor wat het is: voorhoeven gelijktijdig van de grond terwijl de achterhoeven aan de grond blijven, heb je ineens een heel scala van gedrag waarin dat voorkomt.

Kun je je voorstellen dat je op die manier niet eens aan RAGE hoeft te komen om steigeren aan te leren?

Ik merk wel dat Kyra het leuk vind, maar ook lichamelijk zwaar. Als het een speelse ruin/hengst was geweest zou dit zoveel gemakkelijker zijn. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-20 03:31 



 
Profiel   

Hier iemand die zich even nieuw aansluit in deze groep en meteen met een vraag komt.

Ik doe sinds een paar jaar vrijheidsdressuur en ben toen meteen begonnen met een hondenklikker met mijn paard (met mijn tong is voor mij niet weggelegd haha, ik klik gewoon te vaak onbewust). Ik heb in het begin les gehad, omdat het nieuw voor me was. Hij is wel food motivated, dus ik gebruikte altijd kleine brokjes om te belonen of wortels voor buiging/compliment. Ik heb er bewust voor gekozen om niet het steigeren/bokken aan te leren. Hij durft nog wel eens wat te mis/gebruiken (vooral als hij iets nieuws heeft geleerd) en ik zit daar echt niet op te wachten. Op dit moment leer ik hem kleur herkennen en apporteren, vrij 'onschuldige trucjes'. Voor de rest herhalen we andere oefeningen.

Nu zit ik alleen met het probleem dat hij de laatste tijd zo fanatiek is. Opzich goed/fijn, behalve met het indraaien. Ik heb de voerbeloning al even afgeschaft, maar hij blijft zo heftig reageren op aanwijzingen. Het indraaien naar links (vanuit mij gezien van voren) wordt daarom een probleem.
Ik deed dit altijd met zweep in de lucht aan de zijde van zijn billen, als hij niet draaide, kon ik zijn bil aantikken, zodat hij begreep wat ik wou. Ik doe dit nu zonder zweep, omdat hij met zweep nog heftiger reageert. Hij draait nu ineens heel fanatiek in, zover dat hij mij bijna omver loopt. Daarnaast stampt hij met beide benen opzij, alsof hij geïrriteerd is, trekt daarbij de benen hoog op of hij doet 2 benen tegelijkertijd naar me toe (soort van springen met 2 benen of zelfs laag bokkend met 2 benen). Als ik hem de andere kant op in laat draaien doet hij dit niet. Ik beloon hem niet zolang hij dit doet en stuur hem weg, maar het gedrag is nog niet gestopt. Heeft iemand tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-20 22:27 



 
Profiel   

Ik zou graag eens beginnen net clicker training met mijn pony die ik even niet rijd. Hij geeft aan daar momenteel niet veel lol aan te beleven dus wil ik kijken wat hij wel leuk vindt.
Iemand tips voor een fijne site of fb pagina?boek van Inge teblick heb ik wel gehad maar nu niet meer, vond dat ook geen heel fijn boek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 17:32 



 
Profiel   

Yaffie schreef
Nu zit ik alleen met het probleem dat hij de laatste tijd zo fanatiek is. Opzich goed/fijn, behalve met het indraaien. Ik heb de voerbeloning al even afgeschaft, maar hij blijft zo heftig reageren op aanwijzingen. Het indraaien naar links (vanuit mij gezien van voren) wordt daarom een probleem.
Ik deed dit altijd met zweep in de lucht aan de zijde van zijn billen, als hij niet draaide, kon ik zijn bil aantikken, zodat hij begreep wat ik wou. Ik doe dit nu zonder zweep, omdat hij met zweep nog heftiger reageert. Hij draait nu ineens heel fanatiek in, zover dat hij mij bijna omver loopt. Daarnaast stampt hij met beide benen opzij, alsof hij geïrriteerd is, trekt daarbij de benen hoog op of hij doet 2 benen tegelijkertijd naar me toe (soort van springen met 2 benen of zelfs laag bokkend met 2 benen). Als ik hem de andere kant op in laat draaien doet hij dit niet. Ik beloon hem niet zolang hij dit doet en stuur hem weg, maar het gedrag is nog niet gestopt. Heeft iemand tips?


Klinkt als een extinction burst: net voordat een gedrag uitdoofd (omdat het niet meer functioneel is)komt er een extinction burst. Je paard gaat er "nog een keer helemaal voor" in de hoop een snoepje te krijgen. Nu komt dat snoepje niet want daar ben je mee gestopt. En dat snapt je paard niet, dus wordt hij nog fanatieker en gaat "in zijn hoofd zitten" (frustratie) en luistert nog minder naar jou aanwijzingen.

Dit is simpel op te lossen door weer duidelijkheid in te voeren. Meer te belonen, duidelijkere criteria te stellen: die jouw paard snapt.
Hogere RoR, duidelijker cues en vaak eerder clicken.

Hoe je dat in praktijk uitvoert hangt af van allerlei dingen en ik kan je daarbij wel op weg helpen. De informatie is een beetje te summier om alle oplossingen die er zijn hier te beschrijven. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 21:00 



 
Profiel   

Muze schreef
Ik zou graag eens beginnen net clicker training met mijn pony die ik even niet rijd. Hij geeft aan daar momenteel niet veel lol aan te beleven dus wil ik kijken wat hij wel leuk vindt.
Iemand tips voor een fijne site of fb pagina?boek van Inge teblick heb ik wel gehad maar nu niet meer, vond dat ook geen heel fijn boek.


Ik heb een online training voor je. Helemaal gratis en die helpt je op weg met de beginselen.

Verder heb ik een blog over clickertraining met zoveel ideeën. Hier is er alvast een:

FUN exercises to start clicker training

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-20 21:04 



 
Profiel   

Gisteren een blog geschreven over waar ik naar op zoek was en wat ik gevonden heb ik het trainen met positieve bekrachtiging.

Het coachen en lesgeven van honderden paardenmensen heeft me ook doen inzien dat ik niet de enige ben. Ik zie zoveel mensen 'vechten': met zichzelf, met de gevestigde orde (mentaal meestal) en ongelukkig worden. Als mensen een beetje meer naar hun hart luisteren en minder naar de cultuur (de huidige paardenwereld is behoorlijk gebaseerd op 'moeten' en dwang en commando's).
Gelukkig zijn er meer en meer mensen die naar hun hart en hun paard luisteren. <3 Vooral in dit topic! ;)

Waarom kiezen voor positieve bekrachtiging in training? Wat brengt het de relatie met je paard en jezelf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 19:33 



 
Profiel   

Leuk stukje en heel herkenbaar.

Het wederzijdse vind ik erg belangrijk. Dit wordt van beide 'extreme' kampen wel eens vergeten (de 'gehoorzaamheid boven alles'-mensen vergeten het paard in de relatie, de 'vrijheid boven alles'-mensen vergeten nogal eens de mens in de relatie). Ik heb een paard om er mee te trainen en te werken, en voor het lichaamsbehoud is het dan belangrijk dat ze sommige dingen kunnen en moeten. Tegelijkertijd vind ik het ook belangrijk dat het paard hier plezier in heeft en dat hij graag meewerkt, en dat hij ook inspraak heeft en dingen mag kiezen. Sommige dingen moeten, maar niet alle dingen moeten altijd.

Vanavond bijvoorbeeld, de eigenaar van mijn bijrijdpaard had gevraagd of ik het paard even wou longeren. Paard was ziek geweest en er was al een paar weken niet mee gewerkt, dus moeten we nu rustig opbouwen. Ik nam haar mee naar de longeerbak waar er net met de tractor werd gewerkt. Dit mocht ze even rustig bekijken d.m.v. CAT-H/BAT2.0-achtig iets. Ze was erg gespannen en 1x schrok ze, maar ze kon zelf kiezen waar ze heen wou lopen, hoe lang ze wou kijken, en of ze weg of dichterbij wou. Dit duurde een paar minuten en toen begon ze een hoop spanning los te laten, en heeft even lekker gerold in de bak, wat ze eigenlijk maar zelden doet (echt spanning afvloeien). Toen ze klaar leek ben ik met longeren begonnen, maar de ene hand op wegsturen wou ze eigenlijk al niet van harte, en toen ik van hand wou veranderen wou ze niet meer bij me weg. Paar keer opnieuw gevraagd maar nee, ze wilde bij mij blijven en m'n handen aflikken.

Nouja, oké, prima toch? Normaal is ze een superwerkwillig paard en hoewel het opbouwen belangrijk is, wordt ze echt niet slechter van vandaag even niet. Dus hebben we lekker gekroeld en even in de andere bak rondgesnuffeld, waarbij ze zelfs vrijwillig 2x een minihindernisje sprong :')

Het blijft m.i. altijd balans zoeken en goed kijken wat het paard op dat moment nodig heeft :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 21:46 



 
Profiel   

Hallo allemaal! Slapen jullie? :+

Ik schop het topic weer omhoog, hoor. Wat zijn jullie doelen voor de maand? Is het al lekker weer in Nederland? Hier in Canada wel (Vancouver dan).

Hebben jullie gezien dat ik in het nieuws ben op Bokt? :D Kom je ook even positief bekrachtigen? <3
Dat zou ik leuk vinden!

[VN] Clickertraining in Canada met HippoLogic

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 23:19 



 
Profiel   

HippoLogic schreef
Hallo allemaal! Slapen jullie? :+

Volgens mij zijn veel clickerende bokkers vertrokken naar een aantal facebookgroepen :\

Ik ben wakker en bezig! Mijn paard is nog jong en zijn aandachtsspanne combineert niet altijd even handig met de beschikbaarheid van de faciliteiten op stal, dus ik heb langetermijndoelen die ik even niet zo strak in plan :D Ik wil vandaag eigenlijk bezig om weer verder te gaan met leren aansingelen (met longeersingeltje) in vrijheid, maar dan moet het nog licht zijn buiten (paarden mogen niet los in de binnenbak). Maandag ook gedaan en dat ging supergoed. Singletje heeft hij al wel eens omgehad een paar maand terug maar toen had ik hem wel vast, voor de zekerheid.

Het weer is nog niet fantastisch helaas :+ Paar mooie dagen gehad een paar weken geleden, daarna werd het ineens weer koud en nat!

Ik vond het een leuk stukje om te lezen! Leuk om eens de persoon achter de bekende clickermens op bokt te zien. Heel bijzonder dat jullie zijn vertrokken omdat het kon, niet omdat het noodzaak was wegens een baan o.i.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 16:51 



 
Profiel   

Ben je je paard aan het inrijden, Fillis?

Mijn paard Kyra is net overleden, dus ik zit nu zonder. |(

Ik vind FB zo onoverzichtelijk, dat is het fijne aan een php forum zoals als Bokt. Zit er vaak aan te denken zoiets op te zetten voor R+. Dan kun je tenminste nog dingen terugvinden en makkelijk opzoeken. Dat mis ik ondanks de zoekfunctie in FB groepen toch wel. Het is erg nu-nu-nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 18:18 



 
Profiel   

Sandra, je artikel gelezen. Leuk.
Bij Neighbook wordt een forum opgezet. Als je wilt kun je je daar aanmelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 18:26 



 
Profiel   

Ik kom me hier ook melden als het mag! Ik ben vanaf vandaag begonnen met clickertraining met mijn merrie van bijna 21. We hebben een flinke springcarriere achter de rug en ik heb jarenlang moeite gehad met het switchen van onze relatie, van sportpartners en heel soms knuffelvriendjes naar échte vriendjes zonder hoge verwachtingen. Paard vindt zichzelf nog lang niet uitgeleerd maar haar lichaam werkt niet meer mee op het niveau wat ze uitdagend vindt.

Ik was apetrots, ze had het binnen 1x kijken door. Wij zijn begonnen met targeten (en bewust niet met head-away/maniertjes) omdat ik niet wilde beginnen met iets wat ze als frustrerend zou kunnen ervaren. Ze deed het super en begreep ook snel wat ik van haar wilde. Alleen merkte ik na 10 minuten dat ze het wel mooi vond. Ze checkte uit en begon het saai te vinden.

Wat zouden jullie dan doen? Ik gaf haar ook hier en daar een pauze, maar toen ze doorhad wat het trucje was en het een aantal keer had gedaan leek ze het echt saai te vinden. Ze deed het wel, maar met een kop van ‘ja, dit heb ik nu wel gezien’. Ik wilde niet gelijk door en nóg een oefening proberen om haar niet te overspoelen. Is het dan het beste om naar haar te luisteren en de sessie af te sluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 18:50 



 
Profiel   

Odi schreef
Sandra, je artikel gelezen. Leuk.
Bij Neighbook wordt een forum opgezet. Als je wilt kun je je daar aanmelden.

Linkje?
Mijn eigen R+ forum komt er ook wel.... Ooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 19:01 



 
Profiel   

Eapy schreef
Wat zouden jullie dan doen? Ik gaf haar ook hier en daar een pauze, maar toen ze doorhad wat het trucje was en het een aantal keer had gedaan leek ze het echt saai te vinden. Ze deed het wel, maar met een kop van ‘ja, dit heb ik nu wel gezien’. Ik wilde niet gelijk door en nóg een oefening proberen om haar niet te overspoelen. Is het dan het beste om naar haar te luisteren en de sessie af te sluiten?


Er is geen handleiding, dus goed opletten en naar je paard luisteren. Van te voren een planbedenken helpt al goed en hoe meer je dit doet, hoe beter het gaat.

je weet nu dat je paard slim is en het snel doorheeft, dus wat ga je in de volgende sessies doen? Hoe ga je het aanpakken?

Herhalen is goed, maar telkens een klein beetje moeilijker maken helpt om je paard haar aandacht erbij te houden. Maak vanaf het bezig zeker dat je paard naar de target beweegt en je niet 'helpt' door de target (het laatste stukje) naar het paard toe te brengen. Afwisseling in voertjes helpt ook. En ja, niet 10 keer exact hetzelfde vragen, maar dat is moeilijk.... Vooral als je zelf net begint. Dus dan gewoon stoppen als je paard klaar is.

Hoe je het iets moeilijker maakt:

Je kan kijken of je paard het ook snapt met en zonder hek tussen jullie in, target hoog, laag, links, rechts, stapje naar voren, naar achter.

In het begin ook duidelijk zijn met een einde-sessie signaal zodat je paard ook direct leert: Oké het is nu einde les en ik krijg niets meer.

Ik begin met elk paard met mijn 6 Key Lessons (Your Key to Success in Clicker Training)
    -Tafelmanieren (netjes aanpakken van de voerbeloning)
    -Geduld (leren ontspannen te wachten, opletten voor de volgende cue van de trainer, vierkant stilstaan)
    -Targeten
    -Mat training (dat is targeten met de voeten. Op een mat leren staan
    -Hoofd laag
    -Achterwaarts

Jouw paard kan natuurlijk al heel veel want dat is er al ingetraind. Maar er is een groot verschil tussen R+ en R- trainen en dat is dat met positieve bekrachtiging het paard het gedrag eerst doet, voor de beloning komt. Het paard moet dus zelfstandig gedrag aanbieden (voor het op cue komt) en dat kan een uitdaging zijn. Dat kun je aanleren door veel (gemakkelijke) oefeningen te doen zodat ze zelf leert denken in plaats van zich afwachtend op te stellen zoals in andere training verwacht wordt.

Hoe meer je daarmee speelt, hoe meer je paard gaat aanbieden. Het is heel leuk om te zien met wat voor oplossingen ze komen. Sommige paarden zijn heel inventief.

Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 19:18 



 
Profiel   

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik had inderdaad als doel target aanraken, haar laten begrijpen dat click = eten (in haar geval stukjes bleekselderij, vindt ze fantastisch :Y) ) en als ze het snel door zou hebben dan target hoog/laag/links/rechts. Dat had ze na 10 minuten dus door en stond ze me verveeld aan te kijken.

Ik vind het super leuk en ga in onze volgende sessie ook met de head-away/manieren beginnen. Uiteindelijk wil ik haar graag een vrachtwagen inkrijgen met alleen een target. Vrachtwagens en trailers zijn niet haar ding en heeft ze voornamelijk R- ervaringen mee. Een leuke stap in die richting lijkt me de voetjes op een mat krijgen :j

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 19:35 



 
Profiel   

HippoLogic schreef
Ben je je paard aan het inrijden, Fillis?

Mijn paard Kyra is net overleden, dus ik zit nu zonder. |(

Ik vind FB zo onoverzichtelijk, dat is het fijne aan een php forum zoals als Bokt. Zit er vaak aan te denken zoiets op te zetten voor R+. Dan kun je tenminste nog dingen terugvinden en makkelijk opzoeken. Dat mis ik ondanks de zoekfunctie in FB groepen toch wel. Het is erg nu-nu-nu.

Och wat sneu, sterkte met het verlies :knuffel: Ik zat vorig jaar met hetzelfde, heb mijn merrie toen in laten slapen. Herkenbare emoties in je stuk. Ik ben niet 100% R+ (zou ik wel graag eens willen proberen (en was ook het plan met mijn huidige paard), maar heb er helaas de faciliteiten niet voor), maar ik gebruik het wel merendeels, en die merrie heeft mij zó veel geleerd. Door haar ben ik op het pad gekomen dat ik nu bewandel, zeg maar. Heel moeilijk als je leermeester er niet meer is... Ga je een nieuw paard kopen, of even pas op de plaats?

Mijn paard is 2,5, en inrijden doe ik met minimaal 4 jaar, dus dat duurt nog even! Ik pak wel al rustig wat dingetjes mee, zoals in dit geval dus singelen :j

Helemaal eens qua FB. Ik zit in een paar groepen, maar inderdaad onoverzichtelijk. En vaak is de sfeer nog harder dan op bokt := Ik zou me tzt. graag melden voor je forum, als je er ooit tijd voor hebt :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 20:39 



 
Profiel   

Fillis schreef
HippoLogic schreef
Och wat sneu, sterkte met het verlies :knuffel: Ik zat vorig jaar met hetzelfde, heb mijn merrie toen in laten slapen. Herkenbare emoties in je stuk. Ik ben niet 100% R+ (zou ik wel graag eens willen proberen (en was ook het plan met mijn huidige paard), maar heb er helaas de faciliteiten niet voor), maar ik gebruik het wel merendeels, en die merrie heeft mij zó veel geleerd. Door haar ben ik op het pad gekomen dat ik nu bewandel, zeg maar. Heel moeilijk als je leermeester er niet meer is... Ga je een nieuw paard kopen, of even pas op de plaats?

Mijn paard is 2,5, en inrijden doe ik met minimaal 4 jaar, dus dat duurt nog even! Ik pak wel al rustig wat dingetjes mee, zoals in dit geval dus singelen :j

Helemaal eens qua FB. Ik zit in een paar groepen, maar inderdaad onoverzichtelijk. En vaak is de sfeer nog harder dan op bokt := Ik zou me tzt. graag melden voor je forum, als je er ooit tijd voor hebt :Y)


Ik vind zo'n singeltje zelf een goede voorbereiding op... En daarmee dus: deel van. Het echte inrijden
, dus erop bedoelde ik eigenlijk niet.

Ik ben ook al vroeg begonnen met "voorbereiden op" want eigenlijk alles is dat: cues aanleren voor stap, draf, galop en ho.

En ook lange teugelwerk was een supergoede basis: sturen, de teugelhulpen, op de hoefslag blijven enz. Toen ik uiteindelijk op Kyra stapte was er geen drama. Niets. Alleen een heel braaf paard (Die niet snapte waar ik nu was gebleven, zo op haar rug) _O- Maar na een keer aan een touwtje meegenomen te zijn in stap, kon ik na 5 minuten los en de volgende keer hebben we enkele stappen gedraafd. Dat was zo leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 21:54 



 
Profiel   

HippoLogic schreef
Ik vind zo'n singeltje zelf een goede voorbereiding op... En daarmee dus: deel van. Het echte inrijden
, dus erop bedoelde ik eigenlijk niet.

Ik ben ook al vroeg begonnen met "voorbereiden op" want eigenlijk alles is dat: cues aanleren voor stap, draf, galop en ho.

En ook lange teugelwerk was een supergoede basis: sturen, de teugelhulpen, op de hoefslag blijven enz. Toen ik uiteindelijk op Kyra stapte was er geen drama. Niets. Alleen een heel braaf paard (Die niet snapte waar ik nu was gebleven, zo op haar rug) _O- Maar na een keer aan een touwtje meegenomen te zijn in stap, kon ik na 5 minuten los en de volgende keer hebben we enkele stappen gedraafd. Dat was zo leuk!

Ah zo!

Ja, in dat geval ben ik al een jaar bezig :D met van alles en nog wat aan het oefenen. Als hij wat minder impulsief wordt (hopelijk snel := hij is mentaal echt nog mega kleuterig) dan ga ik beginnen met werk aan de hand. Als hij dat een beetje kan, inderdaad werk aan de lange teugel, enz enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 06:22 



 
Profiel   

Leuk dat je dit topic weer een beetje tot leven hebt gewekt Sandra! En wat heftig van Kyra.. Weet precies hoe je je voelt, mijn lieve Dex is in januari ingeslapen ;(

Mbt topics/forums:
Ik bevind me ondertussen echt in een +R bubbel op zowel Facebook als Instagram.

Het leuke en fijne daarvan vindt ik dat je meer beeldmateriaal van elkaars training zit. Op bokt zijn het toch veelal verhalen met af en toe een foto. Op insta of Facebook is het vaak een video of foto. En vaak is beeldmateriaal toch zoveel meer zeggend: je ziet gezichtsuitdrukkingen, stressignalen, subtiele start/stop signalen etc.

Plus op Facebook is er een hele fijne groep wat echt als een warm bad voelt. Ik denk dat het daarom in deze topics op bokt wat stiller kan zijn. Hoewel het recent iets actiever is in het andere (emotie)clickertopic. Wellicht ook nog interessant voor mensen:

Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 06:49 



 
Profiel   

Acharme Dex. Ja dat is zwaar, je paard verliezen.

Ik bevindt me ook in een positieve R+ bubbel op internet. Dat vind ik zo fijn. Je hebt gelijk een video en foto kan zoveel meer zeggen dan woorden. Ik vind IG altijd een beetje lastig want het staat geen links toe en vanaf mijn telefoon uploaden is niet altijd mogelijk. Nu kan je wel via FB dingen op FB en IG tegelijk delen, maar ben daar ook geen held in :o

Wat jammer is, is dat het moeilijk terug zoeken is op FB en IG en het echt hap-slik-weg is. Een uur later zijn er miljoen andere dingen en als naslagwek niet geschikt. Vind ik.

Ik ga het andere bokt topic even bekijken. Ik vind het zo leuk dat Connection Training zo hard aan de weg getimmerd heeft en zoveel goeds doet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 20:06 



 
Profiel   

HippoLogic schreef
Wat jammer is, is dat het moeilijk terug zoeken is op FB en IG en het echt hap-slik-weg is. Een uur later zijn er miljoen andere dingen en als naslagwek niet geschikt. Vind ik.


Geef je inderdaad gelijk mbt je mening over fb, ik vindt het ook tov een goed forum waardeloos kwa terug zoeken, topics volgen en al helemaal reactie's terugzoeken en/of topics waarin je actief bent en die je graag wilt volgen.
En dat komt bovenop de enorme hoeveelheid data die fb continu verzameld van ons , wat velen niet eens weten.

Maar toch heb ik bokt daarvoor wel verlaten, omdat er in bepaalde fb groepen zoveel meer goede kennis en gelijkheid is te vinden.
En er is een "beschermde" sfeer is die het mogelijk maakt dat je opener met elkaar dingen durft en wilt delen, daar straalt enorm veel positivo's van uit.
En daar gaat het op bokt dus juist niet de goede kant mee op.

Zit actueel in een besloten +r groep en een voor hoeven, en daar heb ik meer aan als het geklep, geroddel en gezeik op bokt van ladingen betweters, of gedreven door de afgunst.

Dus ja, die beslotenheid en kennis in een luxe forum formate: graag _/-\o_
Maar heb al vele fora hierin ten onder zien gaan, dus stel je er maar op in helaas: we zijn nog niet van fb af ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 10:38 



 
Profiel   

Wat triest dat je je maatje Kyra nu al moet missen, veel sterkte komende maanden.


We weten dat EMS een wissel trekt op de tijd de we met ze mogen delen, maar je hoopt altijd dat die tijd zo lang mogelijk mag zijn.
En jou connection met Kyra is natuurlijk very special and intense strong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 10:45 



 

Ik val hier ook nog eens even binnen, was het topic uit het oog verloren maar lees graag mee.
Heel veel sterkte nog met het verlies van Kyra HippoLogic :knuffel: Zo gek hoe zo'n verhaal toch niet het einde kent wat je zou willen, weet nog hoe het allemaal voor jullie begonnen is en dan nu al klaar, dat is toch niet hoe het zou moeten zijn...

Interessant ook wat hier gezegd wordt over die R+-bubbel op facebook & instagram, ik ga mij daar denk ik ook eens mee bezig houden. Mijn instagram ligt sowieso een beetje stil omdat ik zelf weinig met de pony's onderneem en dus denk dat het allemaal niet interessant is (plus wil ik de tijd dat ik er ben niet altijd bezig zijn met foto's/filmpjes) dus ben nog een beetje zoekende wat ik daarmee wil gaan doen.

Facebook heb ik het altijd wat moeilijk mee, niet zozeer om facebook zelf, maar ik vind het altijd zo onoverzichtelijk en veel wat er naar je toe gegooid wordt. Ik raak daar altijd heel snel van overprikkeld en dan sluit ik het gewoon weer af :')

En daarnaast heb ik persoonlijk ook moeite met het anderen dingen zien doen. Pas op, ik vind het leuk en interessant hoor, daar niet van, maar het is dan een soort jaloersheid ofzo? Omdat het hier dan niet kan of wil terwijl ik het stiekem ook graag zou willen maar er zoveel in mijn leven 'verkeerd' zit dat ik het gewoon niet kan opbrengen om er tijd & energie in te steken :o Zelfs de kleinste dingen lijken soms de grootste uitdaging voor mij. Op dit moment is zelfs naar de pony's gaan al een enorme uitdaging, pfff..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 11:17 



 
Profiel   

[***] schreef
Facebook heb ik het altijd wat moeilijk mee, niet zozeer om facebook zelf, maar ik vind het altijd zo onoverzichtelijk en veel wat er naar je toe gegooid wordt. Ik raak daar altijd heel snel van overprikkeld en dan sluit ik het gewoon weer af :')

En daarnaast heb ik persoonlijk ook moeite met het anderen dingen zien doen. Pas op, ik vind het leuk en interessant hoor, daar niet van, maar het is dan een soort jaloersheid ofzo? Omdat het hier dan niet kan of wil terwijl ik het stiekem ook graag zou willen maar er zoveel in mijn leven 'verkeerd' zit dat ik het gewoon niet kan opbrengen om er tijd & energie in te steken :o Zelfs de kleinste dingen lijken soms de grootste uitdaging voor mij. Op dit moment is zelfs naar de pony's gaan al een enorme uitdaging, pfff..


Ik herken dit van Facebook ook. Het is heel veel en heel snel allemaal. Ik gebruik het nauwelijks daardoor.

Ik heb dat laatste ook wat je zegt, dat ik het soms moeilijk vind om anderen iets te zien doen (of hebben, of zijn) wat ik niet kan (of heb, of ben). Maar heel eerlijk [***], ik zat net met grote bewondering naar jouw video’tje in het andere clicker-topic te kijken. De manier waarop jouw diertje jouw stem volgt vind ik fantastisch en ik hoop ook dat ik dat ooit bereik met mijn merrie. Dus je moet maar denken, als jij ergens met een soort van ‘jaloersheid’ naar kijkt zoals je het zelf benoemt, zal er altijd iemand ook zo naar jou kijken! <3 <3 <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 11:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 77 van de 84 [ 2092 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80 ... 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen