De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:03

Goh zijn jullie al zo ver?! Fijn hoor.
Ik wacht nog even dat mn touwhalster en leadrope binnen zijn.
Dan ga ik met mn sprinkhaan rustigaan aan de slag.

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:41

Ik doe ook mee met de cursus. Ik mag inmiddels niet meer klagen over het schrikkerige van mijn paard maar soms is het knap lastig. Thuis kan ik vrijwel alles met hem en ik kan inmiddels veilig en alleen met hem op buitenrit *\o/* maar ik kom dus gewoon echt de korte zijde niet op op wedstrijd als er een radiator (of iets anders wat paarden eet) in de hoek staat -O- . Dit komt natuurlijk ook door mijn spanning, maar het zou fijn zijn als mijn paard iets beter leert dat niet alles hem op wil eten :+

Ik herken ook wel iets van Parelli alleen vind ik de link naar het rijden veel beter dan bij Parelli.

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 17:37

Qua wedstrijd spanning ben ik voor mezelf hartcoherentie aan het toepassen.
In het voorjaar had mijn vriendin bij het Paard & Lifestyle event een prijs gewonnen.
We mochten na overleg met z'n tweeen komen. De manier van in en uit ademen heeft voor mij en
m'n sprinkhaan ook al veel meer rust gebracht.
Dus Hartcoherentie voor mij, en de TRT Methode voor m'n paard. Ik hoop dat we het samen kunnen oplossen.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:05

Waren jullie gisteravond nog bij de Q&A?

Kosha06
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-10-10

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:51

Ja, ik was bij de Q&A :-) Ik vond het erg leuk en interessant om te horen waar andere deelnemers tegen aan lopen met hun paarden. Sommige situaties die werden besproken zijn heel herkenbaar en andere weer helemaal niet. Uiteindelijk weer veel van geleerd en ik haal er de dingen uit die op ons van toepassing zijn.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:02

wat een leuk topic!
ik volg zelf de cursus niet, momenteel ook paardloos.
maar toen Tristan net in Nederland kwam heb ik bij hem gewerkt en les gehad met mijn griezelbaldi.
Heb ontzettend veel van Tristan geleerd, en wil met een volgend paard zeker weer van start met Tristan zijn manier van trainen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:58

Ik was ook bij de Q&A - ik heb wel een paar keer opnieuw moeten connecteren omdat geluid en beeld niet samenvielen. Ik vond het ook wel interessant!

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:23

ja ik was bij de Q&A
was leuk te horen dat sommige mensen dezelfde problemen hebben als wat ik zelf ook heb met mijn paard.
Het vooral niet meer willen lopen en als een blok blijft staan.
achterhand gaat dan wel maar voorhand heeft ze er snel genoeg van en gaat stil staan en wil niet meer voor of achteruit.
(ben alleen weer vergeten wat dan de oplossing was)

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:41

Eh... dat was dus gister???? :oo :D

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 15:55

Cursus ziet er leuk uit, maar mijn paard is als de dood voor de zweep en ik zie toch wel dat er veel mee gewerkt wordt... Zijn hier alternatieven voor of niet?

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:59

In het begin is het vooral het andere uiteinde van het touw waarmee je dingen wat meer benadrukt.
Later komt daar dan een zweep bij.

Uiteindelijk draait de hele cursus om het desensibiliseren van je paard. Dus kun je hem uiteindelijk ook minder angstig maken voor die zweep.

Hey! Ik zeg twee vliegen in 1 klap! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:25

Ah mooi er is een topic over. Ik denk er nog over na , We redden ons eigenlijk prima op wedstrijd, maar maar we vinden het nog steeds spannend ( allebei ).
En in haar eentje naar buiten blijft een probleem als er veel tegelijk gebeurd (links schapen, rechts een sloot en 50 meter verder een boerderij... oh jee een hond die blaft )

Desensibiliseren is ook erg parelli en ik ben wel benieuwd naar de verschillen ( Ik heb veel parelli gedaan en dat pakt ze heel makkelijk op )

Dat het wat meer gericht is op de Europese ( dressuur/ spring ) wedstrijdruiter is wel een pre.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.

astriidj

Berichten: 2465
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:38

MariekeB schreef:
Ah mooi er is een topic over. Ik denk er nog over na , We redden ons eigenlijk prima op wedstrijd, maar maar we vinden het nog steeds spannend ( allebei ).
En in haar eentje naar buiten blijft een probleem als er veel tegelijk gebeurd (links schapen, rechts een sloot en 50 meter verder een boerderij... oh jee een hond die blaft )


Hier precies dezelfde 'problemen'. Ben nog niet met de oefeningen begonnen, dus kan je alleen nog niks vertellen over de resultaten haha. En omdat m'n merrie drachtig is zullen we ook niet heel lang meer op concours gaan, maar vind het toch fijn om met dr te kunnen blijven werken en een stukje mentale training te doen :) Heb wel al veel grondwerk gedaan, maar vind het bij Tristan wel fijn dat hij wat meer de link legt met het rijden, en uiteindelijk de oefeningen ook onder het zadel gaat toepassen. Vond de Q&A ook erg interessant!

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:41

splenius schreef:
ja ik was bij de Q&A
was leuk te horen dat sommige mensen dezelfde problemen hebben als wat ik zelf ook heb met mijn paard.
Het vooral niet meer willen lopen en als een blok blijft staan.
achterhand gaat dan wel maar voorhand heeft ze er snel genoeg van en gaat stil staan en wil niet meer voor of achteruit.
(ben alleen weer vergeten wat dan de oplossing was)

Fijn dat dat aan bod is gekomen. Voorwaarts wil paardlief wel altijd, alleen op het achterwaarts gaan wil hij al eens blokkeren. Ik kon niet thuis zijn tijdens de Q&A, maar normaal gezien komen ze vandaag ergens online. Ik ben benieuwd.

Griezelbaldi, haha!

Ik volg MargrietJonk, ik zou ook op deze manier aan de slag gaan met zijn zweepfobie. Zweep in de buurt/ertegen houden en pas weghalen als hij tekenen van ontspanning vertoont.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:52

Ik heb me ook aangemeld.
Zelf heb ik een 5 jarige merrie die als 3 jarige in paniek is geraakt door een staartriem aan de longeersingel en daarna ook heel bang was met het zadel.
Ik heb haar naar een zeer bekende zadelmak maker gebracht omdat het alleen maar erger werd wat ik ook probeerde en ik was niet blij met het resultaat.
Hij kon er op zitten, maar zei ook dat er nog een lange weg te gaan was.
Het paard had daarna juist zo veel spanning en was enorm naar binnen gekeerd.. meteen duidelijk was wel dat ze geleerd had dat ze niet mocht steigeren en bokken, maar dat er juist helemaal geen acceptatie was.
Daarna heb ik haar nog een maand of 2 zelf gereden en door griep kon ik er 4 dagen niet op en daarna ben ik er zo enorm van af gelanceerd dat ik 2 weken bijna niet kon lopen. :')
Nu zijn we weer compleet terug bij af en is dit het laatste wat ik nog kan bedenken om er ooit nog op te komen, ik heb er nog een paar profs naar laten kijken, maar die zagen het ook niet zitten om er mee aan de gang te gaan.

Nou mocht ik eigenlijk as zaterdag naar Tristan voor een éénmalige les en was ik van plan om mij daarna aan te melden voor de cursus, maar nu kan de les niet doorgaan en heb ik me meteen maar aangemeld.
Ik hoop het op deze manier vast onder de knie te krijgen met mn andere paarden en hoop dan uiteindelijk nog een keer met mn merrie naar Tristan te kunnen.

Super dat er een topic over is en ik hoop anderen zo ook te kunnen volgen en zou leuk zijn als we elkaar nog een beetje kunnen helpen zo!

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:32

Even een dingetje over het desensibiliseren wat ik voorbij zag komen. Dat is niet wat Tristan doet en waar hij juist geen voorstander is. Met gewenning leert een paard namelijk niet hoe om te gaan met spanning, alleen aan het specifieke object of situatie.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:36

Ik ga me ook aanmelden voor de cursus, maar meende dat die pas 23 november begint? Hoe kunnen jullie dan al filmpjes hebben?

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:34

Connepon, dat desensibliseren was voor mij eigenlijk een samenvattingswoord. Maar als ik het terug lees, is dat idd een foute woord keuze geweest.

Mijn touw halster en mn leadrope zijn nu binnen van Horse24. Ik ga vanavond na mn werk een beginnentje maken mn sprinkhaan.
Stay tuned. _O-

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:39

Succes Margriet! En ik snap je woordkeuze wel hoor, maar het kan tot verwarring leiden :)

Calimero, leuk dat je ook mee gaat doen! De eerste groep is op 19 oktober begonnen, vandaar dat sommige mensen al toegang tot de training hebben.

De replay van de Q&A staat trouwens online!

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:58

Als je een paard hebt wat eigenlijk nergens bang van is, bomproof van nature omdat hij heel cool en relaxt van karakter is. Wat zijn dan de voordelen wat ik uit dit programma zou kunnen halen? Ik vind het namelijk wel heel interessant.

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:07

Ik haak ook ff aan, desensibliseren mag je echt niet gebruiken van Tristan _O-
Ik ben benieuwd, ik heb Tristan een paar keer aan het werk gezien en ik vind het erg interessant wat hij doet. Ik werk ook met dingen van hem, eens kijken wat de cursus kost...

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:08

Ruiterhuis, er is wel een filmpje waar Tristan werkt met een zeer flegmatiek paard, maar in hoeverre dit ook terug komt in deze cursus weet ik ook niet, aangezien ik nog niet gestart ben..
Ik denk wel dat je sowieso aan een stukje bewustzijn werkt.

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:09

Succes met je sprinkhaan, Margriet! :) Laat weten hoe het gegaan is!

Ik dacht ook altijd dat Tristan en Parelli niet te vergelijken zijn. Even kort door de bocht (hoe ik het zag): Tristan heeft als doel een zelfverzekerd paard te creëren, Parelli om een paard te laten gehoorzamen. Maar Parelli-aanhangers hoor je dan weer wel zeggen dat ze allebei dezelfde technieken gebruiken. Stiekem hoop ik dat er een verschil is (sorry :+ ), maar ik kan er ook mijn vinger niet opleggen. Straks ga ik mijn mening over Parelli nog moeten bijsturen, haha.

Ruiterhuis: de communicatie tussen jou en je paard? Al denk ik dat Tristan zich vooral focust op paarden met angstjes en met moeilijk te vinden knopjes.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:12

SparklingApp schreef:
Ruiterhuis, er is wel een filmpje waar Tristan werkt met een zeer flegmatiek paard, maar in hoeverre dit ook terug komt in deze cursus weet ik ook niet, aangezien ik nog niet gestart ben..
Ik denk wel dat je sowieso aan een stukje bewustzijn werkt.


Flegmatiek is mijn paard absoluut niet.
Hij is wel heel oplettend, vrolijk, licht op de hulpen en wil graag werken.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:24

Dan is het misschien gewoon een ideaal paard om het systeem zelf onder de knie te krijgen! :D
Wat is de reden dat je dit met je paard zou willen doen?