hoger steigeren vanaf de grond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 21:10

Hee

Ik had een vraagje., mijn pony kent (correct) het steigeren onder het zadel en aan de hand. Ze doet dit alleen als ik het vraag en heb het haar verder nooit zien doen. En dat zal ook niet gebeuren want ze is correct opgevoed.

De pony kent onder het zadel het steigeren met een zweepje zachtjes voor op de borst te tikken, niks kwaadschikts. Ze doet dit braaf en mooi rechtop en slaat soms mooi uit met haar benen. Ze staat goed in balans
Als ik aan de grond wil oefenen, zoals ik het haar geleerd heb met een soort van 'wave' beweging. Ze komt wel omhoog, alleen echt totaal uit balans, stapt achteruit en komt echt een banketstaaf 20 cm omhoog. Hoe kan ik het haar leren net zo goed te doen als onder het zadel?

Les nemen hier in.. Tsja ik wil graag van 1 iemand les maar die vind friesland te ver voor 1 pony. Verder is het niet echt mijn passie en mijn leven om echt actief vd te doen. Het is meer voor de lol. Wil de pony niet? Dan hoeft het van mij ook niet. Moet wel leuk blijven.


Hoor het graag! En ik hoop niet dat er teveel negatieve adviezen komen waar ik toch niks aan heb :o

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 13:30

Niemand?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:13

OPG -> TVG

Pharootz

Berichten: 311
Geregistreerd: 20-10-12

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:22

Is een les vrijheidsdressuur een optie? Want dat zou denk ik hier wel kunnen helpen :)

xSlvnaJarig
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:25

Ik sta er bij zulke oefeningen naast, zo help ik ook echt een handje en ziet ze mij goed.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:26

Waar sta jij? Hoe groot is je pony?
Hoe hoog gaat je pony wanneer er een ruiter op zit?

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 18:39

Pharootz schreef:
Is een les vrijheidsdressuur een optie? Want dat zou denk ik hier wel kunnen helpen :)

Les nemen hier in.. Tsja ik wil graag van 1 iemand les maar die vind friesland te ver voor 1 pony. Verder is het niet echt mijn passie en mijn leven om echt actief vd te doen. Het is meer voor de lol. Wil de pony niet? Dan hoeft het van mij ook niet. Moet wel leuk blijven.

zoals in de op staat , zou graag les willen nemen (van Nikki van Olst , heb ik ook paar keer benaderd) Maar ze zit in een heel andere regio en is voor 1 pony best ver rijden

xSlvna schreef:
Ik sta er bij zulke oefeningen naast, zo help ik ook echt een handje en ziet ze mij goed.

Wat bedoel je hier mee? Wat doe je precies?

khirshanta schreef:
Waar sta jij? Hoe groot is je pony?
Hoe hoog gaat je pony wanneer er een ruiter op zit?

Ik sta voor de pony , als ik ernaast ga staan draait ze zich weer naar mij toe. Pony is 145 cm.

Even foto gezocht , dit was wel in het begin hoor , sta er nu wel wat verder vanaf mar heb verder geen foto. Zo hoog gaat ze nog en het is al 3 jaar verder
Afbeelding

Hoe ze steigerd onder het zadel. Heeft wel tijdje geduurd voordat ze zo ging steigeren
Afbeelding

SeaSide

Berichten: 2336
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:44

Marianne scheps is misschien een optie zit volgens mij iets dichterbij dan Nikki, en heeft ook ontzettend veel ervaring. Of Thamar Gothjalpsen zei reist ook veel door het land om les te geven, ik vind haar persoonlijk fijn les geven.

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:16

teiger150 schreef:
Marianne scheps is misschien een optie zit volgens mij iets dichterbij dan Nikki, en heeft ook ontzettend veel ervaring. Of Thamar Gothjalpsen zei reist ook veel door het land om les te geven, ik vind haar persoonlijk fijn les geven.


Ik heb nog nooit van beide gehoord :o

Ik ben niet zozeer opzoek naar les. Meer naar tips. Als het niet wil laat ik het erbij. Dan maar laag steigeren :+

SeaSide

Berichten: 2336
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:14

Kabayo schreef:
teiger150 schreef:
Marianne scheps is misschien een optie zit volgens mij iets dichterbij dan Nikki, en heeft ook ontzettend veel ervaring. Of Thamar Gothjalpsen zei reist ook veel door het land om les te geven, ik vind haar persoonlijk fijn les geven.


Ik heb nog nooit van beide gehoord :o

Ik ben niet zozeer opzoek naar les. Meer naar tips. Als het niet wil laat ik het erbij. Dan maar laag steigeren :+


Thamar is z'n beetje kwa vrijheidsdressuur de meest ervaren persoon die er is in NL :') :') en daar buiten. Ze heeft o.a aan Appasionata meegedaan, en aan veel Nederlandse films (penny's Shadow).

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 13:00

teiger150 schreef:
Thamar is z'n beetje kwa vrijheidsdressuur de meest ervaren persoon die er is in NL :') :') en daar buiten. Ze heeft o.a aan Appasionata meegedaan, en aan veel Nederlandse films (penny's Shadow).


Oke, ik ben totaal niet thuis in die hele wereld sorry

baroeg
Berichten: 664
Geregistreerd: 11-02-10

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:03

en als je nou gewoon dezelfde hulp ohz gebruikt als ernaast, dus ook als je ernaast zit met het zweepje zachtjes op de borst en dan je andere hand omhoog? dan herkent ze wellicht de hulp van onder het zadel ook.

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 13:15

baroeg schreef:
en als je nou gewoon dezelfde hulp ohz gebruikt als ernaast, dus ook als je ernaast zit met het zweepje zachtjes op de borst en dan je andere hand omhoog? dan herkent ze wellicht de hulp van onder het zadel ook.

Hmm das een goeie! Zal het proberen!

xSlvnaJarig
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:30

Ik doe de handeling ernaast, ik sta dan bij haar schouder en omdat ze me dan niet kan raken durft ze hoger.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:00

Ik zou je dat ook als eerste tip willen geven, ga naast haar schouder staan, hoofdstel om, teugels vast en dan dezelfde hulp als vanuit het zadel. Wellicht help je haar normaal vanuit het zadel ook met haar balans door het gebruik van je teugels, dat ze wat steun heeft aan je hand, dus best kans dat haar dat ook kan helpen vanaf de grond. Je kan het dan makkelijk uitbouwen naar minder hulp en tzt meer afstand.

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 17:59

Vandaag eens tijd gehad om te oefenen
Teugels eraan , poging fotos maken , hulpen net zoals ohz en naast lady staan.

Ik was alleen , heb eerst poging filmen vanuit mijn hand gedaan.
Dan is dit het resultaat
Afbeelding

Dus mobiel in het zand gezet. Pony staat er half op , mijn excuses. Tis een beetje voor het idee

Pony begon weer laag. Ik kan er wel naast staan met de hulp , alleen ze draait steeds naar mij toe. Dus bij sommige fotos sta ik er niet op maar er voor. Geef nu wel de hulp op het schouder , zoals onder het zadel.

Hier draait ze dus weer om..
Afbeelding

Ik steiger mee , oke even lachen :o :+
Afbeelding

Hier weer een omdraaier
Afbeelding

Zo hoog ging ze in het begin
Afbeelding

Kusje voor lady
Afbeelding

Klopje , ze deed goed haar best
Afbeelding


De laatste steiger , echt super tevreden mee! Ze snapt het nu veel beter! Ben hierna gestopt
Afbeelding

Qua omdraaien , ik zet haar dan weer rustig om , en vraag nogmaals het steigeren. Meestal gaat het dan weer goed. Ben kleine 5/10 min bezig geweest met beloningen


Je bedoelde zo denk ik amable? Heb de teugels door 2 ringetjes
Afbeelding

Afbeelding

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:25

Heb je de teugels zelf ook vast? Zou ik wel doen iig. Maar als je ze niet vast hebt kan ook, doel is tenslotte bereikt :D

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:26

nee ik heb geen flauw idee hoe ik het dan allemaal doen moet :=
Er naast staan ,hulpen geven en ze draait zich om .. Dan zit ik er wel onder

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:27

Juist niet, omdat je haar met de teugels recht kan houden, maar beetje ervaring in werken aan de hand is dan inderdaad wel handig

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:30

Hmm ik zal het binnenkort proberen. Ik oefen het niet te vaak want straks gaat ze het wel misbruiken. Lange lijnen kent ze wel maar verder wordt ze alleen gelongeerd vanaf de grond.
En meerennen lukt niet , kan namelijk nog niet rennen (kapot bekken en staartbeen)

xSlvnaJarig
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:30

Ik sta ernaast maar duw gewoon tegen de schouder als ze mijn kant op komt. Is wel een gevaarlijk wedstrijdje want mijn pony is makkelijk 400kg zwaarder dan ik. Dus geen verstandige tip; ik ken mijn pony toevallig door en door.

Ook met de teugels vasthouden kan het paard raar draaien en je juist per ongeluk pijn doen.

Het is toch super dat ze het nu zo doet. Heb je haar een stemcommando erbij aangeleerd?

Amable, met de teugels in handen kan het paard nog vies uitzwaaien. :o

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:36

xSlvna schreef:
Ik sta ernaast maar duw gewoon tegen de schouder als ze mijn kant op komt. Is wel een gevaarlijk wedstrijdje want mijn pony is makkelijk 400kg zwaarder dan ik. Dus geen verstandige tip; ik ken mijn pony toevallig door en door.

Ook met de teugels vasthouden kan het paard raar draaien en je juist per ongeluk pijn doen.

Het is toch super dat ze het nu zo doet. Heb je haar een stemcommando erbij aangeleerd?

Amable, met de teugels in handen kan het paard nog vies uitzwaaien. :o



Oh oke op die manier. Dese pony heb ik zelf gefokt dus gelukkig ken ik mijn pony ook heel goed

Pony moet mij beslist niet per ongeluk pijn doen met al mijn breuken. Is ze wel heeeel goed in haha

Nee heb geen stemhulp erbij geleerd.

Ben ook zeer tevreden met de laatste steiger. Ze moet het nog wel even goed snappen. Dit was 1 goede steiger en de aller eerste was echt super , niet op beeld helaas. Kwestie van zo nu en dan oefenen

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:48

Als je paard de teugelhulpen goed kent dan blijft hij recht en sta je veilig. Wel belangrijk om vooraf te checken of hij goed reageert, dus eerst gewoon werk aan de hand.

Misbruiken ben ik nooit bang voor, verkeerd trainen wel. We noemen het graag misbruiken omdat het dan "de schuld van het paard is" maar als aangeleerde oefeningen mis gaan dan ligt dat aan de trainer, niet aan het paard.

xSlvnaJarig
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:51

Oh ik bedoelde ook geen fout geleerd gedrag Amable, maar als mijn (brave) merrie opeens omhoog schiet (sneller dan ik denk) en dan per ongeluk te veel druk op 1 teugel heb, kiept ie de andere kant op. Hoef maar even niet in balans te staan ofzo.

Maarja een (luid!) stemcommando zou ik er wel aan linken. Mijne doet het bij HOP... maar ja dan moet niemand langs rennen met "Hop hop hop... paardje in galop" want dan staat mijne op de achterbenen :o

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: hoger steigeren vanaf de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 19:56

lady kent het zeker niet op teugel hulp. Ook ohz heb ik teugels los. Ik wil ook echt geen teugeldruk of hulp aanleren. Dat is echt niet handig met rijden. Ze loopt Z dressuur en wil haar niet in de verwarring brengen met dit. Niet handig als ik appuyeren of een keertwending vraag en dat ze dan alleen maar op dr achterbenen staat.