Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:31

secricible schreef:
Ik wil ook wel even tips :D ben een paard rustig aan het oppakken. Weinig gedaan laatste tijd. Grondwerk en nu ook longe eens gepakt.
Hij is erg braaf maar draagt hoofd erg hoog. Heb eens gekeken met touwtje tussen benen, naar mond, naar zijkant longeersingel maar daar gaat hij erg op wegdrukken dus was niet heel enthousiast.
Wil dubbele longe nog proberen maar dat is voor mij lastig omdat longeerzweep en longe in 1 hand pijnklachten geeft.
Zijn er handige hulpmiddelen om hem te gaan leren ontspannen icm 1 longe?


Touwtjes moeten ze wel leren, dus ze daar ook de tijd voor geven. Paarden gaan van nature ALTIJD tegen de druk in, eerste wat ze dus moeten leren is dat ze mee moeten geven met de druk, zo dus ook met touwtjes. Los laten in plaats van er tegenin gaan.

Ze moeten dus gaan snappen dat wanneer zij ontspannen en mee geven aan de druk, de druk verdwijnt. Daarbij zijn touwtjes (die niet strak zitten) juist heel fijn, omdat ze altijd heel consequent op hetzelfde punt loslaten. Jouw eigen hand (zelfs een heel ervaren hand) doet dat nooit zo precies. Daarom dat ik met jonge paarden eigenlijk ook niet graag elastiek gebruik, release tijd is langer (soms te lang) dan bij gewone touwtjes.

Weet niet of het een jong paard is? Als ze bit bijvoorbeeld nog niet gewend zijn, kan je ook aan de neus riem vast maken.

En nooit strak vast zetten, net iets korter dan de houding die ze zelf aan nemen. Dan snappen ze eerder dat als ze ontspannen er geen druk is en dan kan je het langzaam iets korter gaan zetten.

Maar dat gaan ze dus niet in 1x snappen of kunnen, meeste ook niet in 2 of 3x.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:10

Maartje_M schreef:
Bedankt voor jullie fijne reacties en het meedenken!

Balkje heeft inderdaad ook een aspect in afwisseling en ‘lol met je knol’ dus daar zie ik wel meerwaarde in. Verzorgster moet echt nog oog ontwikkelen voor een en ander, bijvoorbeeld wat de goede galop is (of verkeerd of overkruist). Ze wil wel echt graag leren maar ik kan en wil niet altijd begeleiden.
Los longeren zou in principe kunnen, moeten we de bak even splitsen op de een of andere manier

+:)+

In het kader van "oog ontwikkelen voor" en het educatieve karakter, een heel andere gedachtegang: vraag haar is of ze het leuk vind om thuis als ze niets te doen heeft (en toch niet naar buiten kan) op youtube wat filmpjes over de verschillende gangen en dergelijke te bekijken. Zomaar een wilde gedachte hoor, maar er zullen vast momenten zijn dat ze thuis zit en daar tijd en zin voor heeft. :j

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:10

secricible schreef:
Ik wil ook wel even tips :D ben een paard rustig aan het oppakken. Weinig gedaan laatste tijd. Grondwerk en nu ook longe eens gepakt.
Hij is erg braaf maar draagt hoofd erg hoog. Heb eens gekeken met touwtje tussen benen, naar mond, naar zijkant longeersingel maar daar gaat hij erg op wegdrukken dus was niet heel enthousiast.
Wil dubbele longe nog proberen maar dat is voor mij lastig omdat longeerzweep en longe in 1 hand pijnklachten geeft.
Zijn er handige hulpmiddelen om hem te gaan leren ontspannen icm 1 longe?


Je paard loopt waarschijnlijk nog niet in balans aan de longe. Ik zou juist geen touwtjes of wat voor hulpstukken dan ook gebruiken. Aan een enkele lijn kun je heel fijn je paard in balans longeren. Dan zal hij vanzelf zijn hoofd naar beneden doen. Kijk eens op de site van stal Mireille daar staan dat soort dingen heel goed uitgelegd.
Met touwtjes eraan zal je je paard nog meer uit balans halen en krijg je dus inderdaad wat jij omschrijft, tegen druk en verzet.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:15

Nee het is juist een wat ouder paard, ook beleerd. Gewoon wat minder gereden laatste tijd.
Bedankt voor de tips!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:22

Def schreef:
Je paard loopt waarschijnlijk nog niet in balans aan de longe. Ik zou juist geen touwtjes of wat voor hulpstukken dan ook gebruiken. Aan een enkele lijn kun je heel fijn je paard in balans longeren. Dan zal hij vanzelf zijn hoofd naar beneden doen. Kijk eens op de site van stal Mireille daar staan dat soort dingen heel goed uitgelegd.
Met touwtjes eraan zal je je paard nog meer uit balans halen en krijg je dus inderdaad wat jij omschrijft, tegen druk en verzet.

Hier sluit ik me graag bij aan. :j

Ik merk zelf dat werken naar ontspanning en balans vaak automatisch resulteert in een correcter gedragen hoofd/hals. Die ontspanning en balans moet het paard op zn eigen benen leren vinden, hulpmiddelen brengen al snel een verstoring met zich mee, en maakt het daarmee voor het paard moeilijker om zn eigen houding te vinden.

Hoe loopt het paard qua snelheid? Zelf zie ik vaak dat paarden eigenlijk te "snel" gaan, dan zoek ik naar het juiste tempo waarmee het paard ook ruimte krijgt om te ontspannen en zn balans te vinden.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:29

Qua snelheid heel controleerbaar. Heb nog nooit een paard gehad waarbij dat zo makkelijk ging. Ook mooi vanuit achterbeen voorwaarts. Kan met weinig correctie tempo bepalen. Galop wat moeilijker. Terugkomen in stap kost ook wat moeite om echt sterke overgang te maken.
En ook wel willen "stofzuigen" na een tijdje. Echt puur touwtje waar hij het niet mee eens leek te zijn. Denk wellicht stukje balans kwijt nu hij meer in een houding gezet wordt als ik het zo lees.
Toch eens die dubbele longe en voelen wat hij daar mee doet om te zien hoe zij op druk reageert.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:32

secricible schreef:
Qua snelheid heel controleerbaar. Heb nog nooit een paard gehad waarbij dat zo makkelijk ging. Ook mooi vanuit achterbeen voorwaarts. Kan met weinig correctie tempo bepalen. Galop wat moeilijker. Terugkomen in stap kost ook wat moeite om echt sterke overgang te maken.
En ook wel willen "stofzuigen" na een tijdje. Echt puur touwtje waar hij het niet mee eens leek te zijn. Denk wellicht stukje balans kwijt nu hij meer in een houding gezet wordt als ik het zo lees.
Toch eens die dubbele longe en voelen wat hij daar mee doet om te zien hoe zij op druk reageert.

Klinkt alsof jullie al lekker op weg zijn. :j

Moest trouwens denken aan een artikeltje wat ik laatst zag (hier of ergens anders) over een vrouw die met 1 hand mende. Nu vergt dat natuurlijk wel de nodige oefening en is misschien al helemaal lastig, maar wellicht dat je op die wijze eens kunt kijken of het jou beter afgaat (teugels/longe in de ene hand, zweep in de andere). Maar als het paardje heel goed op de stem te sturen is, kun je natuurlijk ook kijken hoe het gaat als je de zweep achterwege laat, voor jouw handen een stuk fijner als ik het zo lees. :)

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:01

Serenity350 schreef:
Maartje_M schreef:
Bedankt voor jullie fijne reacties en het meedenken!

Balkje heeft inderdaad ook een aspect in afwisseling en ‘lol met je knol’ dus daar zie ik wel meerwaarde in. Verzorgster moet echt nog oog ontwikkelen voor een en ander, bijvoorbeeld wat de goede galop is (of verkeerd of overkruist). Ze wil wel echt graag leren maar ik kan en wil niet altijd begeleiden.
Los longeren zou in principe kunnen, moeten we de bak even splitsen op de een of andere manier

+:)+

In het kader van "oog ontwikkelen voor" en het educatieve karakter, een heel andere gedachtegang: vraag haar is of ze het leuk vind om thuis als ze niets te doen heeft (en toch niet naar buiten kan) op youtube wat filmpjes over de verschillende gangen en dergelijke te bekijken. Zomaar een wilde gedachte hoor, maar er zullen vast momenten zijn dat ze thuis zit en daar tijd en zin voor heeft. :j


Ik heb haar al eens wat YouTube dingen doorgestuurd inderdaad. Zal eens vragen of ze nog meer wil

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:11

Maartje_M schreef:
Ik heb haar al eens wat YouTube dingen doorgestuurd inderdaad. Zal eens vragen of ze nog meer wil

Beetje richting off-topic: maar wou even delen dat ik de indruk krijg dat ze echt een tof adresje heeft voor een verzorgpony bij jou. Heel begaan en je denkt tof met haar mee. +:)+

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:08

Serenity350 schreef:
Maartje_M schreef:
Ik heb haar al eens wat YouTube dingen doorgestuurd inderdaad. Zal eens vragen of ze nog meer wil

Beetje richting off-topic: maar wou even delen dat ik de indruk krijg dat ze echt een tof adresje heeft voor een verzorgpony bij jou. Heel begaan en je denkt tof met haar mee. +:)+

Ah wat lief, dank je wel <3

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:07

Het lijkt erop dat alle longeer-experts van Bokt hier zitten, dus ik gooi graag even een vraag in de groep :P

Ik heb sinds deze zomer een 5 jarige ruin die ongeveer 1x in de 2 weken longeer. Dit gaat eigenlijk heel fijn, maar sinds een paar weken breekt hij soms uit in de galop. Afgelopen weken was het maar 1 keer, vaak bij de eerste galopje, dan leek hij een beetje jolig, gooide een keer met zijn hoofd en trok een sprintje (5-10m) van me weg waarbij ik wel alle zeilen bij moest zetten om hem vast te houden. Uiteindelijk stond hij dan naar me toe gedraaid, maakte ik de longe weer op maat en gingen we gewoon weer verder waar we waren gebleven. Na zo'n uitspatting gedroeg hij zich de rest van het half uur voorbeeldig, ook met aanspringen in galop, schakelen in draf etc.
Vandaag bleef hij echter gaan, hij is zeker 6x op bovenstaande manier uitgebroken. Zowel linksom als rechtsom, met en zonder bijzet. Uiteindelijk wel weer goed af kunnen sluiten, maar echt lekker zit het me niet. Het kan een incidentje zijn, maar ben een beetje bang dat dit gedrag van kwaad tot erger gaat. Ik probeer hem voor te zijn door als ik merk dat hij wil gaan spoken door de volte kleiner te maken, maar dat is lastig omdat hij goed een paar passen braaf zijn ding kan doen en dan ineens kan beslissen dat ie NU rechtdoor gaat. Ik probeer het eigenlijk zoveel mogelijk te negeren, blijf rustig en zet hem zo snel mogelijk weer aan het werk. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:24

Mijne is 14, perfect opgevoed met longeren, maar wil dit ook wel eens doen.
Meestal zijn het 5 passen vol in de ankers voor mezelf en dan is het weer over, dus ik heb helaas de truc ook nog niet gevonden :=

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:51

Hij heeft succes gehad met z'n gedrag..is 5 jaar oud en aan het puberen/ uitproberen.

Goed dat je op tijd aan de bel trekt! Kun je de bak afzetten door het midden? Dat scheelt vaak al een boel.

Ik maak zelf de lijn vast aan de binnenste bitring als ze dit doen, en zorg er vooral voor dat ik ze "voor' ben. Vaak is het toch wat inhouden voordat ze "afslaan". En ben ik te laat dan zorgt de longe aan de bitring er voor dat ik een ophouding kan maken waardoor ik sneller kan corrigeren en dan ben ik er gelijk achter met de zweep. Vaak doen ze het op de ene hand meer/ vaker dan op de andere hand.

Het is goed dat je rustig blijft, boos worden helpt niets..zelf sneller en slimmer worden wel.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:26

Ja was er al bang voor dat dit een onvermijdelijke fase is :D Hij is echt super braaf verder, onder het zadel maar ook aan de hand, alleen op zo'n moment is ie toch wel heel groot en sterk haha. Het idee was dat een vriendin van me met weinig ervaring met longeren hem 1x in de week gaat longeren, maar dat stellen we nu dan nog maar even uit.

Bak afzetten zal ik eens kijken of dat gaat. Ik longeer hem nu altijd in een 20x40 rijbaan en kleiner dan dat hebben we ze niet hier.
Maak jij je lijn dan echt vast aan het bit, of door de bitring en dan aan de andere kant vastklikken? Ik denk dat dat best wel eens de winnende tip zou kunnen zijn, ik longeer nu met een bitstukje. De momenten dat ik hem voor ben en hem dus op de volte weet te houden krijg ik het wel opgelost, maar met dat bitstukje krijg ik 'm natuurlijk niet echt gestuurd als ie van me wegrent. Ik ga het eens proberen, dankje!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:44

Bitstukje vind ik ondingen, dan zit je alsnog aan de buitenteugel.

Afzetten vd bak zou wel fijn zijn als dit mogelijk is. Heb ook weleens een (jong) paard gelongeerd wat ineens uitbrak, bleek dat het toch nog te lastig was en de makkelijkste optie was dus uitbreken.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:51

Longeerbitstukje trekt zelfs juist aan de buitenbitring en werkt dus averechts.

Ik gebruik zelf bij een kneveltrens de binnenbitring en anders door de ene bitring, achter de oren langs aan de andere bitring.

------

Zelf heb ik met 1 van de paarden ook een uitdaging, hij gooit zijn hoofd naar binnen en walst dan over zijn schouder in semizijgang naar buiten toe bij longeren.

Hij wordt op het moment niet gelongeerd dus het is geen acuut probleem en eerder was mijn oplossing door met een 18m-lijn en in het midden van de bak longeren in een ovaal (25m diameter op zijn breedst) zodat hij zo'n 5-6m opzij kan uitbreken maximaal (bak is ruim 30m lang).

Het probleem is door de vorige eigenaar er stevig in getraind en door de trainingsstal waar hij tussen de vorige eigenaar en mij heeft gestaan door de stagiaires nog extra "ingetraind", d.m.v. hij trok zich daar met longeren met behoorlijke regelmaat los en ze hadden er geen goed weerwoord tegen.

Mijn oplossing lijkt op zich wel te werken (hij begon zijn pogingen minder vaak te doen), maar is ook niet ideaal en ik ben nog op zoek naar andere opties om achter de hand te hebben. 1 van de dingen die ik bedacht had was om hem aan de buitenkant licht bij te zetten, zodat het hoofd naar binnen gooien niet volledig mogelijk is, maar eigenlijk wil ik het zonder hulpteugels oplossen. Het paard is 1.80 en 750-800kg en weet goed hoe sterk hij is (hij heeft een heel handje van dit soort ontdekkingen gedaan bij de vorige eigenaar en een hoop zijn er aardig uit getraind, maar de kennis ervan is niet weg).

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 12:06

Bitstukje trekt inderdaad juist aan de buitenkant. Achter de oren langs is ook niet zo handig, want dan krijg je een ophaal trens effect.

Gewoon aan de binnen bitring vast maken, liefst met een knevel trens. Of een kaptoom en dan boven op de neus de lijn vast maken, dan heb je de meeste controle over het hoofd.

Wat ik met jonge paarden doe die van kaptoom af komen en bit gewend zijn, maar geen druk kennen. Is een lus maken door de bit ring en aan de neusriem (hoge neusriem), dan trek je het bit niet door de mond met een gewone trens, druk verdeeld dan ook over de neusriem en bit. Of met een lage neusriem de haak aan bit en ring van de lage neusriem klikken. Dan trek je het bit ook niet door de mond, maar heb je wel wat meer controle dmv de neusriem.

Zelf zou ik dit op lossen met een kaptoom, je hebt dan een heel andere soort controle en kan het paard beter steun geven in de juiste buiging en balans.

De eerste keer/keren breken ze vaak uit doordat ze namelijk balans verliezen of dus de steun van de rand missen, zeker op 5 jarige leeftijd is dat niet heel gek. Maar ze leren vrij snel dat dat eigenlijk wel makkelijker is (uitbreken en versnellen). Dus wel belangrijk dit op tijd op te gaan vangen, dat een foutje geen standaard wordt. Makkelijkste is de bak af zetten, dus kleiner en langer steun geven. Ze moeten balans gaan vinden.

Verder zorgen dat tempo laag is, makkelijker om balans te houden voor het paard en voor jou om het voor te zijn.

Rust is belangrijk en absoluut niet straffen of jagen oid.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:13

Het ontstaat vaak als ze het moeilijk vinden inderdaad, met succes wordt het een gewoonte. De bak afzetten is echt het makkelijkste inderdaad en dan kun je ze ook gewoon aan het werk zetten.

Ik doe het ook met jonge paarden door de binnenste bitring en neusriem, maar bij uitbrekers niet. Dan is het echt alleen de binnenste bitring zodat m'n ophouding direct door komt. Kneveltrens oid kan best handig zijn of bitringen zodat het bit niet door de mond getrokken kan worden. Ik doe zelf zonder maar laat ook altijd direct weer los. (ophouding, los, ophouding, los in combinatie met de juiste timing/ activitatie achter werkt goed) Graag gedaan.

Kun jij de bak niet afzetten Mizora? gooit hij z'n hoofd naar binnen en zijn lijf in zijgang naar buiten toe? of hoe moet ik dat zien?

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 10:43

Bij uitbreken werkt het het beste om zelf nog meer in de drijvende positie te gaan staan richting de plaats waar je hem heen wilt. En daarnaast op tijd en ritmisch vragen los, vragen los aan de lijn naar binnen vragen.

Het is het makkelijkst als je aan een of drie (:P) kanten bakrand hebt want dan kan je jezelf beter preppen. En goed belonen als hij meewerkt!

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:58

Bedankt voor alle tips! Ik longeer al met een kneveltrensje dus dat is mooi, volgende keer gewoon eens proberen met de lijn aan de bitring en kijken of we iets hebben waar ik de bak mee kan verkleinen.

Hij is nu iets meer dan een jaar onder het zadel en de vorige eigenaar heeft 'm ook altijd gelongeerd met bijzet, dus hij kent het spelletje wel. Zou op zich kunnen dat hij het moeilijk vindt of een gebrek aan balans heeft, maar omdat hij het weken gewoon goed heeft gedaan (zet hem eigenlijk altijd op dezelfde manier bij) vraag ik me af of dat echt meespeelt hier. Denk eigenlijk dat ie gewoon aan het puberen is :=

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:42

Elisa2 schreef:
Kun jij de bak niet afzetten Mizora? gooit hij z'n hoofd naar binnen en zijn lijf in zijgang naar buiten toe? of hoe moet ik dat zien?


Afzetten tot longeercirkelgrootte eigenlijk niet. Alleen met rood/wit lint, en ik ben er niet van overtuigd dat hij er dan niet doorheen zal denderen. De hoeken zet ik hiermee wel af, zodat hij zichzelf niet echt kan parkeren, maar dan zit er een bakrand achter.

Inderdaad, hoofd naar binnen (plaatje lijkt hij naar beneden af te buigen, dat is puur naar binnen), en dan met zijn lijf naar buiten, voor iedere meter naar voren een meter of 2/3 opzij.

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:34

Mizora, wat gebeurt er als je extreem in de drijvende positie blijft? En vooral niets geven om aan te trekken. Ik werk zulke paarden bij voorkeur altijd een paar keer zonder lijn (maar dan moet je dus wel de bak wat kleiner kunnen maken) om te zien hoe ze reageren zonder dat je belemmerd wordt door een longeerlijn.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:44

Mizora schreef:
Elisa2 schreef:
Kun jij de bak niet afzetten Mizora? gooit hij z'n hoofd naar binnen en zijn lijf in zijgang naar buiten toe? of hoe moet ik dat zien?


Afzetten tot longeercirkelgrootte eigenlijk niet. Alleen met rood/wit lint, en ik ben er niet van overtuigd dat hij er dan niet doorheen zal denderen. De hoeken zet ik hiermee wel af, zodat hij zichzelf niet echt kan parkeren, maar dan zit er een bakrand achter.

Inderdaad, hoofd naar binnen (plaatje lijkt hij naar beneden af te buigen, dat is puur naar binnen), en dan met zijn lijf naar buiten, voor iedere meter naar voren een meter of 2/3 opzij.

[ [url=m/PYgPuU.png]Afbeelding[/url] ]


Klinkt als dat hij z'n kracht/ gewicht in zet, jammer dat je de bak niet af kan zetten.

Zo een zou ik echt zo afschuwelijk naar voren jagen iedere keer als hij inhoudt om naar buiten te drammen. Maar dat vereist wel echt heel veel timing en het gevaar dat hij dan naar buiten toe uit gaat uitbreken als er niets af gezet is.

In ieder geval zorgen dat hij niet kan "inhouden/ vertragen" om naar buiten toe te gaan, maar actief genoeg houden achter. Dat zou al moeten schelen, de mate waar in ligt aan je eigen handigheid. Sowieso niets geven om aan te trekken, maar als hij actief genoeg loopt dan kan hij dat ook niet doen.