Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:32

KittyDylan schreef:
Ik heb geen abbo op de Bit, maar gezien haar website gaat het over longeren zonder poespas? Eens kijken of ik ergens die Bit kan scoren dan.
Klinkt wel interessant, hoewel ik toch zelf wel fan ben van de bijzet. Ponylief doet het er goed op. Ik longeer echter ook vaak zonder bijzet
[ [url=m/Y0XA3e.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cHJ6mq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft iemand nog tips om pony meer vanuit de achterhand te laten lopen? Gisteren met longeren liep ze weer heel erg op de voorhand. Hier heeft ze met vlagen last van en ik weet niet zo goed hoe ik dit op kan lossen. Zowel aan de bijzet als zonder bijzet heeft ze er last van.
En in de galop doet ze dat ook heel erg, maar dat is nog even geen punt omdat we ons vooral focussen op draven. Pony is 3.5 en loopt nu een klein jaar aan de longe.


Is de verticale balans aan de longe voor elkaar?
Op de tweede foto zie ik van niet, maar een foto is ook maar een momentopname, vandaar dat ik het vraag.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 20:46

Ik heb me er in geprobeerd in te lezen, maar werd er niet veel wijzer uit. Kun je me uitleggen waarin je dat zou zien? Pony loopt nl met hoofd stelling naar binnen en op internet lees ik vooral dat ze dan naar buiten kijken.
Dit is een andere foto van de training van die dag
Afbeelding

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:05

KittyDylan schreef:
Ik heb me er in geprobeerd in te lezen, maar werd er niet veel wijzer uit. Kun je me uitleggen waarin je dat zou zien? Pony loopt nl met hoofd stelling naar binnen en op internet lees ik vooral dat ze dan naar buiten kijken.
Dit is een andere foto van de training van die dag
[ [url=m/z42uJZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik stuur je morgen wel een pb als je wilt, lang verhaal en nu geen tijd meer!

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:08

Zou fijn zijn, dankjewel. In jip en janneke taal :+

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:43

Is er hier iemand met veel verstand van longeren/lichaamsgebruik paard die eens een filmpje wilt analyseren? :)
Ik wil eens iemands mening die geen achtergrond kennis heeft van mijn paard :D

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:42

Verticale balans gaat over gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.

Een van de kenmerken is dan dat het dier 'rechtop' loopt. Dit zie je het beste pal van voren. (Dus niet te doen als je zelf longeert, vraag iemand die buiten de cirkel staat.)
Bij het kleine schimmeltje zou het kunnen dat het dier wat naar binnen 'hangt'. (Voorbenen landen niet haaks op de grond)

Verticale balans geldt als een eerste stap, de neus van het dier is dan plm voor de buitenschouder.
Het kleine schimmeltje op de foto loopt mogelijk met de achterhand naar buiten en de hals en het hoofd naar binnen (minder ideaal, geen echte lengtebuiging)(en de neus is ook te ver terug, dit houdt het dier op de voorhand).

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:18

Met dit weer en werk zelf helaas geen tijd gehad om pony nog te longeren. Wel met de ene keer die ik had de camera aan het hek gemaakt en pony zonder bijzet gelongeerd. En toen zag ik het inderdaad pas.

Afbeelding

Afbeelding

En zo loopt ze van mijn point of view dan.

Afbeelding

Afbeelding

Als het weer straks beter word en mijn cirkel niet meer een zwembad is, ga ik het weer oppakken. Voor nu heeft ponylief nog even vakantie.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 08:38

Jazzie03 schreef:
Is er hier iemand met veel verstand van longeren/lichaamsgebruik paard die eens een filmpje wilt analyseren? :)
Ik wil eens iemands mening die geen achtergrond kennis heeft van mijn paard :D


Voorzien!

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:16

Kan iemand mij advies geven? De verzorgster van onze welsh vindt het heel leuk haar te longeren, maar is er nog niet super handig mee. Ik zou toch graag willen dat de pony bij haar een beetje harder moet werken dan alleen rondjes slingeren. Wat zou nu een fijn hulpteugeltje zijn?
Ik longeer zelf eigenlijk altijd aan de dubbele lijnen dus ik ben er niet zo heel erg in thuis

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:19

Maartje_M schreef:
Kan iemand mij advies geven? De verzorgster van onze welsh vindt het heel leuk haar te longeren, maar is er nog niet super handig mee. Ik zou toch graag willen dat de pony bij haar een beetje harder moet werken dan alleen rondjes slingeren. Wat zou nu een fijn hulpteugeltje zijn?
Ik longeer zelf eigenlijk altijd aan de dubbele lijnen dus ik ben er niet zo heel erg in thuis

Zelf zou ik terughoudend zijn bij het gebruik van hulpteugels, zeker in handen van iemand die nog niet zo ervaren is. Misschien leuk om eerder iets toe te voegen als balkjes en/of cavaletti, geeft ook wat variatie en pony moet ook beter opletten. :)

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:21

Ik heb geen balkjes := Heb ze aan huis staan, en cavaletti staan al 2 jaar op de lijst om aan te schaffen maar het is me nog steeds niet gelukt :+

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:22

Maartje_M schreef:
Kan iemand mij advies geven? De verzorgster van onze welsh vindt het heel leuk haar te longeren, maar is er nog niet super handig mee. Ik zou toch graag willen dat de pony bij haar een beetje harder moet werken dan alleen rondjes slingeren. Wat zou nu een fijn hulpteugeltje zijn?
Ik longeer zelf eigenlijk altijd aan de dubbele lijnen dus ik ben er niet zo heel erg in thuis


Je kan er alleen handig in worden door te lessen en oefenen. Dat zou ik dus doen!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 15:25

Maartje_M schreef:
Ik heb geen balkjes := Heb ze aan huis staan, en cavaletti staan al 2 jaar op de lijst om aan te schaffen maar het is me nog steeds niet gelukt :+

Ik heb ook geen balkjes maar gebruik oude weidepalen ervoor van ongeveer 2 meter lang. En een paar oude bomstronken om ze op te leggen als ik ze iets hoger wil. Wellicht dat er nog wel iets leuks bij jullie in de hoek ligt dat zo van nut kan zijn?

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 16:22

Het gaat om een meisje van 12, ik snap dat lessen de beste manier is, maar dat moet ze dan wel kunnen betalen/ouder moeten willen betalen

We hebben alleen korte balkjes over, dat zet geen zoden aan de dijk... ik ga me nog eens verdiepen in springmateriaal aanschaffen

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:44

Maartje_M schreef:
Het gaat om een meisje van 12, ik snap dat lessen de beste manier is, maar dat moet ze dan wel kunnen betalen/ouder moeten willen betalen

We hebben alleen korte balkjes over, dat zet geen zoden aan de dijk... ik ga me nog eens verdiepen in springmateriaal aanschaffen


Je zou haar zelf les kunnen geven, aangezien je zelf ervaring ermee hebt?

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:55

Ik vind mezelf niet kundig genoeg om haar les te geven. Ik vind iets zelf doen en hetzelfde aan iemand leren toch wel een verschil

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:04

Maartje_M schreef:
Ik vind mezelf niet kundig genoeg om haar les te geven. Ik vind iets zelf doen en hetzelfde aan iemand leren toch wel een verschil

Klinkt raar maar dit vind ik een heel fijne reactie. Iets kunnen en iets overbrengen zijn inderdaad twee totaal verschillende dingen en als dat niet lekker gaat kan het veel frustraties geven. :j

Is de pony bekend met springen? Als dat zo is kun je natuurlijk altijd kijken of ze over een baal stro heen wil? ;)

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:22

Nee niet dat ik weet in ieder geval. Maar ik ga eens even snuffelen zo of ik iets in fabriceren met spullen die we nog hebben

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:34

Ik zou helemaal niet denken aan dingen erbij. Geen hulpteugels, maar ook geen balkjes. Laat haar eerst maar leren longeren. Pony goed op haar reageren en lekker aan de slag met wat tempowisselingen. Of dat de pony op de cirkel loopt die zij wil dat ie loopt, wat vergroten en verkleinen. Er is al zoveel te doen en leren zonder extra dingen erbij.

Een balkje neerleggen is ook leuk, maar zou ik pas doen wanneer ze elkaar helemaal begrijpen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:39

Marocje schreef:
Ik zou helemaal niet denken aan dingen erbij. Geen hulpteugels, maar ook geen balkjes. Laat haar eerst maar leren longeren. Pony goed op haar reageren en lekker aan de slag met wat tempowisselingen. Of dat de pony op de cirkel loopt die zij wil dat ie loopt, wat vergroten en verkleinen. Er is al zoveel te doen en leren zonder extra dingen erbij.

Een balkje neerleggen is ook leuk, maar zou ik pas doen wanneer ze elkaar helemaal begrijpen.

Daar zou ik het in sommige situaties mee eens zijn, maar in dit geval zie ik dat dan weer juist net anders.

Ik lees dat een meisje van 12 lekker aan de slag is met de pony, dat het in de basis wel een beetje wil, maar dat TS op zoek is naar iets dat de pony wat meer laat werken zonder dat het meteen ook veel begeleiding vereist van het meisje zelf.

Leren longeren, leren het paard te lezen, de bewegingen snappen, interpreteren, enzovoort, dat is een kunst opzich. Van een meisje van 12 vragen om dat maar even in der eentje op te pakken vind ik persoonlijk niet realistisch. Hulpteugels toevoegen zou ik om diezelfde reden niet doen, omdat het wel belangrijk is dat als je het al gebruikt, je het wel goed doet. Balkjes en leuke sprongetjes in vrijheid springen is meer een vorm van spelen en kun je vrijer aanpakken, wat betekend dat het variatie en afwisseling voor de pony betekend, en waarschijnlijk ook nog is een hoop lol voor het meisje. Dat "samen plezier" maar toch ook stiekem aan het werk blijven is in mijn ogen juist de basis waar zij als ruiter straks en later alleen maar heel veel profijt kan hebben.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 18:56

Hmm ja, ben ik het achteraf ook wel mee eens. Maar zie ook weleens dat er totaal niet gekeken wordt naar pony en maar springen, meer denkend aan eigen plezier.

Terwijl ik een meisje (13) mee had die onwijs graag wilde leren en haar uiterste best deed hiervoor. Eigenlijk was zij te perfectionistisch wat ook wel lastig was. ( ik zei dus ook altijd dat ik géén instructrice ben dus dat zij vooral haar eigen gevoel hierin moest ontwikkelen. Kan best wat aanwijzingen geven maar zij en pony zijn bezig en moeten elkaar aanvoelen)

Kan de pony ook los gelongeerd worden? (Mag bij ons op stal niet vandaar de vraag). Dat kan ook heel fijn zijn en zit je niet ook nog te klooien met die lijnen, en kan je ook laten vrijspringen. Maar ook veel variëren met telkens andere hand of stap/galop. (Al kan dit ook aan die longe natuurlijk)

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 19:21

Bedankt voor jullie fijne reacties en het meedenken!

Balkje heeft inderdaad ook een aspect in afwisseling en ‘lol met je knol’ dus daar zie ik wel meerwaarde in. Verzorgster moet echt nog oog ontwikkelen voor een en ander, bijvoorbeeld wat de goede galop is (of verkeerd of overkruist). Ze wil wel echt graag leren maar ik kan en wil niet altijd begeleiden.
Los longeren zou in principe kunnen, moeten we de bak even splitsen op de een of andere manier

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:33

Ik wil ook wel even tips :D ben een paard rustig aan het oppakken. Weinig gedaan laatste tijd. Grondwerk en nu ook longe eens gepakt.
Hij is erg braaf maar draagt hoofd erg hoog. Heb eens gekeken met touwtje tussen benen, naar mond, naar zijkant longeersingel maar daar gaat hij erg op wegdrukken dus was niet heel enthousiast.
Wil dubbele longe nog proberen maar dat is voor mij lastig omdat longeerzweep en longe in 1 hand pijnklachten geeft.
Zijn er handige hulpmiddelen om hem te gaan leren ontspannen icm 1 longe?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:22

Ik zou toch gaan begeleiden Maartje_M, geef haar uitleg en voorbeelden en dan opdrachten om te doen en laat haar dan even "oefenen" ermee. Springen en hulpteugels tijdens het longeren zou ik beide niet doen zonder begeleiding. Voor veel mensen is het heel leerzaam om te zien hoe een ervaren persoon longeert.

Op wat voor een manier gaat hij wegdrukken Secribible? Ik zou een touwtje over het kopstuk doen, dan van binnen naar buiten door de bitringen en aan de zijkanten vast maken aan de longeersingel. Maar niet strak, eerst paard goed loswerken, goed van achteren naar voren laten lopen zodat hij er zelf in gaan zakken en het touwtje als uitnodiging werkt en niet als dwang.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:25

Elisa2 schreef:
Ik zou toch gaan begeleiden Maartje_M, geef haar uitleg en voorbeelden en dan opdrachten om te doen en laat haar dan even "oefenen" ermee. Springen en hulpteugels tijdens het longeren zou ik beide niet doen zonder begeleiding. Voor veel mensen is het heel leerzaam om te zien hoe een ervaren persoon longeert.

Op wat voor een manier gaat hij wegdrukken Secribible? Ik zou een touwtje over het kopstuk doen, dan van binnen naar buiten door de bitringen en aan de zijkanten vast maken aan de longeersingel. Maar niet strak, eerst paard goed loswerken, goed van achteren naar voren laten lopen zodat hij er zelf in gaan zakken en het touwtje als uitnodiging werkt en niet als dwang.


Juist erg de rug wegdrukken ipv meebewegen met de touwtjes dus krijg juist averechts effect nu. Zoals jij beschrijft kan ik idd ook wel eens proberen of dat lukt. Dan ligt de druk meer op het kopstuk ipv in de mond.

Ben idd bezig met constante tempowisselingen, zowel in gang als in tempo en dat doet hij eigenlijk heel erg lekker.