Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:58

Ik volg zeker even mee! Mijn pony reageert vaak niet op mijn stemcommando, dus het commando hooo negeert hij soms. We zijn ook nog echt bij de basis van longeren want we moeten het beide nog leren. Iemand tips om de commando's goed aan je paard over te brengen? Ik werk al aan mijn houding tijdens het longeren :)

Fair
Berichten: 3563
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:20

Hoe doen jullie het met dubbele lijnen met de zweep? Ik zou het graag eens willen proberen maar ik heb de zweep echt hard nodig om hem niet naar binnen te laten komen.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:21

leer jezelf de Achenbach aan. dat is een leidselvoering vanuit het mennen, maar erg handig met dubbele lijnen

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:21

Fair schreef:
Hoe doen jullie het met dubbele lijnen met de zweep? Ik zou het graag eens willen proberen maar ik heb de zweep echt hard nodig om hem niet naar binnen te laten komen.


Gewoon in mijn "buitenhand", daar heb ik hem ook in als ik het overige touw in die hand heb :j

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:14

Ik longeer aan de dubbele longe zonder zweep. Deze is totaal niet nodig omdat ik de paarden leer reageren op mijn lichaamstaal(dit doe ik al in het loswerken/grondwerken en het werken aan de enkele longe). Ook hebben ze dan al geleerd om op mijn lichaamstaal weer naar buiten te gaan zodra ze naar binnen vallen.
Dan heb je veel meer ruimte over om de lijnen makkelijk vast te houden en te werken in de dubbele lijnen. Ik maak van de lijnen dan een brug tussen mijn handen en vind dat ideaal werken/vast houden.

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:22

Ik meld me ook! Ik longeer ook veel, in principe met kaptoom en een bijzet. Maar met dit paard wil ik wat meer buiging creeeren heb ik er hier voor gekozen om de lijn door het bit te bevestigen. Ik heb alleen normale longeerlijnen en als ik met dubbele lijnen ga werken gaat mijn paard te diep lopen.

Afbeelding
Afbeelding

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 13:46

Bovenstaande 2 foto's: hier vind ik het paard echt te strak bijgezet, het leunt zodanig op de bijzetteugels dat het niet draagt, niet op eigen benen loopt, maar stuwt met de achterbenen. Het paard lijkt helemaal tegen de teugels in te hangen, iets wat je nu juist absoluut niet zou moeten willen met bijzetteugels.

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:31

Wellicht geeft het dan een vertekend beeld, want ik zet m absoluut niet strak bij. Wanneer hij gewoon staat staat de bijzet niet op spanning, dit is de houding die hij zelf pakt. Wat heb jij voor tips om dit op te lossen? Hoor het graag!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:05

Ik vind inderdaad ook dat hij strak bijgezet is, enorm stuwt en daardoor op de voorhand valt.

Ik heb (op de vorige pagina denk ik) op verzoek van iemand een bericht geplaatst over hoe ik longeer.
Ik zou de bijzet eraf halen en op die maniet gaan longeren. Je moet de achterbenen gaan aanspreken ipv je te focussen op de voorkant.

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 16:02

Thanks voor de tips. Ik zal er mee aan de slag gaan en een foto update doen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:40

Ik gebruik geen bijzet. Ze leren er inderdaad snel op hangen (lekker handig, je eigen hoofd niet hoeven dragen), kukelen op de voorhand en al bij al is voorwaarts neerwaarts niet haalbaar want ze kunnen de neus niet voor de loodlijn houden als ze echt diep gaan. Het is ofwel laag en opgekruld of hoog (boven de boeg/bovenbeen) en lang.

Je kan de achterkant aanspreken dmv balkjes/cavaletti. Ik begin echter eerst zonder bijzet, enkel longeerlijn aan kaptoom of hoofdstel. Eerste doel is lang en laag, met actief achterbeen en goede tact. Mettertijd, als dat lukt, kan je met de dubbele lijnen of -als je goed weet hoe en wat je doet- met bijzet over die balkjes gaan. Dit gaat niet in 1x longeren, hier gaan weken tot misschien zelfs maanden overheen. Pas als ze met actieve achterhand over cavaletti's gaan kan je zorgen dat ze er dragend overheen gaan. Pas als ze actief over balkjes gaan, kan je in het longeren zonder balkjes die achterhand ook aanspreken. Eerst de kracht ontwikkelen voor je ze wil gaan benutten :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:45

Ik ga zeker ook volgen, ik heb een jonge pony waar ik rustig aan het longeren wil gaan oppakken.

OliLau
Berichten: 517
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:47

Ik moet inderdaad zeggen dat ik ohz voel dat hij wat hangerig word. Natuurlijk hangt het 'hangen' van het paard ook af hoe streng je hem daarop vasthoud. De woordkeuze in dit verhaal is misschien niet zo duidelijk maar weet even niet hoe ik dit goed kan verwoorden, maar ik merk in ieder geval wel verschil terwijl hij eerst een lichte aanleuning had.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:49

Ik sluit me graag aan, ik longeer vrij veel, en rijd weer wat minder. Dit om het paard weer sterker te maken in de achterhand, en heel eerlijk, omdat ik volgens mij beter ben in longeren dan rijden. Ik lees graag op welke manier andere mensen het paard verbeteren aan de longeerlijn en wat wel en niet werkt bij een ander. Persoonlijk longeer ik sinds kort weer met mijn pessoa. dit omdat de dubbele lijnen niet werken in de bak (paard breekt uit over de buiten schouder, raakt in paniek) en ik weet niet precies wat ik fout doe. In de pessoa gaat ze niet hangen en ik merk ook echt dat haar achterhand en buikspieren er sterker van worden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 22:25

Misschien de release van de pessoa? Ook is alles wat ze voorin voelt afhankelijk van wat ze zelf doet. Hoe meer het achterbeen naar onder gaat, des te minder druk (en meer release) voorin. Met dubbele lijnen is die release afhankelijk van jou.
Tegelijk is de begrenzing met de pessoa altijd gelijk. Met dubbele lijnen is die afhankelijk van jouw hand.als je de buitenschouder niet begrenst met je buitenteugel, dan breken ze uit. Zeker zonder buitenbeen is dat toch even zoeken.

Kan je niet een stukje piste afzetten of gewoon langs de bakrand werken in het begin? Dan voel je vanzelf hoever je mee moet/mag geven met je buitenhand.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:44

Hoi! Ik heb vandaag voor de verandering zonder bit gelongeerd.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 02:06

zijn er hier mensen de ervaring hebben met het longeren met een kaptoom ? En dan bijv in combinatie met de pessoa ? Ik zie er zo veel online staan maar heb het zelf nooit gebruikt en dus ook geen ervaring waar ik op moet letten.

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:15

Ik zal dit topic zeker volgen .

Momenteel longeer ik gewoon aan het halster zonder hulpteugels en probeer middels overgangen en schijnovergangen te bewerkstelligen dat mijn paardje lekker de rug loslaat.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:45

malih schreef:
zijn er hier mensen de ervaring hebben met het longeren met een kaptoom ? En dan bijv in combinatie met de pessoa ? Ik zie er zo veel online staan maar heb het zelf nooit gebruikt en dus ook geen ervaring waar ik op moet letten.



Ik longeer bijna altijd met kaptoom en pessoa.

Wat niet werkt bij mij, is, wanneer ik de pessoa aan de voorkant bevestig, om die aan de kaptoom te doen. Dat zorgt voor een hoop geschuif en irritatie, dus ik leg er een bitje met een kopstuk onder (of je hebt een kaptoom met bitclipjes)

Maar meneer heeft goed door wat ik wil, dus meestal gebruik ik de pessoa alleen vanaf de achterkant. Ik gebruik dan de kaptoom om impulsen te geven om naar binnen/beneden te gaan, terwijl ik met de zweep het binnenachterbeen en de buik naar buiten stuur om op die manier een goede stelling te krijgen.

Ik longeer tegenwoordig ook bijna altijd op de binnenhoefslag of nog meer, zodat hij zelf zijn balans moet zoeken en zodat hij mijn hand moet volgen mbt "ik sleur je naar de buitenkant".

Dat gaat niet altijd goed, en soms geef ik hem nog de steun van de rand van de kraal om enkel te concentreren op bijvoorbeeld een ruime draf incl binnenstelling of de rechtergalop, welke hij moeilijk vindt. Ook bij balkjeslopen (met pessoa alleen achter) mag hij over de buitenhoefslag.

In het begin heb ik, om hem te laten wennen met kaptoom + pessoa, enkel op de buitenhoefslag gewerkt en hem eerst laten wennen aan de impulsen om de hals te laten buigen en om in te houden bij een impuls van achteren zodat hij ruimer gaat ipv sneller.


edit: tegenwoordig werk ik meestal eerst even kort echt aan de hand met de kaptoom, met schouderbinnenwaarts, soepel van hand veranderen van dichtbij en kleine voltes stappen waarbij ik enkel let op het binnenachterbeen en dat de hals laag is.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:07

Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die wel eens met een bodywrap longeren. Welke wrap wordt er dan gebruikt? Merken jullie effect?

Op het moment kan ik zelf niet longeren omdat ik voor onbepaalde tijd slechtziend ben geworden. Vroeger longeerde ik heel veel, enkele, dubbele en zonder lijnen, halster, hoofdstel of kaptoom. Paardlief vindt alles leuk! :D
Laatst zag ik een artikel over de bodywrap en dat leek me erg interessant. Zeker het stukje dat ze zich meer bewust gaan voelen van hun eigen lichaam .
Nu ga ik graag met de verzorger van mijn paard mee als zij met haar aan het werk gaat . Ook zonder het te zien kan ik aan de reactie van het paard vaak horen wat er mis gaat waardoor ik kan helpen. :D

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:06

Joysieee schreef:
Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die wel eens met een bodywrap longeren. Welke wrap wordt er dan gebruikt? Merken jullie effect?

Op het moment kan ik zelf niet longeren omdat ik voor onbepaalde tijd slechtziend ben geworden. Vroeger longeerde ik heel veel, enkele, dubbele en zonder lijnen, halster, hoofdstel of kaptoom. Paardlief vindt alles leuk! :D
Laatst zag ik een artikel over de bodywrap en dat leek me erg interessant. Zeker het stukje dat ze zich meer bewust gaan voelen van hun eigen lichaam .
Nu ga ik graag met de verzorger van mijn paard mee als zij met haar aan het werk gaat . Ook zonder het te zien kan ik aan de reactie van het paard vaak horen wat er mis gaat waardoor ik kan helpen. :D


Als je mijn berichten terug leest zie je filmpjes en het verschil met de bodywrap

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 22:14

Helaas is mijn zicht te slecht om filmpjes te bekijken. Ik typ ook met een voiceover en alles wordt voorgelezen.
Ik had je bericht erover idd gelezen, maar omdat ik de filmpjes niet kan bekijken kon ik er niet zo veel uithalen. :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:33

Ik longeer en lange lijn wel eens met een bodywrap. Ik gebruik gewone bandages en leg ze op verschillende manieren aan, afhankelijk van het doel.
Als ik het gevoel heb dat het hele paard uit elkaar valt, leg ik de bodywrap rondom. Ik gebruik een longeersingel om de bandages aan te bevestigen, gebruik daar wel hoge ringen voor, omdat de wrap anders snel te laag zakt.
Als het paard snel op de voorhand valt en te veel tempo pakt, leg ik alleen de bandage voorlangs.
Als het paard snel de achterhand vergeet, leg ik de bandage alleen achterlangs.
Ik gebruik de wrap dus als een soort 'reminder' en 'bij elkaar raap'-ding. Als je het zelf eens wil voelen, vraag aan iemand (die je vertrouwt) om één hand op je borst te leggen en één hand laag op je onderrug en laat diegene ook wat druk uitoefenen (niet te slapjes contact, zeg maar).

Kun je iets met een foto, Joysieee? Dan wil ik morgen wel even aan mijn ruin vragen of hij voor je op de foto wil in diverse outfits. Het is dan denk ik makkelijker te zien als paard en bodywrap contrasteren?

edit: we gebruiken overigens ook een bodywrap bij paarden die het gevoel in hun lichaam kwijt zijn bij bijvoorbeeld trailerladen. Meestal 'vergeten' deze paarden dat ze ook nog achterbenen hebben, waardoor ze achterwaarts gaan eng/spannend vinden en daardoor óf stokstijf stil blijven staan óf keihard achteruit schieten. De bodywrap geeft ze dan net even wat meer bewustzijn.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:28

ik meld me hier ook aan. ik longeer momenteel maar als dat ik rijd. ik vind longeren een hele nuttige trainingsmethode. ik zou van jullie weten hoe jullie het volgende zouden aanpakken:
1. Welsh: laat zich goed longeren, maar komt snel te diep. Als ik bijzetteugels gebruik, dan kruipt hij er achter, idem voor touwtjes (al lukt dat wel beter). Dubbele longe lukt niet zo goed, daar krijg ik hem net niet ontspannen genoeg. Deze week ben ik terug begonnen met de pessoa. Vroeger heb ik dat ook nog gebruikt maar toen kwam hij ook te diep/achter de loodlijn.
Waarom longeren: pony is bij het rijden moeilijk in aanleuning, en zou meer bespiering op rug en achterhand mogen hebben.

Afbeelding

Iemand tips?
2. Fjord: is moeilijk te longeren. Breekt uit en trekt zich los. Nu laat ik haar los lopen in de bak, dat lukt beter. Het tempo is mooi basistempo. Probleem: overgang draf naar stap: eenmaal het commando gegeven dan duurt het meestal 2 rondjes voor ze naar stap gaat. Ze blijft in die overgang dan ook helemaal niet rond, ze komt tegen het bit. Wat doe ik best als ze niet luistert: terug vooruit of rustig blijven en wachten tot ze stapt. Bereden is die overgang ook moeilijk. Nadat ze los gelopen heeft, neem ik haar terug aan longe. Ze wordt dan terug zenuwachtig, maar meestal breekt ze in stap en draf niet meer uit.

Afbeelding

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:36

@Olilau: als ik de foto's zo zie neemt je paard steun op de bijzets. Wat ik soms doe als ik met bijzets longeer is het volgende: ik doe enkel de buitenste bijzet vast - aan de binnenkant doe ik longe door het bit naar de singel, ofwel laag ofwel iets hoger als het paard te diep komt. Mijn ervaring is dat de mijne zich dan minder vastzetten. Door de longe door het bit te doen kan je toch stelling vragen.