Longeertopic van a tot z?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:01

Merk je dat ie trekt Jeika? Want meer controle is alleen nodig als het nodig is, als je snapt wat ik bedoel :)) Als hij braaf luistert hoeft het niet op deze manier. Dan kun je het gerust doen zoals je deed, of met een knoop in de lijn onder de kin.

wendy1987

Berichten: 6937
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:07

Wat een grappig topic, ik ga zeker meelezen.
Ik longeer zelf vaak helemaal los. Dus in een longeerton, zonder iets om of op. Ik zie dat ik daar dan weer geen foto's van heb.
Maar ze moet haar eigen balans heel erg gaan vinden, en als ik er iets om doe, gaat ze daar in hangen, terwijl als ik niets om of op heb, ze veel beter recht loopt.
Ik heb haar ook geleerd dat ze lang laag moet lopen, dat gaat met elke keer steeds beter! Ze snapt gewoon dat ze moet zakken, naar de natuurlijke houding eigenlijk.

Ook gaat ze hierdoor meer dragen op achterbeen die binnen staat. Als ze goed los is, loopt ze zelfs op haar moeilijke linkerkant, netjes naar binnen gebogen af.

Dit merk ik nu ook onder het zadel, het gaat haar al iets makkelijker af, puur door " simpel" longeerwerk.
Het lijkt vaak of ik niets doe als ik bezig ben, maar eigenlijk is ze heel hard haar best aan het doen en reageert ze netjes op minimale hulpen van mij. Zo mooi om te zien :))

Edit: Ook werk ik soms met lange lijnen, puur afwisseling en voorbereiding op eventueel menwerk. Pakt ze ook snel en goed op, erg leuk.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:37

Rije schreef:
Merk je dat ie trekt Jeika? Want meer controle is alleen nodig als het nodig is, als je snapt wat ik bedoel :)) Als hij braaf luistert hoeft het niet op deze manier. Dan kun je het gerust doen zoals je deed, of met een knoop in de lijn onder de kin.

Hij trekt soms wel, in de galop werd ik afgelopen keer de bak door gesleurd :))

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 18:20

Nou vandaag gelongeerd met balken op de grond maar Zumi blijft of steeds trekken en struikelt dan half over de balken... Ik heb alleen twee hindernissen maar daar kan ik geen gedeelte mee afzetten. Het enige wat ik kan doen is met lint en prikpaaltjes maar het probleem is dat we binnenkort gaan verhuizen en ik weet nog niet waar heen dus of ik het dan daar ook kan gebruiken geen idee.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:02

@Jeika:
Allereerst vind ik dat je paard enorm op de handrem loopt, hij mag van mij veel voorwaartser. Ook vind ik hem erg op de voorhand lopen en te ver achter de loodlijn. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de pessoa eraf te halen en je paard correct laten lopen door het binnenachterbeen/schouder/hoofd aan te spreken, afhankelijk van wat hij nodig heeft.
Dan zal je paard gaan dragen op het binnenachterbeen en daardoor nagevelijk gaan lopen.

KittyDylan

Berichten: 8897
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:09

Vanaf welke leeftijd is het verstandig te beginnen met longeren?

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:12

ijssnuiver schreef:
@Jeika:
Allereerst vind ik dat je paard enorm op de handrem loopt, hij mag van mij veel voorwaartser. Ook vind ik hem erg op de voorhand lopen en te ver achter de loodlijn. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de pessoa eraf te halen en je paard correct laten lopen door het binnenachterbeen/schouder/hoofd aan te spreken, afhankelijk van wat hij nodig heeft.
Dan zal je paard gaan dragen op het binnenachterbeen en daardoor nagevelijk gaan lopen.

Nog voorwaartser? Hier liep hij al aardig hard :o

Afbeelding
Dit is zonder Pessoa. Beter?

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:15

fjordjes schreef:
Nou vandaag gelongeerd met balken op de grond maar Zumi blijft of steeds trekken en struikelt dan half over de balken... Ik heb alleen twee hindernissen maar daar kan ik geen gedeelte mee afzetten. Het enige wat ik kan doen is met lint en prikpaaltjes maar het probleem is dat we binnenkort gaan verhuizen en ik weet nog niet waar heen dus of ik het dan daar ook kan gebruiken geen idee.

Heb je geen pionnen?

Hoe is het paard aan de hand? Loopt hij wel mee als je dat vraagt aan een los touwtje? Stopt hij zonder dat je druk op het touw hoeft te zetten?

Ik heb zo het idee dat dat niet het geval is en raad je aan om dat eens echt te gaan oefenen en daarbij vooral naar je zelf te kijken. Wat doe jij en hoe reageerd je paard daarop.

Je daarvoor pionnen te gebruiken als hulpmiddel voor je zelf. Jij bepaald waar het paard loopt, stopt en draait.

Als het dicht naast je écht goed gaat, kun je een stapje verder gaan en het paard aan een 4 meter touw wat verder van je vandaan dezelfde oefeningen laten doen. Je zal merken dat dat een heel stuk moeilijker is. Lukt het niet? Ga terug naar waar het wel lukt en probeer het later nog eens. Altijd stoppen met iets wat goed gaat uiteraard.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:17

Wellicht is actief dan een beter bewoording dan voorwaarts.
Ik vind hem daar al zeker beter lopen, maar hij mag wederom actiever. Je zou meer het binnenachterbeen aan mogen spreken(ophouding met je longeerlijn omhoog+naar voren en richting zijn heup en dan je heup indraaien die gelijk zit aan zijn binnenachterbeen. In dit geval zou dat jouw rechterheup zijn. Reageert hij dan niet, dan ff het been aanspreken met je zweepje). En waarschijnlijk daarna de binnenschouder vrij maken. Dan zal hij al een stuk fijner gaan bewegen.

Ineke2

Berichten: 33135
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:20

Jeika, jou paard moet niet voorwaartser maar actiever lopen. Ook zonder pessoa loopt hij nogal op de voorhand. Laat je hem wel eens balkjes lopen?
Doe dit ajb niet met hulpteugels om overigens! Maar met balkjes laat je hem ruimer lopen. Beginnen met 3 balken op gelijke afstand van elkaar.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:35

Bedankt voor de tips! Ik heb helaas geen balkjes :(

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27981
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:47

Ik vind het "je paard loopt op de voorhand" altijd zo overrated... Zéker met longeren. Ik wil wel 's een paard zien aan de longe dat structureel meer gewicht op achter heeft dan op voor, zonder sprongetje of net na een overgang oid. Als je nou eerst 's concentreert op actiever (dus niet hard, dat is echt wat anders) en korte overgangen, dan ben je al een heel eind. :)

Een paard op de achterhand krijgen onder het zadel is al een langlopend proces, en mijns inziens heb je dan toch altijd nog meer direct gevoel en directe inwerking dan op de grond. En dan is het al lastig om precies het juiste op het juiste moment je doen zodat paard (op de lange duur!) meer gewicht op achter neemt. Dus ik zou me daar voorlopig totaal niet druk om maken.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 13:37

Erg interessant dit!

Ik probeer mijn Draver aan de longe zoveel mogelijk tempowisselingen te laten doen, omdat hij tijdens het rijden nogal eens 'wegschiet'als ik de hulp geef(zegmaar: twee klikjes en 1 bump en hij schiet weg in draf, hij moet wel in draf maar liefst gewoon een rustige overgang. Hij gaat dan wel rustiger als ik easy zeg maar het liefst wil ik dat hij de overgang uit rust doet). Ook werk ik met hem aan de galop, ik heb het hem eigenlijk verkeerd aangeleerd door hem op te jagen. Ohz gaat overgang naar galop prima(wel hard,maar niet zoals aan de longe) maar aan de longe denkt hij bij kusje dat hij gewoon harder moet, en gaat dan dus keihard draven tot hij in galop gaat. Ook wil ik hem wat beter leren te ontspannen; ik heb wel en longeerhulp maar longeer meestal gewoon zonder, zodat hij zelf zijn hoofd laat zakken. Alleen soms duurt dat erg lang en de andere tijd loopt hij als een lama zegmaar :') . Ook de achterhand/benen mag wat meer ondertreden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:06

Balkjes, balkjes, balkjes...

En consequent zijn. Overgang is overgang. In het begin mogen ze in galop "vallen" maar na een tijdje moet het commando gekend zijn en is het aan jou om toe te werken naar een gewone overgang. Dit vraagt wel kracht die hij nu mss nog niet heeft.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 10:58

Kun je ook spieren kweken met longeren? Mijn trekpaard is behoorlijk wat spieren kwijt sinds deze winter.

Longeren vind ik lastig omdat ik ook erg veel met NH bezig ben. Zijn deze verschillende manier van benadering bij beiden invloeden niet tegenstrijdig voor het paard? (Bij NH gebruik je niet echt een zweep maar een stick als aanwijzing)

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:09

KittyDylan schreef:
Vanaf welke leeftijd is het verstandig te beginnen met longeren?

Ik houd 3 aan en dan een paar keer per maand hooguit.
Maar weet dat anderen het vroeger doen.

Hier heb ik een paard waarbij ik in de galop ook meegesleurd word maar dat komt gewoon omdat ze de kracht en balans nog niet heeft. Ik vraag dus gewoon geen galop.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:28

interessant en leuk topic!
Ik longeer mijn paard dus altijd los...
geen longeertouw, geen bijzettouwtjes of wat dan ook.

Doe alles puur op handgebaren,lichaamstaal en stem.
Nog meer mensen die dat doen?

Ik vind dat het paard dus veel vrijer in zijn beweging wordt door los te longeren.

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:38

connie64 schreef:
interessant en leuk topic!
Ik longeer mijn paard dus altijd los...
geen longeertouw, geen bijzettouwtjes of wat dan ook.

Doe alles puur op handgebaren,lichaamstaal en stem.
Nog meer mensen die dat doen?

Ik vind dat het paard dus veel vrijer in zijn beweging wordt door los te longeren.


Los longeren in een ronde afgezette cirkel?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:41

VKM schreef:
Kun je ook spieren kweken met longeren? Mijn trekpaard is behoorlijk wat spieren kwijt sinds deze winter.

Longeren vind ik lastig omdat ik ook erg veel met NH bezig ben. Zijn deze verschillende manier van benadering bij beiden invloeden niet tegenstrijdig voor het paard? (Bij NH gebruik je niet echt een zweep maar een stick als aanwijzing)



Tuurlijk kan dit. Daar heb je eigenlijk geen bit voor nodig. Kaptoom om, longeerlijn, balkjes en een paard wat (zeer) goed op jouw hulpen staat.
Spieren trainen je met overgangen, schakelen en achterwaarts. Het kan ook zonder balkjes, ik werk liever met. Eerst slechts 2 of 3 en gewone afstand plat op de grond. Met de tijd bouw ik dat uit naar iets ruimer/dichter ivm rekken en bij elkaar komen, ietsje van de grond zodat ze meer moeten tillen, een losse galopbalk tot 2-3 achter elkaar en ook in hoogte wisselend, een klein kruisje, en alles ook nog eens onderling gecombineerd. De ene keer simpel en basis, de andere keer intensiever.

Wanneer je zonder longe wil werken moet je wel zeker zijn dat je paard er aan de buitenkant niet langs kan piepen. Ik leg ze vaak ook op rechte stukken en loop dan mee met het paard. Je zal wel geduld moeten hebben, het is geen supersnelle manier. Maar wel een effectieve.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:42

vkm... uhh nee ik heb geen afgezette cirkel, maar wel een stuk weiland afgezet, meer rechthoekig zeg maar...

stuur m over balkjes, links en rechtsom, veel wisselingen in tempo, halthouden, achteruit etc
laat m eens over een balkje springen ter afwisseling

VKM
Berichten: 160
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:48

Varekaj schreef:
VKM schreef:
Kun je ook spieren kweken met longeren? Mijn trekpaard is behoorlijk wat spieren kwijt sinds deze winter.

Longeren vind ik lastig omdat ik ook erg veel met NH bezig ben. Zijn deze verschillende manier van benadering bij beiden invloeden niet tegenstrijdig voor het paard? (Bij NH gebruik je niet echt een zweep maar een stick als aanwijzing)



Tuurlijk kan dit. Daar heb je eigenlijk geen bit voor nodig. Kaptoom om, longeerlijn, balkjes en een paard wat (zeer) goed op jouw hulpen staat.
Spieren trainen je met overgangen, schakelen en achterwaarts. Het kan ook zonder balkjes, ik werk liever met. Eerst slechts 2 of 3 en gewone afstand plat op de grond. Met de tijd bouw ik dat uit naar iets ruimer/dichter ivm rekken en bij elkaar komen, ietsje van de grond zodat ze meer moeten tillen, een losse galopbalk tot 2-3 achter elkaar en ook in hoogte wisselend, een klein kruisje, en alles ook nog eens onderling gecombineerd. De ene keer simpel en basis, de andere keer intensiever.

Wanneer je zonder longe wil werken moet je wel zeker zijn dat je paard er aan de buitenkant niet langs kan piepen. Ik leg ze vaak ook op rechte stukken en loop dan mee met het paard. Je zal wel geduld moeten hebben, het is geen supersnelle manier. Maar wel een effectieve.


Bedankt voor je bericht.

Snel hoeft niet! Haha effectief is belangrijk. Achterwaarts daarmee bedoel je het paard in zijn achteruit zetten? Balkjes kan ik wel proberen. Met bit werk ik nooit eigenlijk, ik longeer met een touwhalster.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:49

Varekaj schreef:
VKM schreef:
Kun je ook spieren kweken met longeren? Mijn trekpaard is behoorlijk wat spieren kwijt sinds deze winter.

Longeren vind ik lastig omdat ik ook erg veel met NH bezig ben. Zijn deze verschillende manier van benadering bij beiden invloeden niet tegenstrijdig voor het paard? (Bij NH gebruik je niet echt een zweep maar een stick als aanwijzing)



Tuurlijk kan dit. Daar heb je eigenlijk geen bit voor nodig. Kaptoom om, longeerlijn, balkjes en een paard wat (zeer) goed op jouw hulpen staat.
Spieren trainen je met overgangen, schakelen en achterwaarts. Het kan ook zonder balkjes, ik werk liever met. Eerst slechts 2 of 3 en gewone afstand plat op de grond. Met de tijd bouw ik dat uit naar iets ruimer/dichter ivm rekken en bij elkaar komen, ietsje van de grond zodat ze meer moeten tillen, een losse galopbalk tot 2-3 achter elkaar en ook in hoogte wisselend, een klein kruisje, en alles ook nog eens onderling gecombineerd. De ene keer simpel en basis, de andere keer intensiever.

Wanneer je zonder longe wil werken moet je wel zeker zijn dat je paard er aan de buitenkant niet langs kan piepen. Ik leg ze vaak ook op rechte stukken en loop dan mee met het paard. Je zal wel geduld moeten hebben, het is geen supersnelle manier. Maar wel een effectieve.


Dit geeft mij echt weer veel ideeën! Gisteren voor het eerst in lange tijd weer met balkjes gelongeerd.


Ik vind het altijd heel lastig om de afstand te bepalen voor elke gang. Vooral omdat mijn paard struikelt over z'n eigen benen en de afstand dus echt goed moet zijn.
Voor paarden kun je altijd makkelijk afstanden vinden. Niet voor korte IJslanders :+
Hebben jullie daar tips voor?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 11:59

Hebben jullie misschien tips om je paard over de balkjes heen te laten gaan? Mijne doet alsof de balkjes de engste dingen ter wereld zijn. Hij wilt er ook echt niet overheen en als ik hem dan met veel aanmoedigen eroverheen krijg dan springt hij er met een meter hoog overheen en na twee/drie keer dan weigert hij. Het is gewoon een schijterdje, want de balkjes zijn natuurlijk helemaal niet eng.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:37

Mjwb, heb je hem al es aan de hand erover geleid? Eerst in stap, en dan in draf, zelf netjes meelopen.

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 12:48

Ik ga dit topic volgen, handig!
Omdat ik klein van stuk ben rijd ik weleens de wat kleinere pony's in en longeren is voor mij een erg belangrijk onderdeel van de training waar nog veel te leren valt.