Rechtrichten: wie, wat, waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:24

Waarom geen voltes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:11

bruintje123 schreef:
Waarom geen voltes?

Dat vraag ik mij ook af.

Juist voltes kunnen er voor zorgen dat je paard op zijn eigen benen gaat lopen en daarbij ook recht gericht gaat.
Voor de TS en andere belangstellenden, Op een volte gaat een paard recht wanneer hij licht gebogen is in de richting die het paard gaat.
Hier een linkje die ik snel heb gevonden waarin het misschien wat duidelijker wordt.
http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur ... chten.html

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:23

Grobbebol schreef:
Nirvana_ schreef:
Heb je ook een rijfoto van jezelf, hoe het volgens jou wel moet? :)

Ja hoor die heb ik.
Alleen doe ik mijzelf niet voor als instructeur en lijkt mij een foto dus ook niet helemaal relevant.
Wanneer je het voorbeeld denkt te zijn (zoals Ton van Duivenvoorde) en anderen instructie geeft dan moet je natuurlijk niet zulke foto's van jezelf plaatsen. Al zijn er zat mensen die er in trappen maar gelukkig ook een heel groot deel niet.


Ik ben met je eens dat het niet handig is. Daarentegen kan ik zo honderd foto's tevoorschijn toveren van instructeurs met een 'onhandige' foto. Blijven altijd momentopnames. Ik vind het erg jammer dat zeker in een topic waar uitspraken algemeen worden gehouden, er toch weer een persoon bij zwart gemaakt moet worden. En dan nog wel eentje die zich absoluut niet verbindt met de rechtricht stroming. Krom en onnodig. Dus volgende keer een foto van jezelf, waarvan we wellicht wat kunnen leren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:28

Beste TS, ik denk dat je huidige instructrice je niet echt veel verder gaat helpen. Je wordt er niet slechter van maar je leert er ook niet echt paardrijden. het is allemaal te vrijblijvend.
Ik heb hier wat links voor je.
Er staan hele leerzame video's in. Mocht je leergierig zijn dan staat er vast iets interessants voor je tussen.

http://www.dressuur.nl/categorie/video/page/5/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:31

Nirvana_ schreef:
Ik ben met je eens dat het niet handig is. Daarentegen kan ik zo honderd foto's tevoorschijn toveren van instructeurs met een 'onhandige' foto. Blijven altijd momentopnames. Ik vind het erg jammer dat zeker in een topic waar uitspraken algemeen worden gehouden, er toch weer een persoon bij zwart gemaakt moet worden. En dan nog wel eentje die zich absoluut niet verbindt met de rechtricht stroming. Krom en onnodig. Dus volgende keer een foto van jezelf, waarvan we wellicht wat kunnen leren?

Nirvana, Als Ton van Duivenvoorde zo goed is, welke ruiters trainen dan bij hem? Volgens mij niemand die op een beetje nivo rijdt.
Ton moet het ook hebben van de huis/tuin en keuken ruiters. Niets mis met die ruiters maar het zegt wel iets over zijn lesgeefnivo.
Als iemand echt goed lesgeeft dan heeft hij op zijn minst goede ruiters die hij begeleidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:36


elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 20:50

Oei ik ben er nogtans wel van overtuigd dat we bij stap 1 moeten beginnen en dat is dat ze leert reageren op mij? Pas dan kan ik haar zeggen naar welke kant enzo ik wil? Ze moet toch eerst leren gehoorzamen?



Of ben ik daar zo verkeerd in?


Zal straks alles eens bekijken.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 20:50

Jullie moeten wel weten dat wij bij rijden van nul moeten beginnen...

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 20:52

In ieder geval. Ik wil ze inderdaad eerst op een goede manier leren lopen voor we aan de verdere buigingen beginnen...

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 20:55

Ik ben ook even in de war want daarjuist kwamen er meerdere opmerkingen over dat een paard dat nog niet eens recht kan lopen al zeker geen cirkels gaat kunnen? Xp

Sorry voor deze verwaring ;p

Anoniem

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:58

Kijk eerst maar eens wat filmpjes over het rechtrichten, het wordt dan vast duidelijker.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 20:58

Oke

Anoniem

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:03

Ik vind het wel super dat je zo leergierig bent. Gaat vast goedkomen met jou en je paard.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 21:13

De voorlopige filmpjes die ik heb bekeken... daar wordt ik depressief van :')

Even wat uitleg.

Ik ben een recreatie ruiter (rij misschien 1 of 2 keer per week) en Cessie kent ook niks of toch amper iets dressuurmatig onder het zadel. Ze staat liever stil dan dat ze vooruit gaat ;) Galop gaat niet onder het zadel want daar protesteert ze op (voor er reacties komen of ze lichamelijk in orde is. Ja! Ze wordt zowel langs buiten als lang binnen goed opgevolgd en behandeld ;) ).

In ieder geval. Cessie loopt heel hard op haar voorhand en is zo stijf als een plank. Ik longeer haar wel heel veel want wij doen ook aan grondwerk en dergelijke.

Het is gewoon niet leuk rijden zo... dus ik heb daarom besloten om gewoon bij stap 1 te beginnen waarbij ze dus op mijn benen moet reageren om zo meer reactie te krijgen op mij en ze met wat meer actie te krijgen... in ieder geval nu gewoon in stap en draf. De galop oefenen we aan de longe.

Ik ben ook niet in het bezit van een piste ofzo...

Ik hoop dat jullie nu wat meer ingelicht zijn over de situatie en inderdaad, ik ben zeker bereid te leren :) Heel mooi compliment, danku!

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:16

Wij (mijn bijrijdpaard en ik) zijn ook veel bezig met rechtrichten. Vorig jaar mei ben ik begonnen met haar bijrijden. Paard in kwestie was een toen 7-jarige haflingermerrie en ik kwam recht van de manege af. Gelukkig daar wel een goede instructrice gehad die mij al de basis van het rechtrichten had uitgelegd. Dus vol goede moed er voor de eerste keer op en het werd pijnlijk duidelijk hoe scheef ze was: bij losrijden in het begin alleen maar naar rechts kunnen kijken, nog niet eens recht vooruit. Galop was heel moeilijk en paard denderde zo op de voorhand dat er compleet taktverlies was. Na 3 keer gefrustreerd door de bak omdat het paard weigerde stelling aan te nemen op links (als een plank, plat door de bocht was onze manier), even een stapje terug gedaan en gekeken naar onze grootste obstakels. Met mijn basiskennis wist ik dat ze niet naar links boog, omdat ze rechts haar rug niet kon ontspannen. Daarbij rende ze alleen maar heel hard. Dus begonnen met hoefslag rijden. Maar wel mijn hoefslag rijden. Elke stap die ze zette, had ik weer iets over te zeggen. Eerst rechtuit op de hoefslag. Niet linksgebogen, niet rechtsbogen, maar elke stap recht achter de ander. Paard werd beziggehouden in haar hoofd omdat ik haar aandacht opeiste en door eerst recht te maken, werd langzaam maar zeker de rechterkant langer gemaakt. Inmiddels zijn we een jaar verder en draait ze op de lichtste kuithulp een hele nette volte linksom én rechtsom, terwijl het jaar ervoor de zadelmaker het zadel nog scheef moest opvullen, omdat het volledig scheef was gaan liggen door haar scheve lichaam.
Wij zijn er natuurlijk ook nog lang niet, maar ons heeft het stapje terug erg veel goed gedaan. Door uit te gaan van babysteps nemen, gaan we met galopsprongen vooruit.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 23:26

ChiVet schreef:
Wij (mijn bijrijdpaard en ik) zijn ook veel bezig met rechtrichten. Vorig jaar mei ben ik begonnen met haar bijrijden. Paard in kwestie was een toen 7-jarige haflingermerrie en ik kwam recht van de manege af. Gelukkig daar wel een goede instructrice gehad die mij al de basis van het rechtrichten had uitgelegd. Dus vol goede moed er voor de eerste keer op en het werd pijnlijk duidelijk hoe scheef ze was: bij losrijden in het begin alleen maar naar rechts kunnen kijken, nog niet eens recht vooruit. Galop was heel moeilijk en paard denderde zo op de voorhand dat er compleet taktverlies was. Na 3 keer gefrustreerd door de bak omdat het paard weigerde stelling aan te nemen op links (als een plank, plat door de bocht was onze manier), even een stapje terug gedaan en gekeken naar onze grootste obstakels. Met mijn basiskennis wist ik dat ze niet naar links boog, omdat ze rechts haar rug niet kon ontspannen. Daarbij rende ze alleen maar heel hard. Dus begonnen met hoefslag rijden. Maar wel mijn hoefslag rijden. Elke stap die ze zette, had ik weer iets over te zeggen. Eerst rechtuit op de hoefslag. Niet linksgebogen, niet rechtsbogen, maar elke stap recht achter de ander. Paard werd beziggehouden in haar hoofd omdat ik haar aandacht opeiste en door eerst recht te maken, werd langzaam maar zeker de rechterkant langer gemaakt. Inmiddels zijn we een jaar verder en draait ze op de lichtste kuithulp een hele nette volte linksom én rechtsom, terwijl het jaar ervoor de zadelmaker het zadel nog scheef moest opvullen, omdat het volledig scheef was gaan liggen door haar scheve lichaam.
Wij zijn er natuurlijk ook nog lang niet, maar ons heeft het stapje terug erg veel goed gedaan. Door uit te gaan van babysteps nemen, gaan we met galopsprongen vooruit.


Prachtig om te lezen! :)

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:34

ChiVet schreef:
Wij (mijn bijrijdpaard en ik) zijn ook veel bezig met rechtrichten. Vorig jaar mei ben ik begonnen met haar bijrijden. Paard in kwestie was een toen 7-jarige haflingermerrie en ik kwam recht van de manege af. Gelukkig daar wel een goede instructrice gehad die mij al de basis van het rechtrichten had uitgelegd. Dus vol goede moed er voor de eerste keer op en het werd pijnlijk duidelijk hoe scheef ze was: bij losrijden in het begin alleen maar naar rechts kunnen kijken, nog niet eens recht vooruit. Galop was heel moeilijk en paard denderde zo op de voorhand dat er compleet taktverlies was. Na 3 keer gefrustreerd door de bak omdat het paard weigerde stelling aan te nemen op links (als een plank, plat door de bocht was onze manier), even een stapje terug gedaan en gekeken naar onze grootste obstakels. Met mijn basiskennis wist ik dat ze niet naar links boog, omdat ze rechts haar rug niet kon ontspannen. Daarbij rende ze alleen maar heel hard. Dus begonnen met hoefslag rijden. Maar wel mijn hoefslag rijden. Elke stap die ze zette, had ik weer iets over te zeggen. Eerst rechtuit op de hoefslag. Niet linksgebogen, niet rechtsbogen, maar elke stap recht achter de ander. Paard werd beziggehouden in haar hoofd omdat ik haar aandacht opeiste en door eerst recht te maken, werd langzaam maar zeker de rechterkant langer gemaakt. Inmiddels zijn we een jaar verder en draait ze op de lichtste kuithulp een hele nette volte linksom én rechtsom, terwijl het jaar ervoor de zadelmaker het zadel nog scheef moest opvullen, omdat het volledig scheef was gaan liggen door haar scheve lichaam.
Wij zijn er natuurlijk ook nog lang niet, maar ons heeft het stapje terug erg veel goed gedaan. Door uit te gaan van babysteps nemen, gaan we met galopsprongen vooruit.

Mag ik vragen hoe je dit precies hebt gedaan? Daarmee doel ik op het recht over de hoefslag met een paard dat scheef wil.

ChiVet

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-12-15
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:50

pien2010 schreef:
ChiVet schreef:
Wij (mijn bijrijdpaard en ik) zijn ook veel bezig met rechtrichten. Vorig jaar mei ben ik begonnen met haar bijrijden. Paard in kwestie was een toen 7-jarige haflingermerrie en ik kwam recht van de manege af. Gelukkig daar wel een goede instructrice gehad die mij al de basis van het rechtrichten had uitgelegd. Dus vol goede moed er voor de eerste keer op en het werd pijnlijk duidelijk hoe scheef ze was: bij losrijden in het begin alleen maar naar rechts kunnen kijken, nog niet eens recht vooruit. Galop was heel moeilijk en paard denderde zo op de voorhand dat er compleet taktverlies was. Na 3 keer gefrustreerd door de bak omdat het paard weigerde stelling aan te nemen op links (als een plank, plat door de bocht was onze manier), even een stapje terug gedaan en gekeken naar onze grootste obstakels. Met mijn basiskennis wist ik dat ze niet naar links boog, omdat ze rechts haar rug niet kon ontspannen. Daarbij rende ze alleen maar heel hard. Dus begonnen met hoefslag rijden. Maar wel mijn hoefslag rijden. Elke stap die ze zette, had ik weer iets over te zeggen. Eerst rechtuit op de hoefslag. Niet linksgebogen, niet rechtsbogen, maar elke stap recht achter de ander. Paard werd beziggehouden in haar hoofd omdat ik haar aandacht opeiste en door eerst recht te maken, werd langzaam maar zeker de rechterkant langer gemaakt. Inmiddels zijn we een jaar verder en draait ze op de lichtste kuithulp een hele nette volte linksom én rechtsom, terwijl het jaar ervoor de zadelmaker het zadel nog scheef moest opvullen, omdat het volledig scheef was gaan liggen door haar scheve lichaam.
Wij zijn er natuurlijk ook nog lang niet, maar ons heeft het stapje terug erg veel goed gedaan. Door uit te gaan van babysteps nemen, gaan we met galopsprongen vooruit.

Mag ik vragen hoe je dit precies hebt gedaan? Daarmee doel ik op het recht over de hoefslag met een paard dat scheef wil.

Het scheelde bij mij dat ik eigenlijk een heel werkwillig paard onder mijn billen had, dat maar wat graag alles wilde leren. Onze bak was ook heel groot, dus ik reed vaak mijn eigen hoefslag, niet langs de rand. De lange zijdes maakte ik nog wat langer, waarbij ik een (lichte) beenhulp gaf om haar recht te laten komen. Tegenwerken met de linkerteugel om haar uit de rechterstelling te krijgen, werkte juist vaak averechts. In het begin was er wat meer been voor nodig om haar recht te krijgen, maar na verloop van tijd snapte ze beter wat haar gevraagd werd. Op sommige dagen vertikte ze ook in het begin om te luisteren en maakte ik gebruik van een tikje met de zweep achter de kuit om haar hoofd er weer even bij te krijgen.

Elk paard zal hierin wel anders zijn. Bij mijn merrie geldt heel duidelijk "less is more" en ze is goed aan de hulpen te rijden. Juist de rand van de hoefslag zorgde er bij ons voor dat ze naar buiten keek, terwijl het bij andere paarden zal zorgen voor makkelijker balans houden. Het belangrijkste blijft uiteindelijk geduld. Jij kan namelijk ook niet van de een op de andere dag met je vingers je tenen raken met rechte benen ;)

Edit: hier wel ten alle tijden consequent in blijven. Je vraagt rechtuit, dus stelling de andere kant op is ook ongewenst. Ook op korte zijden weer recht maken na de bocht, desnoods langer rechtuit rijden als je die mogelijkheid hebt voordat je een andere bocht inzet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:40

elisedcl schreef:
De voorlopige filmpjes die ik heb bekeken... daar wordt ik depressief van :')

Even wat uitleg.

Ik ben een recreatie ruiter (rij misschien 1 of 2 keer per week) en Cessie kent ook niks of toch amper iets dressuurmatig onder het zadel. Ze staat liever stil dan dat ze vooruit gaat ;) Galop gaat niet onder het zadel want daar protesteert ze op (voor er reacties komen of ze lichamelijk in orde is. Ja! Ze wordt zowel langs buiten als lang binnen goed opgevolgd en behandeld ;) ).

In ieder geval. Cessie loopt heel hard op haar voorhand en is zo stijf als een plank. Ik longeer haar wel heel veel want wij doen ook aan grondwerk en dergelijke.

Het is gewoon niet leuk rijden zo... dus ik heb daarom besloten om gewoon bij stap 1 te beginnen waarbij ze dus op mijn benen moet reageren om zo meer reactie te krijgen op mij en ze met wat meer actie te krijgen... in ieder geval nu gewoon in stap en draf. De galop oefenen we aan de longe.

Ik ben ook niet in het bezit van een piste ofzo...

Ik hoop dat jullie nu wat meer ingelicht zijn over de situatie en inderdaad, ik ben zeker bereid te leren :) Heel mooi compliment, danku!


Waarom word je depressief van de filmpjes?

Rechtrichten is duidelijk nog een paar stappen te ver, aan het been maken is inderdaad stap 1 dus goed bezig!
Tegen het hard op de voorhand denderen is het dus belangrijk om haar naar horizontaal evenwicht te gaan rijden. {leren op het achterbeen te zetten en haar daar te houden}
Galop en gymnastiseren kun je inderdaad heel goed aan de longe, dubbele longe is nog beter als je daar even mee op weg geholpen kan worden.
En tegen de stijfheid is het verstandig om haar een paar keer goed los te laten maken waarna je weer verder gymnastiseert.

Goed dressuurmatig een paard trainen kent vele facetten en je moet het ook zien als een leerproces waar in je samen groeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:41

Elisa2 schreef:
Ik haak hier graag even inhoudelijk op in..rechtrichten is een begrip waar heel veel verwarring over bestaat.

-Je bent niet aan het rechtrichten als je je paard oefeningen laat doen als schouderbinnenwaarts/ travers e.d., dan ben je je paard aan het gymnastiseren.

-Lengtebuiging is erg belangrijk voor het rechtrichten, maar ook met alleen lengtebuiging richt je je paard nog niet recht.

-Als je paard op de voorhand loopt en je wilt hem meer op de achterhand hebben..ben je ook niet bezig met rechtrichten maar met "horizontaal" evenwicht.

- Horizontaal evenwicht en voorwaarts/ neerwaarts rijden zijn belangrijk om je paard goed over de rug te rijden en gezond te houden.


Het grootste probleem en misverstand wat ik tegenkom bij en met rechtrichten is dat de meeste mensen de achterbenen vergeten..
Een "scheef" paard zet altijd een achterbeen er minder onder dan de ander, en dat is het achterbeen aan de holle kant.
Op het moment dat je beide achterbenen goed activeert en die impuls onderhoud ga je merken dat het paard de teugel aan de holle kant aan gaat nemen.
Een scheef paard zal altijd meer gewicht op de teugel willen nemen op de bolle kant en de holle kant niet aannemen.
Op het moment dat je paard de teugel aan de holle kant aan gaat nemen kun je pas rechtrichten want alleen dan kun je met je been aan de bolle kant de schouders dusdanig verplaatsen dat je ze precies voor de achterhand plaatst. En pas dan heb je je paard op twee teugels en klaar voor de verzameling.

Het is niet voor niks dat rechtrichten voor de verzameling staat in het skala, het is de laatste stap in de africhting van je paard voordat je echt kunt verzamelen.

*Ik wil ook nog even een punt maken dat er een groot verschil is tussen een echt scheef paard "rechter" maken door middel van gymnastiseren en lengtebuiging. Of echt "rechtrichten", dat laatste kan alleen bij een paard die aan beide zijden al behoorlijk gelijkmatig ontwikkeld en getraind is door het gymnastiseren*

Mooie duidelijke post Elisa +:)+ . Ik wil alleen het "verticale evenwicht" nog toevoegen. Het kan nl zo zijn dat een paard mooi en correct met zijn achterbenen in het spoor van de voorbenen loopt terwijl hij verticaal niet recht is (dus niet rechtop loopt). Er kan in het lichaam dan nog wat scheefheid zitten, als het paard bijv naar links of naar rechts leunt. Voelt alsof het paard tegenduwt aan één kant.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:49

Dankje [***], wat jij zegt daar versta ik het verschil onder tussen echt rechtrichten of je paard rechter maken. Bij die laatste komt vaak voor wat jij zegt, maar als je echt 100% kunt rechtrichten en de schouders kan verplaatsen dan voel je ook wanneer een paard iets naar rechts of links probeert te leunen of een achterbeen wil laten staan oid om onder het rechtgerichte uit te komen.
Vaak als je daar doorheen bent en je hebt je paard 100% rechtgericht dan heb je ook direct de verzameling helemaal te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:51

Elisa2 schreef:
Dankje [***], wat jij zegt daar versta ik het verschil onder tussen echt rechtrichten of je paard rechter maken. Bij die laatste komt vaak voor wat jij zegt, maar als je echt 100% kunt rechtrichten en de schouders kan verplaatsen dan voel je ook wanneer een paard iets naar rechts of links probeert te leunen of een achterbeen wil laten staan oid om onder het rechtgerichte uit te komen.
Vaak als je daar doorheen bent en je hebt je paard 100% rechtgericht dan heb je ook direct de verzameling helemaal te pakken.

Klopt helemaal.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Rechtrichten: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 10:56

Allemaal al bedankt voor de interessante teksten en leuke vooruitgangen :)

Heel leuk om te lezen

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:33

Leuk en leerzaam topic!

TS, jij geeft aan dat je paard eerst actief moet worden. Naar je luisteren. HOE werken jullie daaraan?

Ik heb hier twee paarden staan. Een hele flegmatieke reus met grote bewegingen die dus heel traag aanvoelt en een minder groot paard met kortere bewegingen. Beiden zijn door mijzelf ingereden met heel wat jaartjes ertussen. Die jonge kleinere reageert al als ik mijn oorlel beweeg, dat dier Is zooooooo onwijs gevoelig, ik MOET me bewust zijn van spanning wat ook in mijn lijf. alles ontspannen en me mee laten nemen. Met die grote heb ik bij alle traditionele instructeurs moeten "eraan rijden". Voorwaarts, actiever, meer been, been been been, hou hem actief. Met als gevolg, spanning in ruiter en spanning in paard en een ruiter die nu weer vooral bezig Is met leren voelen en een afgestompt paard.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 13:08

Rocamor schreef:
Leuk en leerzaam topic!

TS, jij geeft aan dat je paard eerst actief moet worden. Naar je luisteren. HOE werken jullie daaraan?


Cessie was in het begin ook zoals jij beschrijft bij de grote... Ik maar benen geven en meestal reageerde ze er zelf niet op... Na een tijd ging het slechter en begon ze precies een olifantenvel te krijgen ;)

Wat ik nu doe is heel simpel. Ik span mijn kuiten op. Als ze hier niet op reageert duw ik langzaam harder en als ze blijft negeren krijgt ze een kleine, maar stevige tik van mijn zweep op haar billen. Hier reageert ze meestal direct op dus hierna alle druk los. Op dit moment reageert ze al als ik mijn kuiten wat opspan, veel leuker rijden dus ;) Ze is ook veel vlotter zo. :)

Vanaf ze doet wat ik vraag gaat de druk weg. Dus hoe sneller ze reageert, hoe sneller ze van de druk af is ;) Werkt prima voorlopig! :)