Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

 
Profiel   

Was nieuwsgierig, aangezien de zoekfunctie niets aangeeft onder deze naam.
Wat is Intrinzen? Het is een manier van werken met je paard vanuit de intrinsieke motivatie van het paard zelf. Ze gaan uit van het feit dat een paard ook de keuze heeft om nee te zeggen. Het is een manier van werken waarbij het paard proprioceptie ontwikkelt, zichzelf toont en showt als een paard en zichzelf hierbij helpt sterker en zelfverzekerder te worden. Er wordt dus alleen uitgegaan van positieve versterking. Druk/druk loslaten is uit den boze (negatieve versterking)
Het staat volgens mij nog in de kinderschoenen, Kathy Sierra werkt hier al enige tijd mee in the USA met haar IJslandse paarden.

https://www.intrinzen.horse/

Inmiddels heb ik het e-book gelezen en heb ik een startje gemaakt...ik vind het zó leuk! Mijn ietwat introverse paard hoop ik ook "badass" te krijgen en te helpen zijn lijf goed te gebruiken.

Er zijn vele inspirerende filmpjes te vinden onder de naam: Kathy Sierra. Bijv. deze:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 06:55 



 
Profiel   

Ik volg ze al een hele tijd op instagram maar ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ben het met dingen eens maar vind sommige dingen ook echt veel te zweverig. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 07:45 



 
Profiel   

Ah, iemand die het kent. Mag ik je vragen wat je precies zweverig vindt? ik ben namelijk zo nuchter als wat en vond deze manier van werken juist zo fijn omdat het niet zweverig is, maar uitgaat van psychologie ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 08:05 



 
Profiel   

Kun je meer uitleggen hoe het werkt? De tekst in de OP klinkt leuk, maar zegt niet veel over hoe. Ook de site geeft niet veel info.
Het filmpje doet mij lijken dat het 'gewoon' het positief bekrachtigen (voedselbeloning) is van natuurlijk gedrag/bewegingen wat ze uitlokken op de een of andere manier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 08:30 



 
Profiel   

Het is nog relatief nieuw allemaal. Gaat inderdaad om positief bekrachtigen, maar helemaal drukvrij dus. Er wordt uitgegaan van de vrije keuze en hierbij het paard te helpen (dmv oefeningen) zijn lijf beter te gebruiken later onder het zadel. Rugspieren en buikspieren liften etc. Kracht uitstralen etc... Er staat heel veel info in het gratis te downloaden e-book!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 08:36 



 
Profiel   

Ze vinden dat je niet met een zweep moet werken want dan kun je je paard dwingen dingen te doen. Ik zie de zweep als verlenging van mijn arm.
Ik ben inmiddels gestopt met de tekst bij de foto's te lezen maar het idee van heel erg focussen op het geestelijke aspect van paarden ging me soms een beetje te ver. Ik weet helemaal niet of het geestelijk vermogen van paarden zo ver gaat als wat zij schetsen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 08:43 



 
Profiel   

dat niet met een zweep werken, is niet "omdat je je paard kunt dwingen dingen te doen", maar is juist om de zweep, waar je normaliter mee rijdt of werkt, geen rol te geven in het EERSTE grondwerk. Dus iets anders, zodat het paard die connectie niet legt. Meestal (niet altijd) wordt een zweep als een soort dwangmiddel gebruikt. Om uit te sluiten dat het paard toch druk ervaart, gebruik je dus iets anders.

Tsja...of het geestelijk vermogen echt zo ver gaat...aan de andere kant. Ze boeken wel mooie resultaten vind ik. Dat zou niet lukken als het paard het niet zou snappen. Ik weet het ook nog allemaal niet maar vind het minder zweverig aandoen nu ik het ebook heb gelezen. Ik ga het gewoon proberen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 08:51 



 
Profiel   

Niet dat ik tegen ben hoor, maar toch een kritische vraag. Je gebruikt totaal geen dwang, maar laat je paard wel bepaalde oefeningen doen. Hoe werkt dat dan? Zeg je dan tegen je paard: doe een pirouette en verstaat hij je dan en loopt die pirouette? En als hij geen zin heeft zegt hij terug: vandaag ff niet, ok.

Ik zie die filosofie niet helemaal lukken. Of snap ik het systeem gewoon niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 09:16 



 
Profiel   

Misschien is het handig om even te lezen op de pagina van intuinen of de filmpjes even te kijken. Het gratis e book is ook goed te lezen om een idee te krijgen van hoe het werkt.
Nogmaals, het gaat om positieve bekrachtiging dmv beloning en nee...je paard verstaat je indd. niet maar je neemt kleine stapjes tegelijk om iets van je paard te vragen. Bijv. de crunches (of de core stabilizers) zijn vrij makkelijk aan te leren en staan in het ebook ook uitgebreid uitgelegd in stappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 09:18 



 
Profiel   

Ik heb toevallig ook net het e book gelezen en vind het erg interessant.
In november ga ik met mijn IJslander naar een soort kennismakingsdag over intrinzen. Niet een echte lesdag maar meer samenkomst en ideeen uitwisselen. Ik ben heel erg benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 09:32 



 
Profiel   

Ja dat is zeker die dag in Belgie? Helaas voor mij gewoon even te ver ;) had het er wel over gehad op fb met Robin. Ik vind het gewoon ook erg interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 09:34 



 
Profiel   

Ik volg ze al een hele tijd op instagram, en vind het interessant maar vanuit hun posts ook een beetje vaag. Maar ik begrijp dat ze een gratis e-book hebben op hun site? Want dan ga ik die maar eens bekijken, misschien dat het dan duidelijker wordt.

Edit: jij werkt dus ook echt op deze manier met je paard? Merk je ook verschil in zijn lichaam/gedrag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 09:43 



 
Profiel   

dems75 schreef
Ja dat is zeker die dag in Belgie? Helaas voor mij gewoon even te ver ;) had het er wel over gehad op fb met Robin. Ik vind het gewoon ook erg interessant.

Klopt inderdaad.
Mijn paard staat op de Breidablik dus niet zo ver rijden voor mij gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 10:27 



 

Ik "ken" ze ook via Instragram. Vindt ze altijd wel mooi foto's/filmpjes, die veel kracht uitstralen (hoewel ik me wel afvraag of je dat met een gewoon paard ook zo kan bereiken, IJslanders zijn op dat gebied toch al krachtig van zichzelf vind ik ;) ) maar die teksten lees ik ook niet altijd.

Heb nu wel het e-book gedownload, ben benieuwd hoe dat in elkaar steekt. De verschillende delen snel bekeken lijken ze mij gewoon via positive reinforcement te werken en dat is nu niet zo heel speciaal. En dan rekening houdend met de emoties van het paard op bepaalde momenten gok ik? Maar ook dat is niet nieuw. Heb wel interesse in de biomechanica en hoe een paard beter kan leren bewegen door bepaalde oefeningen ed dus wie weet haal ik er nog wat uit :) Ben benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 10:52 



 

Ik heb de 3 ebooks gelezen, moet zeggen dat het best wel interessant lijkt.
Het hele "geen zweep/druk"- gedoe valt wel mee, het is niet zo extreem als "nooit een zweep of druk gebruiken", het ligt wat genuanceerder (wordt in deel 2 van het ebook goed uitgelegd).

Voor mij lijkt het heel vertrouwd omdat ik zelf al op die manier werk.. clickertraining rekening houdend met de emotionele toestand van het paard en toewerken naar zo relaxed mogelijk zijn en graag connectie met je willen maken. Dus niet de oefeningen om de oefeningen en voor het resultaat maar hoe voelt mijn paard zich daarbij en hoe kan ik het fijner voor hem/haar maken (of aanvaarden dat je paard een bepaalde oefening, op dit moment, totaal niks vindt). Denk dat zij dat ook bedoelen, is weinig zweverig aan, vergt alleen soms wat meer tijd en inzicht. Werken volgens het emotionele systeem (van wetenschapper Jaak Panksepp), waarbij je vooral focussed op het "SEEKING" systeem maar ook rekening houdend met de rest is best interessant ;) Voor wie meer info zou willen vind ik dit wel een interessante video-reeks: https://connectiontraining.com/the-way- ... ng-system/

Hun eerste oefening wil ik wel eens mee experimenteren :j Morgen eens zien wat we er mee kunnen. Verder is het me niet meteen duidelijk hoe het vervolg gaat.. moet je dan lid worden of dergelijke? Of zijn er nog boeken/info te vinden? Kan dit voor elk paard of moet je toch rekening houden met leeftijd of eventueel lichamelijke problemen? Etc. Etc. Morgen nog eens rustig bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-17 23:28 



 
Profiel   

Het lijkt mij wel heel boeiend, zeker voor mijn GVR! Heb me er alleen nog niet verder in verdiept en zou ook het liefst met een van die dagen meedoen, maarja Friesland of Belgie zijn beiden zo ver weg...
Als er ook een midden-Nederland dag zou zijn, zou ik wel interesse hebben!

Misschien toch ook maar eens naar het e-book gaan kijken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 00:02 



 
Profiel   

Mijn paard was helemaal nog niet bekend met de clicker, dus die moest ik eerst introduceren. Heb nu 4 korte sessies target training gedaan. Hij leert heel snel maar is ook heel voorzichtig. Ik heb een pion als target genomen. Het principe is hem nu iig goed duidelijk. Toen hij de pion zag staan gisteren, liep hij er meteen naartoe. Zo leuk.
Het is wel een heel introvert paard, voorzichtig aanraken en alles heeeeeel rustig en overdacht. Op een gegeven moment liep hij weg en ging met zijn lijf weggekeerd staan van de pion. Voor mij een teken om te stoppen. Paard gaf aan geen zin meer te hebben.

Ander paard dat erbij staat is veel enthousiaster. Pakt de pion ook echt vast, doet alles met veel meer overgave. Met hem heb ik gisteren een beginnetje panther walk gedaan. (follow that bag!) Die vond het echt fantastisch om achter dat plastic zakje aan te rennen. Goed geeindigd, want hij ging als laatste ook echt OP het zakje staan. TE grappig! Morgen een beginnetje maken met de core stabilizers met mijn eigen paard....ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 06:56 



 
Profiel   

Geen idee of het raseigen is, maar mijn beide IJslanders zijn heel snel en makkelijk te conditioneren. Zo rent de een altijd meteen op de pion af als die de kans krijgt, ook al heb ik zo al dik een jaar niet meer met hem gespeeld.

Conditioneren (wat bij targetten aan de orde is) kan heel handig en nodig zijn, maar de vrijheid die het paard hierbij krijgt is relatief.

Ik blijf graag meelezen en kijken om te ontdekken of intrinzen uiteindelijk iets anders is dan conditioneren d.m.v. belonen, want daar raak ik nog niet over uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 07:06 



 
Profiel   

Nog even kleine toelichting, want zie dat ik dat nog niet heb genoemd...
Er werd gevraagd of het niet het meest geschikt is voor ijslanders....dat lijkt mij niet, volgens mij kan ieder paard dit leren.
Er wordt heel erg uitgegaan van speelsheid van paarden. Moet je maar eens kijken naar de houding van je paard als die een nieuw paard ontmoet. Hij maakt zich groot, nek erop etc etc. Een beetje "show-off" zeg maar. Maar dat doet hij uit zichzelf. De intrinzen manier gaat uit van het principe dat een paard ZELF badass wil zijn, ZELF wil showen (uiteraard voor een koekje). De speelsheid (schudden met hoofd, overdreven draven etc) moet dan ook beloond worden. Een soort van zelfverzekerdheidscursus zeg maar.
Als je paard een showdraf doet (bijv. tijdens het losgooien of spelen), gebruikt hij zijn spieren ook heel anders. Hij gooit hoger op, rondt zijn hals, borstspieren worden gebruikt, de rug komt omhoog, buikspieren worden aangetrokken etc. Dat doen ze niet uit zichzelf onder het zadel zeg maar...Uiteindelijk is het dus de bedoeling dat je paard dit ook onder het zadel gaat leren en zichzelf zo helpt een ruiter te dragen.

Hier zie je dus een voorbeeld van de "fancy trot" onder het zadel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 07:53 



 
Profiel   



Het bovenstaande filmpje geeft ook heel mooi weer dat het paard het echt leuk vindt en alles uit de kast trekt. De speelsheid straalt ervan af...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 07:59 



 
Profiel   

Ik ben ook bekend met de stroming en vind het zeker interessant. Wat ik mij echter al een tijdje afvraag is of het net zo goed werkt met merries. Ruinen en hengsten zijn vaak veel speelser. In hun ebook staat dat het ook werkt op merries, maar werken zij zelf ook met een merrie? Volgens mij zijn al hun paarden die ik voorbij heb zien komen wel ruin of hengst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 09:08 



 
Profiel   

Inderdaad leuk filmpje maar vooral ook grappig omdat de cues door elkaar gehaald worden/niet duidelijk zijn.
De vraag van ts is of meer mensen dit doen. Onder een andere naam zijn heel veel mensen hier al mee bezig, zie wat Sabine zei. Je kan eens zoeken op R+, clickertraining. In het topic daarover op bokt worden ook veel namen genoemd van mensen en bronnen waar meer te vinden is. Die van Sabine is een goed startpunt! Kan me ook een lezing van Inge Teblick herinneren die ging over spel/game/play.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 09:13 



 
Profiel   

Visitor schreef
Inderdaad leuk filmpje maar vooral ook grappig omdat de cues door elkaar gehaald worden/niet duidelijk zijn.
De vraag van ts is of meer mensen dit doen. Onder een andere naam zijn heel veel mensen hier al mee bezig, zie wat Sabine zei. Je kan eens zoeken op R+, clickertraining. In het topic daarover op bokt worden ook veel namen genoemd van mensen en bronnen waar meer te vinden is. Die van Sabine is een goed startpunt! Kan me ook een lezing van Inge Teblick herinneren die ging over spel/game/play.


Bij Intrinzen is R+ en het het gebruik van een clicker enkel het middel om een doel te bereiken. De opbouw van oefeningen die zijn onderbouwd met bewegings- en motivatiewetenschap zijn afwijkend van andere trainingsmethoden zover ik deze ken.

Het klopt inderdaad dat de cues door elkaar worden gehaald, maar bij Intrinzen wordt dit niet afgestraft. Alle pogingen worden gewaardeerd en zijn goed. Je ziet haar zelfs een verkeerde poging belonen... Ik weet zelf ook nog niet zo goed wat ik daar van denk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 09:33 



 
Profiel   

Goed dat je dat benoemt AvBreukelen, ik zag het indd ook. Ze gaan volgens mij inderdaad heel erg uit van het feit dat elke poging goed is. Ik vind dit zelf nog heel lastig...bijv. bij het vragen van de "crunches" (of core stabilizers), wil mijn paard nog wel eens een voetje geven ...lastig om dan evengoed de click te geven...ook al was dat niet wat ik vroeg. Soms negeer ik dat dus ook gewoon en wacht ik geduldig tot hij ook maar een poging doet het gevraagde te doen....snapjemnog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 09:39 



 
Profiel   

dems75 schreef
Goed dat je dat benoemt AvBreukelen, ik zag het indd ook. Ze gaan volgens mij inderdaad heel erg uit van het feit dat elke poging goed is. Ik vind dit zelf nog heel lastig...bijv. bij het vragen van de "crunches" (of core stabilizers), wil mijn paard nog wel eens een voetje geven ...lastig om dan evengoed de click te geven...ook al was dat niet wat ik vroeg. Soms negeer ik dat dus ook gewoon en wacht ik geduldig tot hij ook maar een poging doet het gevraagde te doen....snapjemnog?


Dat is ook niet meer dan normaal. Als ik mijn paard overal voor zou belonen zou hij alleen nog maar gaan flemen en jambette doen ipv andere oefeningen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-17 09:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen