Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

 
Profiel   

Raamzicht schreef
Hype is zeker niet over, kijk maar op Instagram. Daar zijn veel mensen te vinden onder hashtag #intrinzen of #intrinzeninspired


Ah leuk! Ik ga kijken! Merci
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 20:18 



 
Profiel   

Ja hoor, nog steeds bezig! Soms wat meer, soms wat minder. Wissel het af met 'gewone' training. Wat bv erg leuk is, is dat ik hem voorheen echt bijna mee moest sleuren en nu gaat ie in een drafje naar de bak 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 21:31 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Ja hoor, nog steeds bezig! Soms wat meer, soms wat minder. Wissel het af met 'gewone' training. Wat bv erg leuk is, is dat ik hem voorheen echt bijna mee moest sleuren en nu gaat ie in een drafje naar de bak 8-)


Haha, ja... dat is leuk! Ik steek gewoon mijn target + clicker in de lucht, dan komt hij (ruin) er al aan geraced.
Ik wil nu kijken of mijn 'low energy horse' (merrie) ook steeds iets meer te porren is voor actie... er gebeurt iets, maar het vraagt geduld :-P

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 08:29 



 
Profiel   

Volgens mij groeit Intrinzen juist steeds meer :) Ook Kathy’s Pain Science and Performance gaat binnenkort weer open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 20:20 



 
Profiel   

meiden van mijn vorige stal hebben pas een clinic georganiseerd in Heiloo met Steinar.
Zoek maar op insta naar steinarclinic daar zie je ook tags naar meerdere mensen uit de buurt die intrinzen doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 20:36 



 
Profiel   

Ik ben me er ook steeds meer in het verdiepen. En een week geleden een eerste les gehad. Mijn paarden vinden het geweldig en het past ook heel goed bij ze. Vooral bij mijn Schwarzwalder die erg slecht tegen druk kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 10:58 



 
Profiel   

Ik ben ook nog steeds bezig met de paarden.
Op FB kun je ook wel wat vinden in de groep Intrinzen Nederland. En inderdaad op Insta staat ook een hoop.

Er komen nog steeds een hoop mensen bij die intrinzen ontdekken. En ik merk ook dat er steeds meer vraag is naar lessen. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-20 19:42 



 
Profiel   

Ik ben er net pas mee begonnen. Had een nieuw paard, te jong om te rijden. Dus ik ging nadenken over grondwerk en van het één kwam ik bij het ander en ineens las ik daar iets over intrinzen. Ik vind t gaaf, maar begrijp nog lang niet alles geloof ik. Mijn paard vind het ook gaaf, die slooft zich uit alsof ze de attributen dood moet maken zo groot maakt ze zich soms. Imposant gezicht en soms vind ik het zelfs een beetje spannend wat ze doet. Ik hoop er nog wat meer over te kunnen leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 21:59 



 
Profiel   

Hallo!

Ik gooi het topic even omhoog.

Hier een ouder paardje die in een winterdipje lijkt te zitten en weinig te motiveren is. (komt de hele dag buiten met soortgenoten, 's nachts op stal i.v.m. slecht gebit en dan alle tijd te hebben zijn hooi op te eten). Nou heeft mijn paardje best een mentale geschiedenis. Is altijd manegepaard geweest en had op het laatst de afkeer om überhaupt de bak in te gaan. Dat is inmiddels al veel verbeterd. Maar mijn paardje wordt ouder en ik ben op zoek naar hoe hem nog wat uit zijn schulp te halen. Hij lijkt hier wat meer in terug te kruipen.

vooral verwachtingen en dingen moeten heeft hij moeite mee. Ik ben wat aan het uitzoeken en kwam intrinzen tegen. Alleen geen flauw idee hoe te beginnen en online kom ik weinig handvaten tegen. Iemand meer ervaring? Paardje doet alles voor eten... soms te veel :+ Hij heeft ooit geleerd zijn voorbeen op te tillen voor beloning dus als hij het niet weet doet hij vooral dat :')

Vandaag begonnen met de crunches en dit pakt hij toch wel aardig snel op! Schooigedrag niet belonen vergt enig geduld.... want meneer weet dondersgoed waar de muesli vandaan komt.
Ik denk dat ik vooral stoei om te voorkomen dat het 'opdrachten' zijn die hij doet, maar dat hij ook ervaart dat hij nee kan zeggen... En hoe geef ik daar dan gehoor aan. Eindeloos wachten tot hij ja zegt?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen. Vind het een interessant concept vooral met paarden die altijd wel nee hebben gezegd maar wat heel lang niet gerespecteerd is of paarden die apathisch worden. En hoe ga je hier zelf mee om. Best lastig voor ons mensenego als je paard niks tot weinig respons wil geven. Ik vind het een interessante discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-21 15:14 



 
Profiel   

Jouw paard klinkt als mijn bijrijdpaard , Bliki... Ik schrijf over hem op mijn insta (vinur_het_bospaard) en op de facebookgroep Intrinzen Nederland. Misschien heb je daar wat aan.

Ik heb met hem vooral heel erg veel geduld, geef hem echt de tijd om zélf te gaan ontdekken. Dat is soms best lastig, maar uiteindelijk loont dat echt.

Het is wat veel om alles wat je kunt proberen op te schrijven. Misschien dat een live les beter bij je past om te starten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 23:08 



 
Profiel   

Wij zijn net begonnen met Intrinzen en oefenen nu op het begin van de panther walk. Mijn ruin Urbain is super enthousiast als ik aankom met de noodle (al stelt het nog niet veel voor wat we doen)! Leuk om hier ervaringen te delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-21 13:02 



 
Profiel   

Ik volg dit topic even. Ik ben zelf vooral bezig met clickeren, maar wil nu graag meer richting intrinzen en connection training gaan. Dus ik hoop hier meer informatie te vinden en te volgen wat jullie doen met jullie paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-21 13:41 



 
Profiel   

Wat leuk dat hier een topic van is! Op de manege waar ik vrijwilligerswerk doe ( Van Stal ) worden de paarden ( onder andere) getraind op basis van intrinzen. Ik vond het erg bijzonder om te ervaren hoe een paard, zonder enige dwang , toch zo graag met je mee wil werken.
Dat is echt heel wat anders dan de werkwijze op de andere manege's waar ik ben geweest...

Fijn om hier een topic vol informatie te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-21 13:59 



 
Profiel   

Door dit topic pantherflow.com (Pain Science + Performance Workshop) van Kathy Sierra ontdekt. Meteen the cursus begonnen. Ik vind t super inspirerend en vol nieuwe inzichten. IntrinZen lijkt niet meer beschikbaar voor nieuwe leerlingen nu. Bedankt voor dit topic! *\o/*

p.s. bij de cursus van Kathy Sierra ben je een gymnastiek mat nodig. Die van Ikea kan natuurlijk ook maar zou net iets groter willen qua afmetingen. 250cm. bij 120cm. en 5 cm. dik. Iemand tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-21 22:00 



 
Profiel   

Ik heb een opvouwbare gymmat van bol én de ikeamat (in 2 delen inmiddels).

Je kunt ook op marktplaats een tweedehands mat uit een gymzaal kopen. Nadeel daarvan is dat ze groot en zwaar zijn. Mijn mat van bol is heel licht en in 3 delen opvouwbaar. Ik moet altijd de bak opruimen, dus dan is dat wel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 09:30 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels de gymmat. maar ben ook eerst begonnenn met beginselen pantherwalk. Ik ben ook groen qua clickertraining. DUs heb al geluk dat hij al snel door heeft dat schooien niet gaat werken.

Ik heb eerst een bezempje met rieten veegdeel als target geprobeerd. Dat was geen succes. Dus snel de tas geprobeerd in de tweede sessie. Na mijn voorbeeld wilde hij er wel op ga slaan met voorbeen en dat eloond dus dat doet hij wel. Soms is hij al afgeleid voor ik de beloning geef dus erg food focussed is hij niet. Maar als ik nu de tas weggooi en ernaar wij loopt hij erheen en slaan erop dus ik ben blij en denk dat dat een hele mooie eerste stap is naar de pantherwalk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 11:01 



 
Profiel   

Ruitert schreef
Hallo!

Ik gooi het topic even omhoog.

Hier een ouder paardje die in een winterdipje lijkt te zitten en weinig te motiveren is. (komt de hele dag buiten met soortgenoten, 's nachts op stal i.v.m. slecht gebit en dan alle tijd te hebben zijn hooi op te eten). Nou heeft mijn paardje best een mentale geschiedenis. Is altijd manegepaard geweest en had op het laatst de afkeer om überhaupt de bak in te gaan. Dat is inmiddels al veel verbeterd. Maar mijn paardje wordt ouder en ik ben op zoek naar hoe hem nog wat uit zijn schulp te halen. Hij lijkt hier wat meer in terug te kruipen.

vooral verwachtingen en dingen moeten heeft hij moeite mee. Ik ben wat aan het uitzoeken en kwam intrinzen tegen. Alleen geen flauw idee hoe te beginnen en online kom ik weinig handvaten tegen. Iemand meer ervaring? Paardje doet alles voor eten... soms te veel :+ Hij heeft ooit geleerd zijn voorbeen op te tillen voor beloning dus als hij het niet weet doet hij vooral dat :')

Vandaag begonnen met de crunches en dit pakt hij toch wel aardig snel op! Schooigedrag niet belonen vergt enig geduld.... want meneer weet dondersgoed waar de muesli vandaan komt.
Ik denk dat ik vooral stoei om te voorkomen dat het 'opdrachten' zijn die hij doet, maar dat hij ook ervaart dat hij nee kan zeggen... En hoe geef ik daar dan gehoor aan. Eindeloos wachten tot hij ja zegt?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen. Vind het een interessant concept vooral met paarden die altijd wel nee hebben gezegd maar wat heel lang niet gerespecteerd is of paarden die apathisch worden. En hoe ga je hier zelf mee om. Best lastig voor ons mensenego als je paard niks tot weinig respons wil geven. Ik vind het een interessante discussie.


Hoe gaat het nu met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 11:05 



 
Profiel   

Ik heb mijn paardje nu geleerd om overdreven te graven op een tas. Hoe krijg ik van daaruit pantherwalk? Tips?
Iemand die trappen loopt met paard? Ik probeerde hem eerst met traplopen bij me te houden maar loopt dan voorbij en buigt af naar de berm. Wil volgende keer gewoon meer lead rope laten vieren. Eerste keer deed hij juist erg zijn best maar afgelopen twee keer gaat hij liever langs de makkelijke weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-21 19:55 



 
Profiel   

Ik loop wel eens trap op en af met mijn paardje en laat hem altijd zo los mogelijk zodat hij zelf zijn balans kan vinden.

Wat misschien kan helpen is als je hem beneden laat wachten tot je zelf boven bent (of een paar treden hoger) en hem dan bij je roepen. Click, koekje :) Zodat hij echt op jou en de trap is gefocust en niet het gras. Ik gebruik hier altijd de kerktrap, daar is geen gras te bekennen dus dat is wel makkelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 16:57 



 
Profiel   

Rangeela schreef
Hoe gaat het nu met hem?


Wel ok. Op het moment wat twijfels of het wel goed gaat met zijn kiezen. Hij mist er al 6 waarvan 5 aan een kant. Dus dat is altijd wel even spannend.

Op gebied van intrinzen alles op Laag pitje. De noodle is zeker interessant. Er achteraan gaat hij inmiddels ook. Zij het enkel in een stap en soms iets fanatieker :')

Misschien heeeeeeel af en toe een kort drafje achter de noodle aan. Maar dat is nog maar 2 keer gebeurt :+ iets met niet te veel moeite doen. Aanraken doet ie mooi, crunches doet ie wel, alleen met weinig ruggebruik maar vooral de balans naar achter verplaatsen. En dat is prima.

Als er een ander in de bak er bij is is hij wel zeer beschermend naar 'zijn' spelletje :Y)

Meneer wordt 26 deze maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-21 18:58 



 
Profiel   

@Pauline2cv Bedankt! Ik ga zeker gebruik maken van de clicker, kijken of hij dan beter te motiveren is. Op de fietsbrug doet hij het nu heel goed. De fietsbrug lijkt ook meer geschikt voor paarden dan mensen. Hele lange treden waardoor ikzelf blijf zoeken naar hoe ik er het beste op en af kan lopen... Een keer vond hij het echt erg leuk op de mensentrap. toen had hij de uitdaging te pakken en zag ik hoe zich erop concentreerde. Ik doe het niet te vaak. En ik merk wel dat onze bang en ons vertrouwen groeit. Laat nu veel vaker het touw gewoon los als hij bij een langere helling te snel op of af gaat. Had al een paar keer gehad dat hij toch best een ruk aan zn hoofd kreeg doordat hij al aan het einde was en ik niet durfde los te laten. Ben erg blij dat ik dat nu wel durf. Ik neem zijn Nee ook serieus. Hij zegt meestal ja, dus vind ik dat wel zo eerlijk. Ik zeg ook wel veel vaker nee als hem.
Pantherwalk blijven we naar toe werken door af en toe even met de zak bezig te gaan. Als ik de zak gooi loopt hij er ook heen en slaat er dan op met een voorhoef.
Crunches lijkt me ook leuk maar geen idee hoe ik daar mee moet beginnen... Heeft iemand Tips?

@Ruitert Wat leuk dat jullie nog zzo actief zijn! Je zegt wel laag pitje, maar denk ook dat het niet leuk is als je de oefeningen te vaak doet toch? Ik houzelf ook van afwisseling. Leuk dat hij zijn speeltje toch waardeerd en dat laat zien als er mogelijke dieven in de buurt zijn :-).
Dat zijn wel heel wat kiezen minder inderdaad! Hij valt niet rap af? Heeft hij dat al lang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 17:38 



 
Profiel   

@Rangeela tot nu toe heeft hij eerder last van extra reserves :D

Hij eet meerendeel van zijn hooi gewoon op. En ja elke dag intrinzen zou hem vervelen. Slim paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 19:33 



 
Profiel   

Met de crunches kan je op verschillende manieren beginnen en ligt heel erg aan je paard en jullie relatie. Als je paard heel snel achteruit stapt op 'druk' (dat kan al zijn als je met gezicht richting hem of haar staat) zou ik er naast gaan staan ipv er voor. Vraag zo licht mogelijk om achterwaarts en click bij de minste gewichtsverplaatsing. Als je paard steeds naar achter stapt kan je ook beginnen met kont richting muur/hek/balkje... Voorvoeten hoog plaatsen kan ook helpen. Als je paard heel makkelijk mee loopt kan je ook doen alsof je naar achter gaat en dan direct wegstappen. Dan heb je niet letterlijk een chrunch maar wel het effect van de oefening. Er is zo veel leuks te bedenken...

Intrinzen is trouwens niet per se de chrunch, de zak, pantherwalk et cetera. Het is een wetenschappelijk kader waar je van alles binnen kan doen en vooral laten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 21:05 



 
Profiel   

Intrinzen inspired trainen is niet zomaar aanleren van een aantal oefeningen. Intrinzen staat voor zo veel méér. Het is eigenlijk een denkwijze/filosofie en geen trainingsmethode.

De uitganspunten zijn onder andere dat je paard autonomie krijgt, dat je werkt vanuit de motivatie van je paard, dat je diversiteit in beweging zoekt, dat het non-lineair is, enz....

Vanuit deze principes kun je bewegingspuzzels gaan maken voor je paard, zodat je paard handiger wordt met zijn lijf. Wat je dus precies doet is ook afhankelijk van wat je paard aanbied, welke puzzels je maakt en hoe je paard daarop reageert.

Als je niet goed weet vanuit welke principes er gewerkt wordt, zou je eens deze video kunnen kijken: https://vimeo.com/376567299/830b2f32cb Of de video's op Youtube van Kathy. En natuurlijk is haar online cursus ook echt een aanrader.



@Rangeela, pantherwalk is altijd in beweging, dus stilstaan en graven is niet wat je wilt. Heb je wel eens geprobeerd te werken met een noodle? Mijn ervaring is dat dat bij de meeste paarden goed werkt. Meestal nemen we de volgende stappen (die dus beloond worden met voertjes):

Noodle op de grond (en dus na iedere beloning verplaatsen!):
1. Naar toe lopen
2. Naar toe lopen interesse met neus
3. Naar toe lopen interesse met voet

Daarna houd je de noodle in je hand, evt de punt op de grond. Afhankelijk hoe je paard reageert begin je met belonen van bovenstaande stap 1, 2 of 3. Uitbouwen naar stap 3. Steeds tussendoor verplaatsen, zodat het een spel in beweging blijft.


Je vraag over trap lopen snap ik niet helemaal. Als jouw paard de makkelijke route kiest heeft hij daar een reden voor. Misschien is traplopen nu niet waar hij behoefte aan heeft, misschien heb je de puzzel te moeilijk gemaakt, misschien snapt hij jouw suggestie niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 14:46 



 
Profiel   

@ pauline2cv & YoRien. De achterliggende gedachte snap ik steeds meer. Moet er wel in groeien. Ik ben als een speer door de cursus die Kathy (Pain + Movement science Workshop) nu aanbied gevlogen omdat ik het heeellll erg interessant en inspirerend vond/ vind en ga alle lessen nu nog eens in alle rust bekijken om meer te leren.

De trap gaat nu beter want ik heb idd losgelaten dat hij erop moeten hij vind t best leuk dus soms heeft joker zin I en neemt hij de hele trap soms heeft hij ergens anders zin in. Ik vind het belangrijk om toch pantherwalk en crunches te oefenen om wat richting te hebben. Mijn paard heeft terug komend last van de achter knieën die op slot schieten en daarvoor is het belangrijk om zijn spieren in de achterhand te sterken. Ik oefen ook andere dingen die hij aanbied... maar daar moet ik iets creatiever in worden pantherwalk is aan het uitbreiden. Ook vroeg hij laatst zelf om die oefening. Wat YoRien in stappen aangeeft heb ik aangehouden en sinds kort kunnen we dus wandelen met de zak en achtervolgt hij die. Al is dit nu een keer gelukt ik heb er alle vertrouwen in dat hij het leuk vond omdat hij er zelf herhaaldelijk om vroeg in die sessie. Zelfde met crunches. Ik oefen het allemaal kort tenzij hij zelf wil maar ook dan probeer ik de sessies kort te houden. Gisteren eerste keer een target geprobeerd met doel neus ernaartoe bewegen dat snapte hij ook snel.

Een noodle heb ik niet YoRien. Daar moet ik eens achteraan. Zak gaat nog steeds goed voor de pantherwalk. Dus daarom geen haast nog zolang ik hem niet tegen t lijf loop .

Ik ben ook met twee kleine meiden begonnen met proberen te starten met inrijden naar we komen nog niet verder dan voet in de beugel en hangen. Maar ik heb geen haast. Op dit moment lijkt dat alde oefening dus houden we het eerst daarbij. Ik wil geen ongelukken en geen trauma’s niet voor Het paard en ook niet voor de meiden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 07:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen