Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

 
Profiel   

Steinar komt in okt 3 dagen naar NL.... gaat iemand van jullie daar naartoe?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 09:31 



 
Profiel   

Ninx schreef
Steinar komt in okt 3 dagen naar NL.... gaat iemand van jullie daar naartoe?


Ik wil zo graag, maar ik kan helaas niet :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 13:25 



 
Profiel   

Ik ga misschien als toeschouwer

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 13:27 



 
Profiel   

Ik ga met paard(en) 3 dagen!! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-19 23:03 



 
Profiel   

Ik wil heel graag als toeschouwer ook, ik moet nog kijken of dat lukt
Weet iemand of je als toeschouwer gewoon langs kan lopen,of dat je je daar ook voor moet aanmelden oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 06:58 



 
Profiel   

Ik ga ook met paard :-D

Toeschouwers moeten zich ook aanmelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:31 



 
Profiel   

Wat gaaf Karen en Yorien! bij mij staat het even allemaal op een laag pitje. Sowieso nu ivm verhuizing. In de herfst/winter wrsl weer oppakken. Dan minder tijd voor rijden (ivm weer/donker etc) en meer voor intrinzen.
Delen jullie wel jullie ervaringen nadien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:39 



 
Profiel   

Ik zal proberen er een verslagje van te schrijven.

Ik heb er wel onwijs zin in.
Karen, hoe bereid jij je voor? Ik ben nog even de crunch aan het verbeteren, zodat daar hopelijk niet teveel tijd in gaat zitten tijdens de curus. En ik moet hoog nodig een poolnoodle gaan scoren en daarmee oefenen. Vinur is niet zo gemotiveerd om materiaal aan te raken. Dus ook dat is wel fijn om vooraf al een beetje geoefend te hebben :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:18 



 
Profiel   

YoRien schreef
Toeschouwers moeten zich ook aanmelden.


Dankuu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 16:10 



 
Profiel   

Ik heb tot nu toe het online project proprius deels gedaan, maar loop tegen wat dingen aan waar ik aan hoop te kunnen werken. Sig wil juist wel veel aanraken, waardoor hij de noodle voor panther walk bv ook met z'n neus wil aanraken = onhandig. Bij de crunch is hij wat overenthousiast en gooit z'n hoofd dan ook leuk mee omhoog (en opzij). Doe ook chase the bag, hij heeft net ontdekt dat hij daarbij ook in draf kan, hoop te ontdekken hoe ik hem daarmee enthousiast kan maken.
Maar hij wil heel graag en gaat altijd gelijk op onderzoek uit wat hij moet doen!
Bereid me verder niet voor, hij vindt dit soort uitjes best moeilijk, dus zie het wel en neem m'n andere paard mee voor steun (die vindt dat hele intrinzen veel minder interessant trouwens :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 20:03 



 
Profiel   

Oh dan heb je inderdaad wat concrete vragen. Leuk.

Ik heb me net aangemeld voor project proprius. Dus ik ga er ook maar eens aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 08:51 



 
Profiel   

Als ik trouwens een extra noodle mee moet nemen, ik heb nog aan aantal halve...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 14:14 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels een poolnoodle geregeld, dank je.

Na de laatste mail besef ik me wie je bent. Ik heb je naam vaak voorbij zien komen op FB. Leuk om je vongende week te zien :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 01:03 



 
Profiel   

Ik heb een verslagje geschreven:

Begin deze maand zijn Vinur en ik naar de Intrinzen clinic met Steinar geweest.
Wij zijn 1,5 jaar geleden begonnen met Intrinzen, maar deden ook nog steeds veel andere dingen op een andere manier. Maar toen ik hoorde dat Steinar naar Nederland kwam wilde ik daar heel erg graag bij zijn en heb ik ons meteen ingeschreven.

Er deden 6 combinaties mee aan de clinic en we hadden allemaal 2 lessen van 30 minuten per dag. De eerste les lieten we vooral zien waar we staan, zodat het startpunt duidelijk is. Er waren deelnemers die net begonnen met Intrinzen en deelnemers die al 3 jaar met Intrinzen werken. En alles daar tussen in. Ook de mensen en paarden waren heel verschillend, wat het extra leuk maakte.

Onze eerste les werkten we in vrijheid. Vinur was erg op zijn gemak en wij lieten goed zien waar we staan. Veel grote en goede bewegingen, nog een beetje een chaos. Daar hebben we aan gewerkt. We kregen wat tips die we bij de andere deelnemers ook al gehoord hadden en waarvan ik gezien heb dat het heel erg goed helpt. Bijvoorbeeld 'in de toekomst kijken', Steinar bedoelt hiermee, kijk voor je uit, kijk in de ruimte. Daardoor krijgt je paard ook ruimte om te bewegen. Een andere geweldige tip is om na de click en voor de beloning nog power position te vragen. Hierdoor gaat het paard steeds meer de power position aan nemen en valt niet uit elkaar na de click. Verder zijn we begonnen met losse onderdelen aan elkaar te knopen en overgangen te maken. Juist in de overgangen omlaag gebeurden er heel gave dingen en Vinur ging echt mooi showen. Ik mocht werken aan mijn positie, meer naast de romp blijven ter voorbereiding op het rijden. Naast Vinur, evt met mijn hand op zijn rug. Daar mogen we mee spelen. Aan het einde stelde Steinar voor om met zadel en hoofdstel op te gaan werken, omdat dat vaak voor paarden alweer heel anders is.

De tweede les had ik Vinur dus opgezadeld en zijn we weer aan de slag gegaan. Deze les stond in het teken van het voorbereiden op het rijden. We hebben gewerkt met de teugels, wat ik super moeilijk vindt. De teugels gingen niet over hals, maar rechstreeks naar mijn hand. Daar mocht een flinke boog in en door mijn hand even op te tillen kon ik de suggestie doen om af te remmen en meer op de achterhand te komen. Vinur heeft de neiging wat voor me uit te lopen en dat is met teugels natuurlijk niet handig. We hebben ook gewerkt met de waterzak. Dat is een stevige lange rol met water er in wat heen en weer klotst. Vinur kreeg die op zijn rug en mocht dan crunchen. Door het klotsende water veranderde de balans steeds en moest Vinur dat zelf oplossen. Het was gaaf om te zien hoe Vinur dit deed. Hij werd er wel wat onzeker van, maar juist dit is waar we in het zadel tegen aan lopen. Nu wil ik dus ook zo'n waterzak...

Dit was alweer het einde van de eerste dag. Vinur mocht lekker op zijn weitje, naast zijn nieuwe vriend Stori en aan de andere kant de mini's. En ik ben naar huis gegaan met een hoofd vol nieuwe informatie.

De tweede dag begonnen we met theorie, en daarna waren wij als eerste aan de beurt. Ik had weer netjes opgezadeld en we begonnen met los spelen. Vinur beweegt graag en favoriete dingen om te doen zijn pantherwalk en fancy trot. Maar deze les zijn we bezig geweest met het afwisselen van 'movement' met 'posture work'. Door steeds weer even terug te gaan naar crunches en stretches, wordt de beweging ook weer beter. Door de voorbenen op een pallet te zetten komt het paard automatisch al meer in crunch houding, dit kan dus erg helpen bij deze oefeningen. Steinar raad ook aan om ook tijdens het buiten rijden 'pitstops' te creƫren om wat posture work te doen.
Tijdens het bewegen zijn we op zoek gegaan naar het langer volhouden van bewegingen. In plaats van iedere pantherwalk te belonen, beloonde ik nu pas na 2 of 3 series. Vinur had dat snel door en stopte nog meer effort in zijn bewegingen. Ook zijn we weer bezig geweest met mijn positie naast de romp. Van dichtbij werken naar meer afstand nemen. Met meer afstand (maar wel naast de romp) kun je beter in de toekomst kijken, en kun je ook je paard nog zien. Door de ruimte die Vinur kreeg gaf hij nog meer beweging. Af en toe bij Vinur weg lopen of weg rennen helpt ook om hem vrijer te laten bewegen. Ik ben me weer erg bewust geworden hoeveel druk het geeft als je alleen al kijkt naar je paard.

De tweede les hebben we een aantal dingen herhaald en zijn we daar iets dieper op in gegaan. Het langzamer gaan is lastig, Vinur rent dan vaak wat voor me uit. Door met mijn handen het 'magnetisch veld' mee naar achteren te nemen en goed te aarden met mijn voeten ging dat beter. Als Vinur niet vertraagde met mij, bleef ik staan en liep ik bij hem weg. Hij kwam dan steeds snel weer terug en leerde zo om met mij mee te gaan in de tempowisselingen. Super leuk.
Vinur heeft moeite met zijn achterbenen, die kan hij vaak ook niet goed op de mat zetten. Deze les hebben we 4 voeten op de pallet gevraagd, om hem meer bewust te maken van die achterbenen. Het duurde even tot Vinur dat had uitgevogeld. Maar uiteindelijk stond hij er op en konden we ook crunchen.
We hebben ook nog even gewerkt met de teugels. Met het optillen van de teugels nodigde ik Vinur uit om te crunchen. Ik liet meteen weer mijn hand zakken, ongeacht of hij een crunch deed of niet. Alleen als hij zijn gewicht goed verplaatste beloonde ik dat uiteraard met een click en een brokje. Vinur vond het lastig en ik heb dan echt de neiging om door mijn fases te gaan. Maar juist door die puzzel bij Vinur te laten wordt het beter en raakt Vinur meer gemotiveerd. We deden dit ook vanaf het blok. Uiteraard parkeerde Vinur direct vloeiend in zodra ik op het blok stond. Dus meteen de perfecte positie om ook vanaf het blok de crunch te vragen. Omdat ik toen heel dicht bij Vinur stond, vond ik het wel lastig te zien of hij de crunch goed deed. Maar dat kunnen we thuis verder oefenen.

En zo eindigde dag 2 ook alweer. Een aantal deelnemers gingen samen eten. Helaas kon ik niet mee, want ik had al een andere afspraak staan die avond.

Op de derde dag wilde ik heel erg graag de eerste stapjes vanuit het zadel doen. Dus Vinur netjes opgezadeld en zelf mijn cap op. Eerst weer even lekker los aan het werk en wat spelen. Steinar raadde aan om met cues te gaan werken die we vanuit het zadel ook kunnen gebruiken. Pantherwalk werd dus 'step'. Soms dacht ik er aan om deze nieuwe cue toe te voegen, maar minstens zo vaak vergat ik het weer. Al die nieuwe dingen aanleren kost een hoop energie en ik merkte dat ik moe begon te worden.
Steinar gaf de opdracht om gewoon wat rond te lopen, zonder suggesties van mijn kant. Vinur begon van alles aan te bieden. Bij 'normale' beweging ga je lekker mee en glimlach je. Bij meer effort kan je belonen met de clicker. Maar vergeet niet dat 'gewoon' ook goed is en ga met een glimlach mee met je paard. Vinur werd er wel enthousiast van, dus ik kon al snel van alles belonen.
Daarna hebben we weer crunches gedaan vanaf het blok. En na een paar keer ben ik opgestapt, terwijl Vinur in de crunch stond. Ook vanuit het zadel nog een paar keer een crunch gevraagd door de teugels op te tillen. En zo de sessie heel mooi afgesloten.

De laatste sessie vroeg Steinar wat ik nog wilde, we hadden al zo veel gedaan. Ik wilde heel erg graag de pantherwalk vanuit het zadel voelen. Dus dat gingen we doen. Ik had wel wat vlinders in mijn buik bij het idee hoor....
We begonnen weer even met opwarmen, plezier, bewegen en van de chaos langzaam weer wat meer gestructureerd spelen maken. We deden nog wat voorbereidingen op de grond en wat herhaling van afgelopen lessen. En toen ging ik er op. Vinur snapte mijn suggestie om te lopen niet. Gelukkig kwam Steinar helpen en ging Vinur meteen in op zijn suggestie. En al vrij snel hadden we een paar passen pantherwalk. Dat was onwijs gaaf om te voelen. Ik vond het wel wat spannend, zo veel beweging onder me te voelen. Ik vertelde dat aan Steinar en die zei alleen 'nee hoor, dat is niet zo'. Gek genoeg ontspande ik daar wel wat van. We hebben het kort gehouden. Maar wat een droom was dit! Ik ben ontzettend trots dat we dit bereikt hebben in het weekend. En ik ben helemaal enthousiast om hier verder mee te puzzelen.

Het was een weekend om nooit te vergeten. Zulke mooie en grote stappen gemaakt, dat had ik nooit gedacht. De sfeer was ontzettend goed tijdens het weekend en naast alles wat ik van Steinar geleerd heb, heb ik ook ontzettend veel geleerd van de gesprekken die ik gehad heb met andere deelnemers. Heel erg bedankt aan de organisatoren van het weekend, aan Steinar en aan alle anderen die met hun positieve energie hieraan hebben bijgedragen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 06:49 



 
Profiel   

Bedankt voor het uitgebreide verslag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 08:18 



 
Profiel   

Super leuk om zo toch nog wat inzicht te krijgen op hoe het was, dankjewel voor het verslag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 11:24 



 
Profiel   

Heel leuk om mee te lezen! Klinkt heel interessant. Bedankt voor het schrijven. Zijn er nog meer mensen naartoe geweest? (evt als toeschouwer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-19 15:09 



 
Profiel   

Ja ik ben geweest als toeschouwer. Het was echt fantastisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-19 20:09 



 
Profiel   

Zijn er nog mensen bezig met Intrinzen?!

Ik heb na een pauze de boel weer opgepakt, merk toch dat het echt heel goed is om te doen.
Heb het nu ook ingezet om ze te leren laden zonder dat ik ze erin zet, dus dat ze er zelf in lopen (en nu zelfs draven!).

Zou alleen nog wel meer willen doen om het in het rijden ook enigszins toe te passen. En dan met name in de bak. Buiten is er voldoende motivatie, in de bak wat minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 10:11 



 
Profiel   

Misschien is hype gewoon over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 18:25 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Misschien is hype gewoon over?


Altijd hartstikke zinvol zo'n bijdrage }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 20:34 



 
Profiel   

Graag gedaan ( werkt het ook bij koeien?).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 20:42 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Graag gedaan ( werkt het ook bij koeien?).


Vermoedelijk wel... en bij honden, en schapen, en mannen die denken dat ze gevat zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 20:52 



 
Profiel   

_O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 21:05 



 
Profiel   

Hype is zeker niet over, kijk maar op Instagram. Daar zijn veel mensen te vinden onder hashtag #intrinzen of #intrinzeninspired
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-20 15:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen