Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

 
Profiel   

Het bovenste gaat denk ik meer over paarden die nog aan het leren zijn hoe het intrinzen werkt en bij het onderste gaan ze er al meer vanuit dat je je paard op de grond helemaal in orde hebt en dan onder het zadel ook de intrinzen manieren toepast. Ze zeggen ook dat ze dat alleen doen bij de paarden die weten dat ze nee kunnen en mogen zeggen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 10:56 



 
Profiel   

Leuk dit topic, vorige maand nog op intrinzen gezocht en nu komt er een topic voorbij. +:)+

Of het nu een oude wijn in nieuw pak is of niet, de hele methode spreekt mij erg aan en ben ook erg benieuwd naar het vervolg.
Ik heb een introverte Friese merrie, typetje mega binnenvetter.
De ene dag is een brokje of appelstukje interessant en wil ze daar wel iets voor doen, de volgende dag hoeft ze het niet, prima, slaan we een dag over.
Mijn doel is om op dagen dat we niet rijden haar aan de hand lichamelijk & mentaler sterker te kunnen maken, en welk naamkaartje er aan hangt maakt mij niet uit.

Die Draumer, wow, heerlijk dier om te zien <3

De crunch ziet er zo simpel uit.. maar mijn paard beland in een soort bokkenstand, zonder lift of iets, meer soort zitten. :+
Achterwaarts vindt ze ook lastig, voorbenen gaan heel braaf, achterbenen sleept/duwt ze daarmee naar achteren. Totaal geen bewustzijn over haar eigen achterbenen lijkt wel. Dit is al jaren zo dus neem ik altijd mee in de training en er zit verbetering in t.o.v. hoe we ooit begonnen. Hier zit dus een lichamelijke uitdaging, maar juist daarom wil ik haar mentaal ook uitdagen hier zelf de grens in op te zoeken om het zo te versterken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 13:04 



 

Kaatje_S schreef
Het bovenste gaat denk ik meer over paarden die nog aan het leren zijn hoe het intrinzen werkt en bij het onderste gaan ze er al meer vanuit dat je je paard op de grond helemaal in orde hebt en dan onder het zadel ook de intrinzen manieren toepast. Ze zeggen ook dat ze dat alleen doen bij de paarden die weten dat ze nee kunnen en mogen zeggen


Dat dacht ik inderdaad ook al, dat ze dat ermee bedoelden. Ik hoop echt dat er meer mensen ook hier aan de hand van deze methode of soortgelijke methodes gaan werken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 13:48 



 
Profiel   

Peetstap schreef
nog maar een ter overdenking:

Citaat
When you are out riding, or
doing your “normal” -R work, make it clear to the horse that you are in a very different mode —
the mode where he does NOT have a choice and is NOT expected to offer behaviors you didn’t
request.


versus

Citaat
Most riding involves -R, and Intrinzen is +R, how do you still RIDE?
Virtually everything we do in Intrinzen is ultimately about riding. It’s about helping the horses have an easier,
safer, happier, better experience carrying a rider. We do not make a big distinction between riding and ground
work. It’s all the same stuff for the horse doing this “work”, only sometimes the rider is up there
instead of on the ground. And because the horse has already mastered the movements on the ground, without
physical manipulation, there is no need for force from the rider. From the horse’s perspective, he’s just doing
the same thing he already knows but happens to have a rider on board. We do sometimes use pressure, and
we do sometimes use -R while riding, but mostly as a cue/clue, but ONLY for horses that are already clear
that they have the right to refuse. And we never use pressure to force the horse into complying


Het komt hier inderdaad tegenstrijdig over, maar ik volg hen al een tijd op Instagram en daar schrijven ze ook altijd teksten bij hun foto's. Uit die teksten blijkt duidelijk wat ze hiermee bedoelen. Bij de eerste quote hebben ze het tegen mensen die wegens omstandigheden niet overal helemaal vrij van dwang hun paard willen/kunnen trainen, bijvoorbeeld op een wedstrijd, of op straat dicht bij een autoweg etc.,in ieder geval op plekken waar het niet veilig/handig is als het paard zelf bedenkt wat hij zou willen doen. Daarom moet het voor het paard duidelijk zijn wanneer hij wel en niet zijn mening mag tonen.
De tweede quote gaat over henzelf, wat zij doen met hun paarden en wat je zou kunnen doen als je wél zonder dwang wilt gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 20:54 



 
Profiel   

waldoliberty schreef
Ben al een tijd op de hoogte van intrinzen en ik vroeg mij af of er in Nederland ook soortgelijke trainers/coaches zijn die lessen aanbieden? Ze geven online theorie coaching maar geen echte lessen. Bovendien kosten die ook nog best wel wat. Zover ik weet zijn er nog geen zogenaamde intrinzen students in Nederland die meer dan alleen clickertraining doen.


Janine Nicolai van www.hearthorse.nl is veel met dit soort werk bezig.
Ik ben me er zelf ook steeds meer in aan het verdiepen, werk al lang met clickertraining maar momenteel ook bezig om de crunches mee te nemen in de training van mijn pony. Afhankelijk van waar je woont, zou ik een instructeur zoeken die clickertraint, omdat dit bijna naadloos aansluit op Intrinzen. Ik geef zelf les in midden Nederland.

Er zijn inmiddels wel mensen bezig met het organiseren van dagen rondom Intrinzen, zondag ben ik zelf op zo'n dag geweest in Friesland en ik heb gehoord dat er 10 december een dag is in Leusden. Ik was zonder eigen paard, maar heb wel de kans gekregen om met een haflinger te trainen. Hij kon nog weinig qua clickertraining en was de eerste sessie vooral gefocust op de andere paarden, maar de tweede sessie konden we al een klein begin met de crunches maken. :)
Hier een kort filmpje: https://www.facebook.com/clickertrainin ... 3202610342

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 21:04 



 
Profiel   

Vanda: in jou uitleg kan ik meekomen en me wat inleven wat ze bedoelen.
Blijft in het rijden er altijd sprake is van druk gerelateerde hulpen en opdrachten.


Maar hoe zie je dan dit:
In deel 2 pag. 37 vermelden ze nogal,zwart-wit dat het corrigeren op welke -r manier dan ook je paard geen zoekende dingen meer aanbied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 21:19 



 

Volgens mij is het zo dat -R inderdaad niet heel erg samen gaat met 'Seeking'. Dat betekent denk ik niet dat je paard nooit meer zoekende dingen aanbiedt per se, hoewel ik wel denk dat je het wel duidelijk meer demotiveert dan wanneer je met R+ traint.

Onderstaande is ook wel een interessante/korte introductie tot de emoties bij paarden, waar het 'Zoeken' bij hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 21:23 



 
Profiel   

Peetstap schreef
Vanda: in jou uitleg kan ik meekomen en me wat inleven wat ze bedoelen.
Blijft in het rijden er altijd sprake is van druk gerelateerde hulpen en opdrachten.


Maar hoe zie je dan dit:
In deel 2 pag. 37 vermelden ze nogal,zwart-wit dat het corrigeren op welke -r manier dan ook je paard geen zoekende dingen meer aanbied.


Er staat: 'If I "correct" or punish Draumur for any seeking behaviors, he will quickly STOP offering behaviors.' Als ik dit goed begrijp, bedoelen ze met deze formulering dat het paard stopt met het zoeken als je elk van zijn zoekende pogingen corrigeert. Met het 'any' in die zin bedoelen ze volgens mij meer iets in de richting van 'elk van zijn willekeurige zoekpogingen' in plaats van het corrigeren op welke r- manier dan ook, maar ik kan het ook mis hebben.

Ze zijn niet tegen druk, maar tegen het gebruiken van druk als dwangmiddel. Ze zouden dus, neem ik aan, druk nooit zo hoog opvoeren dat het onaangenaam wordt voor het paard en ze gebruiken het alleen wanneer het paard heeft geleerd dat hij altijd de keuze heeft om het niet te doen, ook als er nu lichte druk op hem wordt uitgeoefend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-17 21:52 



 
Profiel   

Via de zoekfunctie ben ik hier terecht gekomen. Volgende maand ga ik een lesdag over intrinzen volgen en ik denk dat ik er wel wat mee kan. Ik werk al een tijdje vanuit de nee-is-ook-een-optie visie. Ze krijgen ruimte voor "nee" zodat "ja" ook echt "ja" is en niet "nou vooruit dan maar".
Voor het fysieke aspect denk ik dat intrinzen daar wel wat aan kan toevoegen. Ik ben nu in elk geval het e-book aan het lezen en wie weet wat die lesdag brengt. Misschien kunnen we met de deelnemers wel een groepje oprichten om af en toe bij elkaar te gaan kijken ofzo.

Peetstap schreef
Blijft in het rijden er altijd sprake is van druk gerelateerde hulpen en opdrachten.

Ja. Maar ook in het rijden is ruimte voor "nee", en voor eigen initiatief. Wanneer mijn paard ergens een stuk wil galopperen dan geeft hij dat aan, en dan reageer ik met ja of nee. Wanneer ik een schouderbinnenwaarts wil rijden reageert hij ook met ja of nee. En natuurlijk kan ik ja, of eigenlijk "nou vooruit dan maar" afdwingen. Maar dan ben ik geen goede ruiter. Ik vind mijzelf pas een goede ruiter als ik wat doe met de feedback die ik van hem krijg, en ga uitzoeken waarom ik geen ja krijg. Dat is dan dus het gevolg van een drukgerelateerde opdracht - met daarbij mijn kanttekening dat je zelf bepaalt of je doordrukt of dat je reflecteert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-17 16:32 



 
Profiel   

Ik werk al poos met Intrinzen en ben dol blij! De resultaten zijn verbluffend en ik organiseer mede in leer dagen. Het werkt misschien niet voor iedereen, alleen voor mij wel. Mn paarden zijn inmiddels zo verbeterd ik kan tölten zonder druk en zwepen en in balans en sterke ook met alle andere gangen. Ze hebben er veel plezier mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-17 22:58 



 
Profiel   

ik ken intrinzen van instagram en bewonder hoe hun werken met hun paarden. maar ik heb totaal geen idee hoe ik moet beginnen van een pony die niks kan naar een badass pony die super veel kan.

verder vindt ik het idee van het natuurlijk omgaan en positieve energie een goed en leuk idee maar als ik al zei geen idee hoe ik ooit hier aan moet beginnen. en hoe je de positieve energie moet doorgeven aan het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 20:39 



 
Profiel   

JudiG, dan kun je het beste de ebooks van Intrinzen gaan lezen, daar staat het duidelijk in uitgelegd. Je kunt in elk geval het begin van clickertraining doen met je paard, zo krijg je de tools in handen om je paard te belonen voor zijn initiatieven. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-17 21:51 



 
Profiel   

Even stil van mijn kant omdat ik in de tussentijd mijn paard heb verhuisd...
Intrinzen heeft even stilgelegen ivm het weer, de verhuizing en drukte op mijn werk (school) Wil in de Kerstvakantie weer lekker aan de gang met hem! Eerst mijn clicker vinden... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 06:30 



 
Profiel   

Als jullie dit interessant vinden en in Nederland er wat meer over willen leren.... kijk dan eens op http://www.learning-animals.org/nl/learning-horse

Jose is een oud collega van mij. Toen ik paarden kocht heb ik haar en Francesco na 2 weken laten komen om naar mijn kudde te kijken. Zij hebben me echt heel goed op weg geholpen.
Ik kwam van een basis van een manege en wist eigenlijk weinig van de natuurlijke omgang van paarden. Ik heb enorm veel handvatten gekregen om goed naar mijn paarden te kijken en ze een keuze te geven en goed signalen op te pikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-17 08:36 



 
Profiel   

Citaat
When you are out riding, or
doing your “normal” -R work, make it clear to the horse that you are in a very different mode —
the mode where he does NOT have a choice and is NOT expected to offer behaviors you didn’t
request.


versus

Citaat
Most riding involves -R, and Intrinzen is +R, how do you still RIDE?
Virtually everything we do in Intrinzen is ultimately about riding. It’s about helping the horses have an easier,
safer, happier, better experience carrying a rider. We do not make a big distinction between riding and ground
work. It’s all the same stuff for the horse doing this “work”, only sometimes the rider is up there
instead of on the ground. And because the horse has already mastered the movements on the ground, without
physical manipulation, there is no need for force from the rider. From the horse’s perspective, he’s just doing
the same thing he already knows but happens to have a rider on board. We do sometimes use pressure, and
we do sometimes use -R while riding, but mostly as a cue/clue, but ONLY for horses that are already clear
that they have the right to refuse. And we never use pressure to force the horse into complying
[/quote]

Ze bedoelen dus dat het voor beginnende Intrinzen volgers het belangrijk is de twee "modes" uit elkaar te houden en dat duidelijk te maken aan het paard. De Intrinzen paarden op hun stal zijn al een stuk verder hiermee, zo kunnen ze wél druk gebruiken maar het paard weet zeker dat hij een vraag ook mag afwijzen. Als je aan het begin R+ en R- gaat mixen raakt het paard in de war. Daarom is het volgens hen het beste als je de eerste maanden alléén R+ gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 17:13 



 
Profiel   

Ik geef 't topic toch een schopje.. :)

Vandaag ben ik met mijn merrie begonnen met de eerste stapjes intrinzen. Eerst weer een beetje bekend raken met de klikker, dus wat VHD-oefeningetjes uit haarzelf laten komen (pion aanraken etc.) en uitgebreid beloond met klikker en snoepje als ze iets deed waar ik blij van werd :) Eigenlijk hebben we daar zoveel plezier mee gehad meteen dat de tijd al een soort van 'op' was.. Overmorgen eens kijken of ik de beginselen van d'r coretraining aan kan leren :)

Misschien heb ik het over het hoofd gezien in het e-book hoor.. maar richten jullie je per sessie op maar één oefening, of wissel je af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 17:18 



 
Profiel   

Je begint eerst met 'targetten'.... dus ze iets laten aanraken en clicks/ belonen om de clicker te 'installeren'.

Crunches zijn de eerste oefening waar je mee start. In principe staat dat allemaal in het E-book. Ik zou die er dan nog even bijpakken.
Als je dat oefent, dan oefen je dat uitsluitend. Tenzij je paard dat echt niet oppakt. In een uitzonderlijk geval schijnen mensen toch ook wel eens eerst met Pantherwalk te beginnen, bij zeer onrustige beweeglijke paarden bijvoorbeeld.

Ik heb alles gelezen, miljoen filmpjes gekeken :-P Bij een kennismakingsdag geweest. En nu zal ik eens gaan starten nu ik de clickers e.d. in huis heb ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 22:06 



 
Profiel   

Ik wissel het af, mik alle spullen in het land en dan kijken waar ze naartoe trekken. Mijn ruin is momenteel bij voorbeeld nogal geobsedeerd door de target stick dus dan gebruik ik die om hem te laten crunchen, of bij voorbeeld om naast hem te kunnen staan zonder dat hij alle kanten op zwiept met zijn kont. Stilstaan met mij naast zich en mijn hand op zijn schoft vindt hij heel ingewikkeld, dus dan gebruik ik de target om zijn hoofd te kanaliseren. Maar als hij dan even later wegloopt en een pool noodle molesteert klik ik me natuurlijk ook suf. Op het moment dat de voeten in het spel komen dan, als hij er met z'n giechel aan zit doe ik niks.

Overigens is het helemaal niet "in een uitzonderlijk geval" dat je met panther walk begint. Het idee is juist dat je begint met wat je paard het hardste nodig heeft. In het geval van mijn merrie is dat denk ik panther walk. Ook nav info uit de kennismakingsdag.

Ik had een vraag... zijn er mensen die panther walk hebben aangeleerd dmv chase the bag? En zo ja, voor welk karaktertype paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 22:08 



 
Profiel   

Er zijn meerdere wegen die lijden naar Rome, toch? Net als ieder mens, is ieder paard anders lijkt me. Vooral die +R lijkt me het belangrijkste als ik zo de boeken lees en het topic zie. Vind ik best een ommekeer hoor, ik moet echt even goed nadenken bij wat ik doe.. maar geloof echt wel in deze methode, leuk!

Idd begonnen met targetten vandaag, maar moet ook nog oppassen dat ik niet te veel doe.. ze pakt het zo leuk en goed op :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 23:52 



 
Profiel   

Ik ben wel begonnen met de crunches. En toen Vinur dat ging snappen meer oefeningen erbij gepakt. Pantherwalk met een zak werkt voor hem niet. Voor meer zelfverzekerde uitbundige paarden vaak wel. Met Vinur doe ik het met de targetstick. Of met de (grooooote) bal.
Vinur gaat heerlijk showen als we aan het intrinzen zijn :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-18 23:58 



 
Profiel   

Anne. schreef
Er zijn meerdere wegen die lijden naar Rome, toch? Net als ieder mens, is ieder paard anders lijkt me. Vooral die +R lijkt me het belangrijkste als ik zo de boeken lees en het topic zie. Vind ik best een ommekeer hoor, ik moet echt even goed nadenken bij wat ik doe.. maar geloof echt wel in deze methode, leuk!

Idd begonnen met targetten vandaag, maar moet ook nog oppassen dat ik niet te veel doe.. ze pakt het zo leuk en goed op :j

Hihi, ja leuk is dat he? Ik heb er ook eentje die er heel enthousiast van wordt.

Het fijnste vind ik de flexibiliteit van het systeem. Dat je in grote lijnen wel een soort stappenplan hebt maar dat je samen met je paard bepaalt of je daar van afwijkt. Je wordt er op den duur vast ook creatiever van, ik heb nu denk ik op een stuk of 3 manieren met die crunches proberen te werken en niet allemaal werken ze even goed :+ 't Is even zoeken tot je iets hebt wat werkt maar dan laat je 't wel meer aan je paard over, denk ik.

Jorien ik dacht dat dat met die zak juist voor de minder stoere paarden was. Ik zal toch eens kijken hoe het gaat... van de week met een pool noodle geprobeerd en toen bleef ze stokstijf staan vlak voor dat ding. Om uiteindelijk dan maar een achterbeentje bij te zetten omdat ze wel met mij mee wilde maar niet met dat gekke ding er bij :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 12:49 



 
Profiel   

Vinur schrikt van zijn hoef op de zak ;-)
Gewoon uitproberen wat werkt inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 18:22 



 
Profiel   

Mijne niet, het bleek een doorslaand succes *\o/* Ik had gedacht dat chase the bag bij windkracht 4 een soort vliegeren zou worden maar mijn paard liet dat niet toe. Eerst heeft hij geprobeerd om de zak op te eten en toen hij eenmaal doorkreeg dat hij ook worteltjes kreeg als hij er op ging staan was het hek van de dam. Hij maakte er zelfs schoftliftjes bij :)) Hij blééf maar met dat ding bezig en het kostte me moeite om de zak weer te pakken te krijgen en op te ruimen.

Nou morgen of volgende week maar eens zien of hij het ook lopend kan. Vandaag heb ik daar te weinig op gelet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 19:44 



 
Profiel   

Gaaf! :-) Zo leuk ook al die verschillende paarden die allemaal weer op een andere manier gemotiveerd worden :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 22:05 



 
Profiel   

Ja... de motivatie bij mijn merrie heb ik nog niet gevonden. Ik merk dat ik daar een beetje ongeduldig van word (niet naar haar toe hoor!). Dus dat is voor mijzelf nog een werkpunt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-18 22:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen