Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Intrinzen - werkt iemand hier al mee?

 
Profiel   

Action heeft weer noodles
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 20:30 



 
Profiel   

YoRien schreef
Action heeft weer noodles


Bedankt!! Op naar de action na werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 14:16 



 
Profiel   

Hey.
Ik weet dat dit ene oud topic is.
Maar volgens mij wel het meest recente Intrinzen topic.

Zijn er hier nog fanatiekelingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 21:15 



 
Profiel   

Fanatiek als ik de energie heb om creatief bezig te zijn. Vind het jammer dat ik niemand in mijn omgeving heb die hier ook enthousiast mee bezig is. Instructie om me wat meer op weg te helpen lijkt me ook erg leuk maar dat vind ik ook niet in mijn omgeving. (Groningen, Stad)

Gaat dus met ups en down’s. Tips zijn welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 15:38 



 
Profiel   

In mei komt Steiner weer naar Nederland, misschien een idee om daar wat inspiratie op te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 22:07 



 
Profiel   

Pauline2cv schreef
In mei komt Steiner weer naar Nederland, misschien een idee om daar wat inspiratie op te doen?


Mensen hier die erheen gaan?
Ik ben er sowieso aangezien het bij ons word georganiseerd (kan niet wachten)
Leuk om meer likeminded mensen te ontmoeten!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 23:47 



 
Profiel   

Bij Steinar kwam ik pas achter toen je alleen nog als toeschouwer kon participeren. Maar daar ben ik bij op de vrijdag. Veel zin in natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 06:17 



 
Profiel   

Ik had hier echt nog nooit van gehoord, dit klinkt heel interessant!
Weet iemand of het e-book waar op de eerste pagina over geschreven wordt nog te krijgen is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-22 22:18 



 
Profiel   

Rangeela schreef
Bij Steinar kwam ik pas achter toen je alleen nog als toeschouwer kon participeren. Maar daar ben ik bij op de vrijdag. Veel zin in natuurlijk


Is uitverkocht toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-22 23:48 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Rangeela schreef
Bij Steinar kwam ik pas achter toen je alleen nog als toeschouwer kon participeren. Maar daar ben ik bij op de vrijdag. Veel zin in natuurlijk


Is uitverkocht toch?


Als deelnemer met eigen paard uitverkocht.
Wel nog toeschouwers plekken en daarbij kan je ook mee doen aan workshops.

https://www.vanstal.nl/dienst/clinic-st ... d-ii-2022/

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-22 06:01 



 
Profiel   

Sharra1 schreef
Ik had hier echt nog nooit van gehoord, dit klinkt heel interessant!
Weet iemand of het e-book waar op de eerste pagina over geschreven wordt nog te krijgen is?



Het e-book gaat geloof ik nog wel rond, je kan dit even op de facebook pagina vragen. Op de website van Pain Science and Performance https://www.pantherflow.com/
staan ook 3 filmpjes die je kan kijken zodat je weet of de cursus/project wat voor je is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-22 18:20 



 
Profiel   

Ik vind persoonlijk wel dat er erg weinig info, boeken of wat dan ook te vinden zijn over intrinzen. Je zou zeggen dat als je enthousiast bent over je methode dat je dat wilt uitdragen. Maar kan nergens fatsoenlijk info vinden eigenlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-22 20:34 



 
Profiel   

Intrinzen is niet een methode met stap 1, 2 en 3 die je in een boek kan beschrijven en in een instructeursopleiding kan gieten. Het is meer een denkwijze onderbouwd met (nieuwe) wetenschappelijke onderzoeken en hoe je deze toepast op je eigen paard mag je zelf beslissen. Op Insta en binnen het Pain Science and Performance is een flink groeiende community die heel veel oefeningen en inspiratie laat zien. Je leert vooral door zelf te beginnen en te experimenteren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 11:35 



 
Profiel   

Ja maar zelfs die basis denkwijze kan ik nergens vinden… maar het zal aan mij liggen dan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 11:46 



 
Profiel   

Maar als er geen boek, instructeursopleiding is etc. hoe weet je dan hoe je moet beginnen? Waar je moet beginnen? Wanneer iemand een nieuwe methode ontdekt of dat nu intrinzen is of iets anders is het wel fijn dat je een beetje op weg geholpen word via een boek o.i.d. zonder direct de cursus te hoeven doen.

Er zijn in NL intrinzen instructeurs, maar als er dan geen opleiding voor is, mogen ze zich dan wel intrinzen instructeur noemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 11:53 



 
Profiel   

xYaartje schreef
Maar als er geen boek, instructeursopleiding is etc. hoe weet je dan hoe je moet beginnen? Waar je moet beginnen? Wanneer iemand een nieuwe methode ontdekt of dat nu intrinzen is of iets anders is het wel fijn dat je een beetje op weg geholpen word via een boek o.i.d. zonder direct de cursus te hoeven doen.

Er zijn in NL intrinzen instructeurs, maar als er dan geen opleiding voor is, mogen ze zich dan wel intrinzen instructeur noemen?


Precies mijn vraag inderdaad. Kon het niet beter benoemen. Hoe wil je je filosofie uitdragen en de paarden ermee helpen (want dat is het doel lijkt me) als er geen basis filosofie is. Als er geen kennis wordt gedeeld bijvoorbeeld. Dan kun je het ook nooit leren van anderen, want die zouden de basis dan ook niet moeten kennen.

En smoesjes als het laat zich niet vatten: dat vind ik onzin. Ookal zijn er geen standaard oefeningen, het idee erachter laat zich wel degelijk omschrijven. Bijvoorbeeld als een paard is een paard. Geen oefeningen, duidelijke visie en kijk op de situatie/manier van benaderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 12:24 



 
Profiel   

xYaartje schreef
Maar als er geen boek, instructeursopleiding is etc. hoe weet je dan hoe je moet beginnen? Waar je moet beginnen? Wanneer iemand een nieuwe methode ontdekt of dat nu intrinzen is of iets anders is het wel fijn dat je een beetje op weg geholpen word via een boek o.i.d. zonder direct de cursus te hoeven doen.

Er zijn in NL intrinzen instructeurs, maar als er dan geen opleiding voor is, mogen ze zich dan wel intrinzen instructeur noemen?


O zijn die instructeurs ook te vinden in het noorden? Ik wil wel graag begeleiding om wat beter op gang te komen.

En als je geïntresseerd bent kun je kijken op YouTube, dan is er genoeg te vinden. Als ik het goed begrepen is gaat het erom dat je je paard motiveert om te bewegen en het gesprek en spel aan gaat. Positief belonen. En als het niet lukt zelf creatief blijven. Je wilt voorkomen dat het paard pijn of trauma lijd onder de training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 15:20 



 
Profiel   

Rangeela schreef
xYaartje schreef
Maar als er geen boek, instructeursopleiding is etc. hoe weet je dan hoe je moet beginnen? Waar je moet beginnen? Wanneer iemand een nieuwe methode ontdekt of dat nu intrinzen is of iets anders is het wel fijn dat je een beetje op weg geholpen word via een boek o.i.d. zonder direct de cursus te hoeven doen.

Er zijn in NL intrinzen instructeurs, maar als er dan geen opleiding voor is, mogen ze zich dan wel intrinzen instructeur noemen?


O zijn die instructeurs ook te vinden in het noorden? Ik wil wel graag begeleiding om wat beter op gang te komen.

En als je geïntresseerd bent kun je kijken op YouTube, dan is er genoeg te vinden. Als ik het goed begrepen is gaat het erom dat je je paard motiveert om te bewegen en het gesprek en spel aan gaat. Positief belonen. En als het niet lukt zelf creatief blijven. Je wilt voorkomen dat het paard pijn of trauma lijd onder de training.


Nou daarin lees ik dus weinig anders dan R+/clickertraining. En als je dan zegt is het hetzelfde roepen beide partijen heel hard neeeeeee het is heel anders! Maar wat er dan precies anders is daar komt nooit antwoord op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 15:27 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
xYaartje schreef
Maar als er geen boek, instructeursopleiding is etc. hoe weet je dan hoe je moet beginnen? Waar je moet beginnen? Wanneer iemand een nieuwe methode ontdekt of dat nu intrinzen is of iets anders is het wel fijn dat je een beetje op weg geholpen word via een boek o.i.d. zonder direct de cursus te hoeven doen.

Er zijn in NL intrinzen instructeurs, maar als er dan geen opleiding voor is, mogen ze zich dan wel intrinzen instructeur noemen?


Precies mijn vraag inderdaad. Kon het niet beter benoemen. Hoe wil je je filosofie uitdragen en de paarden ermee helpen (want dat is het doel lijkt me) als er geen basis filosofie is. Als er geen kennis wordt gedeeld bijvoorbeeld. Dan kun je het ook nooit leren van anderen, want die zouden de basis dan ook niet moeten kennen.

En smoesjes als het laat zich niet vatten: dat vind ik onzin. Ookal zijn er geen standaard oefeningen, het idee erachter laat zich wel degelijk omschrijven. Bijvoorbeeld als een paard is een paard. Geen oefeningen, duidelijke visie en kijk op de situatie/manier van benaderen.

Ik ga dit topic nog even goed door lezen maar liep hier ook een beetje tegenaan. Dit filmpje is langdradig maar geeft wel goede uitleg denk ik:
https://youtu.be/jPAwcGzx2aQ

Tot zo ver heeft het iig mijn interesse, ben nog niet overtuigd maar er zitten wat waarheden in tov de normale manier van "houding corrigeren" denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 17:02 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Rangeela schreef

O zijn die instructeurs ook te vinden in het noorden? Ik wil wel graag begeleiding om wat beter op gang te komen.

En als je geïntresseerd bent kun je kijken op YouTube, dan is er genoeg te vinden. Als ik het goed begrepen is gaat het erom dat je je paard motiveert om te bewegen en het gesprek en spel aan gaat. Positief belonen. En als het niet lukt zelf creatief blijven. Je wilt voorkomen dat het paard pijn of trauma lijd onder de training.


Nou daarin lees ik dus weinig anders dan R+/clickertraining. En als je dan zegt is het hetzelfde roepen beide partijen heel hard neeeeeee het is heel anders! Maar wat er dan precies anders is daar komt nooit antwoord op.

Pluisje, kan het alleen maar met je eens zijn hierin! Natuurlijk. Het wetenschappelijke gedeelte erachter is ontzettend leerzaam. Heeft mij met mijn pony goed op weg geholpen om wat dingen beter te begrijpen over het hoe en waarom hij na herstel van lichamelijke klachten vorig jaar anders reageerde in de training, maar clicker + snoepjes + R+ + paard zelf laten ontdekken hoe of wat is in mijn ogen toch ook al grotendeels clicker training.
Alleen anders benoemd én meer wetenschappelijk onderbouwd over het hoe en waarom. De wetenschappelijke onderbouwing mis je in de gewone alledaagse clickertraining dan weer wel.
Ik zou overigens sowieso al niet passen in de intrinzen wereld want ivm gezondheid pony mag ik geen voedselbeloning meer gebruiken (Gebruik nog wel steeds R+). En intrinzen is met voedselbeloning.

De youtube video ga ik eens kijken!

Rangeela. Helaas weet ik niet of er intrinzen instructeurs zijn in het noorden, maar zoals je leest bestaat er officieel geen instructeurs opleiding in de intrinzen wereld waardoor het sowieso goed is om je af te vragen of je bij een ongediplomeerde instructeur daarin wilt lessen en anders sowieso goed vooraf vragen wat hun opleiding/kennis daarin over is. Zodat je een beeld hebt (er is een intrinzen cursus voor zover ik weet, maar dat is een algemene cursus voor iedereen die wilt beginnen met intrinzen en geen instructeurs opleiding).
Kan eens zien voor je of ik de namen nog kan vinden die ik toen had door gekregen.

Overigens. Ik geloof best dat intrinzen werkt voor heel veel paarden, maar er is gewoon veels te weinig over te vinden. Het is veel zelf ontdekken en dat kan voor de een goed uitpakken en voor de ander heel verkeerd uitpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 17:54 



 
Profiel   

Dat er geen vastgelegd pad is is natuurlijk juist het hele idee. En zoals iemand hierboven al zei, zodra je de wetenschappelijke achtergrond een beetje door hebt is dat je startpunt. Daarna is alles vrij. De community en de online projecten kunnen je verder op weg helpen. Voorheen was dat project proprius, die heb ikzelf gevolgd. Nu is dat de pain sience education.
Maar echt, je moet eerst voor jezelf los kunnen laten dat er oefeningen/ stappenplannen zijn. En dat is ook wel het verschil met 'gewoon' R+ denk ik, dat je daar wel meer uitgaat van bepaalde (basis) oefeningen.

In basis wil je natuurlijk proprioceptie, gedragenheid, trots, bewegen. Hoe je daar komt? Follow the fairies :)* En in de video's kom je veel voorbeelden tegen waar je vanalles uit kan halen.

(Ik doe zelf een beetje een combi van beide en een scheutje van mezelf)

Je kan eens kijken op pantherflow.com, of zoals gezegd op instagram of youtube.

De instructeurs moet je denk ik ook meer zien als mensen met veel ervaring die je wat op weg kunnen helpen misschien. Of met anders kijken/denken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 18:34 



 
Profiel   

Overigens dacht ik dat deze methode juist van de R+ uit ging maar dat blijkt helemaal geen vereiste.
Als je je paard maar niet "fysiek" manipuleert en de keuze laat is alles goed.

Vind het een apart principe, en ga het denk ik gedeeltelijk toepassen.
Helemaal word hem niet, alleen al door mijn eigen gewoontes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 18:42 



 
Profiel   

Kaatje_S schreef
Dat er geen vastgelegd pad is is natuurlijk juist het hele idee. En zoals iemand hierboven al zei, zodra je de wetenschappelijke achtergrond een beetje door hebt is dat je startpunt. Daarna is alles vrij. De community en de online projecten kunnen je verder op weg helpen. Voorheen was dat project proprius, die heb ikzelf gevolgd. Nu is dat de pain sience education.
Maar echt, je moet eerst voor jezelf los kunnen laten dat er oefeningen/ stappenplannen zijn. En dat is ook wel het verschil met 'gewoon' R+ denk ik, dat je daar wel meer uitgaat van bepaalde (basis) oefeningen.

In basis wil je natuurlijk proprioceptie, gedragenheid, trots, bewegen. Hoe je daar komt? Follow the fairies :)* En in de video's kom je veel voorbeelden tegen waar je vanalles uit kan halen.

(Ik doe zelf een beetje een combi van beide en een scheutje van mezelf)

Je kan eens kijken op pantherflow.com, of zoals gezegd op instagram of youtube.

De instructeurs moet je denk ik ook meer zien als mensen met veel ervaring die je wat op weg kunnen helpen misschien. Of met anders kijken/denken


Ik hoef geen stappenplannen of oefeningen maar gewoon fatsoenlijk bruikbare informatie over het hoe en wat heb ik nog nergens kunnen vinden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 19:54 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Precies mijn vraag inderdaad. Kon het niet beter benoemen. Hoe wil je je filosofie uitdragen en de paarden ermee helpen (want dat is het doel lijkt me) als er geen basis filosofie is. Als er geen kennis wordt gedeeld bijvoorbeeld. Dan kun je het ook nooit leren van anderen, want die zouden de basis dan ook niet moeten kennen.

En smoesjes als het laat zich niet vatten: dat vind ik onzin. Ookal zijn er geen standaard oefeningen, het idee erachter laat zich wel degelijk omschrijven. Bijvoorbeeld als een paard is een paard. Geen oefeningen, duidelijke visie en kijk op de situatie/manier van benaderen.

In de gedragspsychologie zijn 2 soorten stimuli voor het laten toenemen van gedrag (R+ of R- )
en 2 voor het laten afnemen van bepaald gedrag (P+ en P-).

Intrinzen is gebaseerd op laten toenemen van gedrag door middel van R+
Daarbij wordt gebruik gemaakt van wat we in de gedragspsychologie "Catching of Behaviour" noemen; Het "vangen van gedrag". Het dier laat "toevallig gedrag" zien en dat wordt beloond.

Het toevallig "gevangen" gedrag (crunches bijvoorbeeld) wordt vervolgens 'vervolmaakt' door met de criteria (tijd hoogte verzameling etc.) te spelen. Dit noemen we (in de gedragspsychologie) het "shapen" van gedrag.
Het is (vanuit de gedragspsychologie gezien) niet anders dan het "shapen" wat clickertrainers doen. Waarschijnlijk gaan clickertrainers doorgaans planmatiger te werk; bij Intrinzers mist een trainingsplan stelselmatig, als onderdeel van hun "filosofie".

Maar in beide gevallen -dus planmatig of niet-, is er sprake van "gedrag shapen". Dus het vormen van gedrag, door het gebruik van bekrachtiging (R+) totdat het doelgedrag is bereikt.

Dit hieronder is - in de terminologie van de gedragspsychologie - zo'n voorbeeld van "shapen":
Citaat
Een andere geweldige tip (van Steinar) is, om na de click en voor de beloning nog power position te vragen. Hierdoor gaat het paard steeds meer de power position aan nemen en valt niet uit elkaar na de click.
Overigens wordt hiér dus wel met een trainingsplan gewerkt :+

En hieronder wordt - in de terminologie van de gedragspsychologie - een voorbeeld van de "gedragsketting" genoemd
Citaat
Verder zijn we begonnen met losse onderdelen aan elkaar te knopen en overgangen te maken.

Wat Intrinzen (imo) onderscheidt, is het veelvuldig gebruik van antropomorfisch "labelen" van gedrag. "Badass" in plaats van "extinction burst" of "frustratie". Of "vrije keus", even vergetend, dat een paard zónder die brokjes écht niet meewerkt. Of dat je hem zelfs júist onder druk zet, door onduidelijk te zijn in wat verlangd wordt.

Maar uiteindelijk worden dan óók bij Intrinzen, blijkbaar de "cues" toegevoegd, waardoor het dier uiteindelijk niet meer hoeft te ráden, wat er van hem verwacht wordt.
Citaat
Steinar raadde aan om met cues te gaan werken die we vanuit het zadel ook kunnen gebruiken.

Samengevat: Clickertrainers: verdiep je in "het vangen van gedrag", Intrinzers: verdiep je in "cues" en "trainingsplannen". En aan beiden: stop met roepen dat jullie zo vreselijk verschillen. In de ogen van de gedragspsychologische termen is dat namelijk niet zo.
Het verschil zit hem vooral in het sausje en alle zelfverzonnen toeters, bellen en filosofische blabla

Maar in de ogen van je paard gaat het uiteindelijk steeds weer om "duidelijkheid". En dealen met goed of slecht uitgevoerde traingen.


Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 05-04-22 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 21:24 



 
Profiel   

Hasjam_Poe schreef
Samengevat: Clickertrainers: verdiep je in "het vangen van gedrag", Intrinzers: verdiep je in "cues" en "trainingsplannen". En aan beiden: stop met roepen dat jullie zo vreselijk verschillen. In de ogen van de gedragspsychologische termen is dat namelijk niet zo.
Het verschil zit hem vooral in het sausje en alle zelfverzonnen toeters, bellen en filosofische blabla

Maar in de ogen van je paard gaat het uiteindelijk steeds weer om "duidelijkheid". En dealen met goed of slecht uitgevoerde traingen.


Amen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 21:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 214 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen