Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9366
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:12

Heeft er iemand tips om het achterwaarts te verbeteren? Ze sleept enorm net haar achterbenen en ik zou graag hebben dat ze die wat meer op tilt.
Ik snap dat haar achterhand versterkt moet worden, maar wat zijn fijne oefeningen vanaf de grond?

Kimmie25501

Berichten: 7561
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 11:54

Het klinkt vast een beetje voor de hand liggend, maar vooral veel oefenen. Reageert ze wel meteen op je hulp? Mijn paard was ook nooit zo soepel met achterwaarts gaan. Ze heeft ook een krampbeen, maar is door veel oefenen erg verbeterd. Wat is je hulp voor achterwaarts? En hoe veel passen vraag je?

Maartje_M

Berichten: 9366
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:37

Ja die had ik zelf ook bedacht inderdaad :') maar ik dacht misschien zijn er nog andere handigheidjes
Ze gaat achterwaarts op stem hulp, en ze reageert eigenlijk over het algemeen heel goed. Aantal passen wisselt een beetje tussen de 2 en de 5, afhankelijk van hoe goed en soepel ze gaat. Maar geen heel stukken zeg maar.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:52

Misschien is het goed om te kijken waar het probleem ligt (eventueel even filmen en terug kijken). Ligt het bv aan het kantelen van het bekken of aan het gebrek aan coördinatie in de achterbenen?

Voor de eerste zou je bv wat meer travers mee kunnen nemen en voor de laatste iets van balkjes. En natuurlijk de oefening zelf ook veel meepakken en goed belonen op het moment dat ie de diagonaal mooi pakt, goed kantelt en de bovenlijn ontspant.


Hoewel ik ook eerlijk moet toegeven dat het bij ons ook nog absoluut niet perfect gaat :')
Bij ons blijft het echt een werk punt, maar dat komt ook deels doordat ik het zelf vaak vergeet als oefening terwijl het juist mega goed is voor mijn paard

Maartje_M

Berichten: 9366
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:01

Ik zal dit weekeind eens proberen te filmen en dan kunnen jullie even meekijken :) travers zit er nog niet op alleen :')

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:06

Maartje_M schreef:
Ik zal dit weekeind eens proberen te filmen en dan kunnen jullie even meekijken :) travers zit er nog niet op alleen :')


Ben benieuwd!
Oh sorry, dan heb je niet zo heel veel aan mn tip :')

Maartje_M

Berichten: 9366
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:59

Travers zijn we wel een begin mee aan het maken dus wie weet!
Balkjes zijn wel favoriet

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:08

Maartje_M schreef:
Heeft er iemand tips om het achterwaarts te verbeteren? Ze sleept enorm net haar achterbenen en ik zou graag hebben dat ze die wat meer op tilt.
Ik snap dat haar achterhand versterkt moet worden, maar wat zijn fijne oefeningen vanaf de grond?


Ik stuur je een pb

Maartje_M

Berichten: 9366
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:56

Niet gelukt om te filmen, maar... het gaat wel al beter! We hadden vandaag les van een nieuwe juf en hebben daar vooral gewerkt aan achterbenen onder zetten en ribbenkast rotatie en als vanzelf ging achteruit al een beetje beter. Dus we oefenen zo weer even verder!
We gaan volgende les misschien een begin maken met de travers, dus dat zal ook zeker gaan helpen!
Bedankt voor de tips nog!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:16

Leuk! Klinkt goed :o

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 15:54

Tijdje niets geplaatst hier, maar omdat het een kletstopic is meld ik me hier. Sinds iets meer dan een maandje hebben wij een 3,5 jarig paard. Een ruin.

Ik doe veel grondwerk met hem. Basis vooral, maar we doen ook wat vrijheidsdressuur trucjes. Dit vindt hij erg leuk. Kusje en flemen zijn we nu mee bezig, maar dat heeft hij al goed door. :j



Als de maatregelen weer wat versoepelen ga ik een instructrice regelen voor de basis grondwerk om het te verfijnen.
Ons grootste probleem is dat Nobli jong is en overal naar wilt kijken, maar wel heel graag werkt als hij eenmaal bezig is. Als we stilstaan raakt hij snel zijn aandacht kwijt. Haha!

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:36

Mag ik dit topic omhoog schoppen?

Met mijn fries van 19 vind ik grondwerken eigenlijk veel leuker dan het rijden ohz. Dus om het leuk te houden wil ik mij vooral hier op focussen. We zijn nog vooral bezig met de basis. Volgen, halt houden, achterwaarts, stil staan op afstand. Ik ben mij vooral nu aan het oriënteren wat we allemaal kunnen leren en een keer een les is zeker niet verkeerd.

Wat een beetje in mijn achter hoofd blijft hangen, wat als je normaal altijd hebt gereden of gement, iets actiefs bedoel ik. Is het conditioneel niet schadelijk of slecht voor de bespiering. Natuurlijk, door gevorderd grondwerk is het paard ook aan het werk. Maar dat doen we nog niet. Mijn paard is op de grond echt een dametje en ik wil mij vooral richten (in eerste instantie) op de hiërarchie. Dus zijn we heel veel aan het oefenen met stoppen als ik vraag, uit de ruimte, netjes volgen. Pas als ik merk dat dat moeiteloos gaat wil ik andere oefeningen doen. Maar alles heeft tijd nodig, dus dat is nu nog niet aan de orde.

Of zie ik beren op de weg en is grondwerken een prima manier om je paard in te zetten?

Daarnaast ik lees veel 'ik doe Parelli' wat doe je dan precies?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:35

Gelukkig denkt je paard niet in de baas willen zijn dus dat scheelt een hoop, het wilt puur zeggen dat jouw paard ooit voordeen heeft gekregen door zich op een bepaalde manier te gedragen, aan jou om haar een andere manier te leren :D
Goed dat je begonnen bent met grondwerk, dit kan je met zo veel dingen helpen!

Qua grondwerk heb je grofweg 3 opties; dressuurmatig grondwerk, natural horsemanship (waaronder parelli) en positieve bekrachtiging. Welke optie heeft weer eindeloos veel stromingen en de opties zijn ook samen te gebruiken.

* Dressuurmatig grondwerk is je paard fysiek verbeteren op de grond (hiervoor heb je eerst een basis nodig op mentaalgebied), hier werk ik graag aan. Mijn paard kan ondertussen appuyementen, travers, renvers, pirouettes en schoudervoor in stap en draf en zijn nu bezig met de galop te verbeteren.

* Natural horsemanship is eigenlijk basis regels afspreken met jouw paard, kan jouw paard jouw intentie volgen in alle richtingen en alle gangen. Dit kan je uiteindelijk uitwerken met attributen zoals vlaggen, zijlen of sprongen maar dit kan ook perfect ingezet worden om problemen op te lossen zoals trailer laden.

* Positieve bekrachtiging heeft een nog wat kleiner publiek maar is wel wetenschappelijk bewezen en is een hele fijne manier van werken voor het paard. Het komt erop neer dat je iets prettigs toevoegt voor je paard zodra deze antwoord geeft op jouw vraag, vaak in de vorm van een brokje of een kriebel.


Over alles is echt heel veel informatie te vinden op YouTube. Het klinkt alsof je nu het meeste interesse hebt in de natural horsemanship kant, hiervoor zijn de 7games van Parelli (Pat Parelli heeft deze methode opgericht) heel handig als basis en ook Chris Irwin is goed om op te zoeken, hij werkt met heel veel respect voor het paard. Ook de site van Sport and horsemanship united is de moeite waard, zij biedt ook gratis dingen aan.

En vooral veel zoeken online, er is echt zó veel te vinden online dus je kan oneindig doorleren hierover :D
Qua fysiek je paard fit houden kan dit gelukkig prima met grondwerk, het is een kwestie van de juiste oefeningen inzetten (hierover is ook heel veel te vinden)

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:32

Dank je wel voor je antwoord.

De 7 games van parelli ken ik inderdaad. Maar is dat het enige wat je dan doet? Wat doet Parelli precies in de praktijk? In de dagelijkse omgang met zijn paarden?

Ik heb de site van Chris Irwin ook bekenen, maar daar staat geen nuttige tips op vind ik. Alleen wie hij is, wat hij doet. Ik weet nog wel vroeger, had je Nalanta en die hadden vrijheidsdressuur instructie video's. Stap voor stap werd alles duidelijk uitgelegd. Het was ook één begrip: vrijheidsdressuur. Op YouTube heb je een tal van mensen die oefeningen uitleggen op grondwerk gebied. Maar wat ik mis is één duidelijk informatie bord. Wat een oefening inhoud, waarvoor de oefening is, hoe je hem uitvoert etc. Of via filmpjes of tekst en uitleg. En dan niet direct alleen maar piafferen, Travers.. Gewoon leuke simpele oefeningen. Ik vind op websites van die grondwerk goeroes alleen maar informatie over wie ze zelf zijn, wat ze kunnen en wat hun visie is. Maar dan denk ik: wat doe je dan in het dagelijkse leven met je paard?

Bijvoorbeeld wat ik interessant vind: https://e-quine.com/uitdagend-gedrag/af ... grondwerk/

Oefeningen staan duidelijk uitgelegd, bij sommige oefeningen een linkje naar een filmpje of pdf. Ik vind het ook nog wel interessant om te leren waarom je een oefening doet.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:12

Warwick Schiller heeft een hoop oefeningen die een goede basis leggen voor onder het zadel, deels technisch en deels qua connectie met je paard.
Hij heeft een hoop interessante video’s op YouTube staan, bijvoorbeeld deze over leiden van een paard:


En nog veel meer!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 21:45

https://www.bol.com/nl/nl/p/101-horsema ... PDEALw_wcB

Misschien is dit boek iets voor jou?

https://youtu.be/zI9t9jM1g0M
Hier is nog een promofilmpje van Parelli, het is niet een trucje of een x aantal oefeningen die hij doet, Natural horsemanship is het begrijpen van paarden, afspraken maken met je paard en je paard motivateren, het is echt een manier van zijn.

https://www.sporthorsemanshipunited.nl/

En via deze pagina (even iets naar beneden scrollen) vind je ook gratis instructie filmpje voor 20+ grondwerk oefeningen incl uitleg.

https://www.dressuurnatuurlijk.nl/
Deze geeft ook regelmatig gratis online cursussen over verschillende topics rondom grondwerk.

Overigens is er helaas (maar misschien ook maar goed ook?) Geen verzamelpunt omdat elke methode anders is, elk zn eigen kwaliteiten heeft en het ook heel erg gaat om gevoel en timing en dat is helaas niet te leren van een artikel of een filmpje. Is het mogelijk om wat lessen te nemen voor wat meer handvatten?

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:57

AnnickT schreef:
Warwick Schiller heeft een hoop oefeningen die een goede basis leggen voor onder het zadel, deels technisch en deels qua connectie met je paard.
Hij heeft een hoop interessante video’s op YouTube staan, bijvoorbeeld deze over leiden van een paard:
[ Video ]

En nog veel meer!



Intresante video. Wat ik er uit begrijp is dat je juist niet het touw strak vast moet pakken of onder het halster. Evenmin als het paard weg wil of druk is (veel) druk zetten op het touw. 'grappig' want volgens mij leert de gemiddelde ruiter dat juist wel te doen. Ik hoor het al zeggen als een paard weg wil "trek hem aan!" ik zal er zelf eens op letten.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:17

Nature93 schreef:
AnnickT schreef:
Warwick Schiller heeft een hoop oefeningen die een goede basis leggen voor onder het zadel, deels technisch en deels qua connectie met je paard.
Hij heeft een hoop interessante video’s op YouTube staan, bijvoorbeeld deze over leiden van een paard:
[ Video ]

En nog veel meer!



Intresante video. Wat ik er uit begrijp is dat je juist niet het touw strak vast moet pakken of onder het halster. Evenmin als het paard weg wil of druk is (veel) druk zetten op het touw. 'grappig' want volgens mij leert de gemiddelde ruiter dat juist wel te doen. Ik hoor het al zeggen als een paard weg wil "trek hem aan!" ik zal er zelf eens op letten.

Exact, ik zie het iedereen bij mij op stal doen en allemaal hebben ze hetzelfde doel, namelijk het paard onder controle houden. En er gebeurt dus precies dat zoals in die video, al die paarden staan te draaien en te trekken om maar onder die druk uit te komen, waardoor mensen het touw nog strakker/dichter onder de kin vastpakken en zo belanden ze in een vicieuze cirkel.

Het eerste wat ik paarden leer is mee te geven wanneer er druk op komt, hier heeft Warwick ook oefeningen voor. Dit is ook weer de basis voor de connectie teugel-ribben-achterbeen en daarmee de buiging/sturen voor onder het zadel.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:26

Dankje Cera_D! Mijn idee bij horsemanship en parelli is alles in vrijheid doen en zonder druk alles kunnen uitvoeren. De basis grond werk oefeningen op een touw halsterje. Zonder tuig rijden, (dan wel echt kunnen rijden, en niet enkel proberen te blijven zitten en hopen dat het paard braaf blijft) werken aan de verstandhouding tussen jou en je paard, dat je paard je vertrouwt en volgt met een losse of zonder lijn, jou ziet als 'n leider dus respect heeft voor je ruimte. Schriktraning hoort eigenlijk ook wel een beetje bij horsemanship omdat je het dier dapperder wil maken en wil testen of hij op jou vertrouwt.

Grondwerk is voor mij meer oefening gericht. Stel je wil dat je paard soepeler wordt op rechts, kun je dit ook op de grond trainen met buiging en stelling. Met het doel het paard soepeler te laten worden en in het lichaam te verbeteren voor gewoon een fit paard en/of om het ohz te verbeteren. Iemand die ohz ook vrij actief is zie ik dit eerder doen dan het horsemanship.

Ik ben dan weer iemand die beide wil mee pakken. Ik hoef niet mijn paard ohz te verbeteren of met een neckrope te bewijzen hoe z'n band we hebben. Maar ik wil wel de verstandhouding verbeteren en oefeningen doen die mijn paard soepel houden en dat we gewoon leuk bezig zijn!

Als jullie aan het werk zijn, wat doen jullie dan allemaal?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:17

Ik ben zelf ook iemand die van alles wat mee wilt pakken, ik start met een paard altijd meer met een NH basis om afspraken te krijgen (ook rondom de stal etc), dat het paard leert te wijken voor druk en dat hij met een goede mindset er ook echt wat uit haalt.
Zodra deze basis erin vind ik zelf dressuurmatig trainen het leukste, ik start dan altijd met controle over de schouders en over de achterhand en vanuit daar kan je heel snel door naar stukjes wijken, sv en travers, ook stukken achterwaarts zijn hele fijne oefeningen voor het versterken. Ik vind longeren hiervoor ook een hele fijne tool, en dan niet doelloos rondslingeren maar echt gymnastiseren en hun hersenen laten kraken. En gebruik ook graag stukjes liberty om te checken of mijn paard het echt snapt en echt graag samen wilt werken ookal kan hij weglopen.

Ik zou in ieder geval echt niet zonder kunnen en vind het super zonde dat niet elke ruiter hiervan de waarde in ziet (welke vorm ze ook meepakken) :o

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:41

Leuk dat 't topic weer leeft. Had hierboven, afgelopen winter, gezegd dat ik graag eens grondwerkles zou willen nemen omdat ik daar veel positieve gevolgen van inzag. Zo ben (was) ik best onzeker en grondwerk leek me key om hieraan te werken met ons jonge paard.
Inmiddels al enige tijd grondwerkles en dit legt enorm vruchten af. Niet alleen in de bak, maar met alles!
We werken los in de roundpen (ik weet niet of dit een naam heeft? komt neer op je paard rondsturen op lichaamstaal om hem oplettender en ook zelfstandiger, stoerder, te maken) en ook in de bak aan een leidsel. Zowel schriktrainingen als schuimbalkjes sturen, etc. Super fijn.

Met dat als basis ga ik binnenkort met vrijheidsdressuur aan de slag. Maar vind het eerst belangrijk om een goied team te vormen. Ik wil niet dat hij té heet wordt (want oh, wat is het leuk om mee te werken voor snoepjes) en over me heen buldert.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:33

AlwaysH schreef:
Tijdje niets geplaatst hier, maar omdat het een kletstopic is meld ik me hier. Sinds iets meer dan een maandje hebben wij een 3,5 jarig paard. Een ruin.

Ik doe veel grondwerk met hem. Basis vooral, maar we doen ook wat vrijheidsdressuur trucjes. Dit vindt hij erg leuk. Kusje en flemen zijn we nu mee bezig, maar dat heeft hij al goed door. :j

[ Video ]

Als de maatregelen weer wat versoepelen ga ik een instructrice regelen voor de basis grondwerk om het te verfijnen.
Ons grootste probleem is dat Nobli jong is en overal naar wilt kijken, maar wel heel graag werkt als hij eenmaal bezig is. Als we stilstaan raakt hij snel zijn aandacht kwijt. Haha!


Mijn 3,5 jarige doet dat ook nog. Ook met hem ben ik de basis bezig, ik wat voor grondwerk wil je lessen? Ik ben zelf instructrice.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:36

Cera_D schreef:
Ik ben zelf ook iemand die van alles wat mee wilt pakken, ik start met een paard altijd meer met een NH basis om afspraken te krijgen (ook rondom de stal etc), dat het paard leert te wijken voor druk en dat hij met een goede mindset er ook echt wat uit haalt.
Zodra deze basis erin vind ik zelf dressuurmatig trainen het leukste, ik start dan altijd met controle over de schouders en over de achterhand en vanuit daar kan je heel snel door naar stukjes wijken, sv en travers, ook stukken achterwaarts zijn hele fijne oefeningen voor het versterken. Ik vind longeren hiervoor ook een hele fijne tool, en dan niet doelloos rondslingeren maar echt gymnastiseren en hun hersenen laten kraken. En gebruik ook graag stukjes liberty om te checken of mijn paard het echt snapt en echt graag samen wilt werken ookal kan hij weglopen.

Ik zou in ieder geval echt niet zonder kunnen en vind het super zonde dat niet elke ruiter hiervan de waarde in ziet (welke vorm ze ook meepakken) :o


Dit is presies wat ik ook en mijn visie is. Dit doe ik ook met m’n jonge Haflinger,

Ben nu bezig met ‘travers’ en vandaag schouderbinnenwaarts maar dat vind hij nog lastig maar komt wel. Alles op z’n tijd

Voor rest pak ik ook van alles wat mee. Met m’n jonge haf ook wat parelli gedaan.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:09

plutolover, ik heb net gepost dat ik inmiddels les heb, haha.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:14

Ik doe niet per se aan "horsemanship" zoals andere wellicht. Ik pak het altijd mee met het normale hanteren, soms steek ik er een beetje extra tijd in.
Wij hebben nu een jonge hengst die een poosje aan het puberen ging. Vervelend, niet meelopen, hangen ect. Maar 2x even goed tijd er in gestoken en hij doet het weer prima. Geen methode, gewoon mijn eigen manier, door positief belonen en negeren of corrigeren van ander gedrag. Maar gelukkig kennen ze het allemaal wel.

Dressuurmatig wil ik wel wat aan gaan doen. Ik rij ze niet dus wil ze wel anders aan het werken zetten. Poosje terug een boek gekocht maar nog geen tijd gehad om er iets mee te doen.

Leuk dat het topic weer wat leeft. Ik ga rustig meelezen.

De kerel gaat nu wel in training aan de longe en dit doet hij braaf. Heel fijn hoe hij naar mijn lichaamstaal luistert.
Afbeelding

Want dit is gewoon naast zijn merries af. Ik denk dat grondwerk met hem ook erg leuk gaat worden. Hij geniet van de aandacht en het werken. Ik hoop gauw vanalles uit het boek en event. andere boeken/filmpjes te kunnen oefenen met hem.

Wie nog aanraders heeft voor het dressuurmatig vanaf de grond...