Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 19 [ 464 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het grote grondwerk (volg/vragen) topic!

 
Profiel   

Wat doet tristan precies? Wat maakt zijn methode anders? Ik ken hem niet zo goed :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 13:47 



 
Profiel   

Isabel_k schreef
Wat doet tristan precies? Wat maakt zijn methode anders? Ik ken hem niet zo goed :D


Hij is heel erg bezig met dat het paard zich bewust wordt van zijn eigen lijf. Dus als er iets spannends is, dat het paard dan zichzelf leert ontspannen en dus echt leert na te denken voor dat zijn vluchtgedrag komt.
Er zullen vast wel meer mensen/methodes zijn die zo werken, maar Tristan ken ik het best en zoals ik al zei vind ik zijn manier erg fijn. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 14:09 



 
Profiel   

Dat is interessant. Ik ken zijn methode verder niet, maar zijn ideen gebruik ik onbewust wel. Zo heb ik mijn paard dat vrij paniekerig kan en kon reageren geleerd dat hij zijn rust op kan zoeken door zijn neus op de grond te doen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 15:07 



 
Profiel   

Bij parelli werken ze ook met soortgelijke methoden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 16:26 



 
Profiel   

Wel met bewustwording van het lichaam. Niet het zoeken van ontspanning in mijn ogen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-19 17:54 



 
Profiel   

LauraEH schreef
Isabel_k schreef
Wat doet tristan precies? Wat maakt zijn methode anders? Ik ken hem niet zo goed :D


Hij is heel erg bezig met dat het paard zich bewust wordt van zijn eigen lijf. Dus als er iets spannends is, dat het paard dan zichzelf leert ontspannen en dus echt leert na te denken voor dat zijn vluchtgedrag komt.
Er zullen vast wel meer mensen/methodes zijn die zo werken, maar Tristan ken ik het best en zoals ik al zei vind ik zijn manier erg fijn. :)


Enige wat ik niet goed van hem vond was (dat was bij mijn paard tenminste toen hij daar stond) is dat hij niet goed genoeg kijkt naar de signalen die het paard af gaf. Mijn paard gaat op teugels/touwen kauwen als hij gefrustreerd wordt of hij zich verveeld. Tristan Tucker was bezig met een plastic zak, Chablis was helemaal op dat moment niet bezig met hem, maar met dat touw. Dan heeft die oefening geen zin gehad..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 15:22 



 
Profiel   

Hoi allemaal

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb een tijd geleden met een jong paard regelmatig grondwerk gedaan. Op een gegeven moment is dit door omstandigheden van "buitenaf" op een dag fout gelopen en heeft ze zich een aantal keer losgetrokken. Dit deed ze eerder nooit en het is toen ook echt meer door die situatie mis gegaan.
Mijn vraag heeft te maken met de structuur van een grondwerksessie. Hoeveel oefeningen doen jullie per keer? Iets "nieuws" en iets wat het paard al kent? Ik merk namelijk dat ik probeer om verschillende dingen te doen, om te zorgen dat het paard een soort van afgeleid wordt en zich niet wil lostrekken. Terwijl dat dus sowieso niet in haar aard zat, maar ik merk dat ik daar nog steeds een soort van rekening mee houd dat het kan gebeuren. Dus ik heb het idee dat ik teveel vraag (om maar te zorgen dat ze bij me blijft) en dat ze daarom niet echt alles goed kan verwerken. Dit wil ik graag wel kunnen, dus vandaar mijn vraag hoe jullie een sessie plannen.

Alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 09:35 



 
Profiel   

Ik plan mijn sessies eigenlijk niet. Soms ben ik echt een uur bezig met allerlei oefeningen, maar er zijn ook momenten dat ik maar tien minuutjes in de bak sta. Ik kijk heel goed naar mijn paard. Als hij dingen aan blijft bieden, blijf ik bezig maar zodra ik merk dat zijn concentratie minder wordt of als hij minder naar mij gaat kijken en meer naar de omgeving stop ik. Ik vraag nog één leuke simpele oefening die we positief afsluiten.

Over het algemeen start ik simpel en eindig ik simpel. Wat er in het midden gebeurd, laat ik in het midden. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 09:50 



 
Profiel   

AnnickT schreef
Hoi allemaal

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Ik heb een tijd geleden met een jong paard regelmatig grondwerk gedaan. Op een gegeven moment is dit door omstandigheden van "buitenaf" op een dag fout gelopen en heeft ze zich een aantal keer losgetrokken. Dit deed ze eerder nooit en het is toen ook echt meer door die situatie mis gegaan.
Mijn vraag heeft te maken met de structuur van een grondwerksessie. Hoeveel oefeningen doen jullie per keer? Iets "nieuws" en iets wat het paard al kent? Ik merk namelijk dat ik probeer om verschillende dingen te doen, om te zorgen dat het paard een soort van afgeleid wordt en zich niet wil lostrekken. Terwijl dat dus sowieso niet in haar aard zat, maar ik merk dat ik daar nog steeds een soort van rekening mee houd dat het kan gebeuren. Dus ik heb het idee dat ik teveel vraag (om maar te zorgen dat ze bij me blijft) en dat ze daarom niet echt alles goed kan verwerken. Dit wil ik graag wel kunnen, dus vandaar mijn vraag hoe jullie een sessie plannen.

Alvast bedankt!


Het hangt er echt vanaf wat voor karakter je paard heeft. De horsenalitys hebben mij veel hou vast gegeven. Een right Brain introvert kan veel minder oefeningen achter elkaar doen dan een left brain.. Mijn left brain kauwt snel af en verveeld zich snel. Ik grondwerk nooit langer dan 20 min. Het vraagt mentaal veel. Ik plan wel wat oefeningen, maar als ik dingen tegen kom dan kan ik daarin ook weer wat anders gaan doen. Losrukken is nooit goed.. Als ze dat eenmaal doorhebben, dan heb je wel een vet probleem.. Ik ben trouwens met mijn paard eerst los begonnen om de verhoudingen af te stemmen en nu pas met de lijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 09:52 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties :)

@ Isabel_k
Oké, lekker simpel, haha. Maar wat voor oefeningen doe je dan, bijvoorbeeld?

@ Gizeppie
Ik ben niet zo bekend met left/right brain, heb het wel een keer voorbij zien komen en ik zal er eens naar gaan kijken.
Sinds die keer dat ze zich een aantal keer heeft losgetrokken heb ik niet meer met haar gewerkt. Afgelopen zondag was de eerste keer dat ik het weer aandurfde en toen heeft ze geen enkele poging gedaan om weg te komen, zoals ik al zei, dat deed ze sowieso al niet behalve die ene keer, dus op zich blijft ze wel bij me.
Los heb ik ook gedaan, maar dat durf ik nu niet goed meer.
Ik moet enkel de rust zien te vinden en vertrouwen dat ze bij me blijft en dus goed van tevoren plannen van oké, deze oefeningen ga ik doen en als ze het aangeeft nog wat anders, maar niet te veel. En dat vind ik dus lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:01 



 
Profiel   

Met mijn nieuwe 'wilde' pony werk ik tot hij ontspant :j
De eerste week zijn we slecht van start gegaan: hij kwam aan met een ontstoken strottenhoofd.. super benauwd en snot stroomde uit zijn neus. Hij gaf aan even niets aan zijn lichaam te willen dus dit gerespecteerd en hem alleen er uit gehaald voor zijn medicijnen. Nu binnen een paar dagen mag ik al bijna zijn hele lichaam aanraken! Billen, buik en zelfs zijn benen! Hij gaf mij gisteren ook een heel lief voetje cadeau <3

Dit alles doe ik gewoon los zodat hij kan 'vluchten' zodra hij dat wil.

Merk wel dat ik het lastig vind om te zien of hij iets spannend vind of gewoon aan het puberen is :=
Gisteren wilde hij opeens niet meer langs het draadje, waar hij vorige week nog elke dag minimaal 2 keer langs liep zonder problemen. Toch even doorgezet en opeens kon het wel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:08 



 
Profiel   

De lastigere oefeningen zijn bijvoorbeeld het werken met drukpunten en het oefenen voor mijn examens voor mijn opleiding. (Hier spreek ik dan over parelli-achtig grondwerk). Als ik academische rijkunst doe ben ik echt binnen 20 minuten helemaal op (net als mijn paard) en als ik met hem onder het zadel bezig ben, zit ik er soms maar 5 minuutjes op.

De simpele oefeningen die ik bijvoorbeeld doe zijn flemen (ja, ook met het parelli-achtige grondwerk. Hij vind het fantastisch :)) ), inparkeren (dit is zijn favoriete oefening OOIT) en een stukje op de cirkel sturen. Ook achterwaarts vind ik een hele leuke oefening. Maar het ligt ook aan zijn mood. Als ik merk dat hij om wat voor reden dichtbij wil zijn, dan ga ik hem niet naar achteren sturen en blijf ik eerder bezig met oefeningen voor drukpunten of samenwerking (zoals samen naar achteren stappen). Maar als hij heel zelfstandig doet, stuur ik hem juist naar achteren en gaan we lekker veel op de cirkel werken. :j

Mijn paard is (denk ik) een left brain extrovert en hij verveelt zich snel. Daarnaast houd hij niet zo heel erg van aanrakingen en druk op zijn schouders dus dat soort oefeningen doe ik niet eindeloos. :n

Als hij een dagje wat 'suf' is of als ik een dagje niet zo veel zin heb om te rennen doen we oefeningen waarbij ik hem niet echt uitdaag. Waarbij we bij elkaar blijven, maar als hij lekker fel en aan is, gaan we juist werken in liberty waarbij hij zijn ei echt kwijt kan.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Het ligt dus echt aan de dag, aan mijzelf, aan hem en aan de eventuele problemen die wij tegenkomen gedurende het werk. Bovenstaande foto's zijn allemaal gemaakt tijdens werk in libery. Dus het echte spelen. :D

EDIT: Het steigeren lijkt een stuk dichterbij dan het daadwerkelijk was. Ik had de foto iets anders gecropt voor het effect. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:10 



 
Profiel   

AnnickT schreef
Bedankt voor de reacties :)

@ Isabel_k
Oké, lekker simpel, haha. Maar wat voor oefeningen doe je dan, bijvoorbeeld?

@ Gizeppie
Ik ben niet zo bekend met left/right brain, heb het wel een keer voorbij zien komen en ik zal er eens naar gaan kijken.
Sinds die keer dat ze zich een aantal keer heeft losgetrokken heb ik niet meer met haar gewerkt. Afgelopen zondag was de eerste keer dat ik het weer aandurfde en toen heeft ze geen enkele poging gedaan om weg te komen, zoals ik al zei, dat deed ze sowieso al niet behalve die ene keer, dus op zich blijft ze wel bij me.
Los heb ik ook gedaan, maar dat durf ik nu niet goed meer.
Ik moet enkel de rust zien te vinden en vertrouwen dat ze bij me blijft en dus goed van tevoren plannen van oké, deze oefeningen ga ik doen en als ze het aangeeft nog wat anders, maar niet te veel. En dat vind ik dus lastig.


Ga je daar eens in verdiepen.. Het heeft mij geholpen om Mn oefeningen in te zetten. Heb je een longeer cirkel? Los werken is vaak makkelijker dan aan de lijn.. Als je maar weet wat je doet.. ik zou je niet vast pinnen op bepaalde oefening. Ik zou kijken naar wat je paard aan bied. Laatst had ik van alles in Mn hoofd. Maar uiteindelijk heb ik het aangepast, omdat die oefening nog een stap te ver was. Dan moet je dat los laten en flexibel zijn en iets anders aanbieden. Vertrouwen krijg je door t te doen of les te nemen, zodat je handvaten krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:12 



 
Profiel   

xZiva_ schreef
Met mijn nieuwe 'wilde' pony werk ik tot hij ontspant :j
De eerste week zijn we slecht van start gegaan: hij kwam aan met een ontstoken strottenhoofd.. super benauwd en snot stroomde uit zijn neus. Hij gaf aan even niets aan zijn lichaam te willen dus dit gerespecteerd en hem alleen er uit gehaald voor zijn medicijnen. Nu binnen een paar dagen mag ik al bijna zijn hele lichaam aanraken! Billen, buik en zelfs zijn benen! Hij gaf mij gisteren ook een heel lief voetje cadeau <3

Dit alles doe ik gewoon los zodat hij kan 'vluchten' zodra hij dat wil.

Merk wel dat ik het lastig vind om te zien of hij iets spannend vind of gewoon aan het puberen is :=
Gisteren wilde hij opeens niet meer langs het draadje, waar hij vorige week nog elke dag minimaal 2 keer langs liep zonder problemen. Toch even doorgezet en opeens kon het wel :+


Dat lijkt mij echt een mooi proces om mee te maken. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 10:13 



 

Even een schopje omhoog.

Zitten er hier ook mensen met gangenpaarden? Ik heb nl een 4-jarige Rocky Mountain Horse die nog vrij weinig aan de longe komt. Ik heb ondertussen de stemcommando's voor stap en galop er goed op. Alleen draf is een probleem. Meneer laat zeer weinig een zuivere draf zien en gooit zijn gangen door mekaar, waardoor hij soms stokkreupel lijkt. Nu snap ik wel dat ik hem bij een niet zuivere gang in stap moet zetten en hem vervolgens terug in draf moet vragen en ben daar dan ook mee aan de slag. Maar welk commando plak ik in hemelsnaam op zijn extra gang, zodat hij ook leert om dat op vraag te doen? Voorlopig rij ik hem alleen in stap, maar wil later, als ik het tijd vind om zijn tempo te verhogen, ook de stemcommando's koppelen aan mijn andere hulpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 11:19 



 
Profiel   

Ik zou op dit moment alleen focussen op wat echt belangrijk is: drie zuivere basisgangen. Een stemcommando koppelen aan zijn extra gang zou ik op de volgende manier doen:

1. leer het paard in vrijheid naar je toekomen op commando en beloon hem daarvoor. (Ofwel met lekkers ofwel rust of stem)
2. kijk wanneer je paard zuiver in de extra gang terecht komt. Observeer hem dus goed. Geef vlak voordat het paard in die gang valt het stemcomando naar keuze. En vraag hem direct daarna naar je toe te komen (zie stap 1).

Ik denk (geen ervaring met een gangenpaard) dat het paard op die manier het stemcommando gaat koppelen aan de extra gang. Je bent hem immers elke keer net voor. Maar dit is een theorie. Of het echt werkt durf ik niet te zegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 11:56 



 
Profiel   

Ik ben zo trots, gisteren gingen de manegerijlessen niet door en werden vervangen door grondwerklessen. Ik mocht komen met mijn bijrijdpaard en hij deed het zo goed. Hij had het echt wel warm (ook omdat hij er naartoe lopen érg spannend vond), maar hij bleef zijn best doen. Instructrice merkte ook op dat ik maar één kleine beweging hoef te doen en hij heeft meteen door dat er 'iets' moet gebeuren. Hij weet niet altijd wat haha, maar de intentie is top.
Was gewoon een beginnersles omdat er ook mensen voor de eerste keer meededen, gewoon met manegepony's. Vond ik wel fijn want zo heel ver zijn wij ook niet qua grondwerk.
Op de terugweg ging hij zelfs stofzuigend over de paden waar we liepen, helemaal relaxed (en hersenmoe). <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 15:32 



 
Profiel   

Ik kom even binnenvallen met een vraag. Het is misschien meer werken aan de hand gerelateerd dan grondwerk, maar hoe leren jullie precies wijken aan de hand aan?

Mijn kwpn merrie kende dat wss al. Met haar doet ik het op de manier dat ik voor haar ga staan en met mijn zweep horizontaal heen en weer ga naar links of rechts en dan wijkt zij naar links of rechts.

Met mijn 3jarige shetlander ben ik al een tijdje bezig met de basics, netjes meelopen, stoppen, tempowisselingen, achteruit lopen enz en wil nu verder. Maar als ik haar probeer opzij te vragen loopt ze achteruit. Waarschijnlijk omdat zij het door elkaar haalt met het commando om achteruit te lopen. Ik beweeg dan met de zweep naar haar borst. Wie heeft er een tip om die 2 commmandos te onderscheiden en hoe ik het haar duidelijk aan kan leren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 15:51 



 
Profiel   

Je gaat iets te snel. Je hebt nog niet de gehele basis er in zitten denk ik? > Dat jij de achterhand en schouders met minimale druk individueel van elkaar om kan vragen (of 'om kan zetten', ik weet niet precies hoe ik het goed verwoord).
Laten wijken met alleen 'de zweep horizontaal heen en weer' te doen is in mijn ogen niet de goede manier. Je shetlander kan dat juist ervaren dat je haar weg wil jagen en daarom probeert te achteruit weg te vluchten of omdat ze het niet snapt. Je moet echt controle hebben over alle 4 de benen en met minimale druk aanwijzingen kunnen geven wat er voor zorgt dat ze gaan wijken. Probeer misschien online wat filmpjes te zoeken en begin dan sowieso voor het wijken eerst met schouder binnenwaarts.

Dan moet het uiteindelijk ook zonder zweep lukken en alleen met je lichaamstaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 16:50 



 
Profiel   

Ik vraag het de eerste keren vanaf de zijkant, vraag een klein beetje stelling naar me toe met het touw en duw m gewoon opzij met mijn hand, op de plek waar ik dat met mn been zou doen als ik in het zadel zit.
Later maak ik dan het duwen steeds zachter, vraag niet echt stelling meer en jij zou het dan over kunnen zetten op de zweephulp.

Ik weet niet of dit DE manier is hoor maar zo doe ik het :o.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 17:02 



 
Profiel   

Linde99 schreef
Ik kom even binnenvallen met een vraag. Het is misschien meer werken aan de hand gerelateerd dan grondwerk, maar hoe leren jullie precies wijken aan de hand aan?

Mijn kwpn merrie kende dat wss al. Met haar doet ik het op de manier dat ik voor haar ga staan en met mijn zweep horizontaal heen en weer ga naar links of rechts en dan wijkt zij naar links of rechts.

Met mijn 3jarige shetlander ben ik al een tijdje bezig met de basics, netjes meelopen, stoppen, tempowisselingen, achteruit lopen enz en wil nu verder. Maar als ik haar probeer opzij te vragen loopt ze achteruit. Waarschijnlijk omdat zij het door elkaar haalt met het commando om achteruit te lopen. Ik beweeg dan met de zweep naar haar borst. Wie heeft er een tip om die 2 commmandos te onderscheiden en hoe ik het haar duidelijk aan kan leren?


Het wijken is gewoon wijken voor druk.. Dit kan je ook oefenen door speels grondwerk.. Dan noem je het de driving.. Het helpt het paard om het hoofd iets naar binnen te houden.. Je zult eerst goed aan moeten leren dat het paard wijkt voor druk, daarna kan je pas het wijken opbouwen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 17:10 



 
Profiel   

@ninaphilo, ik kan wel de achterhand omzetten maar niet de voorkant. Beetje lastig idd om te verwoorden :p mijn uitleg met de zweep klinkt ook een beetje vaag. Het is meer dat je het paard wilt aantikken maar het paard niet raakt. Hele subtiele hulp, mn shetlander wil dus ook niet vluchten of iets dergelijks maar ze snapt gewoon niet wat ik bedoel. Ik kijk al filmpjes online daarvan heb ik ook de manier hoe ik mijn kwpner laat wijken. Eigenlijk is dat meer op de manier hoe Sintara het vertelt maar dan met zweepje waarmee ik dus rustig beweeg.

@Sintara dankje! Dat klinkt helder, ik ga het zo eens proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 17:11 



 
Profiel   

Dan zou ik toch eerst oefenen met de voorhand/schouders ook te kunnen controlen. Met wijken moet namelijk de voorhand ook mee opzij. Je profiteert er (ook in toekomstige oefeningen) veel meer mee als je eerst de basis echt 100% goed hebt, niet te gehaast dingen willen.
Als ze met wijken bijvoorbeeld de achterhand te ver opzij doet, wijkt ze enorm scheef. Je moet dan met minimale druk, al is het alleen even je hand naar de schouder wijzen, dat kunnen corrigeren door de voorhand ook mee te laten wijken.
Of in ieder geval les nemen, al is het maar een les. Romy Huisman vind ik persoonlijk erg fijn lesgeven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 17:25 



 
Profiel   

Ik heb ook les hoor! Maar ik vind de lessen best duur dus ik heb het niet vaak daarnaast heb ik geen klik met mijn huidige instructrice dus ben nog opzoek naar een andere haha. Ik kijk ook filmpjes van Romy toevallig!

Bedankt sowieso voor je tips ;) je hebt wel gelijk dat wijken misschien te snel is. Ik ga eerst eens focussen op de voorhand

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 18:27 



 
Profiel   

Linde99 schreef
Ik heb ook les hoor! Maar ik vind de lessen best duur dus ik heb het niet vaak daarnaast heb ik geen klik met mijn huidige instructrice dus ben nog opzoek naar een andere haha. Ik kijk ook filmpjes van Romy toevallig!

Bedankt sowieso voor je tips ;) je hebt wel gelijk dat wijken misschien te snel is. Ik ga eerst eens focussen op de voorhand


Romy is goed, heb een clinic gevolgd van haar
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-19 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 19 [ 464 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen