Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leren snoepjes weigeren

 
Profiel   

Hoi allemaal!


Mijn paard en ik doen vrijheidsdressuur maar ik wil mijn paard uiteindelijk het volgende leren:
Op commando "nee" schudden en een snoepje weigeren en zijn hoofd wegdraaien (bijv. van een vreemd persoon)
Lijkt me ontzettend gaaf al ie dat kan :D

Hoe zouden jullie hieraan beginnen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:32 



 
Profiel   

Nee schudde heb ik eigenlijk heel simpel ( En een beetje gemeen ) geleerd door bij z'n oortje te kriebelen dus schudde=snoepje. Uiteindelijk deed ik m'n hand omhoog en schudde hij dus zn hoofd. Snoepje weigeren deed ik niet, maar niet geven tot hij ergends anders naar kijkt. Dan belonen met het snoepje. Wel weten dat je pony schudde kan misbruiken, zoals elk ander trucje. Bijv bij het hoofdstel omdoen, dus denk wel na wát je aanleert, ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:45 



 
Profiel   

Wegkijken leerde ik door hoofd eerst met lichte druk opzij te vragen, niet alleen van me af maar ook naar me toe. Nu hoef je alleen maar te wijzen en hij kijkt al weg. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:47 



 
Profiel   

handig, sommige paarden nemen dan ook geen brokken meer aan van iemand anders, fijn bij het voeren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 21:55 



 
Profiel   

Clickeren. Daarmee is het aanleren van beleefdheid (wegkijken) heel makkelijk aan te leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 22:08 



 
Profiel   

speurneusc schreef
handig, sommige paarden nemen dan ook geen brokken meer aan van iemand anders, fijn bij het voeren...

Ik vind weigeren erg handig anders, zo leren ze tenminste niet om super opdringerig om snackjes te vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-18 22:20 



 
Profiel   

Mijn beide paarden kennen voedsel weigeren, maar dat betekent niet dat wanneer een vreemde het direct in hun mond duwt ze het voedsel weigeren. Ik wil niet dat andere mensen mijn paarden uit de hand voeren, maar je kan, helemaal wanneer je op pension staat, niet altijd voorkomen dat mensen je paard voeren. En helaas voor mij, maar dan weigeren ze het echt niet hoor ;)

Het aanleren is met de clicker het handigste. Je houdt gewoon wat lekkers voor hun neus in een dichte hand en wacht af. Het moment waarop ze de hand een fractie van een seconde met rust laten is het moment waarop je clickt en je hand opent. Wanneer er tanden bij te pas komen dan tik ik altijd even terug, dat mag nooit, maar verder gewoon geduld. En wanneer ze dit met een dichte hand goed begrijpen dan kan je het met een open hand gaan oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 06:36 



 
Profiel   

speurneusc schreef
handig, sommige paarden nemen dan ook geen brokken meer aan van iemand anders, fijn bij het voeren...


Denk dat er weinig paarden zijn die eten in hun bak gaan laten liggen. Voer weigeren is inderdaad heel handig tegen opdringerige paarden. Ik kan bijvoorbeeld ongestoorde de slowfeeder in het weiland vullen zonder dat ik onder de voet gelopen word. Zodra ik klaar ben geef ik het 'vrij' teken en dan wordt er pas gegeten. Ideaal.

Hoe je dat aanleert? Ik heb er het 'commando' "nee" aangehangen. "nee" gebruik ik in heel veel wacht oefeningen en betekent eigenlijk meer 'niets doen'. Snoepje in de hand houden. Als het paard het snoepje wil pakken duidelijk 'nee' zeggen en het snoepje buiten bereik houden (hand dicht of helemaal weg). Na een paar keer is het paard er wel zat van en toont geen interesse meer omdat hij het snoepje toch niet krijgt. Dan kun je er een commando aanhangen om het snoepje wel te pakken. Heel origineel heb ik 'ja' maar het Dus snoepje duidelijk geven met commando.
Misschien dat deze manier niet goed werkt voor paarden die vanzelf al wat opdringerig zijn, ik heb een redelijk beleefde merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 06:45 



 
Profiel   

er is een simpele remedie tegen opdringerige paarden die om snoepjes vragen, wat dachten jullie van geen snoepjes te geven? Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 06:47 



 
Profiel   

Maar het gaat niet alleen om snoepjes he? Ik wil geen paard die al op de kop in de voerschep zit voor ik hem leeg kan gooien, of een paard die het hooi uit mijn handen trekt voor ik het in een hooinet/slowfeeder/ruif kan gooien of een paard die in je zakken duikt op zoek naar wat lekkers. Het gaat erom dat een paard leert wachten tot ze het krijgen ipv het opeisen. En met snoepjes kun je dat oefenen.
Nu kan ik mijn veulen een wortel geven terwijl mama er rustig naast staat te wachten tot zij haar eigen wortel krijgt bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 06:50 



 
Profiel   

speurneusc schreef
er is een simpele remedie tegen opdringerige paarden die om snoepjes vragen, wat dachten jullie van geen snoepjes te geven? Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze.


Dat is geen remedie, dat is ontwijken van wat lastig is. Je kan je paard beter leren hoe hij met het krijgen van snoepjes om moet gaan.

En waarom je snoepjes zou geven aan je paard? Gewoon, omdat hij heel blij wordt van iets lekkers, en daar wordt ik weer blij van! Ik vind het leuk om mijn paard blij te maken en te kunnen bedanken wanneer hij iets voor mij gedaan heeft. En een klopje of kriebel is leuk, maar niets is zo'n grote beloning voor een paard als eten.
En zoals andere al zeggen, het gaat niet enkel om het snoepje, het gaat om algehele beleefdheid rondom het voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 07:02 



 
Profiel   

speurneusc schreef
handig, sommige paarden nemen dan ook geen brokken meer aan van iemand anders, fijn bij het voeren...

Brokken voer je toch niet uit de hand?

Onze hond kent het commando leave it. Dan kijkt ze ook weg maar alleen als je dat commando geeft. Zeg je erna toe maar dan eet ze hem heel blij op. Dat zal met een paard niet anders zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-18 07:07 



 
Profiel   

Maar een brokje in je hand weigeren is toch gewoon een trucje en zorgt er niet zozeer voor dat het paard niet met zijn kop in het hooinet duikt nog voordat je het hebt opgehangen (dat is namelijk opvoeding).
En dat is wat TS denk ik wil, het gewoon als leuk trucje aanleren en niet zozeer opdringerigheid afleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-18 11:50 



 
Profiel   

Hoe je het het beste aanleert is al door meer mensen uitgelegd: met de clicker kun je heel precies aan je paard vertellen wat hij nu eigenlijk goed doet: van het voer af bewegen.

Ik leer eigenlijk nooit 'voer weigeren 'in de zin van een wortel in mijn hand laten zien die dan niet mag worden opgegeten.

Ik leer ze wel wat ik graag wil zien: wachten tot het snoepje gepresenteerd wordt, alleen met de lippen pakken en ook even geduld hebben na de click (niet dan ineens alsnog in je zak duiken).

Wat ik daaraan belangrijk vind is je paard leren om 'even te wachten' als hij voer ziet net als in een snoepje weigeren. :)

Dat een paard dan geen voer van een vreemde aanneemt dat zou ik persoonlijk heel erg knap vinden aangezien voer een eerste levensbehoefte is. Dat kan leuk zijn, maar ook heel onhandig als je paard in pension staat.

Wat ik wel doe is 'Table Manners for Horses' aanleren en dat kan beginnen met wachten tot een snoepje in de hand gepresenteerd wordt en uitgroeien tot 'wachten op je biks of hooi'.

Ik vond het leuk daarmee de experimenteren en Kyra is al best een leuk eindje op weg. Ik heb er videos van (pb voor een linkje want dit is niet mijn topic).

Nee schudden heb ik met shaping en capturing aangeleerd. Ik weet dat ze na het rollen altijd schudt. Het schudden begint met een 'Nee' en dat heb ik 'gecaptured' en met behulp van shaping tot een echte 'nee' omgebogen. Alleen met shaping kan ook maar dan komt het op timing aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 23:54 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar een brokje in je hand weigeren is toch gewoon een trucje en zorgt er niet zozeer voor dat het paard niet met zijn kop in het hooinet duikt nog voordat je het hebt opgehangen (dat is namelijk opvoeding).
En dat is wat TS denk ik wil, het gewoon als leuk trucje aanleren en niet zozeer opdringerigheid afleren.


Het is een trucje met een fijn bij effect dat ze niet meteen als een wilde op eten afduiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-18 08:33 



 
Profiel   

Sietske is geleerd te wachten op haar eten, anders was de emmer al leeg voor ik hem had neer gezet. Nu geef ik het commando wachten, dan doet ze een stap achteruit. Als ik dan de emmer neer zet en ze mag beginnen geef ik het commando is voor Sietske en dan gaat ze eten. Het is uit noodzaak mijn andere paarden zijn niet zo gulzig. Siets wel dan vloog de emmer geregeld rond mijn oren. Nu niet meer
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-18 08:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen