leren longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 17:21

Oke dus ik heb sinds zaterdag mijn nieuw paard en ben nu de afgelopen 3 dagen al met hem wat bezig geweest (nog niet erop want wil eerst dat hij aan zijn nieuwe omgeving went.)

Maar na 3 pogingen kom ik dus tot de conclusie dat hij het principe van longeren nog niet snapt.

Met het uiteinde van de koor zwaaien, een zweepje om hem te drijven. Het helpt niet.

Na 2 rondjes lopen draait hij zich terug naar mij en komt vrolijk mijn richting uitgewandelt voor wat aandacht. :')
En dan krijg ik hem niet meer terug in gang.

Hoe begin ik hier best aan? Ik ben al bezig met stembelonen als hij zen eerste rondje heeft gedaan en als hij er een paar doet krijgt hij een koekje.

En nog een probleempje is de poetsplaats. Vanaf dat hij die ziet gaat hij letterlijk ‘tot hier en geen stap verder!’ en trek dan maar eens 600kg vooruit 8)7

uiteindelijk is het me wel gelukt door hem stapje per stapje te lokken met een koekje. Maar is hier een andere manier voor? Want als ik zo alles met koekjes moet gaan doen zal die snel moddervet worden denk ik.

Hij lust ook geen wortels en appels, dus dat kan ook niet als beloning.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:27

Ben je met longeren wel streng genoeg voor hem en heeft hij respect voor je? Een paard dat met longeren omdraait van kant, kan voor iemand die onervaren is, moeilijk op te lossen zijn, maar een paard dat je naar toe komt is toch niet zo lastig? Tenminste, als hij respect heeft voor jou (en je zweep).
Ik zou zeggen, zorg dat je ter hoogte van zijn kont staat (zodat je hem het signaal voor naar voren geeft) en geef je hulp. Als hij niet reageert, is het ook echt geen schande om eens een keer de punt van je zweep tegen zn billen te leggen (of een tikje indien erop leggen nog niet genoeg doet).

Qua poetsplaats, heeft hij er angst voor?

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 17:33

Bowo schreef:
Ben je met longeren wel streng genoeg voor hem en heeft hij respect voor je? Een paard dat met longeren omdraait van kant, kan voor iemand die onervaren is, moeilijk op te lossen zijn, maar een paard dat je naar toe komt is toch niet zo lastig? Tenminste, als hij respect heeft voor jou (en je zweep).
Ik zou zeggen, zorg dat je ter hoogte van zijn kont staat (zodat je hem het signaal voor naar voren geeft) en geef je hulp. Als hij niet reageert, is het ook echt geen schande om eens een keer de punt van je zweep tegen zn billen te leggen (of een tikje indien erop leggen nog niet genoeg doet).

Qua poetsplaats, heeft hij er angst voor?


Ik probeer streng te zijn, maar zelfs een tikje met de zweep maakt hem niet uit. Hij komt gewoon alsnog lekker naar je toe gewandelt en vraagt echt duidelijk om aandacht.

In mijn ogen toont hij wel respect want hij loopt me zeker niet omver, maar ik weet niet waar je dit nog allemaal aan kan zien?
Hij volgt ook wel gewoon aan zen halster zonder dat je de lijn gespannen moet houden en hij loopt me ook niet voorbij.

En van de poetsplaats. Echt angst lijkt het me nu niet. Hij gaat gewoon stilstaan en je krijgt hem niet meer vooruit.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:37

Ik zou een paar goede longeer lessen nemen.
En een paar grondwerk lessen, daar kan je ook je poetsplaats probleem behandelen.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 17:44

Dennis schreef:
Ik zou een paar goede longeer lessen nemen.
En een paar grondwerk lessen, daar kan je ook je poetsplaats probleem behandelen.


Bedankt! Dan kan ik dus best eventjes terug beginnen met grondwerk?
Ik zal eens googlen wat hier in de buurt van zo’n lessen te vinden is :)

Joan73

Berichten: 239
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Arcen

Re: leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:51

Ik denk dat je een slim paardje hebt. Hij loopt 1 rondje en krijgt een koekje. Dus hij zal steeds naar jou voor dat koekje blijven komen. Wat betreft poetsplaats... probeer hem er eens achteruit in te zetten. Wil ook nog wel eens helpen. En grondwerk- en longeerlessen nemen inderdaad. Altijd goed, zeker wanneer jij en je nieuwe paard nog wat onwennig zijn en elkaar moeten leren kennen.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:01

denk inderdaad dat je paard je ietsjes te slim af is, wellicht is het handig om een deel van de bak af te zetten, (ter grote van een volte) zodat hij wat steun heeft aan de buitenkant, en inderdaad ter hoogte van de kont blijven, zodat je hem naar voren houdt, als het jou zelf niet lukt is het verstandig om niet verder te prutsen en er instructie bijhaalt zodat je hem geen verkeerde dingen aanleert.

poetsplaats is wellicht handig om even met 2 personen te doen, iemand erachter die hem iets bij kan tikken als hij niet meeloopt. en wanneer hij op de poetsplaats staat goed belonen.

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Re: leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:50

Wat je ook kan doen is beginnen met loswerken (zonder lijn(en) dan moet je de bak of ruimte wel afgezet hebben een diameter van ongeveer 15 meter uit mijn hoofd gezegd.
Je moet je dan wel bewust zijn van je positie en heel duidelijk zijn.
Hierbij zou je ook kunnen beginnen met dubbele lijnen, je kan je paardje helpen door je lichaamshouding samen met je lijnen te gebruiken waardoor het gemakkelijker wordt. Wanneer je dit goed inzet ( en ook bewust bent van je positie) kan je je hulpen verfijnen waardoor je kan sturen met lichaamshouding. Vanaf die positie kan je uiteindelijk naar 1 lijn (indien nodig).

Met betrekking tot de poetsplaats zou ik iig willen adviseren niet te beginnen met trekken. Trekken in geen oplossing en dat ga je niet winnen (zoals je zelf al zegt).
Ik zou beginnen met grondwerk en dan ook gekoppeld aan lichaamshouding waardoor je wat duidelijkheid creëert. Een beloning in welke vorm ook (wat ook kan met ontspanning) kan hiermee goed helpen. Ik zou wel de doelen bij stellen. Je doel kan zijn helemaal op de poetsplaats staan en daar poetsen. Dit zou ik als einddoel in beeld houden.
Beginnend met een stap richting de poetsplaats vragen en wanneer dat stapje gezet wordt ook belonen (met ontspanning). Daarna kan je weer vragen middels houding en druk om vervolgens bij een volgend stapje weer ontspanning te geven. Zo blijf je niet "hangen" en krijg je ook resultaat.
Wanneer je paard op de poetsplaats staat zou ik de tijd gaan uitbouwen. Bijvoorbeeld eerst 10 seconden, 2e x 20 seconden etc.
Verder zou ik wel nagaan of er iets in de vloer, omgeving, ruimte oid veranderd bij de poetsplaats ten opzichte van de verdere omgeving (waar hij wel komt). Wanneer je dit weet kan je dit ook trainen. Pas heb ik dit gedaan met een paard wat niet over een goot wilde. Wij zijn gaan training om het paard op een blauw zeil te laten staan. Dit zeil hebben we over de goot neer gelegd, toen ging het wel. Door het zeil steeds kleiner te maken en uiteindelijk weg te halen bleef alleen de goot over en ging hij hier wel over heen.

Mocht je nog tips/ trucs willen hebben hoor ik het graag.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 23:04

Annelies81 schreef:
Wat je ook kan doen is beginnen met loswerken (zonder lijn(en) dan moet je de bak of ruimte wel afgezet hebben een diameter van ongeveer 15 meter uit mijn hoofd gezegd.
Je moet je dan wel bewust zijn van je positie en heel duidelijk zijn.
Hierbij zou je ook kunnen beginnen met dubbele lijnen, je kan je paardje helpen door je lichaamshouding samen met je lijnen te gebruiken waardoor het gemakkelijker wordt. Wanneer je dit goed inzet ( en ook bewust bent van je positie) kan je je hulpen verfijnen waardoor je kan sturen met lichaamshouding. Vanaf die positie kan je uiteindelijk naar 1 lijn (indien nodig).

Met betrekking tot de poetsplaats zou ik iig willen adviseren niet te beginnen met trekken. Trekken in geen oplossing en dat ga je niet winnen (zoals je zelf al zegt).
Ik zou beginnen met grondwerk en dan ook gekoppeld aan lichaamshouding waardoor je wat duidelijkheid creëert. Een beloning in welke vorm ook (wat ook kan met ontspanning) kan hiermee goed helpen. Ik zou wel de doelen bij stellen. Je doel kan zijn helemaal op de poetsplaats staan en daar poetsen. Dit zou ik als einddoel in beeld houden.
Beginnend met een stap richting de poetsplaats vragen en wanneer dat stapje gezet wordt ook belonen (met ontspanning). Daarna kan je weer vragen middels houding en druk om vervolgens bij een volgend stapje weer ontspanning te geven. Zo blijf je niet "hangen" en krijg je ook resultaat.
Wanneer je paard op de poetsplaats staat zou ik de tijd gaan uitbouwen. Bijvoorbeeld eerst 10 seconden, 2e x 20 seconden etc.
Verder zou ik wel nagaan of er iets in de vloer, omgeving, ruimte oid veranderd bij de poetsplaats ten opzichte van de verdere omgeving (waar hij wel komt). Wanneer je dit weet kan je dit ook trainen. Pas heb ik dit gedaan met een paard wat niet over een goot wilde. Wij zijn gaan training om het paard op een blauw zeil te laten staan. Dit zeil hebben we over de goot neer gelegd, toen ging het wel. Door het zeil steeds kleiner te maken en uiteindelijk weg te halen bleef alleen de goot over en ging hij hier wel over heen.

Mocht je nog tips/ trucs willen hebben hoor ik het graag.


Dat zijn hele nuttige tips! ondertussen hebben we hem al op de poetsplaats gekregen zonder al te veel moeite. Hij heeft blijkbaar gewoon een hekel aan het solarium dus dat zetten we niet meer op {:}

Verder ben ik nu begonnen met de basis van grondwerk (volgen, achteruit, persoonlijke ruimte) en so far so good *\%/*

Ik ga je tips zeker gebruiken! bedankt

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:26

Is er iemand die jou kan helpen? Dat kan goed helpen. Deze persoon kan achter hem aan drijven, en is sneller dan iemand vanaf het midden. Hij/zij kan hem ook naar buiten leiden door naast hem te gaan staan aan de binnenkant. Wel achter de longeerlijn, dan kan hij/zij makkelijk naar binnen/achter lopen.
Veel succes verder!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: leren longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:00

Kent hij het wijken van de schouder? Dus als je voor hem staat dat je hem over een schouder weg kan laten stappen. Als dat lukt kan je hem ook op de volte zetten en voorkomen dat hij zijn voorhand naar binnen toe draait.
Verder belangrijk om les te nemen, goed longeren is echt een vak apart en zeker de moeite waard om daar in te investeren.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 09:30

Cera_D schreef:
Kent hij het wijken van de schouder? Dus als je voor hem staat dat je hem over een schouder weg kan laten stappen. Als dat lukt kan je hem ook op de volte zetten en voorkomen dat hij zijn voorhand naar binnen toe draait.
Verder belangrijk om les te nemen, goed longeren is echt een vak apart en zeker de moeite waard om daar in te investeren.


Het wijken heb ik nog niet geprobeerd.
Ik ben deze week begonnen met de absolute basis (achteruit gaan, volgen, persoonlijke ruimte)
Maar kan dit wel eens proberen.
Ik ben aan het zoeken naar een lesgever in de buurt maar tot nu nog niemand gevonden. Daarom ben ik ook maar met de basis begonnen dat ik zeker niets verkeerd doe.

Lala_Land
Berichten: 107
Geregistreerd: 01-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 09:30

Sophie_Wind schreef:
Is er iemand die jou kan helpen? Dat kan goed helpen. Deze persoon kan achter hem aan drijven, en is sneller dan iemand vanaf het midden. Hij/zij kan hem ook naar buiten leiden door naast hem te gaan staan aan de binnenkant. Wel achter de longeerlijn, dan kan hij/zij makkelijk naar binnen/achter lopen.
Veel succes verder!

1x in de week komt mijn zus wel mee. Verder ga ik altijd alleen -O-

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:03

Hoi,

Dit topic is al wat ouder, hoe gaat het nu?

Groeten Annelies Langebeeke
Zeeuws paardengedrag