Vd wat als “straf”.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 07:09

Even een info vraagje.

Mijn paard is vrij gevoelig maar ook snel “verontwaardigd”.

Ik merk dat stem bekrachtiging alleen niet voldoet dus ik ga toch weer met de klicker trainen om voor hem makkelijker te maken wat écht goed is.

Maar heel vaak “eist” hij een snoepje of komt te zeer in mijn ruimte. En gedraagt zich dan dominant.

Als ik hem eruit jaag of zijn gebijt ontwijk durft hij zijn poep dreigen.

Dit komt dramatischer over dan het is maar wat is nu de juiste manier om dit af te straffen? Gewoon hard “nee” roepen gaat het niet doen denk ik

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:16

Ik heb er ook een die over de top gaat als je met snoep werkt.
Hier werken we ook met de klinker. En als hij te druk wordt dan stop ik direct. Helaas geen koekjes meer voor meneer.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:18

De truk is te stoppen voir het zover komt bij die van ons.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:35

Ik volg even. Hier ook een merrie die super enthousiast word, alles wilt proberen en dan boos word als ze geen beloning (koek) krijgt.
Ze staat zelfs op commando Koek, dan kan ik haar vangen. Dus ze associeerd echt met eten.
Goedzo staat bij haar ook gelijk aan snoepje. Dus beloning. Maar als ik dat enkele keren heb gezegd denkt ze ook 'Dáág als ik toch niets krijg :evaw: ' Oren plat, bijten, trappen of afreageren op andere pony

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 07:46

Beloning kiezen die minder lekker is dus minder aanzet tot dat opeisen.

Daarnaast goed op emotie blijven letten bij het belonen. Dus niet alleen de oefening maar ook als er oortjes plat gaan niet belonen.

Ik zou trouwens als ze zo drammerig is, eerst goed aanleren met een hek ofzo er tussen... Gewoon voor je eigen veiligheid.

Een van de eerste oefeningen die je met clicker training goed moet aanleren is voer weigeren. Dus al het zakken rollen en in jou ruimte komen mag niks opleveren...alleen beleefd en vriendelijk staan.

En als ze dan weleens te heftig wordt omdat ze te enthousiast is kan je er ook voor kiezen om even te stoppen... en dus weg te gaan. Zeker als je paard de aandacht en werk wel heel leuk vindt is dat wel straf. Want als jij weg bent valt er sowieso niks te verdienen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:03

Maar waarom leer je hem dan niet om op afstand te blijven?

Stem beloning of klicker of klopje op de hals voldoen prima lijkt me zodra het paard weet dat dat een beloning is.

Je kan hem nog zoveel willen leren, maar als de basis niet goed is moet dat eerst. Stilstaan, wachten, opzij en achterwaarts. Altijd, overal en wanneer jij dat wil.

En dreigen met slaan of bijten? In mijn geval absoluut een grote zwieper van mijn touw of stok of arm. Mijn veiligheid gaat voor!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:07

Ik zou als ik jou was heel goed je persoonlijke ruimte bewaken. Dus als ze opdringerig wordt, dan bescherm je je persoonlijke bubbel. Je kan dit gerust met een zweepje doen zodatje wat meer afstand hebt tussen jullie 2. Richt je niet op haar en om haar te straffen, maar zeg gewoon "Game over. Je staat in mijn ruimte en bent respectloos, dat wil ik niet."

Wanneer je haaruit je ruimte hebt en zeis kalm, kun je gerust het spel hervatten, maar wanneer ze te opdringerig wordt, weer een Pauzemoment inlassen door haar uit je ruimte te zetten.

In welke regio woon je? Ik geef ook les in grondwerk. Het is heel belangrijk om een goede basis te hebben bij werken vanaf de grond.

Succes!

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:45

Zoek goede instructie die bekend is met clickertraining icm emoties. Iets als dit is meestal een gevolg van dat je paard de "regels" niet goed snapt rondom het trainen met voer. De basis is beginnen met beleefdheid erin trainen, en dat je paard precies weet wanneer wel voer volgt en wanneer niet.

Verder is goed management heel belangrijk: krijgt hij bijv onbeperkt hooi? Eten is een heel sterke bekrachtiger die veel emoties oproept, en als je paard tekort komt ga je niet relaxed kunnen trainen.

Straffen werkt in een situatie als dit averechts en kan zelfs gevaarlijk worden; hij snapt het niet en/of heeft iets nodig, straffen werkt alleen maar meer frustratie in de hand.

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 19:59

Ik denk dat ik het grondwerk algemeen even laat. Soms denk ik dat ik meer band kapot maak dan versterk :/

30/4 krijg ik les in R+ en klassieke dressuur. Enkel daar ga ik op verder

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 20:25

Jairo schreef:
Ik denk dat ik het grondwerk algemeen even laat. Soms denk ik dat ik meer band kapot maak dan versterk :/

30/4 krijg ik les in R+ en klassieke dressuur. Enkel daar ga ik op verder


Waarschijnlijk heb je het grondwerk dan niet helemaal op de goede manier gedaan. ;)

Daarbij zou ik op dit moment de verhoudingen tussen jullie belangrijker vinden dan de band want nu zit je in een situatie die gevaarlijk kan worden omdat het paard geen respect heeft.

Maar je moet uiteraard doen wat goed voelt voor jou en je paard. Ik zou je dan alleen mee willen geven dat je je persoonlijke ruimte goed moet bewaken, zodat je haar ook nee kunt zeggen wanneer ze te dicht komt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 03:08

Jairo schreef:
Ik denk dat ik het grondwerk algemeen even laat. Soms denk ik dat ik meer band kapot maak dan versterk :/

30/4 krijg ik les in R+ en klassieke dressuur. Enkel daar ga ik op verder



Hoe kan je nou geen grondwerk doen? Hoe haal je hem dan uit de wei? Poetsen? Opstijgen?

Succes met de les!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 04:33

Je hoeft niet te straffen als je zelf duidelijk bent. Wat jij beschrijft komt vaak voor. Een van de eerste lessen (ik noem ze HippoLogic Key Lessons) is 'Tafelmanieren'. In die les leer je je paard niet alleen 'tafel etiquette' (hoe een snoepje/voerbeloning aannemen) maar ook de regels van het positief bekrachtigen.

De snelste manier van een snoepje verdienen is de cue opvolgen. Als je consequent bent leren ze binnen 5-10 minuten dat 'eisen' niet leidt tot wat ze willen (aandacht, snoep, aai etc) maar zich 'gedragen' wel. En dan leg je mbv de clicker uit wat jij onder 'gedragen' verstaat: lippen dicht, ontspannen gezicht en lichaam, hoofd (in het begin ) eerder bij je vandaan/bewegen dan naar je toe. En zo voort.

Als een paard gaat dreigen, begin je te werken met een hek tussen jullie in tot de regels wel duidelijk zijn. In het Engels (als je wilt Googlen, ik heb hier een aantal blogs over) heet dat 'protective contact'. Daarna herhaal je de les, maar dan zonder hek. Even een terugval is dan te verwachten: je hebt immers de context (het hek) veranderd, maar hij zal snel merken dat dezelfde regels gelden. ;)


Als je paard dreigt te schoppen omdat hij zijn snoepje niet krijgt, los je dat op door de oorzaak te vinden en daar aan te werken. Straf verminderd het gedrag (alleen als de straf hard genoeg is!) maar vertelt je paard nog steeds niet wat je dan wel wilt zien. Het kan zijn dat de beloning te hoge waarde heeft waardoor je hem net snel genoeg naar zijn zin voert. Dat los je op door te belonen met een voertje van lagere waarde.

Dreigt hij uit frustratie dan kijk je hoe je die frustratie kan voorkomen. Misschien ligt het aan de timing, maakt de trainer te snel/te grote stappen en snapt het paard het niet meer/ is er een ander paard dat 'op het snoep uit is' enz.

Het kan ook zo maar zijn dat je (per ongeluk en geheel onbewust) het ongewenste gedrag hebt versterkt. Of dat een ander dat heeft gedaan. Dan kun je eens kijken naar wat jouw reactie op zijn gedrag is.

Als het gedrag verminderd: dan heb je het gestraft, wordt het gedrag vaker vertoond, dan heb je het bekrachtigd. De leerling (het paard) bepaald wat een straf/bekrachtiger is. En als trainer kun je daar veel van leren, door naar je paard te kijken en naar het gedrag te luisteren.

Leuk dat je les krijgt in R+.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 07:37

Ik denk dat het boek 'denkwerk' van Inge Teblick heel erg interessant voor je kan zijn. Het gaat - met kennis vanuit de wetenschap - in op hoe paarden leren. Dus hoe motiveer of demotiveer je gedrag nu. En het leest fijn weg!

Daarnaast heb je mooie tips gehad denk ik :j

Misschien is dit topic ook interessant voor je om te lezen:connection training, emotie-clickeren. Wie ook?

Het gaat hier nief enkel om cue > click > beloning. Maar juist emoties worden meegenomen, zodat je geen gefrustreerd paard krijgt. Maar ontspanning tijdens de oefeningen

teddybearr

Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:36

Is er niet iets anders waar ze het ook voor wilt doen maar waar ze niet zo heftig op reageert?

En wat hier al eerder gezegd is, ik zou niet straffen maar het vooral op een positieve manier doen. Werkt het niet, dan gewoon negeren. Denk dat ze dan snel genoeg doorheeft dat uit dat gedrag niks goeds haalt!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:42

Poeh. Wat een keurige adviezen hier. Als een paard in de kudde gaat dreigen of kontje draaien omdat hij zn zin niet krijgt moet hij toch rap maken dat hij wegkomt voor de kudde genoot die hoger in rang staat. Zoniet, dan volgt er een hap of een trap. Bij mijn training is dat niet anders. Ik werk met alle paarden met voerbeloning en heb werkelijk nooit deze problemen. Mijn privé paard(en) schooit soms wel dmv kusje geven en jambette, en dat is mijn eigen schuld, want dat beloon ik ook als ik geen commando heb gegeven. Als het moet kan ik dit eenvoudig afleren, en bij andere mensen doen ze dit niet! Een paard is niet dom...

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:50

Kelly_ann schreef:
Jairo schreef:
Ik denk dat ik het grondwerk algemeen even laat. Soms denk ik dat ik meer band kapot maak dan versterk :/

30/4 krijg ik les in R+ en klassieke dressuur. Enkel daar ga ik op verder



Hoe kan je nou geen grondwerk doen? Hoe haal je hem dan uit de wei? Poetsen? Opstijgen?

Succes met de les!

Ik doe nooit grondwerk in die zin dat ik werk met beloningen enz. Ho is ho en pas op is aandacht erbij en stilstaan. En komen ze te dichtbij dan is een Ehhhh genoeg om afstand te nemen. Zo deed mijn opa het en ik ook. Maar geen snoepje of klikker.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:53

Eeeh wat? Hij is dominant, komt te dicht bij, is opdringerig voor een snoepje en draait zelfs zijn kont naar je toe? Wat denk je van een zweep i.p.v. een clickertje? En hem een rotklap verkopen als hij niet reageert op jouw lichaamstaal om hem meer afstand te laten nemen? Respect is een absolute voorwaarde, zeker voor jouw eigen veiligheid.

teddybearr

Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:15

Suzanne F. schreef:
Eeeh wat? Hij is dominant, komt te dicht bij, is opdringerig voor een snoepje en draait zelfs zijn kont naar je toe? Wat denk je van een zweep i.p.v. een clickertje? En hem een rotklap verkopen als hij niet reageert op jouw lichaamstaal om hem meer afstand te laten nemen? Respect is een absolute voorwaarde, zeker voor jouw eigen veiligheid.


Ik snap ergens wel wat je bedoelt, maar bij sommige paarden/pony's werkt dit niet. Mijn verzorgshet bijvoorbeeld wordt alleen maar veel bozer als ik haar straf. Die fout maakte ik maandenlang, toen heb ik het op een positieve manier geprobeerd. Dit werkte veel beter. Maar goed, dat is natuurlijk per paard verschillend en ik kan niet voor TS bepalen wat werkt en wat niet.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:23

LisaFigaro schreef:
Suzanne F. schreef:
Eeeh wat? Hij is dominant, komt te dicht bij, is opdringerig voor een snoepje en draait zelfs zijn kont naar je toe? Wat denk je van een zweep i.p.v. een clickertje? En hem een rotklap verkopen als hij niet reageert op jouw lichaamstaal om hem meer afstand te laten nemen? Respect is een absolute voorwaarde, zeker voor jouw eigen veiligheid.


Ik snap ergens wel wat je bedoelt, maar bij sommige paarden/pony's werkt dit niet. Mijn verzorgshet bijvoorbeeld wordt alleen maar veel bozer als ik haar straf. Die fout maakte ik maandenlang, toen heb ik het op een positieve manier geprobeerd. Dit werkte veel beter. Maar goed, dat is natuurlijk per paard verschillend en ik kan niet voor TS bepalen wat werkt en wat niet.


Nu gaat het over een Shet. Maar alsnog, als het erop aankomt is een soortgenoot hoger in rang ook niet van de positieve manier. Wat er nu gebeurt is dat jij en je Shet compromis hebben gesloten. Dat geeft helemaal niks, maar het kan zijn dat je het vroeg of laat tegen gaat komen. Veel eigenaren komen het dan tegen met trailer laden bijvoorbeeld.

Wat niet wil zeggen dat ik positief trainen niet geweldig vind. Maar dan kom je bij het stuk hierboven, als je paard je met dreigen en negativiteit gaaf uittesten, zijn er wel een paar afslagen gemist. Voor mij is de stelregel grofweg alles positief belonen wat goed gaat, negeren wat niet is wat ik wens, tenzij de veiligheid van mijzelf of anderen (mensen en dieren) in het geding komt, dan ben ik even negatief. Wat begint met een stemverheffing, maar als het moet behoorlijk ver kan doorgaan.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 23:51

Ik moet zeggen dat ik tegen hetzelfde probleem aanliep als jij, ts. Alleen ben ik eerder afgehaakt met de snoepjes aangezien ik geïrriteerd werd van het gehap, dus tot dreigen is het niet gekomen.

Ik heb overigens echt m'n best gedaan met mijn pony om het bedelen af te leren, maar dit is niet gelukt. (Waarschijnlijk was ik niet consequent genoeg door ongeduld, maar dit kon ik zelf niet zien) Dus ik vraag nu af en toe een kunstje/oefening en dan beloon ik gewoon heeel enthousiast met m'n stem, dat werkt voor ons prima, en geen gedoe meer met te weinig geduld van beide kanten. Ik geen frustratie meer over een happende pony en pony geen frustratie meer over brokjes die hij niet direct mag opeten.

Met alleen mijn stem als beloning heb ik hem ondertussen flink wat dingetjes aangeleerd: Beide kanten op z'n buik aanraken, hoofd laag, hoofd hoog, nee schudden, een (eng) voorwerp aanraken met z'n neus, een rondje draaien zowel linksom als rechtsom, blijf, wacht, terug, volg en een voorwerp vastpakken.

Dus mijn advies is om het gewoon met je stem te doen als het met voer niet lukt, naast dat het me goed lijkt om met jullie rangorde bezig te gaan.

Wanneer een paard naar je schopt/dreigt dan voelt hij zich hoger in rang dan jij of hij probeert zich boven jou te zetten. Dit is een lastig iets om te veranderen omdat je dan veel aan je eigen (vaak automatische) lichaamstaal moet veranderen. Ipv op zo'n moment terug te deinzen moet je de boventoon voeren, zeker in je schoenen staan en je niet weg laten jagen. Voordat zoiets gebeurt weet het paard al dat de rangorde twijfelachtig is. Bij rangorde gaat het over wie voor wie aan de kant gaat. Dus loopt je paard in de paddock/wei en moet je ergens heen en staat je paard in de weg? Dan stuur je hem aan de kant en loop je zelf de kortste weg en niet om hem heen. Zelfde met voeren in de stal of wanneer je langs een hooibaal loopt, als jij de hoogste bent in de rangorde bepaal jij wanneer een ander mag eten, dus je paard mag geen hapje van de hooibaal eten, hij mag niet vast aan z'n hooi in de stal beginnen als jij met hem bezig bent, en als dat wel mag dan bepaal jij wanneer dat mag. Met wandelen bepaal jij waar en hoe hard je paard loopt.
Conclusie: Je paard moet zich in alles aanpassen aan jou en jij niet aan hem.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 00:41

Die van mij heeft geen respect voor persoonlijke ruimte. Nooit gehad ook ondanks dat ik echt de hele truccendoos heb geopend en consequent ben geweest. Hij leert het niet.
Ook vond hij het leuk om te bijten als jonge hengst. Ook consequent geweest. Iedere keer als ik die tandjes van elkaar af zag gaan of hoorde gaan, kreeg ik een tik tegen zn neus. Gewoon met een vinger. Dit net zo lang volgehouden tot het over was en hij heegt het nooit meer gedaan. Heeft ooit iemand anders gebeten en toen kreeg ie wel een klap van me. Deed ie heel bewust. Gevaarlijk gedrag straf ik af.
Nu heeft ie een fase dat ie wegrent als ik wil opstappen. Ugh...
Altijd netjes geleerd stil te staan..
Misschien is parelli iets voor jullie. Wij hebben het ook geprobeerd om zo onze persoonlijke ruimtes helder te krijgen.. En met communicatie te krijgen wat ik van hem wilde. Hij kan dat prima, alleen die persoonlijke ruimte niet.
Denk dat het ook helpt als je niet meer traint met snoepjes maar wel beloningen op stem en fysieke beloning.
En naderhand een lekkere bak slobber. Evht iets wat ie lekker vind.

Jairo

Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 17:05

bedankt voor jullie adviezen allemaal.
Ik bedoelde met het grond werk laten (tot ik de training kreeg).
Ik heb Jairo gekocht op 18 maart als bomproof rijpaard dat graag in de bos ging en diende voor beginners.
Door een hele hoop omstandigheden waar ik niet over ga uitwijden heb ik hem iets sneller gekocht dat de planning was. Ik had de intentie eerst nog een tweede bezoek te doen.

enfin, er stonden andere kopers te wachten en ik heb gewoon toegehapt, het rijden ging toen redelijk goed en hij was inderdaad ook best braaf (genoeg).
Hij oogde niet verdoofd of dergelijke en ik werd vriendelijk geholpen door de mevrouw.

Echter achteraf bleek hij véél nerveuzer, dominanter en zéker niet voor beginners, nu goed, dat moet niet, ik ben met mijn 25 jaar rijden geen beginner meer, maar ik had zin in een relaxed paard.
Jai kon niet bestegen worden zonder dat twee mensen hem vasthielden (niet dat hij bokt of steigert maar hij blijft gewoon niet stilstaan).

Dat gaf me al een indicatie dat hij vast bereden werd door een "ik stap op en het paard mag al lopen" persoon.. Ik wist niets van zijn verleden behalve dat de (westernstal) die hem verkocht in opdracht verkocht omdat de vorige eigenaar western wou doen en bij hun een paard hadden gekocht, en hun verkochten Jai dan in opdracht. Hij zou voornamelijk in het bos gereden hebben en kende weinig bakwerk. ik wou een bospaard met af en toe bakwerk dus leek me ideaal.

het verhaal leek me allemaal wel logisch want ze hadden enkel quarters staan en jai is écht geen western model.

Ik heb hem inmiddels laten behandelen door de osteopaat maar behalve een vastzittende meniscus wat er niet veel aan de hand.

maar sinds een week doet Jai ook zuur in de stal (na mijn grondlessen nog harder) en ik heb wat meer links enzv (leeswerk) gekregen van de R+ lesgever van Equus universalis in riemst belgie.

wat mijn ogen deed open gaan, sindsdien heb ik hem enkel verwend met wat lekkers als quality time en willen borstelen (wat hij overigens ook niet graag heeft, hij geeft me tekenen dat hij me niet te dicht in zijn ruimte wilt) maar hij is ook wel extreem gevoelig. Als hij liet weten dat hij me niet zo dicht wou respecteerde ik het met rustig achteruit te gaan of te stoppen met aaien, en dat werd hij ook meteen rustiger.

Mijn eerste gevoel is dat hij nerveus is rond mensen, ...

tot ik vandaag een gelijkaardige advertentie van een gelijkaardig paard, van dezelfde mensen zag en de grond onder mijn voeten vandaan viel, ze hebben plots weer een gelijkaardige situatie, dus ze hebben gelogen over de situatie en ondanks dat ik er nix tegen kan beginnen valt héél veel op zijn plaats...

ik hoef hierover geen commentaar of meningen, ik ben zelf al echt niet goed ervan, maar het verklaart wel veel. en door mijn toedoen zal hij waarschijnlijk nog minder vertrouwen in me hebben en daarom zo zuur doen.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:39

Ach wat naar! Maar weet je, veel paarden zijn echt vreselijk onder de indruk van een verhuizing. Als jouw paard eerst naar de bemiddelaar verhuisde en nu naar jou is hij al 2 keer verhuisd. Dat kan echt de 'problemen' (het probleem zit hem meestal niet echt in het paard maar in hoe mensen het gedrag zien/ervaren/labelen) vergroten. Met het geven van een keuze aan je paard en je paard een stem geven met R+ ben je al ontzettend goed op weg. (IK heb 2 jaar bij de dierenbescherming paarden hertraind met R+ dus ik spreek uit ervaring) :) Veel plezier met je paard!

pien_2010

Berichten: 43252
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:19

Sluit me helemaal aan bij Hippologic. Verhuizing is zo pittig voor ze. R+ zeg me erg weinig, daar heb ik geen verstand van.

Je verhaal raakt me. Laat los het hele verkoop verhaal. Geef je paard de tijd. Mijn ervaring is met twee paarden dat het één à twee jaar kost voordat een paard helemaal eigen is bij jou en in de groep en elke keer blij aan komt als ze jouw ziet. Dat geldt in ieder geval voor mijn merens paarden (en ik hoor het vaker van merens) want die paarden hechten zich enorm aan de plek waar ze zijn/ waren.

Jairo schreef:
en door mijn toedoen zal hij waarschijnlijk nog minder vertrouwen in me hebben en daarom zo zuur doen.
Dit raakt me zo zeer. Leg niet alle schuld bij je zelf, dan maak je het zo zwaar voor jezelf. Je paard is ook een zelfstandig wezen.
Ik heb ooit een bezoeker merens bij mijn paardjes gehad. Die twee van mij lieten het mannetje volledig links liggen. Maar die vrolijke puntmuts zat daar echt niet mee. Toen ik in het donker even de paarden ging checken stonden die van mij vooraan. Ik wilde toch graag de buitenstaander ook checken. Dus met weinig geloof, roep ik zijn naam en de geweldig vrolijke puntmuts kwam voluit hinnikt keihard aan gegaloppeerd vanuit achter de grote wei. Die zat echt nergens mee. <3 Zo een willen we natuurlijk allemaal. Gemakkelijk zat. MAAR, hij kwam echt niet dankzij mij (ik kende hem helemaal niet) en zeker niet dankzij die draken van twee paarden van mij ~~}>

Met dit positieve voorbeeld wil ik aangeven dat het zure van jouw paard, waarschijnlijk echt niet aan jou ligt. Hoe kan dat nu? Hij kent je amper. Jullie hebben elkaar "net de hand geschud en kennis gemaakt". Heftig en onzeker voor jou, maar ook voor hem. Dus geef niet alleen je paard maar ook jezelf de tijd.
Ga je niet kronkelen in allerlei bochten om het hem naar zijn zin te maken. Probeer maar te ontdekken wat hij fijn vind en wat hij goed kan. Loopt hij braaf met je mee naar een stukje gras, waar hij mag grazen? Prima, kun je dat gaan uitbouwen. Probeer met innerlijk zelfvertrouwen je paard te benaderen. Als Hippologic positief is over R+ dan klopt dat. Zij is een professional als het om al dit soort dingen gaat. Ik doe maar een dotje met die twee paarden van mij en dat goed en is heel erg gezellig. Maar dat gaat meer op gevoel/ intuïtie.

Ik kan je dus niet helpen. Ik wil je alleen een riem onder het hart steken. Geef de moed niet gauw op en neem de tijd.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Vd wat als “straf”.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:40

Wat Hippologic en pien_2010 zeggen klopt helemaal!
Daar moet je zeker aan denken als je weer eens in de knoop zit met je paard.
En daarbij, probeer eens om de schuld bij niemand te leggen, gewoon denken 'zo gaat het en zo gaan we het verbeteren'. Dat is moeilijk, maar het helpt zeker!

En denk je dat het zal helpen om te stoppen met snoepjes? Alleen nog maar een snoepje na het werken? Dan zal hij uiteindelijk leren om iets voor jou te doen en niet voor het snoepje. Bij mijn pony werkt het iig heel erg goed. Heel af en toe als hij iets heeft gedaan wat hij heel moeilijk vond krijgt hij wat lekkers, maar verder doet hij alles voor mij en voor een 'braaf' en een kriebeltje.
Of zou dat echt niet werken bij jouw paard?