Hoe en met wat de buikspieren en rugspieren trainen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Hoe en met wat de buikspieren en rugspieren trainen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 07:03

Hallo,

Ik heb een fantastisch paard gekocht. Helaas bleek het zadel verre van te passen waardoor deze op de rug van mijn paard belandde. Ik had iemand meegenomen om te kijken of het zadel goed lag, maar die had het niet goed gezien. Nu heb ik een nieuw zadel gekocht (die volledig aan te passen si dus mee kan groeien). Nu gaf de zadelmaakster aan dat het goed was om de rug maar ook vooral de buikspieren te trainen. Nu vroeg ik mij af hoe ik dat tijdens het longeren kan doen. Ik ind het namelijk belangrijk dat hij eerst zonder zadel sterkere spieren moet krijgen. Ze plaatste haar hand onder mijn paard zijn buik en hij werd opeens 10 keer zo groot. Is dat juist wel of niet met touwtjes bijvoorbeeld? Ik heb zelf een bijzet, alleen daar wil hij zelf nog wel eens 'uitvallen' en zijn hoofd alsnog om hoog doen. Daarnaast lijkt het wat stugger. Als ik soms filmpjes zie met touwtjes ziet dat er wat prettiger uit. De zadelmaakster gaf mij aan dat aanspringen in galop een goede oefeningen was, alleen dat die dan wel met zijn hoofd naar beneden moet blijven. Ik ben heel erg benieuwd waarmee jullie trainen om de rug/buik en achterhand sterker te maken.

Groetjes
Willemijn

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: Hoe en met wat de buikspieren en rugspieren trainen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 07:11

Grijp alsjeblieft niet naar hulpmiddelen maar ga je verdiepen in hoe je correct longeert. Mireille den hoed geeft enorm leuke clinics hierover.
Overgangen, werken met balken, zijgangen. Er zijn zoveel dingen die je kan doen voor het versterken van de juiste spiergroepen. Veel plezier!!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Hoe en met wat de buikspieren en rugspieren trainen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 08:01

Maar zijn zoals touwtjes dan slecht voor een paard? Ik ga zeker naar jou tip kijken. Mijn paard echter wil wat moeilijk over de rug lopen. Vermoedelijk door een verkeerd zadel. Vrijdag komt de osteopaat hier ook voor. Maar merk met bijzet maar vooral los longeren dat hij en hoofd gewoon beetje op dezelfde hoogte wil houden en de zadelmaakster gaf aan dat bijvoorbeeld de buikspieren worden getraind tijdens het aanspringen in galop wanneer zn neus te hoogte van zn knieën is.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 23:11

HorseTimeXL schreef:
Maar zijn zoals touwtjes dan slecht voor een paard? Ik ga zeker naar jou tip kijken. Mijn paard echter wil wat moeilijk over de rug lopen. Vermoedelijk door een verkeerd zadel. Vrijdag komt de osteopaat hier ook voor. Maar merk met bijzet maar vooral los longeren dat hij en hoofd gewoon beetje op dezelfde hoogte wil houden en de zadelmaakster gaf aan dat bijvoorbeeld de buikspieren worden getraind tijdens het aanspringen in galop wanneer zn neus te hoogte van zn knieën is.


Met een hulpteugel dwing je een paard in een bepaalde houding. De vraag is of je dat moet willen...
Leren om de juiste spiergroepen op de correcte wijze te gebruiken heeft tijd en aandacht nodig.

Eigenlijk beschrijf je verschillende leerdoelen. Die ieder een eigen aanpak verdienen.
Gecombineerd krijg je dan een mooi pakket om aan te werken.

Losgelatenheid in de bovenlijn zorgt ervoor dat je paard naar een beter frame toe kan.
Als je je paard beperkt hierin maak je het dus eigenlijk moeilijker.

Je schrijft dat de neus dus bij de knieën moet zijn. Maar weet je dan ook welke kant de neus op gericht zou moeten zijn?
Richting de hoef, recht omlaag of juist wat naar voren? Zorg eerst dat je een basis pakketje hebt aan kennis.

Er is zoveel informatie te vinden online wat voortkomt uit gedegen onderzoek.
Hopelijk ga je daar naar op zoek.

Tips die ik je kan geven zijn het boek van Karin leibrandt, de clinics die Mireille den hoed geeft. Ook Marion Alblas is een aanrader en Greetje hakvoort.
Allen zijn verschrikkelijk kundige leermeesters. Inspirerend en motiverend.