Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Losslaan bij longeren

 
Profiel   

Ons paard slaat regelmatig om niets op hol in de longeerbak. Stem werkt minimaal en ruk geven aan bit zorgt er alleen voor dat hij naar je toe rent...niet echt veilig. We longeren net hoofdstel en af en toe elastiek om achterbeen. Ik ben als de dood dat hij zich blesseert, wie heeft tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 20:06 



 
Profiel   

Ik zou 'm gewoon zonder iets longeren en als hij op hol slaat uit laten razen want dan komt hij erachter dat dat geen zin heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 20:09 



 
Profiel   

Kan hij op andere momenten wel even lekker los gaan? Komt hij op de wei/paddock?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 20:11 



 
Profiel   

Doet hij ook zo als je enkel aan halster longeert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 20:12 



 
Profiel   

Misschien zonder touw longeren in de longeerbak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 20:20 



 
Profiel   

'' Ruk aan het bit '' staat mij sowieso niet aan, maar dat ten zijde.

Komt het paardje regelmatig buiten, waar hij ook daadwerkelijk kan rennen met andere? Zet je hem niet ''te vast'' met het longeren als in de touwtjes? Mijn paard werd daar altijd gespannen van en deed het beter op zijn eigen benen.
Probeer inderdaad is los te longeren, in een longeerbak. Of hem van te voren even te laten galoperen tot de ergste energie eruit is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 20:33 



 
Profiel   

net als mijn voorganger(s) ben ik benieuwd naar hoeveel het paard buiten staat op een dag en of hij dan ook een sprintje kan trekken inderdaad, en wordt dit paard ook bereden? En hoe is ie dan, ook lastig/voorwaarts?
Ik laat mijn paard geregeld gewoon even los in de bak om haar (met behulp van een zweepje soms) ook even te laten razen, wellicht dat je dat ook eens kunt doen? Dat zou ik dan eerder in de bak doen dan in de logeerkraal want dan belast hij wel 1 kant steeds heel erg.
En als dat niet kan/mag (of sowieso kun je dit daar ook nog naast doen), kun je ook af en toe even lekker met een halstertje longeren en hem als hij wilt ook lekker gekke sprongen laat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 20:36 



 
Profiel   

Dank jullie wel. Hij komt iedere dag buiten in paddock voor een dagdeel, maar daar raast hij minder. Wij mogen helaas niet losgooien in de bak. Ik longeer natuurlijk ook regelmatig zonder toetsers en bellen. De eenzijdige belasting is inderdaad waar ik me zorgen om maak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 06:39 



 
Profiel   

de mijne doet het ook.. maar mn in het begin en komt ongeveer 10-12 uur per dag buiten.. Ik laat hem daarom altijd los in het begin.. kan hij even uitrazen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 07:01 



 
Profiel   

De mijne doet het ook. Tijdens het rijden is het echt een uitzondering dat ze er vandoor gaat (dan moet ze echt heel erg schrikken, wat bijna nooit gebeurd). Komt in de winter in de paddock met een groep en in de zomer hele dagen in het land. Maar juist met longeren gaat ze rennen, in de paddock/wei niet. Zij doet het niet altijd meteen aan het begin, maar ergens in het half uur dat we in de longeerbak zijn. Ik laat haar gewoon gaan, na een paar rondjes probeer ik haar met stem terug te krijgen, eventueel met hulp van lichaamstaal/plek waar ik sta. Maar ik zorg er wel voor dat ik minimaal 15 minuten aan de hand warm gestapt heb voordat ik de longeerbak in ga, daarna 10 minuten longeren zonder bijzet, die gaat daarna pas vast als we hem gebruiken. Maar rennen met bijzet is hier eigenlijk geen probleem, die hangt zo los dat ze alsnog haar hoofd omhoog kan doen.

Qua eenzijdige belasting, wij longeren 1 soms 2 keer per week. Het is niet ideaal,maar die van ons rent niet enorm lang achter elkaar. Blijft die van jou aan de gang of zijn het een aantal rondjes? Omdat het bij die van ons een aantal rondjes is laat ik het dus gaan. Het is een erg braaf dier, die dus alleen aan de longe 'gek' doet. Eigenlijk wel fijn, bij al mijn paarden heb ik geprobeerd aan te leren dat gek doen alleen mag als ze los staan of aan de longe. Maar los staan is in een kleinere paddock dan waar ze overdag in staat, dus blijft eenzijdige belasting als ze gaan rennen, hier mogen ze ook niet in de bak los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 07:27 



 
Profiel   

Mywishmax, precies hetzelfde verhaal hier. Ik stap in op harde hij doet het niet altijd en is uiteindelijk wel terug te krijgen hoor.ik stap ook lang uit oo het harde en ik zorg altijd dat we nog gewoon rondje galopperen. Onder het zadel is hij best braaf voor een 6jarige met temperament
We zijn net weer van blessure af dus ik ben ook wel erg voorzichtig. En oom ik laat hem ff uitdraven naar pak hem dan wel op....het is niet zijn feestje hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 19:30 



 
Profiel   

lnvdh schreef
de mijne doet het ook.. maar mn in het begin en komt ongeveer 10-12 uur per dag buiten.. Ik laat hem daarom altijd los in het begin.. kan hij even uitrazen..


Aha jij ook heeft idd niets te maken met los mkgen staan of wat dan ook...gewoon ff ei kwijt, maar ja ik hou toch stiekem mijn hart vast elke keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-19 19:31 



 
Profiel   

Mijn paard doet dit soms ook, schikt normaal van niks maar als ik haar longeer is alles ineens een reden om te rennen zelf als ik mijn zweep maar een beetje naar haar wijs is het al genoeg om even goed te crossen. Jammer genoeg heb ik ook niet echt een oplossing meestal wacht ik gewoon tot ze klaar is en hoop ik dat ze niet onderuit gaat. Mijn paard staat normaal ook volledige dag en in de zomer zelfs nacht buiten en daar rent ze nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 11:48 



 
Profiel   

Wat moet ik me voorstellen bij "elastiek om achterbeen" ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 11:50 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Training vanaf de grond.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-19 22:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen