Academisch handwerk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Academisch handwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 13:17

Sinds kort ben ik een beetje aan het rondkijken naar de mogelijkheden met grondwerk.
Nou lijkt het me erg leuk om hier mee aan de stag te gaan.

Ergens las ik iets over Academisch Handwerk.
Nou vroeg ik me af wat dit precies inhoud en welke oefeningen hierbij komen kijken.

Hier zou ik dan lessen in willen nemen.
Zou iemand die dit al vaker heeft gedaan kunnen vertellen hoe zoon les eruit ziet?

Alvast bedankt!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Academisch handwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:35

In de academische rijkunst worden paarden idealiter eerst beleerd vanop de grond, vooraleer er een ruiter op komt. Deze opleiding gaat over meerdere jaren. Het idee is dat het paard zichzelf kan dragen in een horizontale balans en uiteindelijk naar de verzameling toe, zodat ze goed en sterk genoeg zijn om een ruiter te dragen zonder zichzelf kapot te maken.

De hedendaagse paarden zijn nl niet de beste "rijpaarden". Een goed rijpaard is een paard die zo gebouwd is dat ze zichzelf niet kapot maken als je ze gaat belasten. De meeste van onze paarden zijn niet zo gebouwd en verslijten zichzelf eigenlijk al zonder dat ze belast worden, zet daar dan nog eens een ruiter op die het paard op zijn eigen manier laat lopen en dan gaat het dier wel snel kapot.

We leren dus het paard hoe hij zich optimaal moet dragen om zo lang mogelijk gezond te blijven.

Academische dressuur kijkt dus niet naar de oefening als doel, maar gebruikt de oefeningen om een doel (een sterk en gezond paard die op een correcte manier beweegt) te bereiken.
Sommige paarden die moeite hebben met de galop kan je bv de passage gebruiken om die galop te verbeteren. Een paard die op het ene been minder makkelijk ondertreedt kan je de travers gebruiken om dat te verbeteren, etc.

Een les in handwerk start in eerste instantie met het leren verplaatsen van de lichaamsdelen. Bv het verplaatsen van de schouder in de richting dat je wil (zonder over je heen te lopen), achteruit gaan, verplaatsen van de achterhand (van je weg en naar je toe.)
Vanaf de grond worden zo de schoudervoor en de travers aangeleerd vanuit handpositie (vooraan je paard, mens loopt achterwaarts). Er wordt vaak op een cirkel gewerkt en afgewisseld tussen verschillende positie's zodat de paarden sterker worden in de oefeningen. Van daaruit wordt de positie van de geleider dan ook verplaatst (naar de binnenschouder, vanuit longepositie, naast het binnenbeen, uiteindelijk ook buitenschouder en buitenbeen.). Opnieuw het idee dat de paarden alle oefeningen vanaf de grond leren beheersen (ook de piaffe, passage en bij getalenteerde paarden de hogeschooloefeningen.)

Ikzelf had mijn, nu 10 jarige, al onder het zadel en heb dit "erbij" gepakt. Mijn jonge cruzado ben ik volledig volgens dit principe (bitloos) aan het opleiden.

Kiaartje
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-04-19
Woonplaats: Zwolle

Re: Academisch handwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:28

Ik les ook aan de hand met mijn paard.
Eigenlijk alle oefeningen onder het zadel trainen we ook aan de hand.
We gebruiken een hoofdstel en een zweepje als aanwijsstokje om het lichaam van het paard te positioneren.
Mijn paard en ik vinden het ontzettend leuk om te doen. Ik ben nog wel eens angstig als ik er op zit maar kan nu op de grond ook gewoon dressuur doen en hier ontwikkeld mijn paardje ook heel mooi.
Ik leer beter te zien hoe mijn paard haar lichaam moet gebruiken en kan al veel meer aan haar zien.
Ik zal het je zeker aanraden!
Mocht je op zoek zijn naar iemand die je een keer les wil geven mag je me altijd een pb sturen.
Mijn instructrice komt op locatie in drenthe, overijssel, friesland en ik geloof ook nog wel de polder en groningen.

Volte
Berichten: 93
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 10:57

Kiaartje schreef:
Ik les ook aan de hand met mijn paard.
Eigenlijk alle oefeningen onder het zadel trainen we ook aan de hand.
We gebruiken een hoofdstel en een zweepje als aanwijsstokje om het lichaam van het paard te positioneren.
Mijn paard en ik vinden het ontzettend leuk om te doen. Ik ben nog wel eens angstig als ik er op zit maar kan nu op de grond ook gewoon dressuur doen en hier ontwikkeld mijn paardje ook heel mooi.
Ik leer beter te zien hoe mijn paard haar lichaam moet gebruiken en kan al veel meer aan haar zien.
Ik zal het je zeker aanraden!
Mocht je op zoek zijn naar iemand die je een keer les wil geven mag je me altijd een pb sturen.
Mijn instructrice komt op locatie in drenthe, overijssel, friesland en ik geloof ook nog wel de polder en groningen.



Klinkt leuk! Helaas is dat te ver weg.
Ik denk wel dat ik het een keertje ga proberen, hoor veel positieve berichten.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Academisch handwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:00

welke regio zoek je?

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Academisch handwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:09

Ik doe dit ook, inderdaad puur om mijn paard sterker te maken en een goede houding aan te leren. Voor lessen heb ik niet meteen tips maar ik heb veel gehad aan de website van Marijke Dejong: paardenbegrijpen.nl
Hier staan veel basisbegrippen op en ook de meest gebruikte oefeningen worden mooi uitgelegd.

Anoniem

Re: Academisch handwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:19

In welke regio zoek je?
Hoe zo'n les eruitziet hangt vooral af van wat je wilt. Omdat een uur les aan de hand werken (lopend naast de schouder) vaak toch wat beperkend is voor een paard omdat hij dan vaak niet in zijn eigen tempo kan stappen/draven/galopperen wordt het vaak afgewisseld, bijvoorbeeld de ene helft van de les longeren en dus losmaken in het eigen tempo van het paard en de andere helft van de les werken aan de hand en dan verzamelder/gecontroleerder bewegen. Anders krijgt een paard snel last van spierverzuring/vermoeidheid en dan krijg je die beelden van paarden die wel netjes hun hoofd op de loodlijn houden maar tegelijkertijd de hals vanuit de schoft gewoon rechtuit gezakt laten hangen. Wel keurig in de stelling/buiging die de trainer vraagt, maar hij laat zijn borstkas en dus ook de basis van de hals gewoon hangen tussen de voorbenen in plaats van die op te tillen en de voorhand lichter te maken.
En dat laatste is de enige gezonde manier voor een paard om aan de hand gewerkt te worden, zeker als je ook stelling, buiging, zijgangen en verzameling (vaak dus eerder 'verzameling' ;) ) gaat vragen.
Ik zou dus ook zeker op zoek gaan naar iemand die je niet alleen correct aan de hand kan laten werken maar je ook correct kan leren longeren, dan heb je het beste van twee werelden. :)

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:37

Ik heb het gedaan, om mijn paard voor te bereiden op het bereden werk en vooral om de hulpen vast vanaf de grond aan te leren. Toen hij eenmaal onder het zadel liep heb ik het ook gebruikt om bijvoorbeeld zijgangen vanaf de grond uit te leggen. In mijn lessen deden we de basisoefeningen: opzij zetten, hals strekken, uiteindelijk een beetje wijken aan de hand. Ben ermee gestopt omdat ik de academische dressuur niet als doel zie, maar als middel om het paard beter/sterker onder het zadel te krijgen en de hulpen rustig aan te leren, terwijl mijn instructeur door wilde drammen in het aanleren van 'kunstjes' die in mijn ogen niet van toegevoegde waarde waren op dat moment in de training en waar mijn paard ook nog helemaal niet aan toe was. Ik had haar ook als rij-instructeur ingeschakeld, niet als grondwerk-instructeur, maar ik vond het toen een mooie aanvulling op mijn training, helaas wilde zij uiteindelijk niet meer terug naar rijden.
Ik kreeg bovendien van het naast de schouder lopen (in plaats van voor het hoofd) zo'n spierpijn dat ik een week niet fatsoenlijk heb kunnen ademen.
Verder zie ik in het academisch handwerk erg veel paarden met hele strakke ruggen (ver) onder hun tempo oefeningen uitvoeren (omdat de begeleider natuurlijk gewoon blijft lopen) en dan denk ik, doe je dit voor het kunstje of heeft deze oefening een doel? Dan hou ik het liever bij de hierboven al genoemde oefeningen van Marijke de Jong: gehoorzaam aan de hulpen, beetje stelling, beetje buiging, beetje lang en laag. Dit laat ik nog steeds terug komen in mijn (grond)trainingen, aan de longe, in het eigen tempo van het paard.