LL travers probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

LL travers probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 16:12

Na enkele jaren pauze zijn we sinds een paar maanden het werk aan de lange lijnen weer aan het oppakken.
De meeste oefeningen gaan fijn, pony laat zich fijn bewerken en heeft een enorme will to please.
We lopen echter tegen een probleem aan in de travers. Wanneer ik deze vraag biedt hij schouderbuiten, appuyement en/of keertwending om de achterhand aan, maar geen travers. Ik weet dat we dit probleem vroeger ook hadden, maar ik weet de oplossing niet meer. Ergens doe ik iets verkeerd waardoor hij denkt dat er iets anders bedoeld wordt. Het is géén onwil van de pony!
Wanneer ik de travers op de linkerhand inzet begin ik bij de start van de lange zijde met een kleine volte. Ik wissel bij het uitkomen van de volte naar de rechterkant van de pony, laat de linkerlijn over de schoft lopen, vraag daar de stelling, sta toe op de rechterlijn om de buiging in het lijf te krijgen en indien nodig vraag ik met het zweepje het rechterachterbeen iets meer onder de massa te treden.
Wellicht dat iemand hier ons kan helpen?

Anoniem

Re: LL travers probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:22

Als jullie een appuyement kunnen dan kunnen jullie in principe ook de travers, aangezien een appuyement een travers zonder bakrand is. Als je een appuyement over de middellijn kunt doen, dan kun je datzelfde in principe ook op de vijfde, vierde, derde, tweede en uiteindelijk eerste hoefslag langs de wand vragen.

Ik vermoed dat een probleem is dat je vaak een appuyement bent begonnen vanuit de hoek naar de lange zijde toe. Waarom zou je daar je travers dan ook beginnen? Je kunt die kleine volte ook bij E vragen en dan een paar passen travers richting de korte zijde vragen. Misschien dat dat die twee oefeningen al makkelijker loskoppelt in het hoofd van je pony. Het lastige is dat jij als mens namelijk bij de inzet van de travers in de standaardhoek bijna precies hetzelfde doet als bij de inzet van het appuyement vanuit die hoek, dus ik zou die voorlopen even elke oefening op een duidelijk afgescheiden plek vragen tot jullie de hulpen en oefenigen weer helemaal losgekoppeld hebben.

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Re: LL travers probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 18:35

Pfff... grappig he, soms krijg je dat soort oplossingen gewoon even niet verzonnen.
Bedankt, ik ga eens proberen om het op een andere plaats te vragen!

Inderdaad, appuyement is gewoon travers over een diagonaal, maar was voorheen ook altijd al lastig om met travers uitgelegd te krijgen dat hij gewoon langs de bakrand moest blijven lopen.
Je tip appuyeren over de middellijn/hoefslag nr zoveel (ipv de diagonaal) lijkt me daarom ook een hele goeie start.
Dankjewel!