Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke dubbel longe?

 

Jaren terug een dubbele longe gehad met katrollen maar die verkocht...
Nu wil ik het longeren met dubbele longe graag weer oppakken.
Welke dubbel longe is prettiger, met of zonder katrollen?
Snap dat het op zich persoonlijk is...
Ik longeer echt zonder verdere poespas en wil geen gedwongen houdingen maar een paard dat actief en in balans loopt.
Met de enkele longe heb ik hier ook wat les in gehad ( leerling van mireille den hoed)..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 20:37 



 
Profiel   

Ik werk met de paarse lijnen van Lammert Haanstra, zonder katrollen. Ik wil graag direct contact met de mond van m’n paard, met een katrol kun je harder inwerken dan je denkt / wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 20:41 



 

Ja, dat zat ik ook te denken....
Dat het wellicht meer ruis op de lijn geeft, letterlijk en figuurlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 20:41 



 
Profiel   

Ik heb een vrij stugge. Met een koord aan de uiteinden, dat is wel fijn. Maar er zit zo’n wartel in het midden. Dacht dat dat heel handig zou zijn tegen draaien in de lijn. Maar zit vaak met 1 hand net op dat punt. Vind ik zelf niet fijn.

En geen katrollen inderdaad. Via het bit naar de singel kan je best scherp inwerken, en dat wil ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 21:11 



 
Profiel   

Als de katrollen aan het bit geklikt worden (en dus niet aan de longeersingel puur om de lijn soepeler te laten lopen) werkt het als een slofteugel waar permanent gewicht op staat (want er hangt aan iedere teugel 8m lijn).

Behalve als je ongunstige ringen hebt aan je longeersingel, waar de lijn slecht doorglijdt, zou ik dus gaan voor een variant zonder katrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 21:16 



 
Profiel   

Ik heb biotane lijnen en vind dat echt heel erg fijn. Ze zijn licht, sterk en glijden goed door de ringen. Ik longeer persoonlijk met een monty Roberts halster dus bitloos.

Ik ben nog lerende, nog niet heel erg ervaren met de dubbele longe en hiermee raak ik al minder mee in de knoop als die van lammert Haanstra :D

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 21:22 



 
Profiel   

Hier ook tevreden met de paarse van Lammert. Ze zijn alleen zo lang :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 21:24 



 
Profiel   

Ik had ook die van lammert haanstra (die is 10 jaar mee gegaan) ik vind die de fijnste.
Nu geloof ik van ej.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 22:10 



 

Ik heb wel lange lijnen van voest maar voor echt longeerwerk vind ik die te kort.
Ik ga de Haanstra lijnen zoeken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 22:12 



 
Profiel   

Ik heb volgensmij ook die van lammert, alleen wel zwart met bruin, dus ik twijfel even... :') Ze zien er wel precies hetzelfde uit als de paarse.

Ga je met of zonder longeersingel longeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 22:16 



 

Met denk ik, heb t idee dat dit wat stabieler is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 22:20 



 
Profiel   

Ik heb ook de zwart met bruine van Lammert Haansta. Ik heb de paarse ook bekeken en dacht niet dat er verschil in zat. Ik vind de lijn erg fijn, maar hij had wel een stuk korter gemogen, nu heb ik soms mijn handen wel erg vol.

Katrollen vind ik veel te veel rommelen en storen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 22:22 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Met denk ik, heb t idee dat dit wat stabieler is.

Ik zal dan vooral investeren in een degelijke, mocht je die nog niet hebben. Ik had er eerst een van nylon met neopreen met de ringen meteen op de stof, hierdoor bleven de lijnen veel strakker. Ik heb er nu een van leer waarbij de ringen vast staan, hierdoor heb je een veel betere release.

Als voorbeeld: de nylon waarbij de ringen plat tegen de singel kunnen:
[ img ]

En de leren waarbij de ringen dus echt vast zitten en niet plat kunnen:

De lammert Haanstra:
[ img ]

En ik heb zelf deze van ideal, vanwege de vaste ringen aan de zijkant:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 22:28 



 
Profiel   

Qua dubbel longe heb ik van die ouderwetse katoenen longeerlijnen
2 dezelfde
Ideaal
Vindt een die vast is in t midden niet fijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-19 23:42 



 
Profiel   

Vanitas schreef
Ik heb ook de zwart met bruine van Lammert Haansta. Ik heb de paarse ook bekeken en dacht niet dat er verschil in zat. Ik vind de lijn erg fijn, maar hij had wel een stuk korter gemogen, nu heb ik soms mijn handen wel erg vol.

Katrollen vind ik veel te veel rommelen en storen.


Als je handen te vol zijn zou ik toch eerst gewoon proberen om de volte wat groter te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 00:18 



 
Profiel   

J0anieke schreef
Anoniem schreef
Met denk ik, heb t idee dat dit wat stabieler is.

Ik zal dan vooral investeren in een degelijke, mocht je die nog niet hebben. Ik had er eerst een van nylon met neopreen met de ringen meteen op de stof, hierdoor bleven de lijnen veel strakker. Ik heb er nu een van leer waarbij de ringen vast staan, hierdoor heb je een veel betere release.

Als voorbeeld: de nylon waarbij de ringen plat tegen de singel kunnen:
[ [url=m/U1KeRn.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de leren waarbij de ringen dus echt vast zitten en niet plat kunnen:

De lammert Haanstra:
[ [url=m/oU7Kex.png]Afbeelding[/url] ]

En ik heb zelf deze van ideal, vanwege de vaste ringen aan de zijkant:
[ [url=m/Y3NTCE.png]Afbeelding[/url] ]

De ideal is heel fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 05:28 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Als je handen te vol zijn zou ik toch eerst gewoon proberen om de volte wat groter te maken.

Dat moet maar net werken bij het paard.
Bij mijn paard is dat niet zo’n best idee, tenzij je jezelf heel erg moe wil maken. Hoe verder weg hoe minder zij onder de indruk is van mijn lichaamstaal om haar te sturen en actief te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 06:02 



 
Profiel   

Bij volle handen: gewoon alle lussen loslaten en over de grond laten slepen. Volte groot houden, dan sleept er minder mee en komen ze minder snel in de knoop.

Ik heb ook de lijnen van Voest, voor een paar cirkeltjes vind ik die prima, maar verder gebruik ik die vooral in menpositie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 06:06 



 
Profiel   

Hilary schreef
Bij volle handen: gewoon alle lussen loslaten en over de grond laten slepen. Volte groot houden, dan sleept er minder mee en komen ze minder snel in de knoop.

Ik heb ook de lijnen van Voest, voor een paar cirkeltjes vind ik die prima, maar verder gebruik ik die vooral in menpositie.

Dat is bij de lijnen van lammert Haanstra geen goed idee. Dat zijn geen 2 losse lijnen, die over de grond laten slepen is vragen om ongelukken.

Even als waarschuwing: lijnen over de grond slepen kan alleen als je 2 losse lijnen hebt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 06:15 



 
Profiel   

Uhh ik heb twee losse lijnen van Haanstra hoor.
Edit:
Ik ben het helemaal met je eens dat je bij een vaste lijn het ongebruikte stuk niet achter je aan moet laten slepen.

Ik gebruik deze lijnen: https://www.ej.nl/paard/longeren/longee ... orId=10112

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 06:27 



 
Profiel   

De lijnen van Haanstra die ik heb is een dubbele longe als 1 lijn aan elkaar, vandaar de waarschuwing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 06:34 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
De lijnen van Haanstra die ik heb is een dubbele longe als 1 lijn aan elkaar, vandaar de waarschuwing.

Ah nee, dan is vasthouden inderdaad verstandiger :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 06:39 



 

Of je maakt er zelf twee losse van ( doorknippen)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 08:13 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Of je maakt er zelf twee losse van ( doorknippen)?

Super zonde met kans dat het gaat rafelen / heel lelijk is en in gebruik nog lelijker word, want het materiaal is daar niet voor bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 08:41 



 

Waar heb jij de Biothane lijnen vandaan?
Geleidt dat wel echt goed? En is het niet naar in je handen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-19 08:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen