Spelletjes/Paard mentaal uitdagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dax

Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

Spelletjes/Paard mentaal uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 11:00

Ten eerste: geen flauw idee of het hier goed staat; zo nee, sorry :+

We hebben sinds kort een nieuw paard, hij is nog vrij jong en is erg nieuwsgierig en enthousiast. Het is duidelijk dat hij erg graag aandacht krijgt, en ook dat hij graag dingen doet. Dat betekent dus ook dat op momenten dat ik niet met hem kan longeren of rijden (zoals bij de huidige temperaturen bijvoorbeeld) hij zich wat lijkt te vervelen (wat ik ook snap, je bent jong en je wil wat :D ). Nu vroeg ik me af, zijn er Bokkers die wel eens spelletjes spelen met hun paard of ze op een andere manier mentaal uitdagen? Ik vermoed dat mijn paard zoiets heel leuk zou vinden, maar de inspiratie is hier ver te zoeken en met Google kom ik alleen uit op online paardenspellen :))

De volgende dingen hebben we al eens gedaan: tak in het weiland om mee te spelen (hij vindt het erg leuk om de bladeren eraf te slopen en op te eten), en we hebben van die rolballen met voer (geen idee hoe die krengen heten, zo'n bol waar je voer in kan stoppen en waar ze dan met de neus tegenaan moeten duwen, ook een groot succes). Ik zou het echter ook wel fijn vinden om iets te hebben wat niet gefocust is op eten, aangezien meneer in dat opzicht toch al niets tekort komt :D We hadden nog bedacht om hem te laten spelen met zo'n gigantische opblaasbal (onder toezicht), maar veel verder komen we op het moment niet.

Dus: wat doen jullie om je paard mentaal uit te dagen?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:10

De jonge paarden spelen hier gewoon met elkaar of pesten de oudere pony's :')
Enige verder is schriktraining, maar dat is niet echt om ze uit te dagen natuurlijk

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Spelletjes/Paard mentaal uitdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:20

Hier ook een jonge pony en schriktraining is wel iets wat ze leuk vindt om te doen. Daagt haar ook uit. Verder wandelen we ook veel

sandra1312
Berichten: 356
Geregistreerd: 25-08-12
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:24

Op stal hebben wij een tijdje terug een demo Hersenwerk voor paarden gehad. Eigenlijk ook spelletjes waarbij je je paard mentaal uitdaagt. Ze hebben ook een Facebook pagina waar een aantal van de ‘spelletjes’ op staan. :o https://m.facebook.com/Hersenwerkpaarden/

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70518
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:34

Ik verplaats dit topic naar training vanaf de grond

Dax

Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 13:30

Bedankt voor de tips! Ik heb geprobeerd wat te werken met schriktraining maar hij is eigenlijk te bomproof :') Als ik aan kom lopen met iets ‘engs’ kijkt hij even of het eetbaar is en daarna wordt eigenlijk alles genegeerd. Ik vermoed dat dat dus niet al te uitdagend is voor hem, mentaal gezien :Y)


sandra1312 schreef:
Op stal hebben wij een tijdje terug een demo Hersenwerk voor paarden gehad. Eigenlijk ook spelletjes waarbij je je paard mentaal uitdaagt. Ze hebben ook een Facebook pagina waar een aantal van de ‘spelletjes’ op staan. :o https://m.facebook.com/Hersenwerkpaarden/

Bedankt voor de tip! Dit ziet er leuk uit, en ik vermoed dat mijn ruin dit ook leuk zal vinden. Eens kijken wat ik hiermee kan doen :j

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:33

Wat ook ontzettend leuk is met zo'n paard is clickertraining en vrijheidsdressuur. Hierin ga je echt met de hersenen van je paard aan de gang. Als je het leuk vind heb ik op youtube een heel aantal video's hierover gemaakt :) http://www.youtube.nl/amablepaardeninzicht

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 22:41

Amable schreef:
Wat ook ontzettend leuk is met zo'n paard is clickertraining en vrijheidsdressuur. Hierin ga je echt met de hersenen van je paard aan de gang. Als je het leuk vind heb ik op youtube een heel aantal video's hierover gemaakt :) http://www.youtube.nl/amablepaardeninzicht


Absoluut! Vrijheidsdressuur (met clickertraining) is echt iets waarvoor het luiste paard wel zijn bed uit wil komen. Door de positieve bekrachtiging wordt trainen win-win (het paard krijgt wat hij wil en jij ook). Reken maar dat je er een enthousiast paard van krijgt! :D Door te clickeren krijg je een paard wat echt zelf gaat nadenken (hij wordt immers niet gestraft voor nadenken of eigen initiatief)