Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Van stakend en dreigend paard tot....

 
Profiel   

Hey lieve medebokkers!

Zoals een aantal van jullie weten, ben ik sinds bijna twee jaar in het bezit van een superlieve 11-jarige Friese merrie. Een enorme knuffelkont, aanhankelijk, zacht maar toch soms pittige dame. Ze zal dan ook nooit expres gemeen doen of een stap verkeerd zetten, daar kun je haar bijna blind op vertrouwen.

Tóch heb ik een aantal maanden geleden een topic geopend, over dat ze staakt en dreigt wanneer het op longeren aankomt. Waarom liet ze toch dat gedrag zien? Wat deed ik verkeerd? Ik zat met mijn handen in het haar, en nadat ik flink gebeten ben heb ik het maar opgegeven. Ik was niet bang van haar, absoluut niet. Rijden ging en gaat super, ik heb zelf haar allereerste buitenritten ooit kunnen maken *\o/*

Een tijd geleden stond er een oproepje van een leerling paardengedragskundige, overigens een bekende van me. Zij zocht een paard met gedragsproblemen. Zo gezegd zo gedaan, ik heb Sinne aangemeld en werd dan ook uitgekozen. De PGK is langsgekomen en heeft Sinne en mij geobserveerd en geflimd samen met haar docent. Ook heb ik enorm veel vragenlijsten in moeten vullen. En de uitslag? Alle puzzelstukjes zijn op zijn plaats gevallen zullen we maar zeggen :D

Wat blijkt, is dat longeren haar nooit op de goede manier is aangeleerd. Hierdoor mist ze dus een heel stuk opvoeding waardoor er een enorme miscommunicatie is ontstaan tussen ons. Ze probeert er zelf onderuit te komen, door te stijgeren, naar me toe te stappen en te bijten. Zo neemt ze zelf de touwtjes in handen, en is er van respect niks meer te bekennen.

Goed, genoeg achtergrondinfo, op naar het plan *\o/*

Ons plan, opgesteld door de gedragskundige, ik mag Sinne in mini-stapjes het longeren opnieuw aanleren. Dit doormiddel van clickertraining en later ook negatieve bekrachtiging. Stap één is Sinne de beloning aanleren. Click = beloning (stukje appel, wortel oid). Zodra ze dit snapt gaan we door naar het echte werk :)

Dit topic heb ik eigenlijk vooral voor mezelf, om bij te houden hoe de training ging en wat op/aanmerkingen zijn. En het zou natuurlijk ook enorm leuk zijn als ik mensen hiermee kan inspireren en informeren.

Mijn eerste training met Sinne heb ik voor maandag gepland staan. Ik kan nu al niet meer wachten, en ben zó ontzettend benieuwd naar hoe Sinne erop gaat reageren! Zijn jullie ook zo benieuwd? Mocht je het interessant vinden om het volledige plan te lezen mag je me een pb doen! :j

Liefs en hoefjes van mij en Sinne!

[ img ]

Tips en kritiek mag natuurlijk altijd gegeven worden mits goed onderbouwd en vriendelijk. Zo niet ga ik ook niet de moeite doen om erop te reageren :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:38 



 
Profiel   

Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen! Veel succes en vooral veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:59 



 
Profiel   

Klinkt als een interessant traject. Ik ga volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 17:20 



 
Profiel   

Ooh leuk! Ik kom stalken.....euhhhh volgen! heel veel succes! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 18:40 



 
Profiel   

Ik kom ook volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 22:42 



 
Profiel   

Superleuk dat jullie volgen! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 10:18 



 
Profiel   

Fijn dat je ermee aan de slag kunt! Ik volg graag :D
Ben zelf ook druk bezig met het aanleren van longeren met dubbele lijnen, meneer denkt dat touwtjes bij zn billen zullen bijten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 10:20 



 
Profiel   

xRoossie95 schreef
Fijn dat je ermee aan de slag kunt! Ik volg graag :D
Ben zelf ook druk bezig met het aanleren van longeren met dubbele lijnen, meneer denkt dat touwtjes bij zn billen zullen bijten :')

Maar touwtjes zijn ook monsters, dat vind mijn Welsh ook :j

Als we eenmaal zover zijn wil ik ook dubbele lijnen gaan proberen. Denk dat dat haar zeker in het begin wat meer steun en zekerheid gaat geven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 10:46 



 
Profiel   

https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij

Verdiep je eens in het werken zonder bijzet. Doordat het paard de kans krijgt om echt zelfstandig balans te krijgen en rustig meer in verticaal en horizontaal evenwicht te komen krijg je minder paniektoestanden.
Uiteindelijk is het effect ook duurzamer.
Het hoofd fixeren haalt het paard eigenlijk alleen maar sneller uit evenwicht, ze kunnen immers de hals niet goed gebruiken om zichzelf te balanceren.
Succes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 11:09 



 
Profiel   

Ninx schreef
https://www.stalmireille.nl/blog/10881- ... at-doe-jij

Verdiep je eens in het werken zonder bijzet. Doordat het paard de kans krijgt om echt zelfstandig balans te krijgen en rustig meer in verticaal en horizontaal evenwicht te komen krijg je minder paniektoestanden.
Uiteindelijk is het effect ook duurzamer.
Het hoofd fixeren haalt het paard eigenlijk alleen maar sneller uit evenwicht, ze kunnen immers de hals niet goed gebruiken om zichzelf te balanceren.
Succes!!


Dankjewel! Het is niet dat ik per sé met bijzet wil longeren, maar voor het begin is het voor ons beide toch even een hulpmiddel. Wanneer ze op de volte is draait ze namelijk vaak meteen naar binnen, op dat soort momenten is het dan nog net even handiger als ik er een buitenteugel bij heb ;)

Maar het longeerwerk is voor nu nog láng niet aan de orde. Eerst maar eens de clicker aanleren, en de volgende stap is leren halthouden op commando :) En misschien pakt ze het wel zo goed op dat die extra teugel helemaal niet nodig is, wie weet :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 12:38 



 
Profiel   

Naar binnen vallen komt voort uit het scheef zijn.
Dat kun je enorm goed oplossen met werken aan de hand en longeren.
Lees die site maar eens goed door.
Door je paard in alle rust recht te richten en in balans te brengen krijgt het ook meer rust tussen de oren.

Bijzet is eigenlijk altijd contraproductief

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 15:40 



 
Profiel   

Als ze moeite heeft met inbuigen, dan is eerst met lange lijnen gaan werken een mooie oplossing. Dan kan ze op de goede manier leren inbuigen, zodat ze later zonder dwangmiddel wat een bijzet is, beide kanten goed kan inbuigen. Erachter lopende zie je ook sneller wat makkelijk en moeilijker gaat. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 15:54 



 
Profiel   

Laten we eerst maar eens beginnen bij het begin, en zorgen dat ze aan de longe kan zonder dat ze me aanvalt. Als dat allemaal oke is gaan we aan balans werken. Maar voordat we zover zijn is er al een hele tijd overheen :j

Ninx, het is niet zozeer dat ze naar binnen valt door onbalans. Ze verzet zich en valt mij aan. Dit omdat de hulpen die ik geef voor haar onbekend zijn :)

Toch bedankt voor jullie tips, en zal het zeker meenemen in de training uiteindelijk! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 17:02 



 
Profiel   

Wat fijn dat je zo aan de slag kunt! Ik ga mee volgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 17:14 



 
Profiel   

1. Het aanleren van de clicker-beloning

Nou, vandaag voor het eerst met Sinne gewerkt. Helaas stond de op de wei, dus moest haar eraf halen. Gaf wat spanning want normaal gooi ik het draad open en mag ze zelf naar de paddock rennen, deze keer aan een touwtje dacht ze hetzelfde dus mijn arm er half afgerukt :') Gelukkig bleef ze niet trekken en kwam ze al snel rustig naast me staan.
Ik kreeg als tip haar de eerste keren op stal te zetten en er zelf buiten te staan zodat ze niet kan dringen voor een snoepje. Dus, op stal gezet, en ik erbuiten. Clicker erbij, en dit was haar reactie :+

[ img ]

Baaaaas, is dit eetbaar???

Het ging eigenlijk al snel heel goed. Elke keer als ze haar hoofd wegdraaide clickte ik en pakte ik een snoepje erbij. Op een gegeven moment stond ze omgedraaid in de stal, ik clickte en ze reageerde meteen! Superslim paard heb ik :j
Ik ben in totaal 5 minuten bezig geweest (incl van de wei af halen). Dus echt maar heel kort. Daarna mocht ze weer lekker de wei op. Als het weer het vanavond toelaat gaan we nog een keer, anders morgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:41 



 
Profiel   

Clickeren is zo super. Dankzij R+ en clickertraining heb ik een superbraaf goed oplettend paard. Als je tegen haar stem kunt.... :+ Shawna Karrasch heeft veel video's met clickertraining. Het begint bij de De-spooking serie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 15:44 



 
Profiel   

Inderdaad een vreselijke stem, maar haar methode is wel interessant. Ik ga me eens verder inlezen en video's van haar bekijken. Bedankt voor de tip! Ook dat targetten lijkt me erg leuk en handig om mee te werken! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 15:59 



 
Profiel   

Hier op bokt is ook een super interessant topic over connection training, het clickeren op basis van de emoties van je paard. Echt een aanrader om dat topic door te lezen als je net begint met clickertraining.


Edit; hier is t linkje [OPG] Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 22:25 



 
Profiel   

Cera_D schreef
Hier op bokt is ook een super interessant topic over connection training, het clickeren op basis van de emoties van je paard. Echt een aanrader om dat topic door te lezen als je net begint met clickertraining.


Edit; hier is t linkje [OPG] Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?


Superinteressant! Zal het straks even doorlezen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 08:18 



 
Profiel   

Ik ga ook volgen! Interessant projectje :j
En mooi dat je er op deze manier een gedragsdeskundige naar hebt kunnen laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:15 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Clickeren is zo super. Dankzij R+ en clickertraining heb ik een superbraaf goed oplettend paard. Als je tegen haar stem kunt.... :+ Shawna Karrasch heeft veel video's met clickertraining. Het begint bij de De-spooking serie.


Nogmaals, onwijs bedankt voor deze tip! Ik heb gister uitgebreid haar filmpjes bekeken en besloten het via haar methode te doen.
Voor Sinne is dit een supermethode *\o/* Ze heeft enorme voernijd (lees: je omver lopen, happen, soms zelfs raak...). Heb dit zojuist ook toegepast op haar.....

Het aanleren van de clickerbeloning deel 2

Nadat ik alle andere gevoerd had, behalve Sinne liep ik haar stal in met de clicker en brokken. Ze stapte meteen op mij af en liep me dus bijna omver. Gelukkig kent ze het commando 'terug' heel goed, en luisterde ze daar wel naar, maar ze bleef natuurlijk wel met haar neus duwen en happen. Ok, naast naar gaan staan op schouderhoogte en haar neus wegduwen en een duidelijke 'kssst'. Deed ze haar hoofd opzij, click + beloning. Na zo'n 10 clicks begon ze het te begrijpen en bleef ze netjes wegkijken. Dus nog een aantal keer geclickt en beloning gegeven. Aan de andere kant gaan staan (rechts van haar) en hier precies hetzelfde gedaan. Deze kant vond ze wat moeilijker, dus dit gaan we extra oefenen. Maar haar wel zover gekregen dat ze haar hoofd wegdraaide. Nog wel met interesse in de brokken, dus stiekem naar mij kijken, oren naar mij toe gedraaid en wat boos gestamp, maaaar niet opdringerig. Dus al een super vooruitgang! Toen ik haar stal weer helemaal open deed (uitloopstal naar paddock, staat altijd open) en hooi pakte bleef ze zelfs heeel netjes staan wachten tot haar hooi op de grond lag *\o/*

Ben echt heel trots op haar en superblij met deze kleine vooruitgang! :))

Leuk dat je ook volgt Renee! Voor mij is dit ook weer eens wat anders :o Vroeger wel veel gedaan met horsemanship en grondwerk, maar afgelopen jaren de nadruk meer op het rijden gelegd. Voor mij ook weer een leuke uitdaging :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 09:22 



 
Profiel   

Geweldig. Als ze eenmaal doorheeft dat ze de goede antwoorden op de vraag kan verzinnen worden ze ook enthousiast om te leren. Dat kan af en toe ook lastig zijn omdat ze niet wachten op vragen, maar alvast antwoorden geven die ze al kennen (dus voetje geven als je wat anders vraagt omdat ze het niet snappen en dan maar wat doen) Je kunt het uitbouwen tot hoever je maar wilt, maar niet te lang oefenen met wat nieuws, alle nieuwe dingen opdelen in kleine stapjes, en blijven afwisselen met dingen die ze al kennen, anders raken ze gefrustreerd als het niet snel genoeg lukt. Succes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 23:08 



 
Profiel   

Wat leuk dat je dit topic hebt geopend, ik volg ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 08:51 



 
Profiel   

Nog meer volgers, leuk! *\o/*

Vandaag krijgt Sinne een dagje vrij. Ze heeft een maand stilgestaan en wil niet meteen teveel van haar vragen. Morgen gaan we als de bak enigzins berijdbaar is nog even lekker rustig rijden en gaan we weer verder met clickeren. Vrijdag heb ik een buitenrit gepland staan met mijn beste vriendin :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:31 



 
Profiel   

Ik volg even mee. Ik clicker ook en die van mij vindt het leuk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen