Moeite met Longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xlisatjuhh
Berichten: 38
Geregistreerd: 08-09-19

Moeite met Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 17:51

Hoi ik heb een beetje moeite met longeren omdat mijn pony als ik hem naar buiten stuur en zeg dat hij moet gaan stappen dat hij dan boos op mij afkomt hij drasit zich om dus naar mij toe en doet zn oren in zn nek en loopt dan op mij af. Ik probeer dat dan te negeren en probeer gewoon door te gaan maar dat is erg lastig als hij dan naar mij toe loopt en dan voor mij staat. Wat moet ik doen om hem gewoon te laten lopen

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:53

Dat is heel moeilijk om tips te geven, zonder beeld materiaal. Nu geen idee wat jij of je pony precies doet.
Ik zou zeggen ga les nemen in longeren bij een goede instructeur

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Moeite met Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 17:56

Kun je wat meer vertellen over hoe je het nu aanpakt TS? Heb je misschien een filmpje? Gebruik je een longeerzweep? Wat kent je pony allemaal al?

xlisatjuhh
Berichten: 38
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 17:58

Koekie73 schreef:
Kun je wat meer vertellen over hoe je het nu aanpakt TS? Heb je misschien een filmpje? Gebruik je een longeerzweep? Wat kent je pony allemaal al?

Hij heeft het wel gewoon gekunt maar misschien dat hij het niet leuk vind en ja ik gebruik een longeerzweep omdat hij dan minder de neiging heeft om te stoppen

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Moeite met Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:22

De basis klinkt alsof je niet op de goede plaats staat ten opzichte van hem. Als je te ver naar voren staat of kijkt zeg je namelijk eigenlijk dat hij er niet door mag, maar als je tegelijkertijd wel drijft. Zeg je dat hij tegen een "muur" op moet lopen. Dat vinden paarden meestal niet tof.

Het kan handig zijn om bij e-quine.com de cursussen grondwerk en longeren met dubbele lijnen te volgen. Als het goed is kan dat gratis: https://student.e-quine.com/nl/shop/gro ... grondwerk/

freesje
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-09-19

Re: Moeite met Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 00:22

Ik longeer meestal vrij. Mijn bijrijdpaard reageert heel goed op stem. Misschien is dat iets om mee aan de gang te gaan?

Eline_Charly

Berichten: 43
Geregistreerd: 22-09-19
Woonplaats: Haarlem

Re: Moeite met Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:14

Het belangrijkste om les te gaan nemen bij een goede instructeur! Hij/zij kan precies zien wat je beter kunt doen :) En misschien gewoon iets strenger zijn voortaan?

amystruik02

Berichten: 10
Geregistreerd: 07-11-18

Re: Moeite met Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:35

Hoii, ik heb zelf ook moeite met het longeren van mijn 4 jarige merrie. Het ging een tijdje weer beter maar nu is het weer verschrikkelijk. Ik blijf aardig in een 3 hoek staan, maar ze draait heel abrupt om en springt naar achteren en begint te steigeren. Ik word de hele bak doorgesleurd, doordat ze zo gespannen en in paniek is. Nou kan ik ook niet met zweep longeren, want dan gaat ze alleen maar vliegen en let ze totaal niet meer op. Iemand tips?

koend
Berichten: 1255
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Moeite met Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:25

Als je eenn vierkant afzet waarin je longeercirkel past wordt alles veel gemakkelijker. Let wel dat je plaatsing t.o.v. je paard super belangrijk is. Je moet een rechthoekige driehoek vormen waarbij de rechte hoek de achterhand van je paard is, om normaal te drijven. Een gelijkbenige driehoek is eigenlijk al bijna remmen. Sta je nog meer naar voor dan stopt je paard en draait zich meestal ook om naar jpu.