Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik weet het allemaal even niet meer...

 
Profiel   

Wat ik doe bij een aanval? Mezelf in veiligheid brengen en wachten tot ze rustig is. Wanneer ze weer rustig is pak ik haar weer en ga ik iets anders doen. Rondjes aan de hand wandelen bijvoorbeeld. Totdat ze weer braaf naar me luistert. Daarna stoppen we, want dan weet ik zelf niet meer wat ik moet doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 19:18 



 
Profiel   

Ik heb ooit een merrie gehad die dit in mindere mate deed.

Die werd ontzettend onzeker van het wegsturen, ging echt op standje blind door de longeercirkel.
Als er dan nog meer druk werd gezet ging ze naar je steigeren.

Ik heb dit opgelost door haar eerst een kort bochtje aan een korte lijn te laten draaien, haar naar me toe te halen en belonen.

Dit zo uitgebouwd en steeds als ik aan haar zag dat ze verward raakte, gelijk weer naar me toe geroepen en beloond.

Ze snapte het gewoon echt niet, raakte onzeker als ze weggestuurd werd :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 19:23 



 
Profiel   

Wat bedoel je eigenlijk met een aanval? Ben je gewond geraakt? Vraagt ze just ruimte? Dreigt ze uit angst? boosheid? onbegrip? stress?Ze communiceert in ieder geval met je dat ze niet wil reageren op de druk die je haar oplegt, het wegsturen of van je af drijven, wat je ook maar doet. Terwijl je wel anere dingen met haar kunt doen blijkbaar. Heb je een idee op welk moment of welke houding van jou ze zo reageert? Voelt ze zich bedreigt? gestraft? Meer paarden willen niet graag weg uit je nabijheid. Bij het leren van het longeren blijven de meeste paarden eerst dichtbij, want jij bent veilig. Tot ze het snappen... Zij kan het vast wel, maar vindt het blijkbaar helemaal niets. Dat mag toch? Dan doe je er beter aan om andere dingen te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 19:26 



 
Profiel   

Met een aanval bedoel ik een poging tot mij te verwonden. Steigeren en slaan naar me, proberen te bijten. Ben zelf 1x heel flink gebeten. Meestal loopt het goed af.

Sinne is extreem lastig te lezen. Volgens de gedragsdeskundige deed ze dit uit onbegrip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 19:30 



 
Profiel   

Dus zij dreigt en jij gaat snel achter jet hek staan. Logisch van uit jouw gedachte en paard heeft bereikt dat de druk weg is. Lijkt me ondanks je hoeveelheid ervaring hier heel snel iemand met echte paardenkennis bij haalt anders pakt ze je straks echt en dan goed . Je bedoeld het goed maar gaat toch wel de mist in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 19:32 



 
Profiel   

Klopt. Ik weet dat het niet okay is, maar heb toch liever geen hoef tegen mijn hoofd aan :')

Heb ondertussen op facebook ook een oproep geplaatst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 19:33 



 
Profiel   

Doe in elk geval een cap op als je met zo'n paard werkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 19:43 



 
Profiel   

En voor de tussentijd, ter inspiratie ga eens wat filmpjes kijken van clinton anderson. Bijv https://youtu.be/CjjRuBNiJ1k

Hij doet veel in agressieve paarden. En nogal pittig ook, zijn filosofie draait oa om ‘move the feet’, dus zolang het paard zich niet gedraagt moet hij rennen. Heel simpel en enorm effectief!

Overigens niet iets om in je upje te doen maar ik denk dat het kijken alleen al leerzaam kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 22:01 



 
Profiel   

Ik had ook een pony die zo deed... het is nog steeds een draak. Maar ik rende dus ook weg. Dus hij bleef het doen. Heb hem toen met de longeerzweep weggestuurd en bijgetikt. Maar hij bleef met open mond naar me toe steigeren. Dus heb hem een flinke rotschop verkocht. Dat hielp. :o en dus inderdaad geen rust geven maar laten werken tot ze normaal doen.
Maar note: dit was een ruin van 2 / 3 jaar oud die erg dominant is. :=

Hij is inmiddels 13 en kan door iedereen gelongeerd worden. Want werken is leuk! :):)

Heb nu ook een merrie te verzorgen (ook een shet) die doet dit ook. Nou groetjes thuis mevrouw want ik pik dit niet. Ze is gewend dat ze wel haar zin krijgt haha. Je moet haar hoofd eens zien als ze merkt dat steigeren / gericht trappen niet betekent dat je mag eten i.p.v. werken. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 22:11 



 
Profiel   

Ik zou iemand anders even laten werken met mn paard. Ga van een afstandje kijken naar houding van die persoon en je paard.

Als alles medisch uitgesloten is zul je het in jezelf moeten zoeken.
Kijk je hebt mensen die leiders zijn en mensen die leiders willen zijn.
Die laatste groep probeert correct te corrigeren, streng te zijn, allerlei verschillende manieren van omgang.. Maar feitelijk weten ze niet wat ze aan het doen zijn en dat werkt averechts.
Wellicht hoor je bij die laatste groep.

Ik zou een ander met het paard willen zien om te kijken wat er gebeurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 22:34 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Ik had ook een pony die zo deed... het is nog steeds een draak. Maar ik rende dus ook weg. Dus hij bleef het doen. Heb hem toen met de longeerzweep weggestuurd en bijgetikt. Maar hij bleef met open mond naar me toe steigeren. Dus heb hem een flinke rotschop verkocht. Dat hielp. :o en dus inderdaad geen rust geven maar laten werken tot ze normaal doen.
Maar note: dit was een ruin van 2 / 3 jaar oud die erg dominant is. :=

Hij is inmiddels 13 en kan door iedereen gelongeerd worden. Want werken is leuk! :):)

Heb nu ook een merrie te verzorgen (ook een shet) die doet dit ook. Nou groetjes thuis mevrouw want ik pik dit niet. Ze is gewend dat ze wel haar zin krijgt haha. Je moet haar hoofd eens zien als ze merkt dat steigeren / gericht trappen niet betekent dat je mag eten i.p.v. werken. _O-


Dit herken ik inderdaad ook van mijn shetlanders :j
Maar nou moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik een schoppende of stijgerende shetlander wel wat makkelijker te hanteren vind dan een stijgerende KWPN'er :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 22:55 



 
Profiel   

Ik wil best met je meekijken, wil je een filmpje maken? Ik heb ruime ervaring met dit soort paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 23:01 



 
Profiel   

TS, je vertelt dat je het met clickertraining hebt geprobeerd? Welke vorm van beloning heb je gebruikt naast de clicker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 23:04 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Klopt. Ik weet dat het niet okay is, maar heb toch liever geen hoef tegen mijn hoofd aan :')

Heb ondertussen op facebook ook een oproep geplaatst.

Goed dat je hulp zoekt,want het gedrag van dit paard vind ik best gevaarlijk.Wat vindt de eigenaresse ervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 08:40 



 
Profiel   

De eigenaresse boeit het allemaal niet zoveel :+ Die snapt er zelf de ballen niet van...

Voor degenen die mijn aanpak van clickertraining willen weten, stuur even PB. Dan stuur ik het plan van de gedragsdeskundige door ;)

Overigens kan ik mijn welsh en mijn andere friese merrie wel longeren, en ook los mee grondwerken/'longeren'. Zij luisteren perfect naar me :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 10:29 



 
Profiel   

Clinton anderson is al genoemd, mar vind zijn aanpak altijd een beetje aggressief. Warwick schiller methodes gebruik ik voor mijn P.R.E en wij hadden hetzelfde probleem in het begin. Nu beginnen wij elkaar beter te begrijpen en groeien wij naar elkaar toe (duurt nu wel al rond 2jaar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 11:00 



 
Profiel   

Mijn merrie deed precies hetzelfde. Zodra ik haar op de volte stuurde, staakte ze en vloog ze me aan door te steigeren en te maaien met haar voorbenen. Echt heel gevaarlijk. Het bleek uiteindelijk een dominantieding. Mijn houding maakte van mij geen duidelijke, consequente leider, dus nam zij het over, wat ik achteraf heel logisch vind. Ik had toendertijd ook geen geld of andere middelen en ben toen veel gaan opzoeken en lezen (bokt, filmpjes kijken op YouTube etc.). Ben toen eerst gaan leren werken met dubbele lijnen. Door aan mijn eigen houding te werken en heel consequent te zijn ben ik nu een duidelijke leider en kan ik haar zelfs zonder touw en al longeren.

Door die nare ervaring kan je natuurlijk best bang zijn geworden voor haar tijdens het longeren. Dat voelt zij ook aan, waardoor haar reacties misschien wel versterken en het dus nóg erger wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 11:50 



 
Profiel   

Ik weet dat veel leerlingen van Annemarie van der Toorn projecten zoeken, voor hun zijn dat 'stage'opdrachten. Dit doen ze over het algemeen dus kostenloos. Komen zijn er niet uit, komt er een hogere jaars, komt die er niet uit dan wordt er overleg gepleegd met Annemarie en wordt er gekeken om het paard eventueel mee te nemen naar de opleidingsdagen. Dit scheelt je een heleboel geld, maar kan je wellicht wel helpen om dit probleem op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 11:57 



 
Profiel   

Hoi pepperr,
Stuur mij anders even een PB, ik denk dat ik je kan helpen.
Ik volg de opleiding bij Annemarie vd Toorn (E-quine.com) en wij zitten door het hele land.

Groetjes Jackie

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 11:58 



 
Profiel   

Ons paard deed ook zoiets. Die wilde niet naar de hoefslag en liep over je heen. Combinatie van angst en geen respect (dominantie) voor degene in de baan. Ik ben best een beetje bang en heb dan niet de goede houding. Gelukkig heb ik geld om het paard 1 x per week te laten longeren door iemand die dat goed kan. Nu het paard snapt wat er gevraagd wordt, kan ik hem zelf ook weer longeren zonder gevaar. Paard rent eerst nog wel een paar keer rondjes, maar niet meer over mij heen. Omdat het paard het nu goed doet, ben ik niet meer bang. Cirkeltje weer rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 13:34 



 
Profiel   

Bij mij is ook iemand gekomen via de opleiding van Annemarie van der Toorn en zij heeft mij heel goed kunnen helpen.
Zij is een 2e jaars student en vraagt enkel reiskosten.

Zou hier zeker eens naar kijken en Jackie1995 een berichtje sturen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 14:12 



 
Profiel   

Ik zou het longeren zelf voorlopig even loslaten. Eerst beginnen met echt een duidelijke basis in grondwerk krijgen: wijken voor druk in alle richtingen en alle manieren, contsante druk, ritmische druk etc. Pas dan heeft een paard door dat als ie op wat voor manier dan ook druk ervaart, moet gaan zoeken naar een "goed" antwoord om ervan af te komen, ipv jou aan te vallen. Als dat idee bevestigd is kan je dat uitbreiden, dus als je haar weg stuurt, dat ze weer rust krijgt als ze op een cirkel gaat bijvoorbeeld.

Begin met zoiets als de Seven Games van Parelli Natural Horsemanship (kun je heeeel veel over vinden aan video's op youtube/uitleg op websites). En dan beginnen met porcupine, en driving game (wijken voor druk) en als dat lukt de yoyo game (vooruit/achteruit, is belangrijk om haar uit je ruimte te gaan houden!) en pas als ze di allemaal goed oppakt weer over cirkels gaan nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 14:39 



 
Profiel   

Hoi bokkers,

Ik heb het nog overlegd met mijn ouders. Veel mensen vragen er in ieder geval reiskosten voor om mijn kant op te komen. Maar ik heb echt 0,0 inkomsten. En mag daarom hier aan niks uitgeven.

Ik heb besloten om Sinne komende maanden lekker paard te laten zijn, met af en toe een wandeling buiten als dat goed gaat en een klein stap/draf ritje.

Hopelijk ziet mijn financiele plaatje er over een tijdje wat beter uit en kan ik lessen gaan nemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 16:58 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Hoi bokkers,

Ik heb het nog overlegd met mijn ouders. Veel mensen vragen er in ieder geval reiskosten voor om mijn kant op te komen. Maar ik heb echt 0,0 inkomsten. En mag daarom hier aan niks uitgeven.

Ik heb besloten om Sinne komende maanden lekker paard te laten zijn, met af en toe een wandeling buiten als dat goed gaat en een klein stap/draf ritje.

Hopelijk ziet mijn financiele plaatje er over een tijdje wat beter uit en kan ik lessen gaan nemen...



Verstandig ts.
Dat maakt toch niet uit dan maar niet longeren. Wandelen is ook fijn voor het paard en jezelf. Lekker samen bewegen. Misschien kun je er zelfs een soort sport van maken? Fietsroutes lopen met bepakking voor het paard neem je lekker flesjes water mee , wat te snacken camera mee. Gewoon lekker van de omgeving genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 21:57 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Rijden doe ik op dit moment niet/heel weinig omdat ik mezelf te zwaar vind om op te stappen. Ik vind dit niet eerlijk tegenover Sinne.


zie mijn vorige post. Samen bewegen in de vorm van tochten maken ofzo.

Geniet je paard wel van wandelen en vertoond ze dan geen probleem gedrag?

Ik bedoel deze post absoluut niet negatief.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-19 22:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen