Jambette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 22:28

Hallo allemaal!

Ik ben zo af en toe bezig met vrijheidsdressuur met mijn pony.
Ik probeer hem de jambette te leren.
Echter heb ik nu een pony die met z’n voorbeen mept maar hem niet in de lucht kan/wil houden of dat gewoon niet snapt.

Hoe verder? :+
Laatst bijgewerkt door Jodym op 05-12-19 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:31

Ik volg, de mijne doet dat ook. Graaft eerder kuilen in de bak dan dat hij zijn been omhoog houdt

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:41

Het geheim is het belonen op het moment dat het been het hoogst is en dat langzaam aan gaan uitbouwen. Dit is het gemakkelijkst met een clicker.
In het begin beloon ik als ik een reactie krijg, ook al is het zoals bij jou, maar na een tijdje verwacht ik meer. Zo beloon ik niet meer als ze gewoon slordig haar been naar voor gooit, maar wel als ze het met meer rust en coördinatie doet.
Zo moet ze zelf een beetje op zoek gaan naar wat je nu eigenlijk aan het vragen bent want als ze telkens een beloning krijgt voor wat ze doet gaan ze ook niet meer nadenken over wat de vraag nu precies is!

Eens het been hoger begint te gaan vraag ik ook om het langer omhoog te houden en beloon ik uiteindelijk niet meer voor een been dat maar een fractie van een seconde omhoog blijft.

Hopelijk heb je er wat aan! ;)

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:32

Hierboven staat al een prima uitleg, ik heb ook een video gemaakt over het aanleren van jambette, voor het geval je het handig vindt om met beeld de uitleg te krijgen :) https://youtu.be/Rb_PJgr1b50

quincydesi12
Berichten: 40
Geregistreerd: 05-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:06

mijne deed het okk hele tijd. heb steeds geoefend en nu zeg ik als ze gaat schrapen hoger en nu kan ze hem ook redelijk hoog houden. Duurde wel heel lang. elke keer weer proberen en enthousiast zijn