Paard op conditie brengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 11:50

(Aller eerst weet ik niet of ik de goede toppic heb gekozen zo niet sorry daarvoor!)

hey,
Heeft iemand misschien een tip voor mij.
Ik wil mijn paard op conditie brengen, hij was herstellende van een peesblessure in zijn been.
Nu wil ik hem graag op conditie brengen door te longeren, op woensdag en zaterdag krijgt die vrij en word er alleen gewandeld aan de hand (soms op zaterdag rijd er een klein meisje op maar dat is alleen stappen in de bak.)
Heeft iemand misschien een schema wat ik aan kan houden?
Hij loopt door het lange stil staan (alleen gewandeld aan de hand) stijf in zijn been voornamelijk met draf.
Misschien handig om te weten dat er ook buiten gereden kan worden en dat wij western rijden en dus geen ervaring hebben met dressuur.
ik zat zelf te denken aan 10 minuten warm stappen 3 minuten draven 5 minuten stappen en 3 minuten andere kant op draven en dan weer uit laten stappen maar aangezien die alleen wandelt is dat misschien weer te zwaar.
groetjes.

Anoniem

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:53

Wat heeft de da gezegd? Die geeft vaak advies over opbouwen. Heeft deze nog niets gezegd, vraag je da dan om advies om op te bouwen :)

hannaengolda
Berichten: 212
Geregistreerd: 27-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 11:53

Heb je geen schema gekregen van je DA? Vaak na een (pees)blessure zegt de DA hoe je op moet bouwen :)

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 12:00

Marije_1997 schreef:
Wat heeft de da gezegd? Die geeft vaak advies over opbouwen. Heeft deze nog niets gezegd, vraag je da dan om advies om op te bouwen :)

Het paard was toen nog niet van mij, maar kan het wel navragen.
Dankjewel. :)

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:01

Ik zou dan de DA benaderen en om advies vragen. Voor je het weet ben je terug bij af..

Bij een peesblessure zou ik liever zoveel mogelijk rechtuit opbouwen dan aan de longe.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 12:01

hannaengolda schreef:
Heb je geen schema gekregen van je DA? Vaak na een (pees)blessure zegt de DA hoe je op moet bouwen :)

Nee, hij was toen nog niet van mij maar zal even contact op nemen dankjewel. :)

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 12:03

MariekeS_ schreef:
Ik zou dan de DA benaderen en om advies vragen. Voor je het weet ben je terug bij af..

Bij een peesblessure zou ik liever zoveel mogelijk rechtuit opbouwen dan aan de longe.

Dankjewel, ik zou even contact opnemen met de dierenarts. Dus het is beter om gewoon lange wandelingen te maken als ik het zo begrijp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:06

Smiley2005 schreef:
Marije_1997 schreef:
Wat heeft de da gezegd? Die geeft vaak advies over opbouwen. Heeft deze nog niets gezegd, vraag je da dan om advies om op te bouwen :)

Het paard was toen nog niet van mij, maar kan het wel navragen.
Dankjewel. :)


Dan zou ik het helemaal navragen. En misschien nog even een echo laten maken?

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:16

Het ligt natuurlijk aan de blessure, maar 5minuten draven is best wel lang om mee te beginnen.
Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, instappen op het harde, 3min draven op een zachte ondergrond (berm, bak) en dan weer 10min uitstappen op het harde.
Longeren is juist slecht omdat hij dan veel buigt en z'n pees extra kan belasten.
Rustig opbouwen en de tijd voornemen.

Smiley2005
Berichten: 58
Geregistreerd: 06-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 12:32

casperzazoe schreef:
Het ligt natuurlijk aan de blessure, maar 5minuten draven is best wel lang om mee te beginnen.
Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, instappen op het harde, 3min draven op een zachte ondergrond (berm, bak) en dan weer 10min uitstappen op het harde.
Longeren is juist slecht omdat hij dan veel buigt en z'n pees extra kan belasten.
Rustig opbouwen en de tijd voornemen.

Dankjewel voor de tip, ik wist niet dat longeren extra risico met zich mee kan brengen.
Ik ben echt een newbie wat betreft paarden.
Dan ga ik vanmiddag beginnen met dit schema dankjewel.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:42

Ik zou erg voorzichtig zijn als er nog stijfheid is bij het geblesseerde been. Is door de da al officieel het sein ‘genezen’ gegeven? Stijfheid kan makkelijk weer omslaan naar kreupelheid namelijk!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:53

Ik verplaats dit topic naar Training vanaf de grond.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 12:55

Ik zou niet continu gaan longeren, maar vooral rechtuit aan de hand stappen. Ik denk dat je -zeker op het begin- beter te weinig kunt doen dan te veel. Eerst vooral in stap terug kracht en conditie opbouwen en dan pas later draf integreren.

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:25

Smiley2005 schreef:
casperzazoe schreef:
Het ligt natuurlijk aan de blessure, maar 5minuten draven is best wel lang om mee te beginnen.
Ik zou, als je de mogelijkheid hebt, instappen op het harde, 3min draven op een zachte ondergrond (berm, bak) en dan weer 10min uitstappen op het harde.
Longeren is juist slecht omdat hij dan veel buigt en z'n pees extra kan belasten.
Rustig opbouwen en de tijd voornemen.

Dankjewel voor de tip, ik wist niet dat longeren extra risico met zich mee kan brengen.
Ik ben echt een newbie wat betreft paarden.
Dan ga ik vanmiddag beginnen met dit schema dankjewel.


Ik zal toch echt eerst een dierenarts laten komen voordat je vanmiddag begint met dit schema.

Je bent een newbie wat betreft paarden en hebt dit paard gekocht terwijl het al een peesblessure had als ik het goed begrijp?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:29

Er gaan wat alarmbellen bij me af. Waar zit de blessure precies?

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 13:41

Zoek eens hier op Bokt naar peesblessure.
Dan vind je meer tips en ervaringen en hier en daar ook opbouw schema's

M_Lizz
Berichten: 57
Geregistreerd: 13-01-09

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:51

Inderdaad eerst meer informatie over zijn blessure krijgen! En advies van de DA. Over het algemeen zal je eerst rechttoe, rechtaan moeten stappen. Dus lekker veel gaan wandelen met je paard. Probeer af te wisselen qua ondergrond, dus berm en straat bijvoorbeeld. Aangezien je aangeeft nog niet zo ervaren te zijn, zou ik ook eerst les nemen in goed longeren, want dit is echt meer dan alleen wat rondjes laten draven :-) succes!

Tionsdcia
Berichten: 20
Geregistreerd: 12-01-20

Re: Paard op conditie brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:53

Conditie bouw je op door kilometers te maken. Rechtuit is minder belastend dan rondjes in de bak. Uiteraard is advies van een dierenarts het beste. Maar ik kan me zo voorstellen dat wandelen, buiten rijden of fietsen met je paard in het begin beter is dan longeren of in de bak rijden.