Elastiek of pessoa?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Elastiek of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:30

Hoii!
Van de dierenarts moet ik de komende tijd longeren met een hulpteugel. Hij stelde ofwel een pessoa voor, of anders moet ik een elastiek voor achter de billen combineren met bijzettouwtjes. Het is om haar achterhand sterker te maken na lang stilstaan door een blessure.

Wat zijn jullie ervaringen met de pessoa? En vooral met de elastiek voor achter de billen? (Over de pessoa vind je veel recensies maar niet over de elastiek :p) Ik ken hier helemaal niks van dus ik hoor het graag!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Elastiek of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:36

Heb wel eens elastieken aan een dekje gezien, met van die deken sluitingen, maar nog nooit mee gelogeerd
Ben meer van dr pessoa omdat dat 1 is, elastiek staat dan toch weer los van de touwtjes

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Elastiek of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:38

Pessoa helpt geen bal . Vind dat zulke ondingen . Elke pas trekt dat ding in de mond van je paard .
Je kunt beter gaan logeren met dubbel lijnen . Dan voel je wat er in de mond gebeurd en zie je tegelijk hoe het lichaam er op reageert .

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:39

nutella_life schreef:
Hoii!
Van de dierenarts moet ik de komende tijd longeren met een hulpteugel. Hij stelde ofwel een pessoa voor, of anders moet ik een elastiek voor achter de billen combineren met bijzettouwtjes. Het is om haar achterhand sterker te maken na lang stilstaan door een blessure.

Wat zijn jullie ervaringen met de pessoa? En vooral met de elastiek voor achter de billen? (Over de pessoa vind je veel recensies maar niet over de elastiek :p) Ik ken hier helemaal niks van dus ik hoor het graag!


Als je bijzet gebruikt, dan wel correct, neus op de loodlijn, en mooi voorwaarts.
Anders verkies ik een chambon er boven, met een bodywrap.
Veel overgangen, door water op voorknie hoogte laten stappen (mits dat in revalidatie past)

Eigenlijk zou ik hiervoor, als het echt n blessure is geweest, een revalidatie instructeur in armen nemen, die het verhaal van de dierenarts ook kent.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Elastiek of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:43

Geen van beide.
Als je er al iets van hulpteugel wil omknuppen, opteer dan voor een dubbele longe zodat je zelf kan doseren (gecombineerd met een bandage die achterlangs gaat ev)

Maar imo is het beter om je te verdiepen in dressuurmatig grondwerk. Om de achterhand sterker te maken kan je prima aan de slag met zijgangen en overgangen vanaf de grond.

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Elastiek of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:46

Ik ben zelf ook totaal niet van de hulpteugels normaal gesproken. De revalidatie is volledig afgerond, ze is enkel veel bespiering verloren op haar achterhand en daar zoeken we nu dus een oplossing voor ;) het is maar met dat de dierenarts het zelf zei, dat ik even de ervaringen wilde horen. Bedankt!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Elastiek of pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:49

Als het puur om de bespiering van de achterhand gaat kun je net zo makkelijk balkjes aan je longeertraining toevoegen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:38

Men neme een bandage en een dekensingel, knoop die om de achterhand (bij merries zo'n tien centimeter onder haar vrouwelijkheid) -
en let op dat de achterbenen mooi ruim stappen.
Niet strakker dan je eigen onderbroek doen... :o

Bij Linda Tellington heet dit 'the promise wrap', de belofte "dat de verzameling er aan komt".
Het enige wat net niet ideaal gaat is uitgestrekte draf, bij galop werkt het enorm.

En desnoods een enkele bijzet, goed lang met elastieke ring, zodat echt sterrekijken niet kan.
(Verder zijn alle 'bind m naar beneden' dingen al snel onzin : een dier kijkt sterren omdat de rug zeer doet, het dier niet beter weet na maanden pijn en uit gewoonte. Gewoonte doorbreken en oorzaak wegnemen plus goed rijden / grondwerken is de oplossing.)