Boxrust merrie+veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Boxrust merrie+veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 12:39

Ik heb mijn merrie+veulen op boxrust.

Heeft iemand tips en handige websites waar ik oefeningen kan vinden die ik op stal met ze kan doen.

Heb zelf niet heel veel ervaring met grondwerk.

Bedankt alvast!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:43

Als het veulen minimaal 5 maanden is en niks mankeert zou ik m afspenen nu . Niks zo slecht voor de ontwikkeling van een veulen als stil staan in een box dag in dag uit .

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:44

Absolem schreef:
Als het veulen minimaal 5 maanden is en niks mankeert zou ik m afspenen nu . Niks zo slecht voor de ontwikkeling van een veulen als stil staan in een box dag in dag uit .


Mee eens.

Wat is de rede voor de boxrust TS?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:45

Ligt eraan waarom ze boxrust hebben........

Heel vaak is boxrust helemaal niet nodig, maar iets wat te snel standaard wordt gegeven.

Hoe oud is het veulen? Alles hangt een beetje daar vanaf. En de maten van je stal, want ideaal is het echt niet. Dat los je niet op met grondwerk in een stal 1x per dag.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 12:51

Het is helaas het veulen dat boxrust nodig heeft ivm operatie.
Veulen is net 5 maanden nu.

Ik was ook van plan om hem vanaf januari geleidelijk te gaan afspenen.
Alleen dat liep helaas wat anders.

Ik heb stal van 3x5, die heb vergroot voordat veulen is geboren.
Daar ben ik nu wel heel blij mee.

De arts adviseerde om zeker de eerste maand nog niet af te spenen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Boxrust merrie+veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:13

Kan je er niet een uitloopje aan maken? Over welke maat paarden hebben we het? 3x5 is niet groot voor een merrie met veulen op deze leeftijd 24/7.

Een operatie kan van alles zijn. Meestal is bewegen toch echt wel heel goed voor herstel. Alleen heel gek doen niet.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Boxrust merrie+veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 19:06

Sorry maar wil het hele verhaal liever niet openbaar op bokt zetten.
Via PB kan je me altijd een berichtje sturen.

En geloof me ik heb ze ook liever buiten, heb mijn paarden aan huis en onder normale weersomstandigheden lopen ze elke dag buiten.
Maar als de artsen het volgende aangeven, dan houd ik me daaraan:
1e maand boxrust
2e maand paddock of stuk wei van 10x10
3e maand weer normale wei

En ik zal je zeggen in een box van 3x5 kan ie ook al sprintjes trekken en bokken, wat natuurlijk niet de bedoeling is... :?

EquineFlex
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:04

Hoi Nadia!
Niet zozeer grondwerk maar misschien zou je de blaasmeridiaan van de Masterson Method kunnen proberen bij de merrie? Dan ben je in contact met haar en kun je haar lekker laten ontspannen.
Mocht je dat leuk vinden dan kun je dit filmpje bekijken voor een duidelijke uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=krSx3Kz2BW4&t=60s

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:15

superpony schreef:
Kan je er niet een uitloopje aan maken? Over welke maat paarden hebben we het? 3x5 is niet groot voor een merrie met veulen op deze leeftijd 24/7.

Een operatie kan van alles zijn. Meestal is bewegen toch echt wel heel goed voor herstel. Alleen heel gek doen niet.

De dierenarts zal het wel beter weten, denk je zelf ook niet?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:28

superpony schreef:
Kan je er niet een uitloopje aan maken? Over welke maat paarden hebben we het? 3x5 is niet groot voor een merrie met veulen op deze leeftijd 24/7.

Een operatie kan van alles zijn. Meestal is bewegen toch echt wel heel goed voor herstel. Alleen heel gek doen niet.

Als ik denk aan veulens/operatie/boxrust is het meestal een operatie aan de pezen ivm een verkeerde stand.
Dan is het echt de bedoeling dat een veulen zo min mogelijk kan rennen/gek doen/bewegen.
En "meestal is bewegen goed voor het herstel" kun je niet zo maar zeggen, helemaal niet na een operatie.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Boxrust merrie+veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 00:37

Ze verteld niet hoe en wat, dus kan van alles zijn. En ja, boxrust kan bij bepaalde operaties nodig zijn, maar dat geeft ook onwijs veel nadelen en gezondheids risico's.

En nee, ik geloof niet alle veeartsen. Sommigen geven nog te snel en te vaak boxrust, terwijl dat echt niet nodig is en ook echt niet goed.

Mijn merrie had een forse beenwond en is gehecht en ingepakt. Veearts dacht niet dat het goed zou helen. Moest op rust, maar ze stond met mijn ruintjes en dan was ze gaan stuiteren en draaien op stal. Heb haar dus gewoon bij de rest laten lopen.
Bij de controle was de veearts echt verbaasd hoe goed het been eruit zag. Totaal onverwacht hadden de hechtingen goed gehouden en was been niet verder opgezwollen.

Het is maar een voorbeeld en een ander probleem, maar het zegt wel of stalrust niet te snel wordt gegeven en dat dit echt niet altijd in het voordeel is.

Daarbij zijn er veeartsen die hebben geleerd, maar paardenhouders die al eeuwen paarden houden, dagelijks zien en meer dan voldoende kennis hebben opgebouwd door elke dag met meerdere paarden te werken.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 11:13

@equineflex, bedankt ik ga eens kijken!

@pilow en @brainless, thanks voor de support.. :D

@superpony, ben met je eens hoor dat beweging soms beter is.
Maar mijn 'kleine' heeft een serieuze operatie gehad en het was allemaal heel spannend of het goed ging komen. Dus als de arts dan een advies voor de nazorg geeft, houd ik die ook aan.

Afgelopen weekend de arts gesproken omdat ik nog wat vragen had.
Die gaf toen aan dat ze vanaf nu weer wat meer mochten gaan bewegen en op een klein stukje paddock of weide mochten. Dus zaterdag zijn ze weer in de paddock geweest, maar wat gingen ze tekeer, hield mijn hart vast pfff. Gelukkig afgelopen dagen al stuk rustiger.

Jolijn15
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-07-14
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Boxrust merrie+veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:27

Misschien zou je wat kleine vrijheidsdressuuroefeningetjes kunnen doen zoals bijvoorbeeld flemen en nee schudden. Dan is iig je merrie een beetje bezig

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:06

Herkenbaar ts,mijn veulen heeft ruim 5 maand op boxrust gestaan.

Zomers heb ik een klein weilandje afgezet en m'n hart zo'n beetje iedere dag vastgehouden vanwege de vele bokkesprongen en sprintjes, het blijven toch veulens.

Veel"trainen" lukt eigenlijk niet,korte stukjes van enkele minuten.

Mee lopen,vast zetten, paar keer per dag borstelen, wat rare voorwerpen tonen ,denk aan een plastic zakje, een vlag, etc.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:11

En wellicht een morale booster: als het veulen 5 maanden is, heeft hij/zij inmiddels de opbouw periode van het kraakbeen achter de rug.
(Dat schijnt een paard alleen in de eerste 5 maanden echt te kunnen.)

Sterkte voor je dieren!