Probleem met het beginnen van lange teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 18:38

Hey,

Ik wil me meer gaan verdiepen met werken aan de lange teugel!

Mijn paard kent lange lijnen wel (dus met singel) maar nu wil ik werken aan de lange teugel (zonder singel)

Mijn teugels zijn zelf te kort uiteraard :+ Maar ik heb gelezen dat je dit ook met een slofteugel kan doen, klopt dit? of is er een ander alternatief? mijn paard is namelijk een grote reus van 1m76 :+

Nu heb ik lange teugel gisteren voor de eerste keer geprobeerd, maar ik kreeg hem niet vooruit...
Hij liep telkens achteruit, ik heb geprobeerd om hem met een zweepje vooruit te krijgen maar dit lukte helaas niet. Ook heb ik het met stem geprobeerd maar toen liep hij achteruit. Iemand een idee hoe ik hem hier in vooruit krijg?

Iemand die nog tips heeft voor verdere oefeningen als ik hem vooruit krijg teminste :+ :D

Ik wil hier zeker les in nemen maar ik heb helaas nog niemand gevonden die het in mijn omgeving zou doen (regio Antwerpen/belgie)

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:53

Waar sta je tijdens het werken?
En heb je niet teveel druk van voren?

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 20:09

little_birdy schreef:
Waar sta je tijdens het werken?
En heb je niet teveel druk van voren?

Aan de schouder, maar blijkbaar is dit verkeerd? :+ ik ben best wel in de war, weet even niet wat nu het verschil is :?

Het kan best wel zijn dat ik te veel druk gaf doordat mijn teugels te kort waren. :+

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:12

Begin met eerst er achter te lopen en dat breng je stapje voor stapje terug totdat je naast de schouder kan lopen.
Hier kun je kijken (dit is deel 1, maar hij heeft meer delen) hoe het opbouwen te werk gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=Sa1151Y6MPA

rayoow

Berichten: 3454
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:29

Voor les ken ik
petra van Just Happy Horses :) vlak bij maastricht!

Komt ook bij aan huus maar weet niet tot hoe ver

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 20:44

Brainless schreef:
Begin met eerst er achter te lopen en dat breng je stapje voor stapje terug totdat je naast de schouder kan lopen.
Hier kun je kijken (dit is deel 1, maar hij heeft meer delen) hoe het opbouwen te werk gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=Sa1151Y6MPA


dankjewel! :D

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 22:36

In principe leer je een paard in de basis te reageren op waar jij staat ,
Mijn paard stopt bijvoorbeeld met lopen als ik op een bepaalde manier voor of bij de schouder sta.
Wat iemand anders al zei is beginnen met je basis positie verder naar achteren een goede optie.
Dan ben je meer drijvend bezig.
Geen idee hoe kort je teugels waren maar ik denk indd dat je echt teveel druk had icm een verkeerde positie .
Eigenlijk is je paard dan heel braaf door achteruit te gaan lopen want dat is wat je hem dan ook vraagt.
Les nemen is een nog beter idee

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 09:13

little_birdy schreef:
In principe leer je een paard in de basis te reageren op waar jij staat ,
Mijn paard stopt bijvoorbeeld met lopen als ik op een bepaalde manier voor of bij de schouder sta.
Wat iemand anders al zei is beginnen met je basis positie verder naar achteren een goede optie.
Dan ben je meer drijvend bezig.
Geen idee hoe kort je teugels waren maar ik denk indd dat je echt teveel druk had icm een verkeerde positie .
Eigenlijk is je paard dan heel braaf door achteruit te gaan lopen want dat is wat je hem dan ook vraagt.
Les nemen is een nog beter idee


Oké dankjewel :o
Ik ben op zoek naar iemand die hierin les geeft maar nog niemand gevonden helaas

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:30

Ik heb even de filmpjes bekeken die hier in het topic aangehaald worden en die leggen ook het 1 en ander echt heel goed uit

SBRNx
Berichten: 11
Geregistreerd: 16-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 09:51

Ik heb laatst m’n eerste les gehad en aan het einde van de les geprobeerd aan te draven vanaf de LT positie, maar mijn paard vond het ook maar raar om dan te draven terwijl ik verder naar achter stond. Van mijn instructrice kreeg ik toen de tip, om haar voorwaarts te krijgen, hierbij nog vanuit het longeren te denken. Ik moest de teugels dus wel houden zoals ik ze had vanuit de LT positie, maar haar om mij heen laten draven. Van daaruit kon ik haar dan weer makkelijk oppakken en rechtuit sturen en positie innemen. Misschien dat dit idee ook voor jou werkt?
Mijn paard reageert trouwens ook op te veel druk aan de teugels dus die moest ik wel wat langer laten en vooral voorwaarts blijven denken en ook gaan

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 10:27

Ik heb de eerste video ook al bekeken en het is ineens al een pak duidelijker! :D
Ik denk dat ik daar al mee eens ga beginnen :)
@SBRNx leuk deze ga ik ook eens proberen

IneP

Berichten: 1
Geregistreerd: 16-05-17
Woonplaats: Merksem

Re: Probleem met het beginnen van lange teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:37

Hey,

Ik geef les in het werken aan de lange teugel en heb verschillende routes doorheen Antwerpen.
Moest je geïnteresseerd zijn dan mag je altijd een bericht sturen :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 13:21

IneP schreef:
Hey,

Ik geef les in het werken aan de lange teugel en heb verschillende routes doorheen Antwerpen.
Moest je geïnteresseerd zijn dan mag je altijd een bericht sturen :)

Heb je een berichtje gestuurd :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:24

Ik ben met mijn paard begonnen vanuit de dubbele longe, steeds stukjes rechtuit sturen en van daaruit teugels korter maken en dichterbij gaan lopen.
Je kunt ook beginnen door er naast te lopen en dan steeds iets meer naar achteren te gaan, het ene werkt bij het ene paard beter en het andere bij het andere paard... kwestie van uitproberen en kleine stapjes nemen.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:55

Brainless schreef:
Begin met eerst er achter te lopen en dat breng je stapje voor stapje terug totdat je naast de schouder kan lopen.
Hier kun je kijken (dit is deel 1, maar hij heeft meer delen) hoe het opbouwen te werk gaat.
https://www.youtube.com/watch?v=Sa1151Y6MPA


Hele fijne les en uitleg. Ik ben ook aan het overwegen om te gaan beginnen met ook lange teugels werk. Het paard is zo intelligent en het is leuk om zelfs op mijn leeftijd iets nieuws te gaan doen. Deze man helpt echt en legt goed uit want les nemen zit er hier 100% zeker niet in. Dus fijne tip!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:16

Pien: volgens mij kun je met je maatje beter beginnen met mentraining :P , mooi op de kar straks op leeftijd dat je ohz niet meer kunt of durft.
(zegt ene oude zak he :') )

al ligt de basis van men en lange teugel weer heel dicht bij elkaar.

Zal effe op zoek naar speciaal bokt topic hierover, daar vinden jullie meer basis video's o.a. Van Piet Bakker.

Edit: [TVG] Dressuur aan de lange teugel

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 17:43

Mennen is voorbij Peet. Ik heb alles weggedaan, want is te gevaarlijk hier.
Dressuur aan de lange teugel ga ik zeker bekijken.
Ik merk dat Chico niets kent maar zeer intelligent is. De snelheid waarmee hij: ho, stap, draf, terug en om heeft opgepakt vind ik ongelooflijk.
Tevens met rijden, laat hij af en toe zo iets gaaf voelen, terwijl ik amper dressuur matig rijd. Vandaar dat ik denk om iets met lange teugels te doen.
Het klassieke spreekt me aan in dit filmpje want dat past bij mijn rijden.