Voor het inrijden met bijzet longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49269
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:45

Het is 1 touw maar niet doorlopend. Ik heb hem of beginnend tussen de voorbenen, of beginnend bovenop de singel. Dat ligt aan het paard. Maar dan heb ik een knoopje erin dus het kan niet doorschuiven. Je kan ze net zo hoog of laag instellen als je wilt als je genoeg ringen hebt.

Elisa2

Berichten: 37322
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:07

ZPORTHORZEZ schreef:
Elisa2 schreef:
Niet als je goed longeert en het paard met het longeren leert het bit aan te nemen. Nu heeft het paard geleerd de druk te ontwijken...

Dus beter gaan longeren, eventueel met dubbele longe zodat je het paard gelijk goed de juiste reactie en hulpen leert.


Ja met dubbele longe zou ook kunnen daar hebben we ook ervaring mee maar juist met de groene paarden leek het ons fijn met deze manier te beginnen omdat het wat stabieler is dan met 2 touwen en ze zijn nog zo wiebelig. Het zat niet strak maar net genoeg om de bovenlijn eens te gaan gebruiken en druk op het bit te voelen, daarbij genoeg speling.

Wij hadden bij een andere trainingstal gezien dat ze vrij snel met leren bijzet waar vrijwel geen beweging in zit al oppakken aan de longe voor de keuring. Juist dit leek ons niet fijn en wij kozen hierom voor deze manier. Of zeg je van eerst dubbele longe zodat ze begrijpen, en zijn we iets te snel ingekomen waardoor ze ontwijk gedrag is gaan vertonen?

Eigenlijk werken wij liever met dubbele longe maar bijvoorbeeld met de hengsten op keuring is het ook longeren met leren bijzet.

bigone schreef:
Merrie eerst nog even naar de tandarts geweest voor je het bit er in deed? Dat deden we altijd met de paarden.


Ja de tandarts is een maand geleden geweest voor al onze paarden.


Longeren met touwtjes kan prima zijn maar bij een jong paard moet je geen druk op het bit willen zetten. Je moet ze juist uitnodigen om te zakken en het bit zachtjes aan te nemen dmv van achter naar voren door het lijf te laten lopen en de touwtjes bevestigen als uitnodiging. Sommige paarden kruipen makkelijker achter bit, dat zit vaak in de bouw en kun je oplossen door touwtjes anders te bevestigen.

Maar dit kun je (zeker bij groene paarden) het beste aan iemand overlaten die er veel ervaring mee heeft zodat het gelijk goed gebeurd. Een goede basis is het halve werk en dan wordt het inderdaad snel opstappen en wegrijden.

Dubbele longe zou ik doen nadat de basis van het longeren een beetje bevestigd is, is beter maar imo net weer een stapje moeilijker voor een paard. Je kunt er wel de aanleuning weer mee fixen als je weet wat je doet.

Als je weinig ervaring hebt met longeren en de dubbele longe dan zou ik aanraden om eerst te gaan oefenen met een ouder, al beleerd paard.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:21

Touwtje heeft erg weinig weg van een ruiterhand. Bij touwtje zijn er 2 opties voor je paard: of wel druk (erin hangen), of wel geen druk. Jouw paard kiest er voor de druk te ontwijken, aangezien touwtje niet mee geeft. Dus loopt je paard nu achter de hand en zonder contact..

Iets wat meer neigt naar contact zoals een ruiterhand heeft, is bijvoorbeeld iets elastisch. Of inderdaad een dubbele longe.

ZPORTHORZEZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 17:50

Bedankt voor jullie antwoorden. Vraag me af hoe de trainingstallen naar de keuring toe het doen als ik sommige jonge paarden al heel volwassen gebouwd zie. Dat is niet van alleen zonder bijzet longeren. Die fase ben ik trouwens al voorbij. Heb veel grondwerk en longeren zonder bijzet gedaan. Ontspannen liepen ze al. En aan de dubbele longe zou wel kunnen dat ga ik proberen daar ben ik wel ervaren mee heb het geleerd op school en er certificaten voor behaald. Regelmatig deed ik het met mijn vorige paard. Alleen uiteindelijk willen ze voor de hengstenkeuring toch een vaste bijzet en vandaar dacht ik dat het een betere optie was om daar mee te beginnen en het dubbele longe later mee te pakken icm met rijden. Maar misschien kan het toch eerst dan kan ik nog meegeven als ze het spannend vinden en als ze het begrijpen ken ik altijd los beginnen met een vaste bijzet. Ik ga wel kijken of ik het oppakken anders kan doen.

Suzanne F.

Berichten: 49269
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:57

ZPORTHORZEZ schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden. Vraag me af hoe de trainingstallen naar de keuring toe het doen als ik sommige jonge paarden al heel volwassen gebouwd zie. Dat is niet van alleen zonder bijzet longeren. Die fase ben ik trouwens al voorbij. Heb veel grondwerk en longeren zonder bijzet gedaan. Ontspannen liepen ze al. Ik ga wel kijken of ik het oppakken anders kan doen met de tips hier gegeven.


Heb enkele jaren op 1 van de bekendste stallen van Nederland rondgelopen en meerdere jaargangen hengsten klaargemaakt zien worden. En heb zelf ook meerdere merries klaargemaakt voor de keuring. Allemaal bijgezet gelongeerd en voornamelijk met touwtjes.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:36

De meeste trainingsstallen die ik ken zie ik werken met klaarmaken met een vaste bijzet (meestal touwtjes)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Voor het inrijden met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 19:53

Ik zou ook met dubbele longe gaan werken als je perse eerst voordat je erop gaat met iets meer dan een enkele lijn wil longeren.
Je schrijft in een van je eerdere Posts dat het jullie beter en fijner leek om met een bijzet die vast is te beginnen omdat er weinig beweging in zit. Maar je wil juist wel die beweging hebben zodat je mee kunt gaan met je paard en zijn mond/hoofd en hals. Het beste waar je dat mee kunt doen is je hand. Zeker als je er ervaren en geoefend mee bent, kun je daarmee in fracties van seconden werken en dat gaat geen bijzetteugel of touwtje lukken.
Jouw paard heeft nu een heel logische reactie gegeven op een niet meegevende teugel (de bijzet die niet mee geeft en ‘star’ blijft) en heeft gedacht nou dan kruip ik er lekker achter, dan voel ik die druk ook niet meer. Probleem opgelost. Sommige paarden gaan er ook in hangen, dat is ook een uiting van ervaren van een te starre teugeldruk. Ook niet fijn als je erop gaat zitten voor het eerst.
Ik snap ook werkelijk niet waarom op keuringen er met bijzet of touwtjes moet worden gewerkt.
Ik heb nog geen paard correct zien lopen op een keuring aan de longe. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Ik snap dat als het moet voor een keuring je graag wil weten hoe dit op te pakken.
Je paard zal dus eerst het bit op een juiste manier moeten accepteren en daar is vertrouwen en een hand die mee gaat voor nodig.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:22

Lammert Haanstra deed het ook altijd met de touwtjes en dat vond ik ook wel fijn werken. Echter geeft het ene paard makkelijker na dan een ander. Sommige zijn van die stijfkoppen :D