Geen respect voor stapmolen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:34

Onze grote maat Shetland Pony merrie van 3 jaar oud gaat met regelmaat in de stapmolen. Dit kan ze prima en ze vind het ook niet eng.
Sterker nog, na de tweede keer had zij al geen respect meer voor de drijfhekken. Als mevrouw geen zin heeft of even een plukje gras van de rand wil happen, blijft ze gewoon stilstaan ook al komt het drijfhek tegen haar kont aan. Het gebeurt soms zelfs dat ze het drijfhek over haar heen laat glijden.
Deze stapmolen is niet onder stroom te zetten helaas. Hebben jullie tips hoe ik haar kan leren respect te hebben voor de drijfhekken?

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:48

Gewoon niet doen?
Sowieso voor haar veiligheid als wel het totaal nutteloze werk voor een jonge shetlander.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:54

Eh niet :+ mijn oude tinker was ook erg goed in het saboteren van stapmolens, hij had er wel altijd schik in :D en stond naast de weidegang er rgelmatig in om meters te maken. Als het meneer niet snel genoeg ging liep hij doodleuk door de hekken heen zodat hij sneller kon gaan dan de molen. :') Of omdraaien voordat de molen van draairichting veranderde en dan tegen de stroom inlopen. Maar dat was altijd bij een te trage stapsnelheid of te lang een kant op voor zijn zin. Al vrij snel kwam het erop neer dat hij de stapmolen voor zichzelf had. Met een naar zijn wens aangepast programma :))

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 14:55

Sommige ponies wil je om veiligheidsredenen ver uit de buurt van een stapmolen houden. Klinkt alsof deze pony in die groep hoort. ;)

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 16:22

Onali schreef:
Gewoon niet doen?
Sowieso voor haar veiligheid als wel het totaal nutteloze werk voor een jonge shetlander.


Dank je wel voor je nuttige bijdrage!
Ik kies ervoor om verder niet op je reactie in te gaan.

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 16:26

karuna schreef:
Eh niet :+ mijn oude tinker was ook erg goed in het saboteren van stapmolens, hij had er wel altijd schik in :D en stond naast de weidegang er rgelmatig in om meters te maken. Als het meneer niet snel genoeg ging liep hij doodleuk door de hekken heen zodat hij sneller kon gaan dan de molen. :') Of omdraaien voordat de molen van draairichting veranderde en dan tegen de stroom inlopen. Maar dat was altijd bij een te trage stapsnelheid of te lang een kant op voor zijn zin. Al vrij snel kwam het erop neer dat hij de stapmolen voor zichzelf had. Met een naar zijn wens aangepast programma :))


Hmm... Hogere of lagere stapsnelheid heeft hier geen zin gehad helaas. Was dat uiteindelijk bij de Tinker de oplossing? En welk tempo had je dan?
Het werk/lopen zelf vindt ze helemaal prima, maar het gras wat er om de stapmolen heen staat is gewoon interessanter.
(Terwijl ik dat schrijf, realiseer ik me dat daar misschien de sleutel tot succes ligt: gras verwijderen...)

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:17

Shet verteld je dat ze van werken honger krijgt. Gras verwijderen zal inderdaad je beste gok zijn om dit op te lossen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:24

Waarom wil je de shet in de stapmolen? Wat is je doel?

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:48

Ik heb er ook zo eentje (paard weliswaar). Wat bij haar helpt, is mijn jongste paard achter haar te zetten in de stapmolen: als ze treuzelt, krijgt ze een vriendelijk beetje in haar kont :), maar dat is natuurlijk geen oplossing voor je probleem.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:28

Er mee gaan fietsen,heb je allebei beweging. Een shet heeft graag een doel en denk dat die van eten belangrijker is als doelloos rondstappen. Geld trouwens ook voor paarden enkel kunnen die vaak niet anders.
Ik vraag me wel af welke malloot bedenkt zo'n ding onder stroom te zetten,wist niet eens dat zoiets bestond.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:02

Shae schreef:
Sommige ponies wil je om veiligheidsredenen ver uit de buurt van een stapmolen houden. Klinkt alsof deze pony in die groep hoort. ;)

Die van mij ook!!!! Ha ha.

ruitje

Berichten: 12334
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:07

beatje schreef:
Er mee gaan fietsen,heb je allebei beweging. Een shet heeft graag een doel en denk dat die van eten belangrijker is als doelloos rondstappen. Geld trouwens ook voor paarden enkel kunnen die vaak niet anders.
Ik vraag me wel af welke malloot bedenkt zo'n ding onder stroom te zetten,wist niet eens dat zoiets bestond.


Is vrij standaart hoor en voorkomt dus gevaarlijke situaties zoals de TS beschrijft.

TS: is ze niet ook gewoon te klein, dan gaan die stokken sowieso erg makkelijk over je shet heen natuurlijk.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:12

Als ze graag eet en een doel wil hebben.

Waarom knoop je geen appel (of iets anders wat ze lekker vind) aan een hengel aan de molen. Dan kan ze daarachter aan lopen. En ja ik bedoel dat als serieus idee.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:22

Dat zou best kunnen werken. Hebben we eens gedaan met een zweepje toen er een onervaren ruiter op mijn shet reed. Mevrouw had ook weinig zin om te werken en vond gras langs de bakrand boeiender.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:24

Koekeroekus schreef:
Als ze graag eet en een doel wil hebben.

Waarom knoop je geen appel (of iets anders wat ze lekker vind) aan een hengel aan de molen. Dan kan ze daarachter aan lopen. En ja ik bedoel dat als serieus idee.


Hoe veel frustratie wil je een paard (pony) aan doen -O-

Rien_92
Berichten: 84
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 20:41

Gillbo schreef:
Waarom wil je de shet in de stapmolen? Wat is je doel?


Dank je wel voor de vraag (i.p.v. een oordeel zoals anderen doen).

Onze Shetland Pony wordt momenteel opgeleid om de aangespannen sport in te gaan. Om conditie op te bouwen én te behouden willen wij haar naast de reguliere trainingen ook met regelmaat in de stapmolen laten stappen. Behalve het positieve effect op de conditie, bevordert het stappen ook de bloedsomloop. Dit heeft een positief effect op het herstel van spieren na zware trainingen. Tot slot heeft het stappen ook positieve effecten op de lymfedrainage, dit stimuleert het actief opruimen van afvalstoffen in het lichaam.

Verdere discussie over het wel of niet gebruik maken van een stapmolen is niet gewenst, dat was ook niet het onderwerp mijn vraag.


hwn schreef:
Ik heb er ook zo eentje (paard weliswaar). Wat bij haar helpt, is mijn jongste paard achter haar te zetten in de stapmolen: als ze treuzelt, krijgt ze een vriendelijk beetje in haar kont :), maar dat is natuurlijk geen oplossing voor je probleem.


Er komt aan het einde van deze maand een KWPN'er bij mijn Shetland Pony te staan die ook af en toe in de stapmolen gaat, dus mogelijk is dit een optie inderdaad. Al betwijfel ik het effect, aangezien onze dame niet snel onder de indruk is, haha. Maar wie weet!


tamary schreef:
Shet verteld je dat ze van werken honger krijgt. Gras verwijderen zal inderdaad je beste gok zijn om dit op te lossen.


Eens kijken of ik dat op een goedkope manier structureel kan doen inderdaad, als het al mag van de staleigenaar. Dan zou er eigenlijk rondom een strook tegels gelegd moeten worden, anders is het zo weer begroeid natuurlijk.


beatje schreef:
Er mee gaan fietsen,heb je allebei beweging. Een shet heeft graag een doel en denk dat die van eten belangrijker is als doelloos rondstappen. Geld trouwens ook voor paarden enkel kunnen die vaak niet anders.
Ik vraag me wel af welke malloot bedenkt zo'n ding onder stroom te zetten,wist niet eens dat zoiets bestond.


Fietsen is om meerdere redenen geen ideale optie. Zie verder mijn antwoord op 'Gillbo'.


ruitje schreef:
TS: is ze niet ook gewoon te klein, dan gaan die stokken sowieso erg makkelijk over je shet heen natuurlijk.


Voor het mooi zouden de drijfhekken (geen stokken, maar een rek) 20 centimeter lager mogen, maar ze is voor deze molen niet per se te klein. Zit wel te denken of ik iets kan maken waarmee ik de drijfhekken toch kan verlagen. Dit mag echter niet zwaar zijn, anders raakt de molen uit balans. Ook moet het makkelijk te verwijderen zijn voor de momenten dat er grote paarden in de stapmolen gaan. Heb jij een goed idee?


Koekeroekus schreef:
Als ze graag eet en een doel wil hebben.

Waarom knoop je geen appel (of iets anders wat ze lekker vind) aan een hengel aan de molen. Dan kan ze daarachter aan lopen. En ja ik bedoel dat als serieus idee.


Een soortgelijke gedachte had ik ook, maar het nadeel is dan weer dat de molen elke 5 minuten omdraait. Dan moet je dus aan 2 kanten iets lekkers hebben, dus dan heeft ze dat niet alleen vóór zich maar ook áchter. Ik vraag me af of dat helpend is. Maar even serieus, heb jij dit wel eens geprobeerd en zo ja, werkte het ook?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 20:54

Is het niet mogelijk je doel te bereiken op een andere manier? Longeren, hierbij train je de spiergroepen ook op een juiste manier, fietsen beter lang rechtuit dan steeds hetzelfde rondje?
Of is het mogelijk om stemcommando's te trainen en deze toe te passen in de stapmolen.

Nu ben je nl een ( eenvoudig te vervangen) trainingsvorm als hoofddoel aan het stellen en dat is zonde van de tijd en energie

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:05

Wandelen aan de lange lijnen eventueel combineert conditie met voorbereiding op gewenste werk. Fietsend zou ook kunnen sukkedrafje is beter om afvalstoffen uit spieren in elk geval af te voeren dan stappen en dan kom je ook op een tempo wat fietsend te doen is.
Stapmolen heeft zijn handige kanten, maar qua werktraining is de functie fors beperkt door geen interactie met menner/ruiter en geen blootstelling aan gewenste werkomgeving. Komt het eeuwige rondjes lopen bij wat niet overeenkomt met wat je wil, nl ergens naar toe, want daarvoor moet je rechtuit. Zo'n molen heeft functie bij tijdgebrek mens, maar fysieke conditie opbouwen zonder de geestelijke belastbaarheid mee te trainen heeft flinke beperkingen.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:21

Rien_92 schreef:
Koekeroekus schreef:
Als ze graag eet en een doel wil hebben.

Waarom knoop je geen appel (of iets anders wat ze lekker vind) aan een hengel aan de molen. Dan kan ze daarachter aan lopen. En ja ik bedoel dat als serieus idee.


Een soortgelijke gedachte had ik ook, maar het nadeel is dan weer dat de molen elke 5 minuten omdraait. Dan moet je dus aan 2 kanten iets lekkers hebben, dus dan heeft ze dat niet alleen vóór zich maar ook áchter. Ik vraag me af of dat helpend is. Maar even serieus, heb jij dit wel eens geprobeerd en zo ja, werkte het ook?


Nee, nooit geprobeerd. Ik heb geen Shetlander in combinatie met een stapmolen :')

Maar stel dat ik het zou hebben zou ik in staat zijn het wel te proberen. Alleen die twee kanten op draaien had ik nog niet bij stil gestaan.
Het moet ook wel zo gemaakt worden dat de shet er wel daadwerkelijk bij kan anders wordt ie idd gefrustreerd. Maar moet eigenlijk ook niet met 1 hap op zijn.

Klinkt als een uitdaging.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:24

Ik zou eerst eens met een graasmasker/muilkorf kijken of het gras (eten) idd de trigger is. Als dat werkt ben je meteen klaar.

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:39

Zelf wandelen ipv de stampmolen lost je probleem op.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:41

Ik vind een stapmolen echt geestdodend. Handig voor de mens. Ik zou er ook voor kiezen om dan lekker naar buiten te gaan wandelen/fietsen/lange lijnen. Worden ze meteen goed verkeersmak van.

Als je perse toch de molen wil inpassen kun je mss een paar keer met een zweepje meelopen en even corrigeren als ze stil blijft staan?

ruitje

Berichten: 12334
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:45

Wij gebruiken de molen ook voor training. Overigens juist ook met het principe dat ze juist ook wat doen 'zonder mens '

Heeft jouw molen een vast rek of losse stokken aan een frame wat dan lijkt op een rek? Bij ons zijn het loshangende stokken die je dus zou kunnen vervangen door langere :)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Geen respect voor stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:08

Ik had vroeger een Welshje die gewoon ging liggen in zo'n ding, ze zijn volgens mij niet zo pony proof die molens.