Gratis online mini cursus werken aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2935
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:28

Kan iemand hier misschien iets beter uitleggen wat nu eigenlijk precies het doel is van dat volte werk? Op de video zie ik een paard dat gewillig achter de begeleider aansjokt, maar niet een paard dat 'aan het werk is'. Ik heb 0,0 ervaring met het op deze manier werken aan de hand, dus kan aan mij liggen :)

Wat vraag je nou precies van het paard? Dat het je volgt op de cirkel, of wil je ook stelling / scharen van de achterbenen / ??? Wat train je? Alleen gehoorzaamheid, of is het voorbereiding op een latere oefening? Help :D Als ik dit nu zou gaan oefenen zouden we gewoon doelloos rondjes stappen namelijk haha.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:08

Eelmo schreef:
Kan iemand hier misschien iets beter uitleggen wat nu eigenlijk precies het doel is van dat volte werk? Op de video zie ik een paard dat gewillig achter de begeleider aansjokt, maar niet een paard dat 'aan het werk is'. Ik heb 0,0 ervaring met het op deze manier werken aan de hand, dus kan aan mij liggen :)

Wat vraag je nou precies van het paard? Dat het je volgt op de cirkel, of wil je ook stelling / scharen van de achterbenen / ??? Wat train je? Alleen gehoorzaamheid, of is het voorbereiding op een latere oefening? Help :D Als ik dit nu zou gaan oefenen zouden we gewoon doelloos rondjes stappen namelijk haha.


Misschien kun je deze vraag ook even in de Facebook groep stellen?

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:26

Volgens mij is het cirkelen bedoelt om tot gelijkmatige lengtebuiging te komen :)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:24

Zorgen dat je paard in balans stapt. Dat is moeilijker dan het lijkt.

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:14

Nou ik ga alles opnemen met mijn telefoon, want bij dag 2 zeggen ze al "verdeel deze oefening over een aantal weken". Zo niet handig als je dan maar tot 10 april hebt en ze dan de video's offline halen omdat de cursus is afgelopen. Ik ga vandaag namelijk kijken hoever ik kom met de eerste 3/4 dagen met beide pony's.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:19

Ymor schreef:
Zorgen dat je paard in balans stapt. Dat is moeilijker dan het lijkt.


Dit, maar als je hier tegen aan loopt zou ik wel echt aanraden om een instructeur te zoeken die hierbij past, deze cursus is echt puur als kennismaking met het werken aan de hand. Als je een beetje verder bent is het super leuk om het stappen te combineren met een travers of een schoudervoor of het ubertreden. En daarbij train je ook de fijnere hulpen aan, stapt je paard met buitenvoor wel mooi onder de neus of valt hij stiekem toch een beetje over de buitenschouder heen? en stapt hij met binnenachter wel precies naar het zwaartepunt toe waarbij hij de binnenheup ook mee naar voren en beneden brengt? en draagt hij zn hoofd wel mooi zonder deze tegen de hand in te brengen of het hoofd te kantelen? Al deze dingen zijn goed om te oefenen voor het latere werk en om jouw oog te trainen. Maar dit is natuurlijk wel lastig om allemaal te leren op basis van zelfstudie, zonder enige feedback.

Dat linkje wat ik eerder deelde gaat hier trouwens ook verder op in, vooral het tweede ebook.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:22

Ik had hetzelfde idee als Eelmo: wat is de bedoeling van die voltes stappen. Ik snap dat het rond stappen in een mooi gelijkmatig tempo en netjes ronde voltes maken heel lastig is. Naar mijn idee werd hier weinig getraind. Je wilt dat het paard zijn binnenachterbeen er netjes onder zet, maar in dit filmpje werd daar weinig van gevraagd.
Ik hoop dat het een voorbereiding is voor een volgende oefening.
We wachten af. Zo het filmpje voor vandaag even kijken.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:57

Gaan de videos offline als het afgelopen is? Want dan ga ik ze ook even opnemen inderdaad

MaritVeenman
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:19

Marie111 schreef:
Eelmo schreef:
Kan iemand hier misschien iets beter uitleggen wat nu eigenlijk precies het doel is van dat volte werk? Op de video zie ik een paard dat gewillig achter de begeleider aansjokt, maar niet een paard dat 'aan het werk is'. Ik heb 0,0 ervaring met het op deze manier werken aan de hand, dus kan aan mij liggen :)

Wat vraag je nou precies van het paard? Dat het je volgt op de cirkel, of wil je ook stelling / scharen van de achterbenen / ??? Wat train je? Alleen gehoorzaamheid, of is het voorbereiding op een latere oefening? Help :D Als ik dit nu zou gaan oefenen zouden we gewoon doelloos rondjes stappen namelijk haha.


Misschien kun je deze vraag ook even in de Facebook groep stellen?


In het begin wil je vooral niet te veel. Het cirkel werk kan zich naarmate de training vordert verder in moeilijkheidsgraat opbouwen :) maar is in het begin voornamelijk gericht op bewust je eigen looprichting inzetten en hem jou te laten volgen. Wanneer dat goed gaat en je handigheid neemt toe kun je meer bij je paard gaan kijken. Het eerste wat je nodig hebt is een stabiele straal van de volte (dag 3). Wanneer het lukt om de volte gelijkmatig te houden kun je door naar het volte vergroten, volte verkleinen (dag 4). Bij het volte vergroten en verkleinen werk je zachtjes een klein beetje aan de lengtebuiging zonder er te veel nadruk op te leggen. Het vergroten van de cirkel is een oefening voor het hol maken van de buiging aan de binnenkant, het leren ondertreden richting het zwaartepunt van het binnenachterbeen en het gewicht van de binnenschouder af te halen.
Het verkleinen van de cirkel is een oefening om de buitenzijde van het paard binnen je hulpen te krijgen. Des de kleiner de straal van de volte, des de meer het paard uitgenodigd word om te buigen.

Het vergroten is voor het binnen achterbeen, het verkleinen voor het buiten achterbeen.

Dit is dus inderdaad voorbereiding op je verdere werk (rechtuit in buiging en de zijgangen)

Stelling word in dit deel van de cursus niet behandeld en we werken in beweging aan het ondertreden van het binnen achterbeen, dus het binnen achterbeen richting het zwaarte punt. Wanneer het paard gaat scharen (het achterbeen voorbij het zwaarte punt gaat) krijg je een hele andere inwerking. Dit word in de cursus alleen meegenomen in het zijwaarts wegstappen en overtreden voor een stukje gehoorzaamheid, afstemmen van de zijwaartse hulpgeving en het mobiliseren van het bekken.

Ik hoop dat je vragen zo beantwoord zijn :).
Laatst bijgewerkt door MaritVeenman op 01-04-20 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 14:23

Oh wat gaaf, ik heb me ook aangemeld. Heb ik komende paar maanden ondanks weinig werk, toch wat te doen :)

Eelmo

Berichten: 2935
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:43

Dank voor de uitgebreide antwoorden! Ben niet zo'n facebook persoon :o Bij de video van vandaag zat al flink meer info, zeker de video over "wat als het niet lukt" vond ik heel fijn om te zien! Ik wil gewoon graag weten waar ik mee bezig zou moeten zijn, want anders gaat paardlief zelf wel iets verzinnen :+

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:52

Volgens mij gaan we nu langzaam wat meer naar het werken in de buurt van de schouder en dan over op twee teugels. Is dat te doen met normale teugels? Van iemand had ik ooit gehoord dat zij een slofteugel gebruikt omdat die ook langer zijn, is dat handig?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:31

Muiz schreef:
Volgens mij gaan we nu langzaam wat meer naar het werken in de buurt van de schouder en dan over op twee teugels. Is dat te doen met normale teugels? Van iemand had ik ooit gehoord dat zij een slofteugel gebruikt omdat die ook langer zijn, is dat handig?


Vanaf de schouder is het heel goed te doen met normale teugels, die slofteugels zijn vooral handig als je vanaf de heup gaat werken (wat ook mega leuk is en waarover zij ook ooit zn gratis instap cursus hebben gedaan)

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:34

Wat dat betreft vind ik dat het best snel gaat, mijn pony is helemaal niet gewend dat ik naast haar schouder loop dus daar zullen we nog even aan moeten werken geloof ik :D

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:36

kwii schreef:
Wat dat betreft vind ik dat het best snel gaat, mijn pony is helemaal niet gewend dat ik naast haar schouder loop dus daar zullen we nog even aan moeten werken geloof ik :D


Dat is ook het aller moeilijkste onderdeel imo :+ zodra je dat kan gaat de rest bijna vanzelf

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:38

Cera_D schreef:
kwii schreef:
Wat dat betreft vind ik dat het best snel gaat, mijn pony is helemaal niet gewend dat ik naast haar schouder loop dus daar zullen we nog even aan moeten werken geloof ik :D


Dat is ook het aller moeilijkste onderdeel imo :+ zodra je dat kan gaat de rest bijna vanzelf


Vanuit de heuppositie is ze wel gewend, dus hopelijk werkt het in mijn voordeel :P

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:42

Hier gaan ook heel veel vraagtekens bij de paarden vandaan komen als ik bij de schouder ga lopen :')
Zelf vind ik dat ook wat spannend, ze staan op een boerderij en er is altijd van alles wat te zien. Ik heb vrij weinig zin dat de koeien gaan rennen en ik vervolgens geplet word omdat paardlief schrikt van de koeien haha

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:44

Zodra we aan het lange teugelen toe zijn ga ik dat meteen doen met Alex, hij vond er gisteren geen reet aan. En hij kan gewoon echt niet leren om recht opzij te stappen bij het wijken aan zijn linkerkant, dat is al bijna 13 jaar zijn slechte kant. Jorie daarintegen, die moest ik aan het einde van de les weer even leren dat ie ook een gewone volte kon lopen ipv te wijken, die vond het echt helemaal super. Ik loop eigenlijk altijd of achter of naast bij de schouder bij mijn pony's, vooral Alex. Alex is het gewend altijd voorop te mogen, ook tijdens het wandelen oa. Jorie is meer een volgzaam type. Ik had mijn volte ook maar op 6 meter zitten gisteren overigens, want bij 10 meter buigen ze eigenlijk praktisch niet in. Maar Alex was echt niet te genieten gisteren. Ik ga vanavond kijken of ik tijdens het avondeten even les 4/5/6 kan luisteren en opnemen. En dan als het weer zo blijft weer even met Jorie oefenen, want Alex daar word ik zelf ook alleen maar chaggy van. Hij sluit zich namelijk compleet af zodra het zijgangen werk begint en dan kan ik op mijn kop staan en hij doet het nog niet. Terwijl hij het dus wel probeert als ik aan het lange teugelen ben en schouderbinnenwaarts en buitenwaarts oefen. Ik doe liever iets waarbij de pony wel meewerkend blijft dan iets waarbij die zelf ook superchaggy wordt. En snoepjes werd ie alleen maar bijterig van. Ja, ze kennen voedsel weigeren, maar je kunt het altijd proberen met bijten hè.

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 14:47

Ik zie dit nu pas, maar heb me ook aangemeld :D Werk al wel regelmatig aan de hand met mijn shet, maar vrij weinig met m'n bijrijdpaard & ben er zeker geen pro in, dus leek me wel leuk en interessant zo'n cursus! Ben benieuwd :) Als de video's weer offline gaan, ga ik ze inderdaad ook even opnemen, want ik heb niet elke dag de tijd om aan de slag te gaan haha

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:32

@Jorex: Op zich wel begrijpelijk als Alex het moeilijk vindt dat hij zo reageert. Kleine stapjes, of idd laten. Moet leuk voor beiden zijn! Fijn dat Jorie het zo leuk op pakt :D Kan me goed voorstellen dat Shets bij 10m niet inbuigen haha. Voor een paar van 1.80 is een 10 meter volte iets heel anders dan een pony van 1.10 :P

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:25

Ik maak met de pony de voltes ook kleiner dan met paard inderdaad

Wacht nog steeds tot kaptoompje van Jonique gemaakt is... in de tussentijd oefen ik een beetje met Elevada. Maar ik lig nu 3 dagen video’s achter dus vanavond even filmpjes kijken in plaats van oefenen

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 17:56

Ik vind dat achteruitlopen nog wel een dingetje. Vooral als de bak niet mooi glad is. Echt iets voor mij om dan languit te gaan.
Verder heb ik geregeld "ruzie" met de zweep, mijn voeten, mijn handen.....
Vind het dus nogal ingewikkeld.

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:16

Marie111 schreef:
Ik vind dat achteruitlopen nog wel een dingetje. Vooral als de bak niet mooi glad is. Echt iets voor mij om dan languit te gaan.
Verder heb ik geregeld "ruzie" met de zweep, mijn voeten, mijn handen.....
Vind het dus nogal ingewikkeld.


:(:) Komt vanzelf goed!

Of je gaat zoals mijn moeder en je loopt achteruit een volle kruiwagen poep in..... :')

Jorex

Berichten: 9960
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 18:21

Ik loop achteruit en struikel vervolgens over de pion heen waar ik omheen moest lopen. En dan springt Jorie van schrik opzij, want die kan daar niet tegen en toen moest ik hem loslaten. En vervolgens komt Alex dan heel lief bij me staan om te controleren of ik oké ben. Ik laat als ik met de ene bezig ben de andere namelijk los rondlopen in de bak (ze grazen graag kantjes).

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Gratis online mini cursus werken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:07

Ligt het aan mij of valt het paard in de filmpjes van vandaag juist over de schouder en wijkt hij helemaal niet?