Longeer probleem bij start

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathaly_dc
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-02-20

Longeer probleem bij start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 23:22

Hallo allemaal

Even wat info:
Gigi is een 14jarige ruin die sinds eind januari bij mij hoort :)
Bu heeft Gigi een verleden met een trauma (trailergerlateetd) waardoor hij niet meer kan vaststaan, geen rust kent (ijsbeert continu) en vertrouwen in mensen en zichzelf volledig terug moet krijgen.
Zijn vorige eigenaar heeft namelijk nooit na het incident tijd genomen om hem erdoor te helpen. Hij ging op de wei of op stal en werd enkel nog bereden. Springgericht want zij deed wedstrijden. Gigi kon echter nooit mee omdat hij heel kijkerig is en niet meer op verplaatsing kan.

Sinds hij bij ons is hebben we eerst ruim een maand besteed aan de omgeving en de mensen die voor hem zullen zorgen. Door clickertraining en gewoon contact hem proberen duidelijk maken dat wij geen slechte bedoelingen hebben, hem willen helpen en te vertrouwen zijn.

Nu zijn we al een kleine maand (sinds begin april) aan het longeren en grondwerk aan het doen. Zowel bij vrij longeren als met een longeertouw krijgt gigi onverwachts een crise waarbij hij uit het niets begint rond te rennen en ons dus vaak de piste doorsleurt.
Maar ook bij het begin, wanneer we hem wegleiden dmv handgebaar of zweep (wijzen niet slaan) vertrekt hij direct als een halve zot in rengalop. Een ronde of 3 en dan gaat hij op draf.

Longeren zelf gaat goed, hij luistert naar de commando’s en we zien hem groeien. Maar we weten dus niet hoe we hem kunnen aanleren van niet in paniek weg te spurten bij het begin en hoe we ook tijdens het longeren die rengalop uit het niets eruit kunnen krijgen.
En vooral waarom doet hij dit?

Als we met twee zijn dan neemt 1 van ons hem mee en leiden we hem weg waarbij hij wel gewoon de cirkel op stap kan aannemen.

Dus de vraag:
1) waarom rent hij weg in begin?
2) hoe leren we hem op stap starten?
3) waarom rent hij tijdens longeren ineens weg?
4) hoe reageren we hier op/hoe leren we af?

Ik dacht van hem tijdens longeren met twee extra te belonen voor op stap starten. Tijdens longeren alleen hem direct doen stoppen als hij wegloopt en herbeginnen net zolang tot hij op stap vertrekt en dan extra belonen.

Ik denk dat hij bij start wegloopt uit paniek omdat hij misschien niet weet wat gaat komen (hoewel longeren toch wel bekend is voor hem).
Anderzijds is het misschien puur dominantie want durft ook wel gericht bokken tijdens die spurt.
Tijdens longeren beginnen weglopen is misschien uit onbalans. Hij heeft weinig spieren op de achterhand, hier trainen we ook veel op met grondwerk.


Gigi berijden we niet omdat hij enorm met zijn hoofdschud dan. Ofwel uit zichzelf aan de teugel gaat lopen. Alles behalve ontspannen dus. Ook tijdens rijden versnelt hij in elke gang continu en onregelmatig.

Sorry voor het lange verhaal

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Longeer probleem bij start

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 23:56

Allereerst, wat fijn om te lezen dat jullie hem zoveel aandacht en ruimte willen en kunnen bieden om zn voorgaande ervaringen te boven te komen. +:)+

Paarden met een "verleden" zijn in mijn ogen vaak heel erg gebaat bij een "helemaal terug naar het begin" benadering. Alsof je alles opnieuw moet instellen, alleen met de handicap dat je nu niet met een "lege ruimte" begint, maar met een ruimte die al gevuld is met voorgaande ervaringen en waarschijnlijk aangeleerd gedrag dat dus ook afgeleerd moet worden.

Ik zou dus ook helemaal aan het begin beginnen, net als je met een groen paard zou doen. Focus op wat goed gaat, en nog niet teveel je richten op wat minder is. Probeer ook zoveel mogelijk confrontaties of "mislukkelingen" te voorkomen, dus werk naar succes toe. Daar krijgt hij zelfvertrouwen van en een positieve ervaring met de mens. Als ik het zo lees ben je net een kleine 2 maanden met hem bezig, dat voelt misschien als al een hele tijd, maar is relatief echt nog kort. Geef en gun hem de tijd, die zal hij nodig hebben, en waak ervoor dat je teveel vanuit verwachtingen werkt. Dus niet afgaan op "dit zou hij al moeten kennen". Dit kan best lastig zijn, maar het gaat om de intentie, die zal hij namelijk ook aanvoelen. Als longeren in vrijheid nu betekend dat je geen momenten hebt van "meegesleept" worden is dat voor nu al een manier om in ieder geval dat te voorkomen. Werk eerst aan het vertrouwen en de basis, de rest volgt later.

Vertrouwen is iets dat bijvoorbeeld ook heel goed opgebouwd kan worden via "tijd samen besteden". Leg een "nieuw" voorwerp neer en ga dat samen onderzoeken. Een ogenschijnlijk simpele oefening, maar heel belangrijk voor een paard dat eerst weer met de mens moet leren communiceren.

Als je dan vrij gaat longeren en hij spurt weg, zorg dat je geen prikkel geeft tot de rust weer is, als in bijna gewoon negeren. Hij moet leren dat het gedrag niet nodig is. Is er rust, dan uitgebreid belonen en rustig verder gaan.

Met een lange adem, veel geduld, kleine stappen en vooral zorgen dat je steeds positief afsluit kun je op termijn heel ver komen.

Dat is wat ik je kan meegeven op basis van gedrag, want ik herken in je verhaal een paard dat zich niet goed weet te verhouden tot de mens en veel moeite heeft met vertrouwen. Ik ga ervanuit dat je hem medisch ook na hebt gekeken en bijvoorbeeld blessures hebt kunnen uitsluiten voor zover mogelijk. Heel veel succes, en ben benieuwd naar hoe het in de toekomst met jullie verder gaat.

Nathaly_dc
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 00:21

Serenity350 schreef:
Allereerst, wat fijn om te lezen dat jullie hem zoveel aandacht en ruimte willen en kunnen bieden om zn voorgaande ervaringen te boven te komen. +:)+

Paarden met een "verleden" zijn in mijn ogen vaak heel erg gebaat bij een "helemaal terug naar het begin" benadering. Alsof je alles opnieuw moet instellen, alleen met de handicap dat je nu niet met een "lege ruimte" begint, maar met een ruimte die al gevuld is met voorgaande ervaringen en waarschijnlijk aangeleerd gedrag dat dus ook afgeleerd moet worden.

Ik zou dus ook helemaal aan het begin beginnen, net als je met een groen paard zou doen. Focus op wat goed gaat, en nog niet teveel je richten op wat minder is. Probeer ook zoveel mogelijk confrontaties of "mislukkelingen" te voorkomen, dus werk naar succes toe. Daar krijgt hij zelfvertrouwen van en een positieve ervaring met de mens. Als ik het zo lees ben je net een kleine 2 maanden met hem bezig, dat voelt misschien als al een hele tijd, maar is relatief echt nog kort. Geef en gun hem de tijd, die zal hij nodig hebben, en waak ervoor dat je teveel vanuit verwachtingen werkt. Dus niet afgaan op "dit zou hij al moeten kennen". Dit kan best lastig zijn, maar het gaat om de intentie, die zal hij namelijk ook aanvoelen. Als longeren in vrijheid nu betekend dat je geen momenten hebt van "meegesleept" worden is dat voor nu al een manier om in ieder geval dat te voorkomen. Werk eerst aan het vertrouwen en de basis, de rest volgt later.

Vertrouwen is iets dat bijvoorbeeld ook heel goed opgebouwd kan worden via "tijd samen besteden". Leg een "nieuw" voorwerp neer en ga dat samen onderzoeken. Een ogenschijnlijk simpele oefening, maar heel belangrijk voor een paard dat eerst weer met de mens moet leren communiceren.

Als je dan vrij gaat longeren en hij spurt weg, zorg dat je geen prikkel geeft tot de rust weer is, als in bijna gewoon negeren. Hij moet leren dat het gedrag niet nodig is. Is er rust, dan uitgebreid belonen en rustig verder gaan.

Met een lange adem, veel geduld, kleine stappen en vooral zorgen dat je steeds positief afsluit kun je op termijn heel ver komen.

Dat is wat ik je kan meegeven op basis van gedrag, want ik herken in je verhaal een paard dat zich niet goed weet te verhouden tot de mens en veel moeite heeft met vertrouwen. Ik ga ervanuit dat je hem medisch ook na hebt gekeken en bijvoorbeeld blessures hebt kunnen uitsluiten voor zover mogelijk. Heel veel succes, en ben benieuwd naar hoe het in de toekomst met jullie verder gaat.


Bedankt voor je reactie. We benaderen gigi ook echt als een veulen. Introduceren alles in kleine stappen en herhalen meermaals. Positief afsluiten doen we ook en veel knuffelen enz. We hebben al veel stappen gezet en weten dat 2maand niets is. Er is ook geen haast bij maar gaat nu vooral om de veiligheid als mens. Na 2 gebroken vingers, blauwe linkerkant, blauwe tenen,.. heb ik wel wat nood aan veiligheid xp

Gigi is nogal onhandig soms en kent geen persoonlijke ruimte.

Ik werk los omdat ikdat liever doe dan gesukkel met touwen maar mijn vriendin die staleigenaar is en mij helpt (voor september 2019 had ik nog nooit paardgereden laat staan een bezit) voelt zich dan niet veilig en longeert liever met.

Nu doet ze vooral zelf achteruit stappen maar dat lijkt mij niet goed ivm dominantie

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:25

Je zegt dat hij geen persoonlijke ruimte kent. Ik denk dat dit een fundamenteel probleem in respect aanduidt eigenlijk. Je schrijft ook dat gig nogal onhandig is. Nou dat is echt onzin. Een paard weet heel precies waar hij zijn benen neerzet, die blauwe tenen zijn bewust een uitproberen van jouw grenzen en niks niet per ongeluk! Dit respect voor persoonlijke ruimte is wel echt de basis van alles, incl longeren, leiden etc. Met andere woorden, ik zou aanraden om hiermee te beginnen, onder begeleiding van een goede grondwerkinstructrice. Als je dit goed aanpakt heb je het in een paar dagen opgelost.

In welke regio zit je? Wellicht kennen mensen hier nog goede grondwerkinstructrices.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Longeer probleem bij start

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:35

Niet meer kunnen vaststaan, paniek aan de longe.....
Zijn de nek en hals op de foto geweest?

Nathaly_dc
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 09:47

Sizzle schreef:
Niet meer kunnen vaststaan, paniek aan de longe.....
Zijn de nek en hals op de foto geweest?


Ja ze niets aan
Is puur paniek door het ongeval met te trailer
Die is op de autostrade opengevallen waarbij gigi in volle paniek zich is beginnen lostrekken en draaien met alle letsels en angsten nadien

Was er bijna uitgesprongen, ze konden net oprijd stoppen

Nathaly_dc
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 10:01

troi schreef:
Je zegt dat hij geen persoonlijke ruimte kent. Ik denk dat dit een fundamenteel probleem in respect aanduidt eigenlijk. Je schrijft ook dat gig nogal onhandig is. Nou dat is echt onzin. Een paard weet heel precies waar hij zijn benen neerzet, die blauwe tenen zijn bewust een uitproberen van jouw grenzen en niks niet per ongeluk! Dit respect voor persoonlijke ruimte is wel echt de basis van alles, incl longeren, leiden etc. Met andere woorden, ik zou aanraden om hiermee te beginnen, onder begeleiding van een goede grondwerkinstructrice. Als je dit goed aanpakt heb je het in een paar dagen opgelost.

In welke regio zit je? Wellicht kennen mensen hier nog goede grondwerkinstructrices.



Aan respect werken we en al veel verbeterd, krijg ook hulp ddigitaal momenteel en zodra et weet mag komt deze persoon ook langs.

Wij noemen het onhandig omdat het vaak een kwestie is van zijn aandacht verliezen door kijkerig gedrag en dan vergeten dat wij er nog staan als hij verplaatst

Is nu ook al verminderd was vooral in begint

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:07

Nathaly_dc schreef:
Sizzle schreef:
Niet meer kunnen vaststaan, paniek aan de longe.....
Zijn de nek en hals op de foto geweest?


Ja ze niets aan
Is puur paniek door het ongeval met te trailer
Die is op de autostrade opengevallen waarbij gigi in volle paniek zich is beginnen lostrekken en draaien met alle letsels en angsten nadien

Was er bijna uitgesprongen, ze konden net oprijd stoppen


Dat is heftig.
Ik sluit me helemaal aan bij de adviezen van Serenity. Wat betreft het vaststaan, zou je kunnen proberen om een longeerlijn te nemen ipv een touw en die door de ring aan de muur te halen. Jij houdt dan het andere eind vast. Als je paard dan beweegt of weg wil, kun je hem extra ruimte geven. Ik had ook een paard dat niet kon vaststaan, maar op deze manier is dat helemaal over gegaan.

Ook ons paardje was erg getraumatiseerd. De eerste maanden liep ze alleen maar in de wei en behalve contact zoeken deden we niets. (Ze viel gericht aan), daarna heb ik een half jaar lang leidoefeningen met haar gedaan (methode van Klaus Hempfling). Pas daarna ben ik begonnen met longeren (eerst met iemand die haar leidde, terwijl ze aan de longe liep, later zonder) en pas daarna zijn we verder gegaan. Ze was net 6 toen ze kwam en agressief, bang en claustrofobisch (ook iets met een trailer, we zijn er nooit achter gekomen wat er was gebeurd). Pas toen ze ruim 7 was zijn we voor het eerst opgestapt.
Ze werd ons als ingereden en braaf verkocht (niet dus!) en wat ze allemaal heeft meegemaakt is nooit helemaal duidelijk geworden. Dat ze slecht behandeld was weten we wel (achteraf gehoord). Ook achteraf gehoord dat haar agressie de reden voor verkoop was.

jackie1995
Berichten: 167
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Groot-Ammers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:37

Hoi hoi,

Ik volg de opleiding paard en gedrag bij equine.com (annemarie vd toorn) en ik denk, als je dat natuurlijk wilt, dat ik of een van de andere studenten jou goed kan helpen. Mocht je interesse hebben kun je mij altijd een PB sturen.

Groet Jackie

nathalie_dc
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:58

Hevonen schreef:
Nathaly_dc schreef:
Ja ze niets aan
Is puur paniek door het ongeval met te trailer
Die is op de autostrade opengevallen waarbij gigi in volle paniek zich is beginnen lostrekken en draaien met alle letsels en angsten nadien

Was er bijna uitgesprongen, ze konden net oprijd stoppen


Dat is heftig.
Ik sluit me helemaal aan bij de adviezen van Serenity. Wat betreft het vaststaan, zou je kunnen proberen om een longeerlijn te nemen ipv een touw en die door de ring aan de muur te halen. Jij houdt dan het andere eind vast. Als je paard dan beweegt of weg wil, kun je hem extra ruimte geven. Ik had ook een paard dat niet kon vaststaan, maar op deze manier is dat helemaal over gegaan.

Ook ons paardje was erg getraumatiseerd. De eerste maanden liep ze alleen maar in de wei en behalve contact zoeken deden we niets. (Ze viel gericht aan), daarna heb ik een half jaar lang leidoefeningen met haar gedaan (methode van Klaus Hempfling). Pas daarna ben ik begonnen met longeren (eerst met iemand die haar leidde, terwijl ze aan de longe liep, later zonder) en pas daarna zijn we verder gegaan. Ze was net 6 toen ze kwam en agressief, bang en claustrofobisch (ook iets met een trailer, we zijn er nooit achter gekomen wat er was gebeurd). Pas toen ze ruim 7 was zijn we voor het eerst opgestapt.
Ze werd ons als ingereden en braaf verkocht (niet dus!) en wat ze allemaal heeft meegemaakt is nooit helemaal duidelijk geworden. Dat ze slecht behandeld was weten we wel (achteraf gehoord). Ook achteraf gehoord dat haar agressie de reden voor verkoop was.


amai ook heftig.
JA we werken wel heel langzaam aan hoor. maar halfuurtje per dag (heeft ook nx van conditie). de rest is echt gewoon in de wei of in de piste vrij. soms zit ik er dan bij en kijk ik of hij komt of niet. Of ik ga hem eens knuffelen in de wei maar er staat nog een ouder paard die dan graag de aandacht komt afpakken en gigi wegbokt, dus dat is niet altijd mogelijk hehe.

vaststaan met de longe zal ik eens proberen, dat is een goede tip. heb dit nu wat losgelaten en oefen bij borstelen enz vooral op stilstaan. dat lukt nu al goed, tenzij hij iets "vreemds" hoort.

Hij is altijd wel benaderbaar geweest maar je merkt gewoon sterk dat hij niet vertrouwd op mensen. hier zien wij al een duidelijk verschil, hij vertrouwd wel al meer op ons want bv dingen die hij spannend vind gaat hij nu al beter langs of komt hij echt bij ons veiligheid zoeken. maar elke nieuwe oefening zie je hem echt denken "huh wat wil je wat moet ik?". In het begin was hij in de piste ook direct in houding klaar om te lopen en te sprngen, we hebben hem dus ook geleerd dat bij ons de piste ook gewoon een rustplek kan zijn en niet enkel om te werken. Volgens mij heeft hij zodanig geleerd dat hij moet presteren dat hij vergeten is dat je bij mensen ook gewoon paard kan zijn zonder te moeten presteren. dat proberen we hem dus aan te leren. Terwijl we zijn conditie en spieren terug wat opbouwen.

Ik heb ook de fokker gecontacteerd, daar heeft hij tot zijn 7 jaar gestaan. is zadelmak van zijn 3 maar is pas rond 7 jaar echt ingereden. heeft dus wel 7 jaar lang kunnen paard zijn en de basisopvoeding geleerd. De fokker is al langskomen en zegt ook zelf dat hij niets meer overhoud van wat hij toen geleerd had. Vroeger was hij ben hen echt een droompaard (kende goed de persoonlijke ruimte, zag mens als alfa,..).
Ik ben zijn derde eigenaar. En wist toen ik hem kocht dat hij angstig was en dus veel werk ging hebben om hem rustig te maken. Inmiddels is mij duidelijk dat hij niet angstig is maar gewoon geen vertrouwen heeft in zichzelf of anderen (mensen). Ik heb ook geen haast om te kunnen rijden, mijn voornaamste doel is gewoon om hem terug te leren vertrouwen hebben en te zien dat hij bij ons wel moet werken voor zijn eigen welzijn maar niet omdat hij moet presteren. al rijd ik nooit op hem, maakt mij niet uit zoalng ik maar een gelukkig paard heb.

Wat gaat wel goed:
- is een echte knuffelkont
- volgt al van in begin mij of mijn vriendin (maar zonder ruimte dus echt hoofd tegen schouder)
- stopt al redelijk gelijktijdig met ons
- kan vrij goed stilstaan tijdens borstelen
- neemt snel dingen op
- zoekt meer en meer toenadering als we gewoon bij hun in de wei zijn.
- wijkt bij angst al uit achter ons ipv door ons. (kippenhok passeren is bv nog steeds spannend)
- begint zich te laten leiden naar 'het spannende' (bv kippenhok samen benaderen)

Valt ook wel op dat hij bij negatieve ervaring direct veel terug 'vergeet'. bv tijdens rijden eens van hem gevallen door een bok in galop en sindsdien staat hij niet meer stil bij opstappen, wat hij voorheen wel deed

ter info: hebben keer of 5 gereden maar rijden niet meer omdat we merken dat hij er niet klaar voor is.



Ik ga dus idd het vaststaan oefenen met een longe (later, nu nog niet)
en longeren een stap terugzetten en eerst met twee doen zodat 1 iemand hem kan wegleiden. dat goed belonen en dan pas als dat echt lukt terug alleen beginnen.
crossen zullen we niet op reageren en draf of stap daarna weer extra in de verf zetten.
ook bij loslongeren zal ik proberen hem in stap te doen starten en enkel het gewenste tempo belonen en de rest negeren.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Longeer probleem bij start

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:01

Vast staan is handig maar niet essentieel.
Ik zou liever werken aan wachten op commando of ‚ground-tying‘.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:48

Nathaly_dc schreef:
We benaderen gigi ook echt als een veulen.


En eigenlijk is zelfs dat nog niet voldoende. Een veulen start namelijk bij 0. Die moet alles nog wel leren, maar staat er eigenlijk nog heel neutraal in. Een blanco blad als het ware.

Dit paard is allesbehalve een blanco blad door dat trailerlaadongeluk. Je start eigenlijk bij -100. Kijk eens vanuit het perspectief van je paard. Hij vertrouwde mensen en liet alles toe wat die mensen met hem deden: halsteren, wijken voor druk, leiden aan een halstertouw, tot zelfs ophokken in een klein stalletje dat met 90 per uur over de snelwegen wordt gesleurd. Dat liet hij allemaal toe omdat hij respect en vertrouwen had voor en in zijn leider. Maar wat bracht dat vertrouwen hem uiteindelijk? Pijn, paniek, doodsangst.

Waarom zou dit paard nu nog een mens vertrouwen? Groot gelijk dat die eerder op zijn eigen gevoel afgaat dan op wat die mensen van hem willen. Zijn eigen gevoel en instinct zou namelijk nooit gezegd hebben van in een donker, klein kot op wielen te kruipen.

Je begint echt bij -100 bij dit paard en volgens mij vergt het heel wat horsemanship, geduld en ervaring om dit terug helemaal goed te krijgen. Vraag jezelf in alle eerlijkheid af of je dit wel alleen aankan (kijk eerlijk naar de opsomming van je verwondingen) en stel jezelf de vraag of het niet beter is hier een meer ervaren persoon bij te halen? Dit ga je niet kunnen oplossen met tips van het internet.

Nathaly_dc
Berichten: 21
Geregistreerd: 13-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:55

Gini schreef:
Nathaly_dc schreef:
We benaderen gigi ook echt als een veulen.


En eigenlijk is zelfs dat nog niet voldoende. Een veulen start namelijk bij 0. Die moet alles nog wel leren, maar staat er eigenlijk nog heel neutraal in. Een blanco blad als het ware.

Dit paard is allesbehalve een blanco blad door dat trailerlaadongeluk. Je start eigenlijk bij -100. Kijk eens vanuit het perspectief van je paard. Hij vertrouwde mensen en liet alles toe wat die mensen met hem deden: halsteren, wijken voor druk, leiden aan een halstertouw, tot zelfs ophokken in een klein stalletje dat met 90 per uur over de snelwegen wordt gesleurd. Dat liet hij allemaal toe omdat hij respect en vertrouwen had voor en in zijn leider. Maar wat bracht dat vertrouwen hem uiteindelijk? Pijn, paniek, doodsangst.

Waarom zou dit paard nu nog een mens vertrouwen? Groot gelijk dat die eerder op zijn eigen gevoel afgaat dan op wat die mensen van hem willen. Zijn eigen gevoel en instinct zou namelijk nooit gezegd hebben van in een donker, klein kot op wielen te kruipen.

Je begint echt bij -100 bij dit paard en volgens mij vergt het heel wat horsemanship, geduld en ervaring om dit terug helemaal goed te krijgen. Vraag jezelf in alle eerlijkheid af of je dit wel alleen aankan (kijk eerlijk naar de opsomming van je verwondingen) en stel jezelf de vraag of het niet beter is hier een meer ervaren persoon bij te halen? Dit ga je niet kunnen oplossen met tips van het internet.


Zoals in een eerdere reactie er komt hulp eens het terug mag.
En de verwondingen zijn eerder van in het begin. De gebroken vingers zijn bv van de dag dat we hem opgehaald hebben

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Longeer probleem bij start

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:35

Dat vind ik echt heel verstandig, want ik denk dat het heel moeilijk is om echt adequate tips te geven via een forum. Timing en gevoel zijn vaak zo belangrijk. Bij alle paarden, maar zeker met een paard met zo een geschiedenis.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 01:03

Gooi dat trauma eens aan de kant en wees gewoon duidelijk. Ze moet altijd maar dan ook altijd uit jouw ruimte blijven. Da's niet alleen aaien maar ook soms een beste por uitdelen. Timing is alles en leer je niet uit een boekje.