hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dodo4873
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-04-20

hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 18:23

beste allemaal ik heb een verzorgpony die ik uiteindelijk ga kopen natuurlijk moet ik haar dan op de trailerladen maar op dit moment heb ik geen trailer tot mijn beschikking... hoe kan ik dit dan oefenen?

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:29

Er zijn evengoed zat dingen om te oefenen die erop lijken.
Ook is belangrijk dat je goed weet hoe je je paard kunt ontspannen zodat hij 'enge' dingen durft te doen.
Je kan door smalle openingen lopen.
Op planken/opstapje oefenen.
Een wip.
En gewoon langs allerlei enge obstakels zodat hij netjes mee loopt.
Als dat allemaal goed gaat maakt dat de kans stukken groter dat hij straks makkelijk de trailer in loopt.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:53

Wat Miranda schrijft daar sluit ik me helemaal bij aan! Als de pony leert jou te vertrouwen in situaties die nieuw/spannend zijn dan is het introduceren van nieuwe dingen al veel makkelijker. En bij alle oefeningen die je doet zorgen dat je de rust bewaard en ze de kans geeft de nieuwe dingen goed te verwerken. Dus kleine stapjes. Vind ze iets ontzettend spannend, dan niet meteen het "hele ding" oefenen, maar zorgen dat je het in kleine stapjes doet.

Ik heb mijn paard het commando "kijken" aangeleerd, wat inhoudt dat hij zijn neus naar het voorwerp brengt en zijn aandacht daar even op richt. Dit commando geef ik dus ook bij enge dingen (grote gekleurde container langs de weg bijvoorbeeld). Zo laat ik hem het "ding" benaderen en dan uitgebreid belonen. Als dat ding heel eng is, en ik het in stapjes zou doen, zou het in die situatie dus zijn: Dag 1, op een afstand langs de container stappen, even stilstaan, kijken, en klaar. De volgende keer wat dichterbij, enzovoort. Dit kun je ook doen met dozen en plastic zeil, een wapperende plastic zak of stuk doek, noem maar op. Zo krijgen ze niet alleen dus dat vertrouwen in jou, maar ook meer zelfvertrouwen en ervaring met nieuwe situaties. Dat helpt je dan straks met de trailer.

Zorg ook dat je het wel altijd veilig houdt, dus als je merkt dat je pony heel gespannen reageert en jij het ook lastig vind, dan is het beter om iemand met wat ervaring te vragen om te ondersteunen. Je wilt namelijk voorkomen dat je een negatieve ervaring opdoet, omdat dit jou en je pony later in de weg kan zitten.

Goed ook is om na te vragen of ze het al kent, of misschien zelfs wel in het verleden moeite heeft gehad. Zo weet je namelijk een beetje waar je moet beginnen. Een paard zonder trailer ervaring heeft er nog geen negatieve associatie mee. Hebben ze wel een minder leuke associatie opgelopen met de trailer in het verleden, dan zul je daar wat meer de tijd voor moeten nemen. Succes en vooral veel plezier met je pony!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:08

Volg het topic! Ik ga over 4 weken verhuizen met mijn paard. En heb hem in het jaar dat ik hem heb nog nooit met de trailer vervoerd. toen z'n oude eigenaar hem kwam brengen (eerst gekeurd in Wolvega) toen had hij er totaal geen problemen mee.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 19:17

Trailerladen kan je niet oefenen zonder een trailer.
Uiteraard kan je je paard stoerder maken en meer vertrouwen geven door hem aan allerlei dingen te laten wennen, lekker te gaan grondwerken, en oefeningen te doen die jou in staat stellen je paard tussen en onder dingen door te laten lopen. Dat is een goede basis en zou ik zeker ook aanraden om te doen! Dat maakt het alleen maar gemakkelijker :)
Maar ik vind het oneerlijk, naar ieder paard toe, om de trailer zelf voor het eerst aan het paard te introduceren op het moment dat je hem eigenlijk daadwerkelijk wilt vervoeren.

Ken jij of de huidige eigenaar van de pony niemand met een trailer die jou voor een klein bedragje of een doosje chocolaatjes hiermee wilt helpen? Hoeft niet maandenlang te zijn, maar gewoon dat je net 2 รก 3 keer kunt oefenen en uittesten wat je pony doet zonder de effectieve druk van 'hij moet erop'.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:05

In deze video https://youtu.be/S5OxUm9te0E geef ik tips over het voorwerk voor het daadwerkelijke trailerladen, wellicht heb je er iets aan :)

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:09

Echt trailer laden kun je niet oefenen zonder trailer.
Kun je er niet een keer 1 huren of lenen zodat je kunt gaan oefenen?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:28

2 hindernissen naast elkaar en 1 dwars er voor. Dan heb je een beetje een trailer idee en kun je stilstaan in een krappe ruimte oefenen. En in en uit lopen.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:26


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:28

Ik heb toen inderdaad ook eerst geoefend met smalle doorgangen, 2 hindernissen naast elkaar met een deken er overheen, zodat het echt een doorgang werd. Daarin stil staan en weer achterwaarts terug gaan.
Over een zeil lopen, erop stil staan, e.d.


Verder veel gehoorzaamheid trainen aan de hand , pasje terug, pasje opzij, etc.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: hoe kan ik trailerladen oefenen zonder een trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:50

Mijn ervaring is dat veel paarden zo erop lopen als iemand ze erop zet die er geen punt van maakt (de paarden met een slechte ervaring en/of probleem gedrag buiten beschouwing gelaten)

Weet je of je verzorgpony ooit al eens in een trailer geweest is? Dat zou ik eerst even aan de eigenaar vragen.

Ook met oefenen met smalle doorgangen, zeiltjes etc moet je weten wat je doet. Voordat je straks een prima nuchter te laden paard juist over de zeik helpt..