geen lange teugel trainingen meer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:20

Longeren, (vrij) springen, paarden loslaten en western rijden is doorgaans een heel andere belasting van de bodem dan dressuurmatig rijden en grondwerken/werken aan dubbele lange lijnen (en dan bedoel ik niet longeren met dubbele lijnen).

En inderdaad, de stalhouder mag regels maken. Maar een bodem die kapot gaat van grondwerken is nog steeds geen beste bodem, dan :).

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:25

Maar het gaat toch ook niet over kapotmaken. Longeren maakt een echt goede bodem ook niet zomaar kapot hoor, net zomin als vrijspringen en een paard loslaten. Het gaat alleen over de stalhouder die niet voor extra werk wil komen te staan en niet extra wil slepen omdat er klanten zijn die klagen over een zichtbare volte of een te hard stuk op de A-C lijn.

Het gaat niet om de bodem die helemaal kapot gaat, het gaat om de bodem die tijdelijk oneffenheden vertoont wat mogelijk nefast kan zijn voor de personen die daarna van de bodem gebruik moeten maken. Sommige stalhouders en klanten geven daar niets om, anderen wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:44

Misschien dan maar helemaal niet meer in de pistes rijden. Krijg je hoefslagvorming van :). Als iemand te veel over de A-C lijn rijdt, krijg je daar spoorvorming. Wat nou als iemand regelmatig voltes rijdt, krijg je die afdrukken...

Sorry, ik vind het echt enorme onzin om iets als grondwerken niet in een piste toe te laten. Nogmaals, wat die stalhouder wil moet ie zelf weten, maar wanneer mennen wel mag, maar grondwerken niet, dan gaat er iets scheef, imo. Ik zou als ik TS was dan ook een andere stalling zoeken wanneer er geen oplossing mogelijk is.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:46

Ik snap niet goed waarom het niet mag? Is daar echt een reden voor? Longeren snap ik zeker, grondwerk en lange lijnen is toch net super rustig voor je bodem.

Is er geen optie om evt op een paddock of wei te oefenen? Als je verder goed staat weet ik niet of ik daar voor zou verhuizen..

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:53

Ik vond het als ruiter ook niet heel relaxed als er mensen met lange dubbele lijnen in de rijbak lopen. Als mijn paard dan ineens opzij springt, dan heb je zo een ongeluk. Dat is wel wat anders dan een paard dat tegen een ander paard met ruiter aanbotst. En ik heb een brave hoor, maar voor mijn idee vond ik het niks. Een instructeur in het midden vond ik wat anders, daar blijf je over het algemeen wel op een afstand van, maar die grondwerker gaat vaak over de hoefslag/binnenhoefslag.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:58

Weten ze wat het werken aan de lange teugel inhoudt?
Je maakt met werken aan de lange teugel minder kapot en minder sporen dan met springen en mennen...

Of gaat het om het risico met andere bakgebruikers?
Misschien kun je dan vragen of je een moment per week in mag plannen dat er verder niemand in de bak is die last van jou heeft.

Ik vind zelf langeteugelen ook lastiger als er mensen in de bak rijden, omdat ik niet goed over mijn paard heen kan kijken en kan zien of er iemand aan komt.
Ik probeer meestal alleen in de bak te zijn of samen met mijn vriend die dan ook aan de lange teugel werkt.

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:28

Hier op stal is de regel als er gereden wordt mag er niet aan de lange lijnen/teugel worden gewerkt.
Nu hebben wij vooral hengsten staan. Maar maakt het toch makkelijker. Oké en wij hebben er maar 6 op pension,scheelt ook een boel

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:38

Ik langeteugel meestal op de club omdat de bodem daar beter is.
Meestal zijn we ‘s avonds alleen, en als er iemand in de grote bak aan het rijden is gaan wij naar de kleine bak.
Dat geeft eigenlijk nooit problemen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:48

_San87_ schreef:
Misschien dan maar helemaal niet meer in de pistes rijden. Krijg je hoefslagvorming van :). Als iemand te veel over de A-C lijn rijdt, krijg je daar spoorvorming. Wat nou als iemand regelmatig voltes rijdt, krijg je die afdrukken...

Sorry, ik vind het echt enorme onzin om iets als grondwerken niet in een piste toe te laten. Nogmaals, wat die stalhouder wil moet ie zelf weten, maar wanneer mennen wel mag, maar grondwerken niet, dan gaat er iets scheef, imo. Ik zou als ik TS was dan ook een andere stalling zoeken wanneer er geen oplossing mogelijk is.


Dat is toch exact wat ik zei: dat je ervoor kan kiezen om er te staan of niet. Snap niet waarom je zo sarcastisch reageert op mijn posts. Pisteregels zijn toch niet zo abnormaal?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 19:13

Gini schreef:
_San87_ schreef:
Misschien dan maar helemaal niet meer in de pistes rijden. Krijg je hoefslagvorming van :). Als iemand te veel over de A-C lijn rijdt, krijg je daar spoorvorming. Wat nou als iemand regelmatig voltes rijdt, krijg je die afdrukken...

Sorry, ik vind het echt enorme onzin om iets als grondwerken niet in een piste toe te laten. Nogmaals, wat die stalhouder wil moet ie zelf weten, maar wanneer mennen wel mag, maar grondwerken niet, dan gaat er iets scheef, imo. Ik zou als ik TS was dan ook een andere stalling zoeken wanneer er geen oplossing mogelijk is.


Dat is toch exact wat ik zei: dat je ervoor kan kiezen om er te staan of niet. Snap niet waarom je zo sarcastisch reageert op mijn posts. Pisteregels zijn toch niet zo abnormaal?

Pisteregels zijn zeker niet abnormaal. Alleen deze regels zijn erg apart.

Ik reageer sarcastisch omdat alles wat een paard met een bodem doet oneffenheden oplevert, en dus onderhoud aan de bodem. Of dat nu normaal rijden, grondwerken of springen is. De ene activiteit brengt wel meer oneffenheden dan de ander. Grondwerken is dan weer echt minimale belasting. Misschien zelfs wel minder dan gewoon rijden en zeker minder dan mennen.

Juliana1
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-11-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:00

Persoonlijk zou ik voor een andere stalling gaan, als je grondwerken op zijn minst een béétje belangrijk vindt. Grondwerk is sowieso goed voor van alles en is het goed om eens wat anders te doen dan rijden, maar met deze idiote regel kan dat eigenlijk niet, zeker nu de longeerbak ook nog eens onbruikbaar is.
En stel nou dat je paard een blessure krijgt en je er (tijdelijk) niet meer op kan rijden, dan kan je al helemaal niet zo 1-2-3 een nieuwe stalling vinden en dan wil je natuurlijk ook niet verhuizen en wat dan? Of stel dat jíj een tijdlang niet meer mag rijden wegens het een of ander? Dan mag je alleen maar stappen aan de hand en dat is dan alles wat je mag in de bak. Lijkt me héél onhandig. Ik zou dus zeker naar een andere geschikte stalling zoeken, misschien niet met de allergrootste haast, maar ik zou in ieder geval even goed zoeken.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 21:35

Gini schreef:
Het is niet zo abnormaal dat stallen bepaalde pistes hebben waar ze niet willen dat er in gelongeerd, vrijgesprongen, paarden losgelaten of western gereden wordt. Deze stalhouder voegt grondwerk aan het lijstje toe. Je kan er voor kiezen om er te staan of niet, maar het is niet abnormaal.


maar dan moet je wel een goede vervanger hebben om dit te kunnen uitvoeren! en je mag niet 1zijdig een contract veranderen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:07

ruitje schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is dat je als mensen veel op dezelfde plek staan je ' harde platen ' in het zand krijgt en spoorvorming.


Ik herken dat eigenlijk niet. Bij ons zie je duidelijk de platte bodem naast de hoefslag waar de vrijwilligers lopen, maar ik heb eigenlijk geen enkel verschil kunnen merken in hoe paarden daar overheen lopen, ook niet als ik erop zit, terwijl je bv een zware bodem of zware hoefslag echt wel voelt. (En de paarden ook wel aangeven als ze naast de hoefslag willen lopen omdat dat makkelijker is bijvoorbeeld.) Maar ik heb daar echt nooit iets van gemerkt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:13

k_m schreef:
Ik snap niet goed waarom het niet mag? Is daar echt een reden voor? Longeren snap ik zeker, grondwerk en lange lijnen is toch net super rustig voor je bodem.

Is er geen optie om evt op een paddock of wei te oefenen? Als je verder goed staat weet ik niet of ik daar voor zou verhuizen..


Je betaald toch ook voor de faciliteiten?

Als ik ineens de bak uit verbannen word en maar op de wei moet gaan oefenen dan wil ik op zijn minst een flinke korting. In de winter kun je dan al niks want dan is de wei ook vaak verboden terrein.

Ik denk dat ts er het beste aan doet een andere stal te zoeken waar niet zo moeilijk word gedaan.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:15

Oke.

Wij merken dat wel, zeker met lostrekken of slepen. En krijgen er daarnaast wel eens klachten over van ruiters( dat is meestal als we hem een tijd gesleept hebben en niet getrokken) .

Maargoed, uiteindelijk weet ik de reden van de stalhouder niet :o . Is puur een suggestie :)

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:16

Dit is dus precies een reden waarom ik steeds opzoek bleef naar een betere stal. Er worden op stallen gouden bergen beloofd maar uiteindelijk draaien ze eenzijdig de regels bij zodat je geen kant op kunt. Ik kan daar heel slecht tegen. Zeker als het een deel van mijn training buiten spel zet. Ik vind vrijspringen hartstikke leuk om te doen met mijn paard en grondwerk is gewoon de basis van je rijkunsten.

Ik heb zo in 2,5 jaar 4 stallen gehad en nu heb ik een eigen stuk land. Met eigen bak die ik ook zelf sleep.

Ik hou er niet van, zulke geintjes. Ik buig me ook heel moeilijk naar zulke regels die ineens bedacht worden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:05

_San87_ schreef:
Gini schreef:

Dat is toch exact wat ik zei: dat je ervoor kan kiezen om er te staan of niet. Snap niet waarom je zo sarcastisch reageert op mijn posts. Pisteregels zijn toch niet zo abnormaal?

Pisteregels zijn zeker niet abnormaal. Alleen deze regels zijn erg apart.

Ik reageer sarcastisch omdat alles wat een paard met een bodem doet oneffenheden oplevert, en dus onderhoud aan de bodem. Of dat nu normaal rijden, grondwerken of springen is. De ene activiteit brengt wel meer oneffenheden dan de ander. Grondwerken is dan weer echt minimale belasting. Misschien zelfs wel minder dan gewoon rijden en zeker minder dan mennen.


Dat hangt er echt vanaf wat je doet. Ik heb grondwerksessies waarbij ik veel meer stationair ben en soms heb ik trainingen waarbij ik de hele piste gebruik. Ik vind het ook belangrijk dat ik kan grondwerken en ben daarom heel blij dat ik op een stal sta waar dat kan, maar een stal die longeren en vrijspringen bv. verbiedt, vind ik grondwerken niet zo heel erg onlogisch klinken.
Ik zeg ook duidelijk dat ik het begrijp, niet dat ik het er mee eens ben. Ik houd van stallen met zo weinig mogelijk regelneverij over wat wel en niet mag. :D

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:09

pinkie87 schreef:
Gini schreef:
Het is niet zo abnormaal dat stallen bepaalde pistes hebben waar ze niet willen dat er in gelongeerd, vrijgesprongen, paarden losgelaten of western gereden wordt. Deze stalhouder voegt grondwerk aan het lijstje toe. Je kan er voor kiezen om er te staan of niet, maar het is niet abnormaal.


maar dan moet je wel een goede vervanger hebben om dit te kunnen uitvoeren! en je mag niet 1zijdig een contract veranderen.


Klopt, maar kan je dat afdwingen? En zo ja, wil je dat?

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:30

En ik zat er ook al over te denken om een topic over te openen. Om me teleurstelling en frustratie op te schrijven. Ik kan er met me hoofd nog steeds niet bij dat wij dat niet mogen doen. En er komen heel veel avonden dat het niet past dat ik kom vooral straks in de winter. Kom je op stal rijden er 3 mensen in de bak en als ik ga mennen slaan al die paarden op hol, omdat ze ervan schrikken dus dat was geen optie. Dus maar ik het land gaan lange lijnen aangezien de lonngeerbak voor mij echt een no go is. In de winter is er geen verlichting in het land.
En dan word er nog niks aan de prijs gedaan ook. Ik kan de bak dus niet meer gebruiken maar wel hetzelfde betalen 8)7 . Ik heb ook al gekeken voor iets anders maar er is helemaal niks voor shetlanders. En voor jou is het nog moeilijker omdat je ze alle 2 op 1 plek wilt houden.

En dan ook nog zeggen van de week: ik weet niet als dat kwaad kan voor shetlanders een zware longeerbak. euhhhhh een shetlander, fries, kwpn of weet ik wat voor ander ras. Ze zijn allemaal hetzelfde 4 voeters alleen in een andere verpakking

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:36

Danw wennen de andere paarden er maar aan.. is toch net als verkeers mak maken.. of zie ik dat verkeerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:37

Kun je niet een aparte plek krijgen waar je wel kunt grondwerken? Ik men met mijn paard en in de bakken is dit ook niet gewenst, daarom hebben we een apart veld tot onze beschikking gekregen wat toch niet werd gebruikt door de stal houder en kunnen er heel fijn mennen.

Kun je dat gesprek niet aangaan? En kijken welke reactie dan volgt? Is het echt puur de rijbak en wil de stal houder wel mee denken naar een andere oplossing? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de stal houder hier zelf niet zo veel omgeeft en een andere doelgroep ambieert en daardoor minder naar een oplossing zoekt. Als je dit weet, ga je al heel anders het gesprek aan.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:46

veerledec schreef:
Ik vond het als ruiter ook niet heel relaxed als er mensen met lange dubbele lijnen in de rijbak lopen. Als mijn paard dan ineens opzij springt, dan heb je zo een ongeluk. Dat is wel wat anders dan een paard dat tegen een ander paard met ruiter aanbotst. En ik heb een brave hoor, maar voor mijn idee vond ik het niks. Een instructeur in het midden vond ik wat anders, daar blijf je over het algemeen wel op een afstand van, maar die grondwerker gaat vaak over de hoefslag/binnenhoefslag.


Ik ben een stal genootje van de topic starter maar ik denk dat je liever tegen de persoon aanspringt als tegen de sulky. Ik kan zelf snel weg springen of iets maar met me sulky ben ik echt toch minder flexibel. Als wij aan lange lijnen/ teugelen doen lopen wij bijna nooit over de hoefslag.

Wij praten hier trouwens over shetlanders en niet over paarden van 1.60

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:47

dat wordt dan tijd dat die paarden daar maar aan gaan wennen lianne. Is hetzelfde gezeik als ruiters die over de zeik gaan bij wedstrijden als toeschouwers een paraplu op hebben. Leer je paard er maar aan wennen :)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 12:47

snorkel1986 schreef:
Danw wennen de andere paarden er maar aan.. is toch net als verkeers mak maken.. of zie ik dat verkeerd..


ik heb hier nog geen last van gehad met mijn stal genoten men altijd gewoon met ze als ze rijden. wel natuurlijk in nette overleg.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:00

pinkie87 schreef:
maar dan moet je wel een goede vervanger hebben om dit te kunnen uitvoeren! en je mag niet 1zijdig een contract veranderen.

Ja hoor dat mag wel, het enige wat ze niet mogen is op het moment van ingaan van de nieuwe regels, jou aan je maand opzegtermijn houden. Dus het is dan take it or leave it...en bij leave it hoef je geen maand extra stalling te betalen. Zelfde geld voor prijsverhogingen of andere aanpassingen aan de accomodatie. Als je er wel blijft staan, gelden daarna de nieuwe voorwaarden en zul je dus wel de maand opzegtermijn weer moeten betalen bij vertrek.

Ik snap het wel, het is een dunne lijn tussen lange teugelen, grondwerken en longeren. Eigenaar houdt van duidelijkheid en wil geen discussie en niet hele tijd hoeven opletten of die lijn niet overschreden wordt. En longeren maakt enom uit welk paard je longeert. Een zware met kolenschoppen, die kan je bak aardig slopen. Ook daarin is het lastig te zeggen, jij wel en jij niet.