geen lange teugel trainingen meer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 17:56

even mij ei kwijt raken hierzo..

afgelopen weekend is onze 20x60 bak bij ons op stal weer helemaal netjes gemaakt nieuw zand er in enz.

maar toen kwam het bericht in de groepsapp, we mogen geen grondwerk meer in de bak doen..

hier valt ook onze lange lijnen trainingen en rechtrichttraining onder dit moeten we nu in de longeerbak doen wat dus onmogelijk is jammer genoeg. :(

we mogen wel springen,dressuur en mennen en uit stappen aan de hand.

nu dus het dilemma wat ga ik doen,
ga ik opzoek naar andere stal, blijf ik staan en neem dit voor lief.
ik weet het echt even niet meer

want ik heb wel een 20x60 bak paddock met schuilstal en een iniminie weiland met meer zuuring dan gras. mag dus mennen in de bak en het kan ook in die bak! normaal zijn ze te zwaar maar jah
longeren en rest van grondwerk wordt mijn met die uk door mijn neus geboord. want de longeerpaddock is in de zomer te mul en in de winter veel te nat. mijn mijn grote merrie is de paddock veel te klein om dat grond werk te doen. betaal wel voor shetje en mijn merrie 320 totaal per maand.

als ik andere stal zou zoeken moet je maar weer hopen dat dit mogelijk is... mijn zoontje van anderhalf gaat ook vaak mee en straks mag ik dus ook niet met hem in de bak oefenen met rijden want we mogen er alleen recht uit naast lopen niet draven niet galopperen.

maarjah ik mag de mensen wel enorm ze passen wel weer af en toe op mijn zoon en houden hem in de gaten als ik bezig ben.. heb ook altijd gezegd ga hier alleen weg als de kosten nog hoger worden of dat ik ze aan huis kan zetten. Dit is beide niet het geval..

ik weet het even niet. er is hier trouwens ook bar weinig goede stalling

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:02

Gewoon netje effe in overleg gaan wat er wel mogelijk is

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:06

Het blijft een lastig iets als je één van de weinige bent op stal die iets 'alternatiefs' doet, zeker wat door een ander opgevat kan worden als vrijbrief om te gaan longeren. Niet longeren in een bak begrijp ik volledig, zeker wanneer er op een vast punt stil gestaan wordt en het paard er omheen slingert.

Kan je overleggen of er beter onderhoud aan de longeercircel kan worden gepleegd? En ik begrijp niet helemaal hoe het met de bak/paddock zit, die klinkt ruim genoeg :)

Ik heb zelf wel stallen overgeslagen als ik er geen grondwerk mocht doen, of van stallen vertrokken wanneer de aangewezen bak/circel niet in te werken bleek. Blijft zonde, maar misschien als de nieuwigheid eraf is dat je er weer in mag?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:10

Ik vraag mij toch serieus af waarom dat niet zou mogen in de bak?

Zou voor mij echt een reden zijn om te vertrekken want rijden zelf doe ik niet meer. Het is dus mennen, longeren of iets van lange teugelen.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 18:11

ow vergeten te zeggen gisteren gesprek gehad! maar worden geen aanpassingen gedaan.

we hebben bak van 20x60 waar we nu dus alleen in mogen rijden en mennen.
en we hebben longeerbak van 20x 20 deze is in de zomer vaak veel te mul en in de winter 1 water paleis door dat er beton onder de bak zit waar dus eigelijk laag zand op ligt.

dat longeren inde bak niet mag snap ik volkomen!

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:15

Lange teugel is imo handig bij mennen. En bij ons mag er wel geslingerd worden met je paard maar je MOET de hele bak gebruiken anders alles met de hand harken {:)-:( en word bij ons ook jarig gedaan en soms worden er 3/ 4 in de week geslingerd dan kan je het wat zien maar valt echt mee.. als je maar beweegt als longeur. Al is dat niet volgens boekje natuurlijk maar anders dan niet

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:19

Wacht even je mag geen lange teugel doen maar wel mennen in die bak?
Hoe krom is dat zeg. Van mennen gaat je bodem veel meer naar zijn grootje dan van lange teugelen. Dus ik snap die logica niet.

Zou voor mij een reden zijn om weg te gaan. Moet wel gewoon met mijn paard aan het werk kunnen zoals ik wil.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:22

Het lastige is dat als er meer klanten staan en voor de één die uitzondering wordt gemaakt dan wil de volgende dat en en weer een ander dat. Dan heeft het hebben van stalregels ook geen nut.
Het is wel vervelend dat nu juist datgene wat je vaak doet niet meer mag.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:23

Gewoon zeggen dat je ment zonder kar... :D

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:28

Cowgirl schreef:
Ik vraag mij toch serieus af waarom dat niet zou mogen in de bak?

Zou voor mij echt een reden zijn om te vertrekken want rijden zelf doe ik niet meer. Het is dus mennen, longeren of iets van lange teugelen.

Dit inderdaad. Hier ben ik aan het beleren. Maar rijden is een bijzaak. Omdat het goed is voor mijn rug en motoriek . En handig op dagen dat het lopen moeilijk gaat.
Dressuur aan de lange teugel is mijn passie en die van pony ook. En echt wat op 1 staat .

Verder grondwerk ik veel ( horsemanship van 8 tot alleen de achterhand bewegen tot slalom ) altijd ook voor ik erop klim

Ik zou dus echt serieus helemaal in paniek raken. Vervolgens mijzelf bij elkaar rapen.
En een gesprek met de stalhouder aangaan.

Kan het dan nog niet dan zou ik inderdaad verhuizen. Hoe leuk ik de stal ook vind . Dan maar een compromis mbt andere plek maar wel lang teugelen .

Waar ik nu over de vloer kom ; wordtv mijn lange teugel les de bak gesleept zonder dat ik erom vraag.
En eigenlijk ieder dag wel. Zo blij ermee.

Je betaalt voor voorzieningen ,je bent er gekomen toen je nog mocht lang teugelen. Ik vind het niet fair als dat ineens ontnomen wordt. Al kan pony hier het ook op de weg of in het bos. Ik wil gewoon in de bak kunnen .

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:31

Brainless schreef:
Gewoon zeggen dat je ment zonder kar... :D


Zo heb ik het ook gebracht voor mijn opleiding.
Werkte ook nog :')

Was één stalgenootje die het daar niet mee eens was. Want "longeren doe je in de kraal"
Waarop ik droog antwoordde, "als jij niet het verschil weet tussen dubbele lange lijnen en longeren, heb je nieuwe kennis nodig."

Staleigenaar stond achter me. Dit kon geen kwaad, want ik liep niet in hetzelfde rondje door de bak.
Ook hij heeft het, "mennen zonder wielen" genoemd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:34

Met dubbele lange lijn zie ik nog genoeg mensen op hetzelfde plekje blijven staan.
Bij lang teugelen denk ik aan lijnen dat je net achter de kont kunt komen en ernaast dan, maar dat je meeloopt een hele bak door.
Dat zou ik erg raar vinden als dat niet meer mag.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 18:35

Cowgirl schreef:
Ik vraag mij toch serieus af waarom dat niet zou mogen in de bak?

Zou voor mij echt een reden zijn om te vertrekken want rijden zelf doe ik niet meer. Het is dus mennen, longeren of iets van lange teugelen.



omdat er misbruik van gemaakt werdt er er af en toe een soort van gelongeerd wordt. meer paar x rondje om je heen laten stappen of draven
omdat je grondwerk aan het doen was of vrijheidsdressuur en je een enkele x balkje neer had gelegd en daar je pony over laat springen

en ze dus geen onderscheidt maken..

maar officeel mag je dus ook niet eenzijdig een contract wijziging doen. maarjah ik mag ze verder echt super graag en weet dat dit eigelijk van de kids afkomt en hun ouders hebben te weinig verstand om hier hun eigen mening in te hebben.

en op andere stallen mag je weer niet mennen in de bak. en dat is toch ook wel fijn.

en jah wij hebben in gesprek ook gezegd dat wij niet longeren, en juist heel veel dressuur oefeningen doen die normaal te paard worden gedaan. maar dat heeft niet mogen mee werken

dubbele lijnen is ook longeren maar dat is iets wat we niet doen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:40

_Penotti schreef:
Met dubbele lange lijn zie ik nog genoeg mensen op hetzelfde plekje blijven staan.
Bij lang teugelen denk ik aan lijnen dat je net achter de kont kunt komen en ernaast dan, maar dat je meeloopt een hele bak door.
Dat zou ik erg raar vinden als dat niet meer mag.


Licht heel erg aan de gradatie van de opleiding.
Je hebt dubbele longe.. dan blijf je veelal op plek.
Lange teugelen, praktisch naast je paard.
En dubbele lange lijnen (althans, Emiel voest) en daarbij wissel je na enkele weken a maanden af van centrum positie naar men positie.
Je begint vaak ook op een "paddock" tijden de gewenfase en het herstellen van het verticale balans.
Daarna ga je werken met horizontale balans en heb je ruimte wel nodig!

Daarbij is het fantastisch om af te wisselen van men naar centrum positie, als je net als ik, een conditie hebt van een mug met een wat zwaardere bak (of alleen het eerste al, met zware werkschoenen. :') niet ideaal!).

Uit eindelijk, wanneer je verder geschoold bent, kom je veel meer in de buurt van lange teugelen.

Ik begrijp je verwarring oprecht hoor. Vandaar dat ik hem hierboven dan ook ff toelicht.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:13

Wat mij betreft is er toch wel een duidelijk verschil tussen longeren (enkel/dubbel) of het werken aan de lange teugel.
Dan heb je ook nog het werk ala Parelli...dat hoort gewoon in de longeerbak

Maar het probleem ligt duidelijk aan de stal zelf. Men wilt wel in de longeerbak maar die is zo slecht dat men uitwijkt naar de rijbak.

Tijd om die longeerbak dus op te knappen zodat hij ook gewoon gebruikt kan worden waar hij voor bedoeld is.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:15

Lastig. Hier recent in een soortgelijke situatie gezeten. Eenzijdig regels gewijzigd, door nieuwe beheerder. Paarden mochten per direct niet meer los in de bak. Ivm dat ze die sprintje echt nodig hebben ben ik er dan ook met spoed vertrokken. Was ook niet over te praten, want ja anders kon ze de bak niet goed krijgen om te rijden (wij waren op dat moment de enigen die überhaupt gebruik maakten van de bak) en haar paard ging door het draad heen en was onveilig. Extra draadje was teveel moeite. Ik was nog geen 4 dagen weg of haar paarden liepen wel los in de bak...

Heb er 2,5jaar met hele leuke mensen gestaan en met veel plezier, met hen ook nog goed contact. Maar gelukkig snel een fijne plek gevonden waar we wel alles mogen in de bak, en de paarden nu op een heerlijk ruim weiland staan.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 20:31

nou eigelijk wordt we altijd wel gelongeerd in de longeerbak. maar we hebben mensen gehad die "grondwerk" deden en dan aan leadrope en hem dan op de volte zetten. tjah en dan ben je toch bij punt longeren

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:44

Als het gaat om evt gebruikerssporen van de bak zou ik toch echt denken dat mennen daar eerder voor zorgt dan lange teugelen.
Je hoeft niet op een circel te lopen, gewoon net alsof je erop zit figuren te rijden....alleen dan een rij mensenpasjes ernaast :+
Dan mag naast je paard lopen ook niet meer lijkt me :+

Kun je niet uitleggen dat jij geen voltes maakt , maar juist de bak door gaat?

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:51

Het enige wat ik kan bedenken is dat je als mensen veel op dezelfde plek staan je ' harde platen ' in het zand krijgt en spoorvorming.

Mogen mensen door elkaar gebruik maken van de bak? Lange Teugelen heeft bij ons wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd, moesten mensen ohz limbodansend onder of langs een niet onder controle zijnde combi LT door.

Overigens: als het echt een eb en vloed bodem is, daar hangt echt een gruwelijk prijskaartje aan. Ik zou het dus ook niet tof vinden als mensen misbruik maken en toch gaat longeren onder het mom van loswerken.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 08:14

ruitje schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is dat je als mensen veel op dezelfde plek staan je ' harde platen ' in het zand krijgt en spoorvorming.

Mogen mensen door elkaar gebruik maken van de bak? Lange Teugelen heeft bij ons wel eens gevaarlijke situaties opgeleverd, moesten mensen ohz limbodansend onder of langs een niet onder controle zijnde combi LT door.

Overigens: als het echt een eb en vloed bodem is, daar hangt echt een gruwelijk prijskaartje aan. Ik zou het dus ook niet tof vinden als mensen misbruik maken en toch gaat longeren onder het mom van loswerken.


dat is inderdaad vervelend als het gevaarlijke situaties op levers! hier is de bak zo groot en eigelijk zijn we vaak gewoon weg alleen in de bak of met 1 rijdende of mennende combi. er wordt eigelijk alleen met shetjes gelange lijnt

en ja is eb en vloed bak dus snap hun zeker okk! alleen niet het lange teugelwerk ;) ow en het rechtrichten

maar snap ook dat ze geen politieagentje willen spelen om te moeten opletten

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:56

Ik snap het eigenlijk wel. Als ik grondwerk in onze piste, dan kan je toch echt wel aan de bodem zien waar ik even extra aandacht besteed heb aan een bepaalde oefening en dus toch meer op 1 plek ben blijven staan. En dat duurt dan niet zo lang als bij longeren en toch zie je zo de gladdere/aangetrapte plekken. Als je dat als stal niet wilt, moet je toch echt ergens een duidelijke grens trekken. En "grondwerken mag maar je mag niet langer dan 30 seconden op dezelfde 4 vierkante meter blijven, longeren mag niet ook niet als je rondwandelt" is niet zo duidelijk en rechtlijnig als "alleen rijden en mennen mag."

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:13

Tijdens het lange teugelen met je Shetje: "Ik ben op mijn Shetje aan het rijden, maar kan meelopen" :D

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:36

Gini schreef:
Ik snap het eigenlijk wel. Als ik grondwerk in onze piste, dan kan je toch echt wel aan de bodem zien waar ik even extra aandacht besteed heb aan een bepaalde oefening en dus toch meer op 1 plek ben blijven staan. En dat duurt dan niet zo lang als bij longeren en toch zie je zo de gladdere/aangetrapte plekken. Als je dat als stal niet wilt, moet je toch echt ergens een duidelijke grens trekken. En "grondwerken mag maar je mag niet langer dan 30 seconden op dezelfde 4 vierkante meter blijven, longeren mag niet ook niet als je rondwandelt" is niet zo duidelijk en rechtlijnig als "alleen rijden en mennen mag."



Dus als ik onder het zadel les heb mag mijn instructeur ook niet langer dan 30 sec op 1 plek blijven staan?

Wat voor bodem ligt erin als het daar niet tegen kan. Mag toch aannemen dat zo;n bodem ook elke dag even gesleept word.

Ik vind het zeuren en zou ergens anders gaan staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 16:54

Gini schreef:
Ik snap het eigenlijk wel. Als ik grondwerk in onze piste, dan kan je toch echt wel aan de bodem zien waar ik even extra aandacht besteed heb aan een bepaalde oefening en dus toch meer op 1 plek ben blijven staan. En dat duurt dan niet zo lang als bij longeren en toch zie je zo de gladdere/aangetrapte plekken. Als je dat als stal niet wilt, moet je toch echt ergens een duidelijke grens trekken. En "grondwerken mag maar je mag niet langer dan 30 seconden op dezelfde 4 vierkante meter blijven, longeren mag niet ook niet als je rondwandelt" is niet zo duidelijk en rechtlijnig als "alleen rijden en mennen mag."

Als grondwerken voor een bodem een probleem is, dan is het een waardeloze bodem :).

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: geen lange teugel trainingen meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:17

Het is niet zo abnormaal dat stallen bepaalde pistes hebben waar ze niet willen dat er in gelongeerd, vrijgesprongen, paarden losgelaten of western gereden wordt. Deze stalhouder voegt grondwerk aan het lijstje toe. Je kan er voor kiezen om er te staan of niet, maar het is niet abnormaal.