Met moeite longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L1selottel
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-07-19

Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 02:22

Hoi, ik heb een 5 jarige tinker. Ze is super lief en doet echt haar best voor dingen alleen we komen er bij het longeren echt niet uit :( of ik haar binnen aan de longeerlijn of buiten los in de longeercirkel longeer bij allebei is ze lastig te motiveren om te lopen. Als ze eenmaal gaat dan luistert ze ook wel goed naar mijn stemhulpen maar ze is lastig aan het lopen te krijgen en ook als ik haar vraag in galop te gaan gallopeer ik eerder de bak door dan zij. Ik zelf stel longeren vaak uit omdat ik er tegen op ga zien. Ik vind het niet leuk om haar zo op de hielen te zitten voordat ze me lijkt te snappen. Ik heb haar zelf nu een jaar en ben ook geen expert in het longeren dus vraag daarom ook hulp omdat ik het zelf echt niet weet ik ben nu begonnen met grondwerk met stemhulpen zoals stap en ho zodat ze dat gaat begrijpen en het beter snapt als ik het vraag. Wat kan ik hieraan doen?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 04:14

Les nemen van een ervaren grondwerk instructeur. Meestal zijn een paar lessen voldoende om in ieder geval jullie communicatie op 1 lijn te krijgen en het is de snelste en makkelijkste manier om het te leren. Longeren leer je niet van een scherm en achter dit scherm kunnen wij niet zien wat er precies gebeurd. Een goede instructeur op locatie kan dit wel.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:04

Ik verplaats dit topic naar Training vanaf de grond.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:37

Sas_Mon schreef:
Les nemen van een ervaren grondwerk instructeur. Meestal zijn een paar lessen voldoende om in ieder geval jullie communicatie op 1 lijn te krijgen en het is de snelste en makkelijkste manier om het te leren. Longeren leer je niet van een scherm en achter dit scherm kunnen wij niet zien wat er precies gebeurd. Een goede instructeur op locatie kan dit wel.


Eens!! Kies wel een instructeur die het jou écht kan uitleggen en die jou traint, in plaats van iemand die je enkel laat zien hoe je het zou moeten doen.. Veel trainers hebben enorm veel paardengevoel en dito ervaring, waardoor het paard bij hun alles doet, maar als eigenaar het daarna zelf moet gaan doen en de mindset (van de eigenaar) net een fractie anders is, het paard nog net niet zo staat: :wave:

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:39

Eens met bovenstaande, daarnaast is het met longeren net zoals met rijden dat je het paard aan de hulpen moet zetten. Daarbij komt consequent zijn en de juiste timing kijken. Beter kun je dat eerst zien van een prof en dat die het je leert.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:41

Eens met voorgangers, les nemen. Dit omdat het van alles kan zijn, je paard kan een loopje met je nemen maar het kan ook zo zijn dat jij verwarrende hulpen geeft, 2 opties die een totaal verschillende aanpak vereisen!

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:46

Waarom zou je ook longeren? Het is voor een paard heus niet leuk om maar rondjes te lopen! Ik heb er zelf ook echt een hekel aan. Ik vind het een ongezonde belasting aldoor maar in een gebogen houding te lopen.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:53

Onder het zadel herken je dit niet?

Ik sluit mij dan aan bij @Sas_Mon. Totdat je een instructeur hebt gevonden kun je al wel veel vinden op het internet hoor. Jezelf alvast verdiepen in die communicatie tijdens het logeren totdat je de juiste instructeur hebt kan ook heel leuk zijn. Ik vind dat Amable Paard en Inzicht hele leerzame video's hierover heeft:

https://www.youtube.com/watch?v=2CkL9tcOKwQ&t=383s

https://www.youtube.com/watch?v=JgHEnvynj3k

En daarnaast zat ik aan overgangen te denken. Ze hoeft niet tien rondjes te draven, maar een rondje draf, rondje stap, rondje draf. Zodat ze actief wordt. Al zal dat misschien nog wat moeilijk zijn, omdat dit wel weer veel communicatie vraagt. Hopelijk heb je hier wat aan. :)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:58

Gebruik je een longeerzweep? Zo nee, begin daar eens mee. Zo ja, hoe gebruik je die?

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:15

Wat is je doel van het longeren?

Misschien een rare vraag, maar er zijn zoveel mensen die hun paard longeren omdat het nou eenmaal hoort. Alleen hebben ze ondertussen geen idee wat nou eigenlijk het nut van longeren is.

Longeren kan een hele fijne trainingsmethode zijn om het paard fijn over de rug te laten lopen, te laten stretchen, tempo wisselingen te oefenen en zelf de balans te laten vinden. Met balkjes kan je heel goed de buikspieren en rugspieren trainen.
Maar als je niet weet wat je doet is longeren al snel te belastend. Dan heb je een paard wat alleen maar op de binnen of buitenschouder valt, op de voorhand valt en een verkeerde houding aanneemt.
Net als rijden gaat dit om de juiste hulpen aanleren, zelf goed deze hulpen kunnen door communiceren en vooral ook weten wat je doet en waarom je het doet.

Hoe lang longeer je? Hoe stap je in en uit? Zelf doe ik het losstappen liever niet aan de longe omdat ik niet wil dat een paard te lang achter elkaar gelongeerd wordt. In en uitstappen doe ik buiten of met werken aan de hand. Soms leg ik een vierkant van balkjes als het paard het nog lastig vind om te buigen, zo kan hij rechtuit en heeft hij 4 bochten waarin ik een goede buiging vraag. Het longeren zelf hou ik op maximaal 20 minuten, die 20 minuten zijn wel actief en daarin gebruik ik stap, draf of galopbalken, voeg ik veel tempowisselingen toe en loop ik zelf ook grotendeels mee zodat ik zo goed mogelijk de schouder en achterhand kan aansturen.

Als je er zelf geen zin in hebt, hoe kan je dan verwachten dat je paard leuk mee doet? Wat motiveert haar wel?

Bovenstaande vragen zijn vooral om je even aan het denken te zetten. De oplossing ligt echt in het les nemen in longeren. Daarin moet je wel kijken bij wat er bij je past, je zou een cursus of les bij Mireille van den Hoed kunnen nemen, of een instructeur die ook volgens haar methode werkt. Of juist iemand in de academische rijkunst of klassieke dressuur.

Kattenpoes
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-07-20

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:18

Kies voor wat uitdaging.Mischien kleine stukjes beginnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:25

josien_m_ schreef:
Waarom zou je ook longeren? Het is voor een paard heus niet leuk om maar rondjes te lopen! Ik heb er zelf ook echt een hekel aan. Ik vind het een ongezonde belasting aldoor maar in een gebogen houding te lopen.


Als je een grote cirkel gebruikt en soms recht uit gaat is longeren een hele goede toevoeging op normaal werk. Met dubbele lijnen kun je op een volte dan ook eens stelling naar de andere kant vragen.

TS, vaak is je eigen houding ook wel een puntje, als jij geen actieve houding hebt, zal je paard ook niet actief denken. Je houding bij paarden doet echt veel. Neem eens les of vraag iemand het eens te doen en dat jij mee kijkt hoe iemand anders het doet.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:30

Het is hier al eerder gevraagd; waarom wil je longeren?
Het is echt geen must :)

Ik vind er persoonlijk niks aan, en het voegt voor mijn paarden niets toe, dus ik doe het nooit.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:41

Longeren is een goede manier om een paard sterker te maken, meer balans te geven, en goed aan de hulpen te krijgen. Het is zoveel meer dan rondjes laten lopen.
Maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, en evt een goede instructeur zoeken om je dit te leren.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:51

Denk je wel eens na hoe onnatuurlijk het is voor paarden om rondjes te lopen? Zelfs een bak vind ik al veel te belastend, laat staan een longeercirkel. Ga lekker buiten rijden met je paard, daar wordt ie ook sterker van en kun je gericht trainen. Voor het paard en jezelf veel fijner! Al moet je natuurlijk wel de plek hebben om fijn buiten te kunnen rijden...

L1selottel
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 23:21

Bowo schreef:
Gebruik je een longeerzweep? Zo nee, begin daar eens mee. Zo ja, hoe gebruik je die?


Ja, ik gebruik een longeerzweep en heb hm in mijn hand als aanwijzing en gebruik hm alleen als ze niet reageert op mijn stemhulpen en geeft er dan een kleine zwaai mee.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 14:16

xRivaldo schreef:
Onder het zadel herken je dit niet?

Ik sluit mij dan aan bij @Sas_Mon. Totdat je een instructeur hebt gevonden kun je al wel veel vinden op het internet hoor. Jezelf alvast verdiepen in die communicatie tijdens het logeren totdat je de juiste instructeur hebt kan ook heel leuk zijn. Ik vind dat Amable Paard en Inzicht hele leerzame video's hierover heeft:

https://www.youtube.com/watch?v=2CkL9tcOKwQ&t=383s

https://www.youtube.com/watch?v=JgHEnvynj3k

En daarnaast zat ik aan overgangen te denken. Ze hoeft niet tien rondjes te draven, maar een rondje draf, rondje stap, rondje draf. Zodat ze actief wordt. Al zal dat misschien nog wat moeilijk zijn, omdat dit wel weer veel communicatie vraagt. Hopelijk heb je hier wat aan. :)


Leuk! Dank je wel!

En eigenlijk wat de meeste mensen hier zeggen, vooral toch een keer een expert mee laten kijken. Want vaak ligt het toch aan je eigen houding, hoe consequent je bent, hoe duidelijk e.d. Wat je ook kan doen is jezelf een keer laten filmen, vaak zie je zelf ook al veel wat je blijkt te doen en niet wist dat je deed. Ik zie bijvoorbeeld vaak mensen die onbewust hun paard blokken door te ver aan de voorkant te komen ten opzichte van het paard. Dan is het natuurlijk niet gek dat hij niet vooruit wil, je geeft tegenstrijdige hulpen. Dus het beste een keer iemand met echte kennis van zaken mee laten kijken :)

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:52

Heb je al eens informatie gevraagd bij een professional?
Het kan zijn dat het aan je houding ligt, ook kan het zijn dat je paard eerder met grote hulpen gelongeerd is. Dit moet je eerst afstemmen voordat je over kan naar kleinere hulpen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-07-20 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciële deel verwijderd.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Met moeite longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:44

Longeren vergt enorm veel balans. Juist dat heeft jouw jonge Tinker nog niet en daarom is het zo moeilijk. Ik zou iemand zoeken, doe je kan helpen met recht richten en balans krijgen.... Er is zoveel meer om je paard (eerst) te leren.