Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

 

Barvrouwke schreef
xxx88 schreef
Van rien en dressagepro, het is een nieuwe online training die start in januari denk ik.
Dat zal de reden zijn dat je hem nog niet vind, het is nog een “nieuwtje” dat recent is meegedeeld aan de leden.


ah, dan zal dat het wezen... Wel apart want mij stond bij dat hij in een fimpje verteld had dat hij longeren eigenlijk alleen gebruikte om stoom af te blazen?




zijn advies: stoom afblazen, passen wij al jaren toe , eerste foute energie kwijt aan de longeerlijn scheelt onder het zadel veel werk en geeft minder stress voor paard en ruiter
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 11:24 



 
Profiel   

Interessante discussie.
Ik ben wel van het principe “ geen hulpmiddelen”.
Maar.... wat met een wat verreden paard, wiens “ tik” het nog is om bij spanning rug weg te drukken, hoofd onhoog...
Hoe kan je die dan op een vriendelijke manier toch laten merken dat hoofd laag, rug opbollen buikspieren aanspannen uiteindelijk meer comfort brengt??

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 11:29 



 

[quote="Muze"]Interessante discussie.
Ik ben wel van het principe “ geen hulpmiddelen”.
Maar.... wat met een wat verreden paard, wiens “ tik” het nog is om bij spanning rug weg te drukken, hoofd onhoog...
Hoe kan je die dan op een vriendelijke manier toch laten merken dat hoofd laag, rug opbollen buikspieren aanspannen uiteindelijk meer comfort brengt??[/quote]


dat is heel lastig, en zijn hulpmiddelen ook geen hulp middel
paard moet eerst weer door voorwaarts te lopen ontdekken welke spieren er voor nodig zijn om in balans te blijven en dan moet het hoofd los kunnen bewegen als het gaat rekken en strekken, kan op de linkerhand naar rechts gaan kijken en op de rechterhand naar links om de balans te kunnen houden, daarna gaat het vanzelf rechter lopen en dan neemt het - ben je wel een aantal maanden verder - zelf de juiste houding aan

balkjes lopen wil daarbij wel helpen als het ontdekt heeft dat loslaten kan,

dat kost veel tijd want spieren die vastzitten door langeretijd compenseren zijn niet 123 weer los
mentaal vast zitten maakt het nog lastiger, een paard moet nog wel de wil/moed hebben om mee te werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 11:47 



 
Profiel   

Muze schreef
Interessante discussie.
Ik ben wel van het principe “ geen hulpmiddelen”.
Maar.... wat met een wat verreden paard, wiens “ tik” het nog is om bij spanning rug weg te drukken, hoofd onhoog...
Hoe kan je die dan op een vriendelijke manier toch laten merken dat hoofd laag, rug opbollen buikspieren aanspannen uiteindelijk meer comfort brengt??


Ehm - dat is geen rare karaktertrek, dat is instinct.

Ik heb ooit een bang, verreden manegepaard gekocht met ditzelfde probleem.
Ik ben met twee dingen begonnen : heel veel vertrouwensoefeningen gedaan ('bij mij is het veilig')
qua hulpmiddelen een correct afgestelde gogue en dan het dier rijden naar verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).

De gogue stond zo afgesteld dat Knollie hals kon strekken, mijn veters los kon maken :') bijna kon grazen maar niet kon sterrekijken.

Du momente dat een dier de verticale balans bereikt geeft dat ook al direct verlenging in de bovenlijn en mentale ontspanning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 17:36 



 
Profiel   

Ik werk aan zowel enkele longe met kaptoom, dubbele longe, lange teugel, aan de hand en ook met touwtjes.
Gewoon alles eigenlijk, iedere methode heeft zijn eigen voor en nadelen en ik begrijp dan dit soort discussies ook totaal niet eerlijk gezegd.

Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik handig ben aan de kaptoom en ja, dan kun je ook goede voorwaartse overgangen maken en toch de bovenlijn controlleren...maar.. knuppel in het hoenderhok...deze begrenzing valt net zo goed onder een zekere dwangmethode als je eerlijk bent. Het paard heeft immers geleerd dat druk op de neus betekent: zakken, ongeacht wat. Dus ook als er iets in de omgeving gebeurd wordt er niet omhoog gekeken, niet anders dan dat je doet met bit en bijzet.
Door je verbinding met de neus vertel je net zo goed aan je paard dat het de kop daar moet houden waar jij wilt, onzichtbare touwtjes in feite. Sterker nog, als je te veel druk uitoefend bij een paard dat bekend is met werk via de kaptoom dan kun je hem net zo goed flink achter de loodlijn zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 18:15 



 
Profiel   

Ja maar die verbinding met de hand is wel flexibel, het hangt af van de kundigheid van de trainer maar het werk aan een kaptoom is mi veel fijner omdat je meer mee kunt bewegen met het paard en de verbinding per situatie aan kunt passen. Daarnaast kun je zelf de juiste mate van verbinding aanvoelen. Ik vind op een bepaalde manier begrenzen niet perse slecht, maar denk wel dat er grote voordelen zijn om dit zonder hulpteugels aan de hand te doen. En het is wel een kunst dit op de juiste manier te doen, dat maakt je een goede of minder goede trainer denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 21:54 



 
Profiel   

En bij 'grondwerk dat lijkt op longeren' kun je met wat handigheid verticale balans vragen met enkel een kaptoom, leadrope en een rijzweepje van plm 1 meter.
(Plus goede schoenen, je loopt mee met de voorbenen - en een olifantshuid als mensen gaan zeuren 'dat je harder werkt dan je paard'.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-21 22:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen