Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:46

Sosha schreef:
MCE schreef:


Ik ben gestopt bij het lezen van ' door constante druk..... '
Dan praat je dus duidelijk over onjuist gebruik van de hulpteugel.

Tevens ben ik van mening dat je zo wie zo heel weinig en kort moet longeren omdat dit voor de pezen erg belastend is. Het kan imo dus alleen dienen bij de voorbereiding op het werk en als ondersteuning van verdere training.



daardoor ontstaan ook de meeste blessures, zowel fysiek en mentaal

wij longeren ook altijd kort om even de foute energie kwijt te geraken, om daarna onder het zadel aan het werk te gaan

als we alleen longeren: altijd zonder enig hang en sluitwerk, paard moet vooral zijn/haar "ei " kwijt kunnen om daarna als het goed is het paard zelf gaat schakelen en kunnen we mooi zien hoe het onder het zadel voelt, ook nooit langer dan 30 /35 minuten, soms ook wel iets langer omdat het pard zo fij aan het werk is dat we de "klus" laten afmaken, daarna gaan ze zelf naar stap en ontspannen stappen we aan de hand dan nog soms om de bak en soms naar buiten

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:15

Sosha schreef:
MCE schreef:


Ik ben gestopt bij het lezen van ' door constante druk..... '
Dan praat je dus duidelijk over onjuist gebruik van de hulpteugel.

Tevens ben ik van mening dat je zo wie zo heel weinig en kort moet longeren omdat dit voor de pezen erg belastend is. Het kan imo dus alleen dienen bij de voorbereiding op het werk en als ondersteuning van verdere training.


Helaas wordt de slofteugel vaak wel zo gebruikt. Als er geen constante druk op staat, gelden nog steeds alle andere nadelen.

Longeren is niet meer belastend dan gewoon rijden, áls je inderdaad niet je paard vastknoopt en volledig uit balans op een klein cirkeltje laat rondslingeren.
Alles kan schadelijk zijn, als je het te lang, te vaak, te eenzijdig doet. Afwisseling is het toverwoord. Dat is exact de reden om geen hulpteugel te gebruiken. Tijdens het rijden laat je (als het goed is) continu je paard de hals iets strekken. Je paard loopt niet continu met z'n hals in een zware, constante houding, maar wisselt continu af. Bij het longeren betekent dat dat je constant de teugel los moet maken, ik zie dat nooit gebeuren.

Zorg dat je met longeren de hele bak gebruikt, dan heb je exact dezelfde belasting als met rijden. Bouw kleinere cirkels langzaam op. Werkt ook mooi voor stijve paarden trouwens. Grote cirkel nemen, paard langzaam naar binnen laten spiralen en steeds kleinere cirkel laten maken, totdat je ziet dat hij het moeilijker krijgt en een klein beetje moeite moet doen om in te buigen. Op het moment dat ze proberen in te buigen, gelijk weer naar buiten spiralen en meer activiteit vragen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 13:45

Ik leer mijn paarden het stofzuigen met freestyle! Door middel van het wijken voor druk hoofd omhoog is naar voren naar voren zakt tie stop ik met het "opjagen" weg nemen van voorwaartse druk! Dit hebben ze heel snel door 1 x per week mag tie lekker stofzuigen en doe je automatisch tempowisselingen! Als tie iets hoort is tie weleens afgeleid waardoor het hoofd weer even omhoog gaat

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:41

Goh ik heb echt nog nooit gehad dat ze met bijzetten hun hoofd maar in een houding kunnen houden, dan zitten de hulpteugels toch echt te strak. Het gaat mis op onkunde.

Afwisseling in hoofd/ hals houding is belangrijk, paard moet zelf de juiste houding op kunnen zoeken dmv uitnodigen en niet afdwingen. Omdat het goed van achter naar voren loopt.

Hun "ei" kwijt laten kunnen voor het rijden vind ik overigens geen traininsdoel hebben qua longeren. Dat is meer rondslingeren.

Zodra het paard gaat stofzuigen en het voorwaartse weg gehaald wordt raakt de activiteit van achter juist kwijt en krijg je ze zeker niet op aanspanning van achter naar voren.

Slofteugel is een andere discussie, vind dat sowieso een onding.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:54

dresjoepie schreef:
Ik leer mijn paarden het stofzuigen met freestyle! Door middel van het wijken voor druk hoofd omhoog is naar voren naar voren zakt tie stop ik met het "opjagen" weg nemen van voorwaartse druk! Dit hebben ze heel snel door 1 x per week mag tie lekker stofzuigen en doe je automatisch tempowisselingen! Als tie iets hoort is tie weleens afgeleid waardoor het hoofd weer even omhoog gaat


Ik ben bang dat mijn paard alleen maar hard zou gaan dan. :')
Ik vind de dubbele lijn nog steeds echt heel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:58

Elisa2 schreef:
Goh ik heb echt nog nooit gehad dat ze met bijzetten hun hoofd maar in een houding kunnen houden, dan zitten de hulpteugels toch echt te strak. Het gaat mis op onkunde.

Afwisseling in hoofd/ hals houding is belangrijk, paard moet zelf de juiste houding op kunnen zoeken dmv uitnodigen en niet afdwingen. Omdat het goed van achter naar voren loopt.

Hun "ei" kwijt laten kunnen voor het rijden vind ik overigens geen traininsdoel hebben qua longeren. Dat is meer rondslingeren.

Zodra het paard gaat stofzuigen en het voorwaartse weg gehaald wordt raakt de activiteit van achter juist kwijt en krijg je ze zeker niet op aanspanning van achter naar voren.

Slofteugel is een andere discussie, vind dat sowieso een onding.


voor mij wel als begin van een training onder het zadel, dan kan ik daarna op een rustig paard aan het werk, heb liever dat het paard aan de longeerlijn het hoofd "leeg "kan maken, zodat het daarna zich beter kan concentreren,

ervaringen en werkwijzes verschillen per paard - staat het b.v. 22 uur op stal (kunnen diverse redenen zijn) dan is fff lekker darren beter dan is het geen rondslingeren i.m.o. maar eerder het onbelast/belemmerd je foute energie kwijt kunnen

slofteugel werkt i.m.o niet zoveel slechter dan het meeste hang en sluitwerk, het belemmerd altijd het paard om te communiceren met de ruiter, niet onder het zadel en niet aan de longeerlijn, tenzij het echt fout gaat vanwege pijn en andere ongemakken die het paard wil/gaat uitten

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:03

Zodra het paard gaat stofzuigen en het voorwaartse weg gehaald wordt raakt de activiteit van achter juist kwijt en krijg je ze zeker niet op aanspanning van achter naar voren

Het voorwaartse wordt niet weg gehaald de druk wordt weg gehaald het "opjagen" je blijft het paard ondersteunen door met je lichaam energie op te wekken. Kakt tie in zorg ik voor meer energie en breng mijn hand naar beneden waarbij ik het paard weer vraag te zakken! Geen reactie vraag ik wat meer aandacht door extra naar voren!

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:22

Gaat hier iemand de online cursus "longeren met Rien van der Schaft" van dressagepro kopen?
Ik vind zijn lessen en visie heel interessant, back to basic.
Maar ik weet niet zo goed wat ik vh longeren moet verwachten...

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:40

Xxx88, sinds ik een clinic heb gehad van Dhr van der Schaft ben ik niet zo heel erg meer onder de indruk van hem, dus voor longeren zou ik persoonlijk niet zo gauw op zoek gaan naar zijn tips. :')

Hier gisteren nog even 'gelongeerd', ook lekker freestyle met als doel om haar goed over de rug te krijgen. Anders dan dresjoepie haal ik niet de voorwaartse 'druk' weg als ze naar beneden gaat want ik vind het juist belangrijk dat ze dat achterbeen blijft gebruiken om de bovenlijf op te rekken.

Ik vind dit wel een fijn beeld.

Afbeelding
Afbeelding

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:56

xxx88 schreef:
Gaat hier iemand de online cursus "longeren met Rien van der Schaft" van dressagepro kopen?
Ik vind zijn lessen en visie heel interessant, back to basic.
Maar ik weet niet zo goed wat ik vh longeren moet verwachten...


van rien en dressagepro of lammert haanstra? De eerste kan ik namelijk niet terugvinden?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:14

dresjoepie schreef:
Zodra het paard gaat stofzuigen en het voorwaartse weg gehaald wordt raakt de activiteit van achter juist kwijt en krijg je ze zeker niet op aanspanning van achter naar voren

Het voorwaartse wordt niet weg gehaald de druk wordt weg gehaald het "opjagen" je blijft het paard ondersteunen door met je lichaam energie op te wekken. Kakt tie in zorg ik voor meer energie en breng mijn hand naar beneden waarbij ik het paard weer vraag te zakken! Geen reactie vraag ik wat meer aandacht door extra naar voren!


Mijn paard is denk ik een uitzondering. Hoe langzamer zij gaat des te meer activiteit ze krijgt in het achterbeen. Ik denk dat het voorwaarts zijn soms teveel overschat wordt. Veel paarden raken van (teveel) voorwaarts juist uit balans.

Ik heb laatst een stuk gelezen (en helaas kan ik het niet meer vinden) dat een paard alles in langzame gangen aanleren juist zorgt voor een verbetering van de balans. Je bevordert een beter lichaamsgebruik en een dragend achterbeen ipv een stuwend achterbeen.

Bij mijn paard zie ik dat ze enorm goed in balans gaat en vanuit het stofzuigen zich kan aanspannen en passage kan laten zien. Maar het is echt wel een paard met veel balans en kracht, dus zal niet voor alle paarden gelden.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:15

Barvrouwke schreef:
xxx88 schreef:
Gaat hier iemand de online cursus "longeren met Rien van der Schaft" van dressagepro kopen?
Ik vind zijn lessen en visie heel interessant, back to basic.
Maar ik weet niet zo goed wat ik vh longeren moet verwachten...


van rien en dressagepro of lammert haanstra? De eerste kan ik namelijk niet terugvinden?


Van rien en dressagepro, het is een nieuwe online training die start in januari denk ik.
Dat zal de reden zijn dat je hem nog niet vind, het is nog een “nieuwtje” dat recent is meegedeeld aan de leden.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:46

manubres schreef:
Mijn paard is denk ik een uitzondering. Hoe langzamer zij gaat des te meer activiteit ze krijgt in het achterbeen. Ik denk dat het voorwaarts zijn soms teveel overschat wordt. Veel paarden raken van (teveel) voorwaarts juist uit balans.

Bedoel je dan voorwaarts of gewoon rennen? Voorwaarts zijn is niet verkeerd, als een paard voorwaarts is heeft ze ook op laag tempo voldoende impuls.
Ik denk dat veel mensen hun paard gewoon rondjagen in de hoop dat de balans een keer komt, en dan vraag je imo om blessures. Ik leer mijn paard eerst op laag tempo in balans komen en als dan de balans goed is (en daar hoort de hoofd-halshouding ook bij, en die is zowel een gevolg van een goede balans als een bijdrage eraan) voer ik het tempo op, maar op het moment dat je merkt dat paard de balans en impuls verliest, moet je dus terug in tempo, tot een punt waar die voorwaarden er wel weer zijn.
Kelly_ann schreef:
Ik vind dat de onervaren longeur juist wel beter een eenvoudige bijzetteugel kan gebruiken.

Het geeft het paard wat meer steun en begeleiding, zeker aan de buitenkant.

Eens. Niets mis met een bijzet, zolang die niet te strak staat en het paard de ruimte krijgt er zelf in te zakken.
manubres schreef:
Aan de longe heb ik haar in begin alleen haar eigen tempo laten lopen en gewacht tot ze maar enigszins de neiging had te zakken en dan met stem belonen.

Ik heb hierbij niet gewacht. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van een pessoa op de meest losse afstelling. En in het begin 5 minuten gewerkt of zo.

manubres schreef:
Pas toen ze echt de bovenlijn los durfde te laten, ben ik haar achter gaan activeren met korte aanraking zweep op achterbeen...En goed gekeken of ze los bleef. Pas meer impuls opgewekt als ze dat lichamelijk kon verwerken. Daarna ben ik overgangen gaan maken op mijn stem.

Dit is waar ik nu mee bezig ben icm werk aan de hand. Werkt erg fijn zo, en ik heb niet het gevoel dat ik teveel vraag.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:34

Ik zie de meerwaarde van een hulpteugel niet eigenlijk?

Het suggereert dat wanneer het paard aangemoedigd wordt hoofd en hals in een bepaalde positie te houden/ brengen terwijl het voorwaarts gedreven wordt, het een goedgaard paard is?
Maar is dat niet een beetje het paard achter de wagen spannen?

Een goedgaand paard is een paard dat door de juiste arbeid 'in de hand' komt toch? In principe is de elastische zachte verbinding die de hand vormt het onderdeel dat het 'cadeautje' van nageeflijkheid ontvangt. Het eind van de keten zeg maar?
Maar dan moet dat lichaam dus eerst actief en in balans zijn, en dan volgt die hoofd-/halshouding. Dat kan nu eenmaal niet andersom toch? Althans... dit is mijn beleving.

Met touwtjes en andere zaken suggereer je visueel hetzelfde, maar daar blijft dan vaak niet veel van over wanneer je de boel losmaakt. Dan gaat de boel los en kachelt er een giraffe rond :-P

Correct leren werken aan enkele en dubbele longe is wellicht een investering, maar dat is rijden ook..... je bindt immers ook geen pop met slof aan je paard omdat het te ingewikkeld zou zijn om correct te rijden toch?

En over 'niet te lang longeren'. Het beste is dat je dat in een rijbak doet waar je de gehele bak benut. Alleen rondjes karren een half uur lang is inderdaad niet heel heilzaam denk ik.

Nou ja, zowel goed longeren als rijden blijft een lastige toestand (grinnik).... en de grootste uitdaging van mijn leven, ahum. Maar je wordt van veel longeren ook wel weer een handiger ruiter is mijn ervaring, je kunt heel veel 'installeren' naast het paard dat je op het paard kunt benutten.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:37

Helemaal eens Ninx. De verbinding tijdens het rijden is een levendige verbinding. Je voelt wat er in het paardenlijf gebeurt, je geeft allerlei subtiele hulpen.
Met rijden is een statische hand absoluut niet goed en een zagende verbinding al helemaal niet. Maar we vinden het allemaal ok als het paard zichzelf naar beneden zaagt met de longeerhulp of pessoa. Zo krom.

Ik denk trouwens wel dat anderen mogelijk vanuit een ander perspectief praten. Mijn manier van werken kost tijd en je moet eerst hulpen aanleren en afstemming zoeken. Ik vind dat niet erg, dat is juist het leuke aan met paarden werken. Het zijn allemaal stappen in het africhtingsproces. Ik hou juist van die interactie, daarom zou ik nooit m'n paard met z'n hoofd vastbinden. Behalve dat ik het lichamelijk nut niet zie, is het ook gewoon niet de manier waarop ik met een paard wil werken.
Dat is anders als je voor je werk 10 paarden in twee maanden moet klaar maken voor een keuring. Dan gaat het alleen om snel spieren erop kweken en niet te veel hoeven nadenken.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:19

Volgens mij wordt er hier de klassieke fout gemaakt dat voorwaarts verward wordt met impuls. Een paard dient voorwaartse "drang" te hebben dwz aan het been/ de hulp zijn. Dat is iets anders dan een paard zo hard mogelijk naar voren jagen. Dan loopt een paard inderdaad van het achterbeen af.

Daarnaast is het bij ieder paard verschillend wat past, soms is een langzamer tempo fijn om een paard meer te laten dragen achter. Maar niet zonder impuls, het is juist belangrijk dat het paard meer gaat buigen in het achterbeen dan. Enfin schakelen blijft belangrijk zowel ohz als aan de longe.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:48

Ja, tempowisselingen zijn uiteindelijk de sleutel naar verzameling en evenwicht. Pas dan verplaats je echt gewicht.

sanne83 schreef:
... De verbinding tijdens het rijden is een levendige verbinding. Je voelt wat er in het paardenlijf gebeurt, je geeft allerlei subtiele hulpen....



Maar ik zie ook de nadelen daarvan. De mensenhand is vol van gewoonten, emotie en nooit 100% stabiel of consequent.

Een bijzetteugel is altijd eerlijk, stabiel en consequent. Het paard weet precies wat het daaraan heeft. Terwijl het met de mens altijd zoeken en harmonie vinden is.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:22

Er onderzoek gedaan gedaan en daaruit bleek dat die 'subtiele' ruiterhand toch nooit zo subtiel is. De druk op de mond varieert veel meer dan wij zouden denken, ook bij de ver gevorderde ruiters. Dat paarden hier überhaupt mee om leren gaan is heel knap, maar meer te danken aan het enorme aanpassingsvermogen van het paard dan aan onze ruiterhandjes.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:16

Nu wordt het een beetje een discussie van slecht-slechter-slechtst. De meeste mensen hebben een verschrikkelijk verbinding, ja zeker waar, maar dat maakt de statische verbinding van de bijzetteugel niet opeens goed. Ik heb liever beide niet eigenlijk -O-

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:34

sanne83 schreef:
Nu wordt het een beetje een discussie van slecht-slechter-slechtst. De meeste mensen hebben een verschrikkelijk verbinding, ja zeker waar, maar dat maakt de statische verbinding van de bijzetteugel niet opeens goed. Ik heb liever beide niet eigenlijk -O-


Je hebt liever gewoon helemaal geen verbinding? :')

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:21

Citaat:
Je hebt liever gewoon helemaal geen verbinding? :')


Hmmmm....

Ik herinner mij brave dressuur trainers die goedgekeurde apekool uitkraamden:
'Het gewicht dat je in de hand voelt is de activiteit van de achterbenen.'

Vraag: wat zou er
(... we doen even alsof de apekool waar is...)
in het weiland gebeuren met dit paard?
Valt hij plat op de snoet zodra hij gaat draven, zonder de ruiter die al die kilo' s 'aan de voorkant "opvangt"'?

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
Je hebt liever gewoon helemaal geen verbinding? :')


Hmmmm....

Ik herinner mij brave dressuur trainers die goedgekeurde apekool uitkraamden:
'Het gewicht dat je in de hand voelt is de activiteit van de achterbenen.'

Vraag: wat zou er
(... we doen even alsof de apekool waar is...)
in het weiland gebeuren met dit paard?
Valt hij plat op de snoet zodra hij gaat draven, zonder de ruiter die al die kilo' s 'aan de voorkant "opvangt"'?


Die goedgekeurde apekool heb ik eerlijk gezegd nog nooit iemand horen zeggen...

Wel is het uiteraard zo dat een paard wat in de wei loopt niet hoeft te compenseren voor het ruiter gewicht op de rug.

Mij is altijd geleerd dat je met dressuur in eerste instantie leert om het paard de ruiter op een correcte manier te dragen, ipv op de voorhand te gaan strompelen.

Een verende, elastische verbinding tussen het hoofd/mond van het paard en de ruiter hand is hier mijn inziens een onderdeel van. Zonder verbinding heb je toch beduidend minder inbreng op de houding van het paard.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:58

Dat is een feit, hoe meer activiteit achter hoe lichter in de hand. Een ruiter hoort ook niets "op te vangen" aan de voorkant. Juist loslaten en meegaan met de hand, het is een leuk truukje om ruiters de hand naar voren te laten doen en te kijken wat er gebeurd. Paard hoort de hand naar beneden te volgen maar niet uit elkaar op de voorhand te vallen. Ook begrenzen is iets anders dan "vasthouden".

Vrees alleen dat vele ruiters activiteit nog steeds verwarren met voorwaarts jagen en stuwen..ja dan krijg je een boel in de hand. ;-)

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:22

Ninx schreef:
Een goedgaand paard is een paard dat door de juiste arbeid 'in de hand' komt toch? In principe is de elastische zachte verbinding die de hand vormt het onderdeel dat het 'cadeautje' van nageeflijkheid ontvangt. Het eind van de keten zeg maar?
Maar dan moet dat lichaam dus eerst actief en in balans zijn, en dan volgt die hoofd-/halshouding. Dat kan nu eenmaal niet andersom toch? Althans... dit is mijn beleving.

Ja en nee. Die 'juiste arbeid' is een tricky ding.
Een paard gaat niet, door te blijven drijven, ooit op een magische manier recht worden op twee teugels en in de hand komen, daarvoor moet wel iets gebeuren, en aan de longe kun je dat of aan de dubbele longe doen, waarbij je aan de buitenkant de schouder begrenst, een lijn om het paard heen ook de achterhand begrenst en een paard wat op die manier in balans gebracht wordt zal idd in de hand zakken.

Als je erop zit, gebruik je daar ook je handen voor, en je benen, maar ik wil op het moment dat ik die buitenschouder begrens, geen paard wat tegen de hand inkomt, want daar raken ze alleen maar gespannen van, en ze worden niet rechter, dus ergens zul je toch wel een paard moeten leren die hulpen te accepteren zonder zich ertegen te verzetten, en nageeflijkheid is ook gewoon simpelweg een kwestie van de hand accepteren, en de hoofd- halshouding is een natuurlijk gevolg daarvan.

Aan de enkele longe moet je het zonder je benen en twee handen doen, en dus zet ik een paard bij, of gebruik een pessoa, simpelweg om de balans wat te helpen, en tot het paard op een lager tempo (met voldoende impuls) de balans goed kan vinden, ga ik geen hoger tempo vragen. Ik zie geen enkele meerwaarde in scheef rondracen, imo wordt een paard daar alleen schever van, niet rechter.


Ninx schreef:
Met touwtjes en andere zaken suggereer je visueel hetzelfde, maar daar blijft dan vaak niet veel van over wanneer je de boel losmaakt. Dan gaat de boel los en kachelt er een giraffe rond :-P

Die ervaring deel ik niet, tenzij je verkeerd bijzet, of een hoger tempo vraagt dan het paard aankan. Die touwtjes in het begin helpen om een stuk balans te vinden, en ik merk ook dat als ik de boel loshaal, dat het paard dan zelf de juiste houding zoek. Een hulpteugel is een hulp, niet een oplossing. Ik heb om die reden ook niets tegen hulpteugels, mits ze correct en slim gebruikt worden.

Ik weet dat veel mensen de idee aanhangen dat de juiste houding uiteindelijk wel komt, met voldoende kilometers. Ik ben het daar niet mee eens. De juiste houding (recht op 2 teugels, van de binnenschouder af, aangespannen buikspieren en ontspannen rugspieren en idd een nageeflijk paard) moet imo de basis zijn waar vanuit je verder werkt. Anders loopt het paard al die tijd in een verkeerde houding en dat kan niet anders dan blessures opleveren.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:15

xxx88 schreef:
Van rien en dressagepro, het is een nieuwe online training die start in januari denk ik.
Dat zal de reden zijn dat je hem nog niet vind, het is nog een “nieuwtje” dat recent is meegedeeld aan de leden.


ah, dan zal dat het wezen... Wel apart want mij stond bij dat hij in een fimpje verteld had dat hij longeren eigenlijk alleen gebruikte om stoom af te blazen?