Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Topic over bovenlijn, rechtrichten, wel/geen bijzet

 
Profiel   

De laatste tijd ben ik me erg aan het verdiepen in het verbeteren van de bovenlijn. Nu hebben we er bijv een nieuw paard bij met een onderhals en weinig bespierde bovenlijn. Dit is mijn nieuwe project. Over het trainen van de bovenlijn heeft men imo globaal wel hetzelfde idee. Lang en laag, de rug mooi rond, onderhals moet ontspannen zijn en als het ware 'flubberen'.

De weg naar een mooie bovenlijn toe wordt echter op verschillende manieren bewandeld. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd, veel lang en laag longeren met hulpteugels. Terwijl de andere kant zegt, nee, niet met hulpteugels. Je forceert je paard in een houding, terwijl hij zijn hoofd juist nodig heeft om zijn balans te vinden. Kan hij die balans niet vinden, dan gaat hij overcompenseren in zijn lichaam. Dit wil je juist NIET.

Echter, om nageeflijk te kunnen zijn en dus de bovenlijn te kunnen trainen, moet het paard wel in verticale balans zijn. Je zou dus kunnen zeggen dat longeren zonder hulpteugels bij een scheef paard nutteloos is. Die zal dan echt niet nageeflijk gaan lopen. Stel het paard is links gebogen, dan zou het op de rechterhand naar buiten willen kijken en op de rechterschouder vallen. Het paard willens en wetens naar binnen willen laten kijken of nageeflijkheid verwachten is dan gewoon onmogelijk. Maar hang je hier een hulpteugels aan, dan zal het paard gaan compenseren in het lichaam.

Wat ik nu wil gaan doen is eerst de scheefheid aan de hand op gaan lossen. Een te hoog tempo (lees: draf) is nog niet aan de orde bij dit paard. Hij valt dan op de ene hand gigantisch naar binnen. Hij zal om de scheefheid te compenseren juist alleen harder willen. Ik focus me daarom eerst op de stap. Ik wil de holle kant gaan oprekken. Ik ga dit doen dmv verschillende oefeningen, zowel in stilstand, als in stap.
Nu heb ik ook wel even geprobeerd om dit paard te longeren. Ik was erg benieuwd of hij zijn hoofd toch naar beneden zou doen. En ja hoor, dat deed hij. De neus ging naar de grond. Echter had ik dat niet meer met een actief tempo te maken. In een actief tempo kwam de onderhals weer opzetten en was de scheefheid weer erg te merken.

Ik ben erg benieuwd naar de progressie en vooral naar hoe lang het zal duren voordat ik resultaat ga zien en voelen.

Hoe lang zou het duren voordat een onderhals weggetraind is? Spreken we dan van minimaal een jaar? Of gaat dat sneller?
Hoe ziet jouw ideale rechtrichtende training eruit? En wat is het belang van een actief tempo bij het longeren? Stel het paard (zoals deze van mij) kan wel lang en laag in een lager basistempo, is longeren in een lager basistempo maar wel met een lange en lage houding door het paard zelf aangeboden dan nuttig, of ontstaat het nut pas bij een hoger tempo? En waarom is dat dan zo? Als een paard de onderhals ontspant en de bovenlijn aanspant in dat lage tempo, waarom is dat dan volgens velen toch nutteloos? Je traint dan toch ook gewoon de juiste spiergroepen?

Ik vind dit onderwerp mega interessant, ik zou zeggen brand los met je ervaring en mening. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 20:16 



 
Profiel   

Ik werk eraan dat ik met de zweep naar de schouder kan wijzen om binnenstelling te verkrijgen, en probeer mijn paard simpelweg met die hulp en mijn enkele longelijn in een verticale balans te helpen. Als je daar handig mee wordt, dan kan dat en heb je geen hulpteugels nodig om dat te bereiken. Ik longeer dus eigenlijk niet echt meer met hulpteugels, maar ben wel telkens bezig met mijn paard in een verticale balans te krijgen. Als hij dat eerst alleen maar op een rustig tempo kan, is dat niet erg, maar ik ga dan wel spelen met het tempo en steeds een stukje verruimen. Telkens de grens oprekken en veel belonen tussendoor.

Hoe lang het duurt voordat een onderhals weggetraind is durf ik niet te zeggen, maar een spier die een paard niet gebruikt wordt vanzelf kleiner en minder sterk, dus hoe effectiever je kunt voorkomen dat je paard de onderhals erop zet, des te beter is het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 20:42 



 
Profiel   

Als je een hulpteugel gebruikt om het paard in een bepaalde houding te dwingen, dan werkt dat inderdaad aafrechts. Maar een los hulpteugeltje kan het paard juist wat steun bieden en/of uitnodigen.

Ik heb geleerd dat lang laag in een laag tempo heel goed is om de rug los te maken. Kan me niet voorstellen dat het kwalijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 20:42 



 
Profiel   

@Sadira: leuk om te lezen! Ik gebruik de zweep ook richting de schouder, om te voorkomen dat hij op 1 kant maar binnen valt.

@Sosha: Mijn instructie zegt ook dat een laag tempo niet erg is, mits het wel actief is.

Nog meer mensen die bezig zijn met het recht krijgen van hun scheve paard? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 06:22 



 
Profiel   

Longeren met dubbele lijnen is hierbij verreweg het beste antwoord. Dan kan je je paard instellen zoals je wilt zonder het dier vast te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 07:24 



 
Profiel   

Dubbele longe! Je kunt er echt wonderen mee verrichten mits je weet wat je doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 07:30 



 
Profiel   

Caira schreef
Dubbele longe! Je kunt er echt wonderen mee verrichten mits je weet wat je doet.


Dat is vaak het probleem, ik kan het, maar ben altijd bang dat ik het fout doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 07:31 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Caira schreef
Dubbele longe! Je kunt er echt wonderen mee verrichten mits je weet wat je doet.


Dat is vaak het probleem, ik kan het, maar ben altijd bang dat ik het fout doe.


Daar hebben ze lesgevers voor :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 07:32 



 
Profiel   

Wat bij mij paard goed heeft geholpen om recht gericht te krijgen is grondwerk via de Academische rijkunst. Hiervan uit leer je je paard eerst recht gerichter te worden vanuit de grondwerk posistie (achter uit lopen) en dan kan je dit combineren met longeren of werk aan de hand.

Ik longeer zonder bijzet en nageven betekend niet gelijk dat je paard zijn hoofd op de loodlijn hoeft te houden. Nageven kan prima vanuit ontspanning en met wat neusje naar voren.

En elk paard heeft zo zijn basis tempo. Het is heel logisch dat als het paard het hals wat laat zaken hij wat terug komt in tempo. Een actief achterbeen betekend niet sneller.

Als je wilt kan ik via pb wel wat uitleg geven over het dressuurmatig trainen vanaf de grond, want zo noem ik het.

Eventueel kan je ook op mijn website kijken.

En hoe lang het allemaal duurt? verwacht in ieder geval geen quick fix, soms kost het wat meer tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 07:35 



 
Profiel   

Ik lees mee, ik wil mijn paard rustig aan weer gaan oppakken na 3 jaar rust ivm blessure.
Zijn rug is van zichzelf al wat week en is nu echt flink wat spieren kwijt. Hij is redelijk recht en kent het longeren dus dat scheelt. Echter issie iets overbouwd en krijgt hij met lager tempo de neiging om op de voorhand te vallen. Dus ik oefen veel overgangen in draf om hem van achter te activeren maar dan gaat inderdaad vaak die onderhals erop. Hij heeft een goede, bespierde hals, maar door hem zo omhoog te brengen drukt ie wel z'n rug weer weg.
Momenteel nog even zonder hulpteugels om hem gewoon weer even op te bouwen qua beweging, straks hang ik er wel een losse slofteugel aan vast. Voordeel daarvan vind ik dat het uitnodigt tot nageefelijkheid maar dat hij zelf in hoofdhouding kan wisselen (wat bij een gewone bijzet veel minder kan) en zonder dat hij steeds snukjes krijgt zoals bij een longeerhulp.

Dubbele lijnen zijn ideaal, maar daar kom ik zelf teveel mee in de knoop. Als hij weer wat verder is pak ik er ook wat balken bij.

Hoelang het duurt is erg afhankelijk van het paard, maar met een paar maanden zul je echt wel verschil moeten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 07:36 



 
Profiel   

Dubbele longe inderdaad vanuit menpositie vind ik fijn.

Wbt tempo, rechtrichten begint alleen als BEIDE achterbenen er actief onder gezet worden vanuit de heup. Over het tempo jagen is niet de bedoeling, veel schakelen en dmv schakelen activiteit verkrijgen wel.

Binnen een paar maanden moet je met goed longeren toch wel verschil kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 08:07 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Caira schreef
Dubbele longe! Je kunt er echt wonderen mee verrichten mits je weet wat je doet.


Dat is vaak het probleem, ik kan het, maar ben altijd bang dat ik het fout doe.


Daar bellen mensen mij dan voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 08:44 



 
Profiel   

Haha, dat zou ik heel handig vinden, maar je woont zo ver ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 08:45 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Dat is vaak het probleem, ik kan het, maar ben altijd bang dat ik het fout doe.


Gewoon beginnen met (of alleen met) lange lijnen.
Dat kunnen dan gewone dunne touwen zijn die je op de gewenste maat maakt en dan er schuin achter lopen. Dat pakken de meeste echt zonder problemen op.
Kan je alleen stappen en een beetje draf als je erg sportief bent, maar in stap kun je dit heel goed trainen.

Dubbele longe ben ik ook wat huiverig van zodra een paard niet 'poep' braaf is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 09:00 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde probleem als PSvanLot. Ook omdat mijn paard met dubbele lijnen meteen erg diep duikt, vanaf het moment dat je ze vastmaakt al en voordat je ze zelf op de goede maat pakt, en daar lastig uit te krijgen is. Ben aan het rondkijken voor iemand die kan helpen, maar wij mogen alleen in de longeerbak longeren/aan de dubbele lijnen, dus dat is ook lastig.

Ik doe het dus allemaal onder het zadel. :') Dat vind ik vele malen makkelijker en daarna gaat het aan de longe ook beter. Ik longeer wel als afwisseling en als training, maar rechtrichten vind ik ohz veel makkelijker. En zodra ze onder het zadel weer wat kracht heeft zakt ze aan de longe ook mooier uit zihzelf zonder voorover te kletteren. Hier een enorm scheef en onbespierd paard na twee blessures. Ik mocht er gelukkig wel op, ook al was het in het begin alleen stappen, en daarin hebben we al enorm veel kunnen doen. De hals vulde al vrij snel weer mooi op, de rest duurde wat langer (of was minder opvallend). Nu was het nadeel wel daat we niet mochten longeren en geen balken mochten gebruiken. In het begin zelfs geen wendingen of zijgangen, dus het ging wel trager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 09:28 



 
Profiel   

Longeerbak kan juist een voordeel zijn..hoe bevestig je de dubbele longe? daar kun je al veel verschil mee maken bij een paard wat graag te diep loopt. Er uit krijgen is altijd achterhand activeren, als het paard snel voorover valt is het opvangen aan de voorkant en soms tempo iets terug zonder activiteit te verliezen. Oftewel: schakelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 10:57 



 
Profiel   

Het stomme is dat ze ohz dus niet snel te diep loopt en een hele fijne aanleuning heeft. Idd actief maken en ze zoekt zelf op, maar aan de dubbele longe dus niet. Met een andere bijzet heeft ze die neiging ook niet, dus het ligt aan mij. Maar daar ben ik dus blijkbaar niet handig genoeg, want juist dit paard zou het makkelijk moeten kunnen. :+ Ik heb eigenlijk verschillende dingen geprobeerd (over langere tijd hoor, niet in 1 keer). Meteen aan het bit, door het bit naar de singel op verschillende hoogtes. Meteen aan het bit door de singel. Liever niet achter de kont langs, want dan krijgt ze die beweging aan de voorkant in de mond. Ook een kaptoom geprobeerd, maar die vond ze niet prettig.

Maar dat schakelen vind ik veel makkelijker onder het zadel als aan de longe, ik heb haar bijna té gevoelig gemaakt op stem en lichaam. Dus ik moet gewoon iemand zoeken die er les in kan geven, want ik vind longeren wel heel fijn, vooral om de galop krachtiger te maken zonder dat ik er op zit.

(die longeerbak is lastig omdat je dus ook nooit rechtuit kan en je in moet schrijven voor een tijd, les afspreken kan dus lastig zijn omdat de bak dan bezet is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 11:15 



 
Profiel   

Ik heb precies hetzelfde MWM.
Ik ben zo onhandig met die dubbele lijnen.
Meteen te diep en al heb ik de lijnen in complet boogjes durft ze niet zelf uit te schuiven.

Ik longeer dus meestal zonder.
Mijn ruin gaat echt fijn, loopt heerlijk voorwaarts neerwaarts en er achter echt goed onder. Mooi zijn lijf rond op de cirkel.

Maar dan mijn merrie, of hoofd in de lucht, of rennend alsof ze met hoge nood de bus moet gaan halen.
Vallend over de buitenschouder, of juist weer naar binnen.
Galop is eerst idioot draven met het hoofd omhoog om dan aan te springen. (dat vind ze ook wel echt moeilijk)

Dan doe ik er touwtjes aan, dat gaat bij haar nog het beste.
Blijft ze beter in 1 tempo. Hoofd redelijk netjes. En galop ook wat meer gesloten.
Maar zo fijn als de ruin, gewoon aan een halstertje, nee dat lukt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 11:23 



 
Profiel   

AnnoNiemand schreef
De laatste tijd ben ik me erg aan het verdiepen in het verbeteren van de bovenlijn. Nu hebben we er bijv een nieuw paard bij met een onderhals en weinig bespierde bovenlijn. Dit is mijn nieuwe project. Over het trainen van de bovenlijn heeft men imo globaal wel hetzelfde idee. Lang en laag, de rug mooi rond, onderhals moet ontspannen zijn en als het ware 'flubberen'.

Klopt.
Ten overvloede: ik kijk als dressuurruiter eerst naar de achterhand: dus gekanteld bekken, actieve 'buik'spieren,
achterbenen voor de loodlijn uit de heup van het paard, staart mooi golvend en liefst een beetje uitgestoken.
Citaat
De weg naar een mooie bovenlijn toe wordt echter op verschillende manieren bewandeld. Zo wordt er bijvoorbeeld gezegd, veel lang en laag longeren met hulpteugels. Terwijl de andere kant zegt, nee, niet met hulpteugels. Je forceert je paard in een houding, terwijl hij zijn hoofd juist nodig heeft om zijn balans te vinden. Kan hij die balans niet vinden, dan gaat hij overcompenseren in zijn lichaam. Dit wil je juist NIET.

Echter, om nageeflijk te kunnen zijn en dus de bovenlijn te kunnen trainen, moet het paard wel in verticale balans zijn. Je zou dus kunnen zeggen dat longeren zonder hulpteugels bij een scheef paard nutteloos is. Die zal dan echt niet nageeflijk gaan lopen.


Vergeet de nagefelijkheid even.
Nagefelijkheid is ontspannen in het kaakgewricht plus vertrouwen in het bit / de hand.
Het kaakgewricht KAN pas ontspannen als het hele dier - alle gewrichten - vanuit ontspanning werken.
Dat duurt nog eventjes.
(En de helft van mijn mederuiters op mijn huidige stal valt hier giga door de mand.)(= Paard in krul, maar niet nagefelijk.)

* Longeren is een prima oefening om verticale balans op te bouwen, maar het kan uitstekend zonder hulpteugels.
Al doe ik het zelf aan een wat korter 'touw' dan te doen gebruikelijk en loop ik mee met de voorbenen.

* Grondwerk als in: kaptoom aan en subtiel wijzen met de zweep, toewerken naar schouderbinnenwaarts, wijken, travers is ook uitstekend.
Mijn eerste oefening was vierkantjes stappen, íets naar buiten, neus voor de buitenschouder, hoek van idealiter 90 graden. Wat minder scherp, en dan een vijfhoek, zeshoek etc kan ook prima.

* Onder het zadel kan het ook uitstekend, zodra Knollie een duidelijk idee heeft 'verticale balans is leuk', en de ruiter het dier kan helpen.
Citaat
Stel het paard is links gebogen, dan zou het op de rechterhand naar buiten willen kijken en op de rechterschouder vallen. Het paard willens en wetens naar binnen willen laten kijken of nageeflijkheid verwachten is dan gewoon onmogelijk. Maar hang je hier een hulpteugels aan, dan zal het paard gaan compenseren in het lichaam.

Mijn inschatting is dat de meeste hulpteugels dit gewoon niet kunnen.
Ik ben fan van de gogue, maar die is ontwikkeld om sterrekijken tegen te gaan. Op zich prima met een verreden paard; maar de verticale balans 'moet' je zelf vragen, dat doet de gogue niet.

GROOT voordeel van de gogue: bij het bereiken van de verticale balans 'laat het dier de hals vallen',
tegelijkertijd een beloning
en een hulp mbt bekken kantelen -
de gogue staat dit toe. (Dubbele bijzet niet.)
Citaat
Wat ik nu wil gaan doen is eerst de scheefheid aan de hand op gaan lossen.

+:)+
Citaat
Een te hoog tempo (lees: draf) is nog niet aan de orde bij dit paard. Hij valt dan op de ene hand gigantisch naar binnen. Hij zal om de scheefheid te compenseren juist alleen harder willen. Ik focus me daarom eerst op de stap. Ik wil de holle kant gaan oprekken. Ik ga dit doen dmv verschillende oefeningen, zowel in stilstand, als in stap.
Nu heb ik ook wel even geprobeerd om dit paard te longeren. Ik was erg benieuwd of hij zijn hoofd toch naar beneden zou doen. En ja hoor, dat deed hij. De neus ging naar de grond. Echter had ik dat niet meer met een actief tempo te maken. In een actief tempo kwam de onderhals weer opzetten en was de scheefheid weer erg te merken.

Herkenbaar.
Er zijn wat trucjes, handgrepen om aan de longe het dier 'rechtop te vragen', maar ik ben die zo automatisch gaan toepassen dat ik het niet goed meer kan verwoorden.
Bij het ideaal van een 'vallende hals' gaat de neus ongeveer naar de polsen /voorknieën, dus het 'echte stofzuigeren' is niet de bedoeling.

Of je de spieren in een onderhals weg kunt getrainen weet ik niet.
Wel kun je met wat mazzel in een paar weken je dier andere bewegingspatronen aanleren.
...en met een aantal maanden zie je dat ook terug in dat er andere bespiering ontstaat.

Citaat
Als een paard de onderhals ontspant en de bovenlijn aanspant in dat lage tempo, waarom is dat dan volgens velen toch nutteloos? Je traint dan toch ook gewoon de juiste spiergroepen?

"Gewoon laten kletsen".
Je traint de juiste spieren. Punt.
(Als je de mensen de kost moest geven, die tempo, impuls en 'voorwaarts' verwarren met snelheid - dan ging het je niet goed.)
Als de verticale balans min of meer stabiel wordt, is je dier vanuit activiteit ontspannen en krijg je de nagefelijkheid zo ongeveer cadeau als je (klassiek geformuleerd) rijdt met 'de goede hand': gewoon zelf stabiel en zacht contact aanbieden. ("Vragen" heet hier 'de wetende hand en komt later. Veel mensen te paard vallen hier door de mand met trekken, zagen en eisen terwijl ze de 'fase' van 'de goed hand' hebben overgeslagen...)

En we praten over een balansoefening:
vaak geldt voor mens en dier dat het zeker in het begin OF snel gaat, maar eigenlijk niet juist, OF goed, maar wat trager.
Kies dan gewoon voor de balans.
Naarmate het dier er aan went, deze spieren ontwikkelt, er lol in krijgt etc. - kun je uitgestrekte draf etc gaan vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 11:31 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Het stomme is dat ze ohz dus niet snel te diep loopt en een hele fijne aanleuning heeft. Idd actief maken en ze zoekt zelf op, maar aan de dubbele longe dus niet. Met een andere bijzet heeft ze die neiging ook niet, dus het ligt aan mij. Maar daar ben ik dus blijkbaar niet handig genoeg, want juist dit paard zou het makkelijk moeten kunnen. :+ Ik heb eigenlijk verschillende dingen geprobeerd (over langere tijd hoor, niet in 1 keer). Meteen aan het bit, door het bit naar de singel op verschillende hoogtes. Meteen aan het bit door de singel. Liever niet achter de kont langs, want dan krijgt ze die beweging aan de voorkant in de mond. Ook een kaptoom geprobeerd, maar die vond ze niet prettig.

Maar dat schakelen vind ik veel makkelijker onder het zadel als aan de longe, ik heb haar bijna té gevoelig gemaakt op stem en lichaam. Dus ik moet gewoon iemand zoeken die er les in kan geven, want ik vind longeren wel heel fijn, vooral om de galop krachtiger te maken zonder dat ik er op zit.

(die longeerbak is lastig omdat je dus ook nooit rechtuit kan en je in moet schrijven voor een tijd, les afspreken kan dus lastig zijn omdat de bak dan bezet is)


Ja dat begrijp ik en het is lastig instructeurs te vinden die er les in kunnen geven. Ik kan er verder ook niets over zeggen zonder filmpje. Alleen dat je pas handig wordt met de dubbele longe als je het heel vaak doet haha. :D

Meestal ontstaat te diep lopen of uit kracht tekort/ of ontrekken aan de aanspanning van achter uit. Ik had ook een paard die dat heel graag deed. Eerste half jaar aan de dubbele longe heeft hij dat gedaan maar heb ik de voorkant genegeerd en me alleen maar gericht op hem sterker maken achter/ draagkracht ontwikkelen. Toen dat meer kwam kon ik daarna de aanleuning pas goed krijgen dvm schakelen. Soms vraagt het veel geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 12:52 



 
Profiel   

Hier toch wel degelijk met behulp van een bijzet (tiehoeksteugel heet het geloof ik) een enorme onderhals weggetraind en bespiering op de bovenlijn verkregen. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat de pony daarvoor steeds met het hoofd heel hoog stond om over de staldeur te kijken, dat dat bij mij niet het geval was heeft denk ik voornamelijk meegespeeld in het verdwijnen vd onderhals. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 12:58 



 
Profiel   

hoi AnnoNiemand, wat een interessante kwestie is dat toch altijd he? wel of geen hulpteugel, wat dan te doen, etc. Voor alles is natuurlijk wat te zeggen. In mijn ogen is het toch echt het beste om geen hulpteugel te gebruiken, ook niet losjes. Je kan namelijk zonder hulpteugel je paard rechtrichten op de volte! Als je paard dus heel erg naar binnen of over de buitenschouder valt, kun je hem vanaf de grond aan de longe leren hoe hij in balans moet lopen.
Ik heb het oa geleerd bij Mireille den Hoed, van TAKT Academy. Zij geeft regelmatig longeerclinics en zij leert je dan dus op een correcte manier longeren zodat je je paard recht kan richten aan de longe, hij zo dus in balans kan lopen en je zo de juiste spieren kan trainen aan de bovenlijn! Ik geloof dat ze ook bezig zijn met een boek over longeren, dat komt als het goed is bijna uit!

Ik vind haar visie echt mega interessant en tot nu toe heb ik alleen maar positieve ervaringen met haar. Maar er zijn genoeg andere fijne plekken met veel kennis over longeren natuurlijk! Het hangt er ook vanaf wat bij jou en je paard past!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heel veel succes (en plezier natuurlijk) met trainen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 19:45 



 
Profiel   

Wat een leuke en interessante reacties al allemaal!

@Horizonnig: Goeie tip, dat boek!
Ik gebruik geen hulpteugels en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Het lijkt me interessant om meer te leren over hoe de dubbele lijnen in te zetten voor het rechtrichten. Ik kan daar op internet eigenlijk totaal een info of tips over vinden, wat jammer!

@Janneke2: Wat jammer dat je die tips niet meer weet! :D En bedoel je dan trouwens voor de enkele of dubbele longe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 21:09 



 
Profiel   

welke regio zit je?
er zijn een boel instructeurs die je daarbij zouden kunnen helpen, in omgeving noord holland ken ik sowieso een goede/fijne, maar ook op andere plekken zijn mensen die daarmee kunnen helpen hoor! en ook in het boek wordt een deel besteed aan dubbele lijnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 21:16 



 
Profiel   

Je doel moet NIET zijn om de onderhalsspier weg te trainen. Die spier hebben ze ook gewoon nodig. Wat je wilt, is dat je paard ook de boven en middenspier leert te gebruiken, waardoor de hals meer in balans eruit komt te zien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 21:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 132 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen