Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Help, ik moet m’n paard longeren!

 
Profiel   

Wegens mesotherapie bij mijn paard moet hij eens aantal dagen gelongeerd worden. Normaliter zou dit geen probleem moeten zijn, ware het niet dat ik een paard heb dat zich heel moeilijk laat longeren. Plat door de longeerkraal in volle galop. Kan ik normaal wel mee leven, maar daar hij net hersteld is van een zware peesblessure durf ik dit niet aan. Wat nu? Voor een controle vandaag heeft de da hem gelongeerd in de binnenbak, met hengstenketting, wat na enige rondjes hard, achterstevoren en binnenstebuiten wel goed ging, zodat hij beoordeeld kon worden op beweging. Zelf ben ik dus geen voorstander van de ketting (wat wel het advies was van de da, om hem in het begin te laten luisteren), maar wat zijn mijn opties? Hoe krijg ik mijn paard rustig rond :(:)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 16:48 



 
Profiel   

Moet hij in de ronde of moet hij gecontroleerd bewegen? En alle gangen?

Anders gewoon rechtuit gaan wandelen buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 16:54 



 
Profiel   

Neem les in het longeren of ga aan de slag met werk aan de hand? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 16:54 



 
Profiel   

Euh kent hij een pessoatuig? Anders kan dat je helpen of van voren elastiek aan doen dat remt mijn paard beide ondanks dat ze echt niet strak afgesteld hoeven te staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 17:07 



 
Profiel   

Les nemen in longeren met dubbele longe. Als ie netjes ingereden is zou hij dat zo op moeten kunnen pakken. En geen associatie met gewoon longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 17:09 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Les nemen in longeren met dubbele longe. Als ie netjes ingereden is zou hij dat zo op moeten kunnen pakken. En geen associatie met gewoon longeren.


Dit in menpositie, kun je hem bij je houden.

Ik zou wel voorzichtig zijn met longeren als hij net genezen is van een peesblessure. Als je longeert met dubbele lijnen in menpositie kun je er ook achter lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 17:41 



 
Profiel   

Aan de dubbele longe, dan heb je veel meer controle dan aan een enkele lijn als ze zo willen boeven. En je kan makkelijk de hele bak gebruiken als je dat wil, tussendoor stukken recht uit ipv alleen maar op de volte

Desnoods een ervaren persoon vragen, of een longeer instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 18:00 



 
Profiel   

Ik zou absoluut niet beginnen aan rondcrossen aan de lijn als hij net genezen is van een peesblessure. Als je dat niet kunt voorkomen, dan niet beginnen aan gewoon longeren.

Dan heb je een paar andere opties:
a. Gewoon niet longeren
b. Hem op een andere manier proberen beweging te geven, zoals werken aan de hand, lange teugelen, etc
c. Kijken of je hem kunt uitleggen dat hij niet hoeft te gaan rennen, bijvoorbeeld met een longelijn beginnen met meelopen naast hem en hem steeds iets meer lijn geven tot het meer op longeren begint te lijken en zien of je het moment voor kunt zijn dat hij aan de kletter gaat.
d. Longeerles nemen, waarbij iemand jou en je paard kan leren longeren. Dat valt namelijk prima te leren, ook voor jou en ook voor je paard! :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 18:02 



 
Profiel   

Er is ook zo'n lijn (is het niet de Concorde leader ofzo?) waarmee je een paard tijdens het wandelen wat meer aan het werk kunt zetten, mocht lange lijnen enz ook niet mogelijk zijn met je paard. Zelf geen ervaring mee verder hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 18:10 



 
Profiel   

Probleem is dat hij vooral moet draven. Dit om te leren zijn rugspieren te ontspannen. Na tien dagen mag ik er sowieso weer op (we mogen alles doen), de eerste tien dagen dus liever niet, alleen als het niet anders kan. Les nemen is daarom geen optie voor de korte termijn.

Enige wat ik nog kan verzinnen is licht sederen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 18:58 



 
Profiel   

Hoe is 'ie buiten? Eventueel naast de fiets rechtuit?

Sederen voor een beetje longeren zou ik echt niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 19:04 



 
Profiel   

Juist aan de dubbele longe kan je ze ook makkelijk laten draven. Paard wat gewoon gereden is pakt dat normaal zo op.

Sederen zou ik niet durven. Te bang dat hij ongecoördineerd zich zou blesseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 19:04 



 
Profiel   

Dubbele lijnen is veel makkelijker idd, pony die onze dochter 2 jaar terug had ging ook plat door de bocht aan de longeerlijn (en bokken := naar de zweep), maar als ik haar aan de dubbele lijnen had liep ze heel braaf haar rondjes en kon ik van alles vragen. In draf kon ik haar ook makkelijk bij houden, omdat ze niet zo groot was.

Ik snap het advies van longeren icm een peesblessure niet zo. Je kan er ook voor kiezen (zou ik doen) nog 2 weken stappen aan de hand en dan onder het zadel de draf weer opbouwen. Eerst 1 week 2 minuten draven, 2e week 4 minuten per keer enz, tot je 10 minuten kan draven. Dan galop erbij en ook dat rustig opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 19:30 



 
Profiel   

Menpositie zoals hier beschreven is misschien niet het meest geschikte om te doen, als je wilt dat je paard goed over zijn rug loopt, in men positie moeten ze in draf behoorlijk verzameld lopen, dat gaat ten koste van de ontspanning en "mooi rond" (dus neusje er iets uit, paard mooi horizontaal)
Overigens kan een paard ook aan de Dubbele longe goed aan de kletter gaan, en vind het ook wel iets waar je echt een beetje handig mee moet zijn.

Ik ben geen expert op het gebied van Aqua-trainers, maar zou dat niet geschikt kunnen zijn?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat bepaalde oefeningen aan de hand ook geschikt zouden kunnen zijn, maar dit zou je moeten overleggen ook, en is natuurlijk ook érg afhankelijk van wat de klacht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 19:40 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ik snap het advies van longeren icm een peesblessure niet zo. Je kan er ook voor kiezen (zou ik doen) nog 2 weken stappen aan de hand en dan onder het zadel de draf weer opbouwen. Eerst 1 week 2 minuten draven, 2e week 4 minuten per keer enz, tot je 10 minuten kan draven. Dan galop erbij en ook dat rustig opbouwen.

Het advies is ook niet naar aanleiding van de peesblessure ;) .
Van die blessure is hij gelukkig genezen en het hele traject kan ik dan ook dromen. Zijn rug is verkeerd gespierd en heel strak, zodat hij vandaag mesotherapie heeft gekregen; in de betreffende spieren is een combinatie van pijnstillers/ontstekingsremmer gespoten. Omdat de rugspieren al lang zo strak staan moet hij dus weer wennen aan de nieuwe situatie en dat kan het best onbelast in draf...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 19:55 



 
Profiel   

siskeh schreef
Menpositie zoals hier beschreven is misschien niet het meest geschikte om te doen, als je wilt dat je paard goed over zijn rug loopt, in men positie moeten ze in draf behoorlijk verzameld lopen, dat gaat ten koste van de ontspanning en "mooi rond" (dus neusje er iets uit, paard mooi horizontaal)
Overigens kan een paard ook aan de Dubbele longe goed aan de kletter gaan, en vind het ook wel iets waar je echt een beetje handig mee moet zijn.

Ik ben geen expert op het gebied van Aqua-trainers, maar zou dat niet geschikt kunnen zijn?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat bepaalde oefeningen aan de hand ook geschikt zouden kunnen zijn, maar dit zou je moeten overleggen ook, en is natuurlijk ook érg afhankelijk van wat de klacht is.


Niet mee eens, http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

Je kan ze prima voorwaarts-neerwaarts trainen met het neusje er uit en een goed ruggebruik. Aan de kletter gaan wordt ook een stuk moeilijker omdat je er gewoon een rem op hebt zitten. Even een keer duidelijk maken dat het niet de bedoeling is en probleem is opgelost. Het is juist bij uitstek de manier om ze onbelast goed over de rug te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 08:19 



 
Profiel   

dorothea schreef
SusanH schreef
Ik snap het advies van longeren icm een peesblessure niet zo. Je kan er ook voor kiezen (zou ik doen) nog 2 weken stappen aan de hand en dan onder het zadel de draf weer opbouwen. Eerst 1 week 2 minuten draven, 2e week 4 minuten per keer enz, tot je 10 minuten kan draven. Dan galop erbij en ook dat rustig opbouwen.

Het advies is ook niet naar aanleiding van de peesblessure ;) .
Van die blessure is hij gelukkig genezen en het hele traject kan ik dan ook dromen. Zijn rug is verkeerd gespierd en heel strak, zodat hij vandaag mesotherapie heeft gekregen; in de betreffende spieren is een combinatie van pijnstillers/ontstekingsremmer gespoten. Omdat de rugspieren al lang zo strak staan moet hij dus weer wennen aan de nieuwe situatie en dat kan het best onbelast in draf...


Ik heb ook in jouw situatie gezeten ts. Paard was genezen van peesblessure maar moest daarna wel met mesotherapie behandeld worden. We waren alweer aan het rijden maar liep niet lekker. Met longeren ging hij ook graag ervandoor, juist omdat hij er al zo lang niet aan had gelopen. Ik heb met dubbele lijnen gelongeerd om hem wat meer bij me te kunnen houden. En ja, hij ging er af en toe vandoor maar ik kon hem wel weer opvangen.

Het is gewoon heel lastig want dat longeren moet wel om de mesotherapie goed te laten werken. Ik zie hier heel veel adviezen die in dit geval gewoon niet helpen, omdat het dan plat gezegd weggegooid geld is en niet helpt.

Als je hem eerst aan he hand goed instapt en kijkt of hij daar al wil gaan zakken. Daarna de bak in en met dubbele longe proberen te longeren. Ik mocht trouwens wel galopperen omdat de rug daar juist het meest los van wordt, dus deden wij eerst galop om wat stoom af te blazen en daarna pas draven. Het is gewoon echt lastig...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 08:39 



 
Profiel   

Hoelang moet je draven? Ik heb de eerste keren met dubbele longe gelongeerd en met hulp van iemand in het midden. Ik ben extra met hengstenketting de eerste rondjes in de ton ernaast gaan lopen zodat ik eventueel kon 'ingrijpen'. Ook goed voor mijn eigen conditie :+

(Dan moet je overigens wel zeker weten dat je paard niet uit zijn stekker gaat waardoor jij in gevaar komt als je er zo dichtbij loopt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 08:59 



 
Profiel   

Als je de dubbele longe zou proberen zonder ervaring raad ik wel een helper aan. Het is toch een handigheidje en voor je het weet is je paard al aan het crossen voor je goed en wel de 2 longes uit de knoop hebt, bij wijze van spreken :)

En anders lekker mee gaan joggen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-20 09:14 



 
Profiel   

Katyatje schreef
En anders lekker mee gaan joggen :D

Kan ik daarna gelijk inschrijven voor de marathon van Rotterdam :)) :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 06:54 



 
Profiel   

Het zal helaas toch in eerste instantie met de ketting moeten, maar kan dit wel met een hoofdstel? Lijkt me zo dat hij dan bang zou kunnen worden. En met een halster zal hij erg weinig ontspannen zakken denk ik. Jongens wat een gedoe zeg... ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 07:00 



 
Profiel   

Ik fiets vaak met mijn paarden. Misschien is dat een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 07:08 



 
Profiel   

Ik zou het ook met de lange lijn doen. Laat iemand je helpen die dat vaker heeft gedaan.
Dan kun je het tempo echt goed bepalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 07:10 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
siskeh schreef
Menpositie zoals hier beschreven is misschien niet het meest geschikte om te doen, als je wilt dat je paard goed over zijn rug loopt, in men positie moeten ze in draf behoorlijk verzameld lopen, dat gaat ten koste van de ontspanning en "mooi rond" (dus neusje er iets uit, paard mooi horizontaal)
Overigens kan een paard ook aan de Dubbele longe goed aan de kletter gaan, en vind het ook wel iets waar je echt een beetje handig mee moet zijn.

Ik ben geen expert op het gebied van Aqua-trainers, maar zou dat niet geschikt kunnen zijn?

Daarnaast kan ik me voorstellen dat bepaalde oefeningen aan de hand ook geschikt zouden kunnen zijn, maar dit zou je moeten overleggen ook, en is natuurlijk ook érg afhankelijk van wat de klacht is.


Niet mee eens, http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

Je kan ze prima voorwaarts-neerwaarts trainen met het neusje er uit en een goed ruggebruik. Aan de kletter gaan wordt ook een stuk moeilijker omdat je er gewoon een rem op hebt zitten. Even een keer duidelijk maken dat het niet de bedoeling is en probleem is opgelost. Het is juist bij uitstek de manier om ze onbelast goed over de rug te trainen.



We begrijpen elkaar verkeerd! in centrumpositie heb je 100% gelijk, maar wanneer je er achter loopt, dus menpositie, wil je zelf ook het bij kunnen houden, dus of je moet er achteraan rennen, of je moet het paard verzameld laten lopen. En dat verzamelde, dát is niet wat TS nu zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 11:42 



 
Profiel   

Ah excuses, dan begrepen we elkaar inderdaad verkeerd.

Nee dat is niet wat TS zoekt, dubbele longe en dan niet achterlangs lijken me de handigste opties. Ik zou persoonlijk nooit met een ketting gaan longeren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 12:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen