Grondwerk probleempjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 19:40

Ik krijg ook les hoor en dan gaat het altijd goed. Maar wanneer ik alleen ben dan is het toch anders. Waarschijnlijk ben ik dan toch minder duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:55

Ik volg even mee.. Ik heb ook een jong paard die het bij de instructrice prima begrijpt en bij mij ineens niet }:0 .
Ik weet dat ik te soft voor hem ben :+ . Dus ik mag strenger zijn. En ik vermoed dat het hier bij jou ook een beetje het geval is. Maar het is moeilijk om dat te veranderen, het zit niet perse in mn aard. Maar ik weet dat het nodig is het te leren. Ook, en vooral, voor hem..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:39

Streng is niet het toverwoord maar duidelijk en consequent zijn.
Ja is ja en nee is nee
Niet vandaag ja en morgen nee.
Laat je instructrice eens meekijken, ze kan heel goed de wisselwerking tussen jou en je paard zien en kan daar raad en advies voor geven.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:43

lotje01 schreef:
Ik krijg ook les hoor en dan gaat het altijd goed. Maar wanneer ik alleen ben dan is het toch anders. Waarschijnlijk ben ik dan toch minder duidelijk.


En wat geeft je instructrice aan als je dit bespreekt? Ze zal vast een reeks tips hebben om jullie daar doorheen te helpen.

Verder zou ik heel duidelijk zijn in je training, dus bij voorkeur met 'fases' werken, en dan ook van te voren bedenken welke fase wat is en in welk stadium je tot welke fase wilt gaan.

Dit geld vooral als je de R- route op wilt gaan (waar helemaal niks mis mee is). Er zijn natuurlijk ook hele goede manieren om dit op te lossen met R+, maar dan is het wel heel erg belangrijk dat je je er echt in verdiept en ook de 'spelregels' goed doorneemt met je paard. Want R+ betekent absoluut niet dat het paard geen respect voor je moet hebben en je na fout gedraag maar afwacht tot hij weer braaf is en hem een snoepje toewerpt (even lekker ongenuanceerd voor het voorbeeld natuurlijk ;) )

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:22

lotje01 schreef:
Vanmiddag in de bak wat grond oefeningen gedaan. Meelopen op gepaste afstand. Halthouden, weer weg stappen. Wijken voorhand. Uit mijn ruimte blijven. Tussendoor door nog even wat target oefeningen. Dat ging allemaal goed.
Op het laatst geprobeerd weg te sturen en om mij heen te laten lopen. Wat er toen gebeurde is dat hij op een gegeven moment met zijn achter been begin te stampen. Het is niet dat hij achteruit trapt maar hij tilt wel z’n been op.


Het gedrag wat je paard hier laat zien noemen ze displacement. Een paard laat dit gedrag zien wanneer het bijvoorbeeld verward, bang of gefrustreerd is. Het is dus geen uitproberen want in mijn ogen doen paarden hier niet aan ;-)
Je paard geeft dus stress aan en brengt op deze manier zijn stresslevel naar beneden.
Het is wel moeilijk om zonder beeldmateriaal exact te zeggen wat hij doet, maar aangezien je zegt dat hij niet gericht trapt denk ik eerder aan bovenstaande.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 11:22

Ze heeft zeker tips. Maar ik heb de indruk dat mijn paard ook anders reageert als mijn instructrice er bij is. Dan laat hij niet zien wat hij doet als we met z'n tweeën bezig zijn.
Misschien wil ik ook wel veel te snel hoor. Ik kan ook niet verwachten dat mijn paard en ik elkaar direct overal in begrijpen en aanvoelen. Zoiets heeft ook tijd nodig.

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 12:17

timokyana schreef:
lotje01 schreef:
Vanmiddag in de bak wat grond oefeningen gedaan. Meelopen op gepaste afstand. Halthouden, weer weg stappen. Wijken voorhand. Uit mijn ruimte blijven. Tussendoor door nog even wat target oefeningen. Dat ging allemaal goed.
Op het laatst geprobeerd weg te sturen en om mij heen te laten lopen. Wat er toen gebeurde is dat hij op een gegeven moment met zijn achter been begin te stampen. Het is niet dat hij achteruit trapt maar hij tilt wel z’n been op.


Het gedrag wat je paard hier laat zien noemen ze displacement. Een paard laat dit gedrag zien wanneer het bijvoorbeeld verward, bang of gefrustreerd is. Het is dus geen uitproberen want in mijn ogen doen paarden hier niet aan ;-)
Je paard geeft dus stress aan en brengt op deze manier zijn stresslevel naar beneden.
Het is wel moeilijk om zonder beeldmateriaal exact te zeggen wat hij doet, maar aangezien je zegt dat hij niet gericht trapt denk ik eerder aan bovenstaande.


Dit lijkt me inderdaad zeer aannemelijk. Dit herken ik van mijn honden. Die kunnen bijvoorbeeld gaan gapen of krabben als ze iets niet helemaal begrijpen of spannend vinden.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Grondwerk probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:29

Dat dreigen met de achterbeen doet de mijne ook. Hier komt dat omdat ik dan niet genoeg leiding geef. Hij voelt mijn onzekerheid dan en neemt dan als het ware de leiding over. Hij wil wel, maar ik ben dan niet duidelijk en standvastig genoeg. Les helpt mij hier heel goed bij!