Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

De schoolhalt aanleren

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Iedereen kent het wel, de prachtige schoolhalt bij paarden.

[ img ]

En ik probeer en probeer en probeer, maar het lukt me gewoon niet om het aan te leren en ik zou het zo graag willen leren! Zeker aan mijn jonge ruin voor de spieropbouw te verbeteren.
Ik heb al honderden filmpjes gekeken, ik ben zeker geen leek in grondwerk, maar zeker op de filmpjes is het: ik hou mijn zweepje hier en oh kijk school halt want ja dit paard kent het al. Wel proficiat maar ik wil het AANLEREN.
En geloof mij, mijn merrie gaat niet ineens netjes hurken door mijn zweep ergens te houden.
En hoe kan het ook anders? Ze heeft het nooit geleerd.

Dus, iemand die erin geslaag is de schoolhalt correct aan te leren? Hoe begin je daar nu echt aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:14 



 
Profiel   

Niet via video's en het internet. Haal er een instructeur bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:17 



 
Profiel   

Hoe ver ben je in de verzamelende training? Het is namelijk fysiek een zware oefening en een van de eindstadia van het rechtrichten. Ik heb er 2 die het kunnen, 1 vanuit zijn eigen lenigheid, maar hij is ook wel bizar lenig, die springt in de wei al een terre a terre en mijn merrie kan het, hoewel ze nu 30 is en we het nooit meer doen. Bij haar heb ik het aangeleerd vanuit steeds meer verzameling, ong tegelijk met de piaffe. Ze moeten al echt fysiek kunnen zitten om deze oefening correct!!!! uit te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:19 



 
Profiel   

de schoolhalt is een moeilijke oefening en is bij meeste paarden lastig aan te leren. (sommige rassen kunne heel goed op hun achterbenen zitten)

kost veel tijd en geduld. je paard moet eerst leren om gewicht naar achter te kunnen plaatsen zonder achterwaarts te gaan. Het is echt workout oefening. dus echt eerst leren verzamelen. Daarnaast zijn andere oefeningen ook belangrijk op de voorbereiding van de schoolhalt. Het is namelijk een zware oefening.


Ik combineer het met de piaffe training. Hij kan nog niet correct piafferen maar ook dit gaat steeds beter.

En zo even via internet uitleggen is ook lastig, want ik weet niet hoe je het vraagt.

uit welke regio kom jij?

Ik ben ook bezig met aanleren ervan. En langzaam gaat hij steeds beter, hij moet nog wat leren meer te buigen in de knieen, meer te gaan zakken als ware. Maar het is een moeilijke oefening om zo maar even uit te leggen hoe je het aanleert.

je mag mij een video sturen (eventueel via pb) en kan ik eventueel met je meekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:21 



 
Profiel   

Caira schreef
Hoe ver ben je in de verzamelende training? Het is namelijk fysiek een zware oefening en een van de eindstadia van het rechtrichten. Ik heb er 2 die het kunnen, 1 vanuit zijn eigen lenigheid, maar hij is ook wel bizar lenig, die springt in de wei al een terre a terre en mijn merrie kan het, hoewel ze nu 30 is en we het nooit meer doen. Bij haar heb ik het aangeleerd vanuit steeds meer verzameling, ong tegelijk met de piaffe. Ze moeten al echt fysiek kunnen zitten om deze oefening correct!!!! uit te voeren.


Mijn ruin is 2,5 en net begonnen met lichte training dus bij hem zijn we nog lang niet bezig xd eerst wat basis grondwerk. Mijn merrie van 15 zit helemaal top met bespiering. Maar piaffe, schoolhalt en passage zijn dus de laatste dingen die ik haar graag nog zou willen leren.
Uiteindelijk ben ik van principe, zeker bij de schoolhalt etc dat ze zelf kan aangeven wat ze kan en niet.
En geloof mij dat doet ze zeker, in alles wat we doen. Ik wil gewoon weten hoe we richting die schoolhalt kunnen werken.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:26 



 
Profiel   

plutolover schreef
de schoolhalt is een moeilijke oefening en is bij meeste paarden lastig aan te leren. (sommige rassen kunne heel goed op hun achterbenen zitten)

kost veel tijd en geduld. je paard moet eerst leren om gewicht naar achter te kunnen plaatsen zonder achterwaarts te gaan. Het is echt workout oefening. dus echt eerst leren verzamelen. Daarnaast zijn andere oefeningen ook belangrijk op de voorbereiding van de schoolhalt. Het is namelijk een zware oefening.


Ik combineer het met de piaffe training. Hij kan nog niet correct piafferen maar ook dit gaat steeds beter.

En zo even via internet uitleggen is ook lastig, want ik weet niet hoe je het vraagt.

uit welke regio kom jij?

Ik ben ook bezig met aanleren ervan. En langzaam gaat hij steeds beter, hij moet nog wat leren meer te buigen in de knieen, meer te gaan zakken als ware. Maar het is een moeilijke oefening om zo maar even uit te leggen hoe je het aanleert.

je mag mij een video sturen (eventueel via pb) en kan ik eventueel met je meekijken.


Dat is dus het grootste probleem nu. Haar leren haar gewicht naar achteren te verplaatsen.
Grappig, mijn 2.5 jarige ruin kan het wel al goed xd maar mijn merrie is gewoon niet onder de indruk

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:28 



 
Profiel   

Door je paard tijd te geven zijn spieren te ontwikkelen en balans te vinden, en dan te gaan trainen op verzameling. Op 2,5-jarige leeftijd moet je hier nog helemaal niet mee bezig willen zijn.
Neem straks, als je paard er ook geestelijk aan toe is, gewoon goede klassieke grondwerklessen en zie waar je uitkomt. Het vraagt niet alleen veel van het paard, maar ook van de begeleider.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:31 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Door je paard tijd te geven zijn spieren te ontwikkelen en balans te vinden, en dan te gaan trainen op verzameling. Op 2,5-jarige leeftijd moet je hier nog helemaal niet mee bezig willen zijn.
Neem straks, als je paard er ook geestelijk aan toe is, gewoon goede klassieke grondwerklessen en zie waar je uitkomt. Het vraagt niet alleen veel van het paard, maar ook van de begeleider.

Mijn ruintje is met nog helemaal niks bezig van verzameling... we werken hooguit een keertje per week op grondwerk, achterhand/voorhand wijken voor druk, achterwaarts, voorwaarts en kleine stukjes beginselen van het longeren. Ik leer hem ook al zijn gewicht wat naar achter te verplaatsen maar dit komt lang niet in de buurt van hurken.

Maar ik ben van het principe dat het paard sterk genoeg moet zijn VOOR er een ruiter op zijn rug zit en zijn bespiering is erg laag dus in de komende jaren wil ik hem wel sterker hebben zodat ik erop kan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 09:35 



 
Profiel   

Da's heel verstandig, en goede grondwerklessen gaan je daar ook echt bij helpen. Dan. Het is gewoon nog te vroeg voor dergelijke zaken.
Waar je nu mee bezig bent is echt genoeg voor een peuter als dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 12:35 



 
Profiel   

Dus paard moet fysiek achterwaarts denken zonder voeten te verplaatsen en daar naar toe kunnen schakelen vanuit een gedragen/verzameld voorwaarts.
Er is een oefening om paard zeg maar te laten "schommelen" (van voor naar achter wiegen) op lichaamstaal (omdat de hulpen te klein zijn om werkelijk voetjes te verplaatsen, maar paard zich wel voorbereid op die beweging) en het is ook een manier om op een wip de plank in evenwicht te houden.
Mogelijkheden genoeg lijkt mij om paard zulke fijne lichaamsbeheersing te leren door zelf uitvinden hoe lijf te gebruiken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-20 19:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen