Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony krijgt voor het eerst een hoofdstel in: hoe aanpakken?

 
Profiel   

Hoi allemaal,
sinds een aantal jaar ben ik bezig met mijn shetlander. Ze is nu 9 jaar oud en heeft helaas nooit een goede opvoeding gehad. Sinds ze van mij is zijn we veel bezig geweest met grondwerk en respect en na 4 jaar is dit allemaal gelukt, alle knopjes zitten erop. Op nieuwe dingen wil ze nog wel eens wat heftig reageren en omdat ik eigenlijk van plan ben om haar voor de eerste keer een hoofdstel in te doen was ik benieuwd naar jullie mening. Vanaf volgend jaar wil ik ook graag het longeren en het buiten wandelen op gaan pakken, en aangezien het een best pittige meid is wil ik krijg een hoofdstelletje erbij. Hoe zouden jullie dit aanpakken? (en dan bedoel ik het laten wennen aan het hoofdstel etc)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 16:48 



 
Profiel   

Ik zou daar eigelijk niet te moeilijk mee doen. Bit insmeren met iets lekkers (beetje vocht van fibrebeet slobber ofzo). Hoofdstel zonder morren en prutsen in doen, over het halster. Snoep erin en wat gaan grazen. En dan hoofdstel terug uit.

Als je het echt in stappen wil doen kan je eerst het bit er tussenuit halen. Maar probeer het niet te ‘koetsjiekoetjeie’ te maken want dan is het voor haar net alsof er iets heel groot of heel moeilijk zal gebeuren en reageren ze Juist vaak ook zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 16:58 



 
Profiel   

Niet te moeilijk over doen. Hup bit in, hoofdstel om en wat snoepjes er in stoppen en dan hoofdstel weer af. Dit zo herhalen en dan uiteindelijk langer in houden en wandelen (met een halster er onder of overheen, iig geen touwtje aan het bit doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 17:00 



 
Profiel   

Nieuw te beleren paarden en shets zou ik gelijk bitloos oppakken. Nergens voor nodig daar een bit in te stoppen. Als de basis goed is, ze is braaf met grondwerken dan kan dat prima bitloos. En longeren moet sowieso niet met een bit. Dat doe je met een kaptoom. Ook shets. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 17:32 



 
Profiel   

He? Je hebt in 4 jaar tijd nog nooit buiten gewandeld of gelongeerd? Wat heb je gedaan aan grondwerk dan dat je 4 jaar nodig had om 'iets' te bereiken??

Voor wat betreft je vraag; zie hierboven. Niet te moeilijk doen. Ergens mee insmeren en indoen. Hoppa. Niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 17:39 



 
Profiel   

Als je zo veel grondwerk hebt gedaan heb je vast een goed passend touwhalster en leadrope en kennen je pony en jij de hulpen daarmee.
Met een touwhalster en leadrope kun je heel goed wandelen.
Longeren moet je zelf leren, eerst les nemen. Kan vast wel bij je grondwerkinstructrice.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 17:46 



 
Profiel   

Ik heb m'n merrie 4jr geleden als 8-jarige onbeleerde pony gekocht, ik heb meteen de eerste week het hoofdstel met bit in gedaan. Ze houdt er niet van als je aan haar oren zit maar verder was het geen enkel probleem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 18:06 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Nieuw te beleren paarden en shets zou ik gelijk bitloos oppakken. Nergens voor nodig daar een bit in te stoppen. Als de basis goed is, ze is braaf met grondwerken dan kan dat prima bitloos. En longeren moet sowieso niet met een bit. Dat doe je met een kaptoom. Ook shets. ;)


Ongeacht hoe je achteraf rijdt/ment/wandelt (mijn mening over bitloos is niet positiever dan over een bit maar dat terzijde), is het wel goed om je pony er mee in contact te brengen en aan te laten wennen. Daarbij doen ook velen het juist beter met een bit, dus handig als je wat kan uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 18:14 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Nieuw te beleren paarden en shets zou ik gelijk bitloos oppakken. Nergens voor nodig daar een bit in te stoppen. Als de basis goed is, ze is braaf met grondwerken dan kan dat prima bitloos. En longeren moet sowieso niet met een bit. Dat doe je met een kaptoom. Ook shets. ;)


ik ben zelf van mening dat een bit net wat meer ondersteuning/controle bied :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 19:15 



 
Profiel   

Goof schreef
He? Je hebt in 4 jaar tijd nog nooit buiten gewandeld of gelongeerd? Wat heb je gedaan aan grondwerk dan dat je 4 jaar nodig had om 'iets' te bereiken??

Voor wat betreft je vraag; zie hierboven. Niet te moeilijk doen. Ergens mee insmeren en indoen. Hoppa. Niks aan de hand.


een 11 jarig meisje aan de slag laten gaan met een groene pony was niet het meest slimme plan :P uiteindelijk wel veel van geleerd en alles zelf opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 19:16 



 
Profiel   

Maak het probleem niet groter dan het is. Het gaat om een volwassen dier.
We belangrijk dat het hoofdstel en bit goed passen, vraag daar hulp bij van een ervaren persoon. En inderdaad in het begin halster over het hoofdstel en daar een halstertouw aan. Draag altijd handschoenen, betere grip en het beschermt je handen als ze onverwachts aan de loop gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 19:21 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Nieuw te beleren paarden en shets zou ik gelijk bitloos oppakken. Nergens voor nodig daar een bit in te stoppen. Als de basis goed is, ze is braaf met grondwerken dan kan dat prima bitloos. En longeren moet sowieso niet met een bit. Dat doe je met een kaptoom. Ook shets. ;)


Toevallig heb ik er 1 die bitloos flipt, en met een bit als een zonnetje loopt. Hij heeft hele duidelijke signalen en een snelle release nodig, en die combinatie ben ik onder de bitloze optomingen nog niet tegengekomen.
Dus wat jij hier zegt ben ik het niet mee eens.

TS, gewoon niet te moeilijk over doen wat anderen al zeggen. Zorg voor een mooi dun bitje op de juiste maat en zorg ervoor dat je het hoofdstel eerst zonder bit eraan goed op maat maakt zodat je hem met het bit eraan snel om kunt doen. Paarden vinden een hoofdstel meestal niet zo spannend, het is voornamelijk het gevoel van het bit wat even moet wennen. Het idee wat hier genoemd is om eerst een halster over het hoofdstel heen te doen en daaraan te leiden, is een hele goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 19:26 



 
Profiel   

Eigenlijk is de enige fout die veel gemaakt wordt niet zozeer het in doen van een hoofdstel, maar het uitdoen.
Een groen paard doet niet perse zijn mond open bij het uitdoen en dan slaat het bit tegen de tanden of met nog wat pech blijft het zelfs hangen achter de tanden. Daarna krijg je hem dan niet meer in.
Ofwel, niet te veel nadenken over het in doen maar wel heel zorgvuldig uit doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 19:28 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard eerst heleerd dat ze haar hoofd naar beneden houdt. Toen het hoofdstel in, even ingelaten en op dezelfde manier weer uit. (Dus haar geholpen met haar mond open doen) dat een aantal keer herhaalt.

Ik had niets op het bit gesmeerd en haar ook geen snoepjes gegeven. Ik wil niet dat ze verwacht snoepjes te krijgen als ze haar bit in moet.

Na een paar dagen weer in en dan aan het touwhalster even stappen. Daarna weer uit. Vervolgens longeren aan het touwhalster en daarna pas aan het bit. Hier heb ik 3 weken over gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 19:32 



 
Profiel   

cindyxlucky schreef
ik ben zelf van mening dat een bit net wat meer ondersteuning/controle bied :)


Dat is een eufemisme voor dwang.
Omdenken. Waarom zou je bij aanleren een dwangmiddel willen gebruiken als het ook bewezen anders kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 20:42 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
cindyxlucky schreef
ik ben zelf van mening dat een bit net wat meer ondersteuning/controle bied :)


Dat is een eufemisme voor dwang.
Omdenken. Waarom zou je bij aanleren een dwangmiddel willen gebruiken als het ook bewezen anders kan?


Omdat ik van mening ben dat je met een bit net wat meer controle hebt. En ik ga haar zeker niet in de mond lopen trekken hoor! Daarentegen is het ook om even te proberen en bevalt bitloos wel veel beter;) ieder heeft zo zijn mening

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 20:44 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
cindyxlucky schreef
ik ben zelf van mening dat een bit net wat meer ondersteuning/controle bied :)


Dat is een eufemisme voor dwang.
Omdenken. Waarom zou je bij aanleren een dwangmiddel willen gebruiken als het ook bewezen anders kan?


Ts staat het geheel vrij in haar keuze om met of zonder bit te gaan lijkt mij. Heb ook nergens gelezen dat ze aangaf tips te willen over het aanleren zonder bit.

@TS inderdaad niet teveel over nadenken met omdoen van het hoofdstel. Wel zorgen dat het enigzins op maat is, zodat je niet tijdens het omdoen erachter komt dat het kopstuk niet over de oren past oid. Zoals eerder genoemd vooral met het afdoen opletten dat het bit niet tegen de tanden klapt. Gun hem de tijd om het bit voorzichtig los te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 20:46 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
cindyxlucky schreef
ik ben zelf van mening dat een bit net wat meer ondersteuning/controle bied :)


Dat is een eufemisme voor dwang.
Omdenken. Waarom zou je bij aanleren een dwangmiddel willen gebruiken als het ook bewezen anders kan?


Oh nee... een vraag over hoe een hoofdstel aan te leren heeft echt geen bitloze moraalridders nodig hoor -O-
Leef en laat leven, laat TS zelf de keuzes maken die ze wil. Of ze nu een bit wil indoen of kerstslingers om haar peesjes wil.
(de enige absoluut paardonvriendelijke ruiter hier op stal is juist die met de bitloze optoming. Je kan daar minstens evenveel kracht en dwang op zetten trouwens)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 21:37 



 
Profiel   

Wij smeerden de eerste paar keer het bit in met een beetje honing. Werkte perfect! :D
Daarnaast hadden we zonder bit het hoofdstel wel eens omgedaan zodat ze de druk om haar hoofd alvast snapte (en deze op de juiste maten stonden.. :') )

Bit of geen bit zou ik me niet zo'n zorgen om maken.. TS zoekt juist vriendelijke manieren van aanleren en is lang niet gek. Dat zal wel loslopen. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-20 21:44 



 
Profiel   

Slotje omdat dit topic is geopend onder een schaduwaccount.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-20 11:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen