Problemen longeren rechtsom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 20:54

Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden een verzorg haflinger.

Ik ben bezig geweest aan de hand, wat ze nu prima doet. Ze staat stil, kan achteruit lopen, loopt op mijn tempo. Overigens als ik rechts of links van haar loopt maakt niet uit ze doet het prima.

Hier komt dus het probleem. Longeren links om doet ze perfect trekt niet, gaat van draf naar stap en draf naar galop. Alleen als je rechtsom wil gaan longeren dan stijgert ze en draait ze de andere kant op.. als ik een zweep erbij heb om haar terug te drijven de andere kant op, gaat ze stressen en trekt ze mij mee en springt ze bijna over het hek.
We hebben al geprobeerd met 2 mensen dus 1 aan het hoofd en 1 in het midden met het longeertouw dan doet ze het goed die dag. Als ik het dan later weer nog een keer probeer gaat ze alsnog weer vervelend doen en omdraaien.
Je kan het omdraaien ook niet tegenhouden aangezien ze gewoon stijgerend omdraait.
Liever werk ik daarom zonder longeerzweep en op de linkerhand gebruik ik ook geen longeerzweep.

Heeft iemand tips hoe ik dit probleem kan oplossen? Aangezien we haar binnenkort ook willen beginnen met inrijden maar ik wil eigenlijk liever dat ze dan ook het longeren eerst onder controle heeft.

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:57

Mijn idee is dat ze stijf is op die kant en niet graag buigt.
Mijn twee paarden hebben allebei ook een slechte kant. Bij de ene uit zich dat in naar binnen vallen en bij de andere uit zich dat in (eventjes) bokken.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 21:00

Hulp zoeken. Als je haar niet kan longeren, dan zeker niet gaan inrijden. Er is waarschijnlijk iets in je lichaamstaal of handigheidjes die ontbreken, je hebt hulp nodig van iemand met ervaring.

Succes!

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 21:17

Marilu schreef:
Mijn idee is dat ze stijf is op die kant en niet graag buigt.
Mijn twee paarden hebben allebei ook een slechte kant. Bij de ene uit zich dat in naar binnen vallen en bij de andere uit zich dat in (eventjes) bokken.


Hoe kan je dit oplossen? Dat ze soepeler word op de andere hand?

Marilu
Berichten: 1245
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:01

Enige oplossing is ze soepeler krijgen, dus meer oefenen, denk ik. Net als bij een mens.
Dus niet teveel ineens verwachten.

Je kan ook aan de hand buigoefeningen doen. Dus, bv paard moet blijven staan, jij staat naast de schoft en je zet druk op het halster om haar hoofd in jouw richting te laten bewegen. Niet te veel ineens vragen, want dan zal ze niet kunnen blijven stilstaan en haar achterhand wegdraaien.
En andersom kan ook, haar achterhand wegsturen terwijl haar voorhand op dezelfde plaats moet blijven (ze moet natuurlijk wel kunnen draaien).

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 23:36

Marilu schreef:
Enige oplossing is ze soepeler krijgen, dus meer oefenen, denk ik. Net als bij een mens.
Dus niet teveel ineens verwachten.

Je kan ook aan de hand buigoefeningen doen. Dus, bv paard moet blijven staan, jij staat naast de schoft en je zet druk op het halster om haar hoofd in jouw richting te laten bewegen. Niet te veel ineens vragen, want dan zal ze niet kunnen blijven stilstaan en haar achterhand wegdraaien.
En andersom kan ook, haar achterhand wegsturen terwijl haar voorhand op dezelfde plaats moet blijven (ze moet natuurlijk wel kunnen draaien).


Oke dankjewel! Ik ga het zeker proberen.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 23:41

Veel herhaling! En korte stukjes, dus loopt ze bij wijze van spreke een half rondje goed op rechts, even stoppen en belonen en dat zo telkens wat opbouwen.
Mijn merrie was in het begin ook een drama met rechtsom longeren, net hetzelfde, steigerend de andere kant op draaien. Ik heb met veel geduld dat ook rustig opgebouwd en nu loopt ze even netjes rechtsom als linksom :) Héééél af en toe, als ze wat gestressed is, durft ze nog wel eens proberen omdraaien, meestal ben ik haar te snel af wat voel ik het aankomen, maar soms lukt het haar nog :p ze weet dan ook heel goed dat dat niet de bedoeling is en kan haar met 1 beweging weer de juist kant op sturen. Het steigeren omdraaien doet ze ook niet meer trouwens :)

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 08:58

Jenara schreef:
Veel herhaling! En korte stukjes, dus loopt ze bij wijze van spreke een half rondje goed op rechts, even stoppen en belonen en dat zo telkens wat opbouwen.
Mijn merrie was in het begin ook een drama met rechtsom longeren, net hetzelfde, steigerend de andere kant op draaien. Ik heb met veel geduld dat ook rustig opgebouwd en nu loopt ze even netjes rechtsom als linksom :) Héééél af en toe, als ze wat gestressed is, durft ze nog wel eens proberen omdraaien, meestal ben ik haar te snel af wat voel ik het aankomen, maar soms lukt het haar nog :p ze weet dan ook heel goed dat dat niet de bedoeling is en kan haar met 1 beweging weer de juist kant op sturen. Het steigeren omdraaien doet ze ook niet meer trouwens :)


Het jammere is dat ze het al snel ziet aankomen dat ze op de rechterhand moet maar ik zal het de volgende keer proberen en als ze het even goed doet stoppen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:04

Neem haar heel kort aan de lijn en ga zelf meelopen rechtsom. Zodra dat goed gaat kun je steeds meer lijn geven en zelf steeds stiller gaan staan.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:08

Roundpen maken en los gaan longeren dan heeft ze hier geen kans voor. Een handige longeur kan het ook wel oplossen aan de lijn zonder roundpen. (timing! voor zijn, zweep er achter houden als drijvende hulp) Maar dan moet het dier niet bang zijn voor de zweep.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 09:14

Je paard is stijf en moeilijker te buigen op 1 kant, dat omdraaien en stijgeren om dat de doen is zo herkenbaar, dat deed die van mij ook.

Rechtrichten en gaan werken aan balans en rechtgerichtheid. Neem les in het longeren met een dubbele longe, zo kan je ze beter aanvoelen en begeleiden en vooral, verwacht niet dat ze gelijk op de moeilijke kant alle gangen rond gaan, ook al lopen ze het rondje. Bouw dit rustig op. Forceren werkt averechts.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:23

Elisa2 schreef:
Roundpen maken en los gaan longeren dan heeft ze hier geen kans voor. Een handige longeur kan het ook wel oplossen aan de lijn zonder roundpen. (timing! voor zijn, zweep er achter houden als drijvende hulp) Maar dan moet het dier niet bang zijn voor de zweep.


Dit! Maak gebruik van je lichaamstaal en maak het voor jou en je pony gemakkelijker.

Oprechte vraag TS: in hoeverre schat jij je eigen ervaring in met inrijden? Ben je ervan overtuigd dat jij dat op een goede manier kan?

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:39

Wat vaak ook goed werkt : vierkantjes stappen.

Dwz: stukje rechtuit, jij loopt aan de binnenzijde. Linksom zal best goed gaan.
Rechts doe je voorzichtigheidshalve eerst halt,
dan vraag je wat inbuigen van de hals (heel licht gewicht en weinig buiging)
dan hals min of meer de hals we er recht en je vraagt 'om'.
Idealiter komt rechtsachter voor het linkerachterbeen langs naar binnen.
Dan weer rechtuit.
Doel is: je dier moet eerst leren 'dat de mensen het nu eenmaal belangrijk vinden om rechtsom te kunnen'. Compleet onlogisch voor een paard - maar ze pikken het wel op.

Kun je op gegeven moment het halthouden achterwege laten, doe dan links en rechts zo, dat je bijvoorbeeld 10 meter rechtuit stapt, dan 1 meter iets naar buiten, en dan 'om' in stap.
Idealiter weer met een binnenachterbeen dat voorlangs gaat en recht onder de wervelkolom van het paard landt. (Tussen 'de sporen van' de beide voorbenen.)

En dan door naar les nemen, in longeren en werken aan de hand.

En wat een heerlijke aanvulling is: als je aan het wandelen bent, doe je wat de Amerikanen 'snake walk' noemen, het is min of meer hoe paarden in de vrije natuur lopen: 4 pas iets naar links, heel flauwe wending, kies een punt in de verte, bijvoorbeeld 6 pas die kant op, weer een korte maar flauwe wending rechts, etc.
Jij bepaalt de 'plaats' van de zigzag en de precieze hoek , dat geeft ook veel afwisseling.

En instinctief is het logisch voor een paard:
wij zien met onze ogen aan de voorkant ('roofdieren ogen') plm 180 graden 'de halve cirkel'. Een paard heeft als prooidier de ogen aan de zijkant 'en ziet bijna de hele cirkel', maar ook een paard kan niet door zijn/haar eigen achterhoofd kijken. Dus lopen paarden in de vrije natuur met zigzagjes, zodat wisselend het linkeroog en het rechteroog 'de blinde vlek' pal achter in beeld krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Problemen longeren rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 13:23

Los longeren inderdaad. Eerst zorgen dat ze gewoon rechtsom gaat zonder lijn. Eventueel met 2 mensen met een longeerzweep. Als dat goed gaat kan je er een lijn aan doen.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:16

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
Roundpen maken en los gaan longeren dan heeft ze hier geen kans voor. Een handige longeur kan het ook wel oplossen aan de lijn zonder roundpen. (timing! voor zijn, zweep er achter houden als drijvende hulp) Maar dan moet het dier niet bang zijn voor de zweep.


Dit! Maak gebruik van je lichaamstaal en maak het voor jou en je pony gemakkelijker.

Oprechte vraag TS: in hoeverre schat jij je eigen ervaring in met inrijden? Ben je ervan overtuigd dat jij dat op een goede manier kan?



Ik wou eerst zorgen dat ik er alleen op kon zitten (met iemand ernaast) en als die dat braaf deed was ik van plan om les te nemen samen met de pony voor begeleiding met het inrijden.
Laatst bijgewerkt door Lizderksen op 27-11-20 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:18

Janneke2 schreef:
Wat vaak ook goed werkt : vierkantjes stappen.

Dwz: stukje rechtuit, jij loopt aan de binnenzijde. Linksom zal best goed gaan.
Rechts doe je voorzichtigheidshalve eerst halt,
dan vraag je wat inbuigen van de hals (heel licht gewicht en weinig buiging)
dan hals min of meer de hals we er recht en je vraagt 'om'.
Idealiter komt rechtsachter voor het linkerachterbeen langs naar binnen.
Dan weer rechtuit.
Doel is: je dier moet eerst leren 'dat de mensen het nu eenmaal belangrijk vinden om rechtsom te kunnen'. Compleet onlogisch voor een paard - maar ze pikken het wel op.

Kun je op gegeven moment het halthouden achterwege laten, doe dan links en rechts zo, dat je bijvoorbeeld 10 meter rechtuit stapt, dan 1 meter iets naar buiten, en dan 'om' in stap.
Idealiter weer met een binnenachterbeen dat voorlangs gaat en recht onder de wervelkolom van het paard landt. (Tussen 'de sporen van' de beide voorbenen.)

En dan door naar les nemen, in longeren en werken aan de hand.

En wat een heerlijke aanvulling is: als je aan het wandelen bent, doe je wat de Amerikanen 'snake walk' noemen, het is min of meer hoe paarden in de vrije natuur lopen: 4 pas iets naar links, heel flauwe wending, kies een punt in de verte, bijvoorbeeld 6 pas die kant op, weer een korte maar flauwe wending rechts, etc.
Jij bepaalt de 'plaats' van de zigzag en de precieze hoek , dat geeft ook veel afwisseling.

En instinctief is het logisch voor een paard:
wij zien met onze ogen aan de voorkant ('roofdieren ogen') plm 180 graden 'de halve cirkel'. Een paard heeft als prooidier de ogen aan de zijkant 'en ziet bijna de hele cirkel', maar ook een paard kan niet door zijn/haar eigen achterhoofd kijken. Dus lopen paarden in de vrije natuur met zigzagjes, zodat wisselend het linkeroog en het rechteroog 'de blinde vlek' pal achter in beeld krijgen.


Dankjewel!

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 20:19

Lizderksen schreef:
Gini schreef:
Dit! Maak gebruik van je lichaamstaal en maak het voor jou en je pony gemakkelijker.

Oprechte vraag TS: in hoeverre schat jij je eigen ervaring in met inrijden? Ben je ervan overtuigd dat jij dat op een goede manier kan?



Ik wou eerst zorgen dat ik er alleen op kon zitten en als die dat braaf deed was ik van plan om les te nemen samen met de pony voor begeleiding met het inrijden.


Top! +:)+ Niks op aan te merken.